Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?  (gelezen 10564 keer)

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Gepost op: 04 mei 2014, 23:01:08 »
Ik weet dat de powerpacks op de lokpilots V4 passen.
Bij de Lokpilot V3 staat in de handleiding ook iets over het aansluiten van een condensator (220 uF of 1000 uF maar dan wel met 100 Ohm weerstand en diode).



Maar ik zie niks in de handleiding over een powerpack. Nu kan het zijn dat de powerpacks toen nog niet bestonden? Ik dacht dat de powerpacks nog een derde draad hadden om aan te sluiten ("charge"). Waar sluit je die dan aan? Hier is het aansluitschema van een lokpilot V4




De decoder komt uit een V60 van Trix.

Louis Verhagen
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2014, 23:06:42 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2014, 01:15:20 »
Lees even de handleiding door:

www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/ESU/ESU_lokpilot_V30.pdf

Er wordt wat tekst aan de Powepack besteed.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2014, 07:58:21 »
Waar dan Piet?

Volgens mij kan het niet. Het Power Pack heeft speciale aansluitingen nodig, bijvoorbeeld om de laadstroom te kunnen leveren. ESU heeft het externe Power Pack samen met de LP4 ontwikkeld. De LP3 XL had wel een geïntegreerd Power Pack en daar gaat die tekst in de handleiding over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2014, 08:28:25 »
Piet

Bedankt voor je reactie. Het bovenste plaatje komt uit die handleiding. Echter er staat niks over het aansluiten van een powerpack in. Ik vraag me dus af hoe (of waar) je de "charge" draad moet/kan aansluiten.

Louis

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2014, 08:53:08 »
Louis,

De charge draad kun je bij de LoPi3 nergens aansluiten. De LoPi3 heeft die aansluiting niet. Het Power Pack is te nieuw voor de LoPi3, zoals Henk ook al aangeeft. Met andere woorden: het losse Power Pack en de LoPi3 gaan niet samen.

De LoPi3XL heeft een ingebouwd Power Pack. Daar kun je geen los Power Pack op aansluiten, en dat heeft ook geen zin.

Op de andere LoPi3's kun je een bufferelco aansluiten. Dat zie je in jouw bovenste afbeelding. Een bufferelco is echter geen Power Pack! Het heeft wel hetzelfde doel, maar bij dezelfde afmetingen is de capaciteit een stuk minder.

Als je met jouw LoPi3 wat aan bufferen wilt doen, kan dat alléén met de getoonde elco-schakeling*. Het kan niet met het losse Power Pack.

*   Tenzij je zelf elektronica gaat fabrieken, maar dat gaat een stuk verder dan je vraag.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2014, 10:57:56 »
De charge draad hoeft alleen maar spanning te hebben als de Powerpack geen energie levert.
Dan kun je toch de diode kathode + 100ohm parallel op de U+ aansluiten en de deU+ en de charge draad van de PowerPack aan de andere kant van de weerstand diode combinatie.

Of denk ik nou te simpel.
Nog veel simpeler is een goldcap Elco met weerstand en diode aan te sluiten.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2014, 11:02:35 »

Nog veel simpeler is een goldcap Elco met weerstand en diode aan te sluiten.


Goldcaps voor een spanning van 25V bestaan niet Piet.

Gr, Ben.

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2014, 11:06:10 »
Piet

Ja dat is nu net mijn vraag. Waar kan ik die "charge"spanning van halen? Ik denk niet van U+ anders zouden er geen twee draden op de powerpack zitten. Maar misschien gewoon van de + (of juist -) van de decoder?

Goldcap Elco kunnen maar 5 volt aan. En dat is dus te weinig voor deze schakeling.  Vandaar Dirk z'n opmerking dat je "gebonden"bent aan een gewone Elco tenzij je elektronica erin gaat knutselen.

Louis

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2014, 11:38:33 »
Ja dat is nu net mijn vraag. Waar kan ik die "charge"spanning van halen? Ik denk niet van U+ anders zouden er geen twee draden op de powerpack zitten.
Ik verdenk ESU er van dat de diode en de weerstand gewoon op de print van de Powerpack hebben geplaatst.
En dan heb je 3 draden nodig.
Die max spanning van de GoldCap had ik over het hoofd gezien, sorry.
De Goldcap wordtoverigens  wel op pagina 12 genoemd.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2014, 12:19:29 »
Op pagina 12 gaat het over de goldcaps die op een LP3 XL zit gemonteerd Piet. De XL had een ingebouwd Power Pack, maar dat is wat anders dan het losse Power Pack dat voor de LP4 wordt gemaakt.

Zo lang niemand een ESU PP openmaakt weten we niet wat er nodig is. De spanning moet voor goldcaps lager, maar de laadstroom moet ook veel hoger, anders heeft het weinig zin.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2014, 13:36:46 »
Je hebt gelijk Henk, dat van die losse GoldCaps moeten we maar snel vergeten.
Ook de powerpack aansluiten op de Lopi3, zal verder onderzoek vergen.

Ik heb nog eens rond geneusd, maar voor de Lopi3 is dit de beste oplossing.

De 2200 microfarad is de motorspannings buffer
En de 470 microfarad is voor de decoder spanning de buffer.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2014, 15:15:21 »
Bij de Lokpilot4 zit verwijzing naar de 470 microfarad buffer voor de decoder spanning er niet meer bij. Is dit hierbij anders opgelost en wordt dit uit de grote condensator of powerpack gehaald?

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #12 Gepost op: 05 mei 2014, 16:11:09 »
Piet

jij hebt de 470uF op ground en Vcc zitten. Nu kan Vcc vele dingen betekenen in de elektronica wereld. Maar wat het hier betekent weet ik niet.
Dit heb ik nog gevonden;

U+ (pin 16) raw controller plus, common power supply for the functions. The voltage corresponds to
the track voltage. The maximum current is defined by the controller and/or the connector type. Controller
manufacturers shall specify the maximum current to be drawn. Locomotive manufacturers shall specify the maximum
current drawn on this pin.

VCC (pin 12) internal logic supply voltage. This pin is not mandatory. The voltage is between 1.8 V
and 5.7 V. The maximum current drawn depends on the controller. Controller manufacturers shall specify the
maximum current to be drawn. Locomotive manufacturers shall specify the maximum current drawn on this pin. This
pin is for reference and interfacing pin group 7 Train Bus only. External units should be supplied from U+ instead of
VCC.

GND (pin 20) controller ground, negative supply. All voltages are measured relative to this pin. The
maximum current is defined by the controller and/or the connector type.

Louis

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #13 Gepost op: 05 mei 2014, 16:27:14 »
jij hebt de 470uF op ground en Vcc zitten. Nu kan Vcc vele dingen betekenen in de elektronica wereld. Maar wat het hier betekent weet ik niet.

Louis, dat is wat Piet in zekere zin al zegt:

En de 470 microfarad is voor de decoder spanning de buffer.

en daarmee hetzelfde als je zelf citeert:

VCC (pin 12) internal logic supply voltage.

Daarom voldoet voor de betreffende elco ook een 6,3V type.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #14 Gepost op: 05 mei 2014, 19:11:38 »
Dit is de binnenkant van een Lenz USP1 Powerpack. De Esu zal soortgelijk zijn:
 

 

 
De goldcap van dit exemplaar was 1F en is vervangen door een 3F exemplaar.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e