Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?  (gelezen 10519 keer)

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Gepost op: 04 mei 2014, 23:01:08 »
Ik weet dat de powerpacks op de lokpilots V4 passen.
Bij de Lokpilot V3 staat in de handleiding ook iets over het aansluiten van een condensator (220 uF of 1000 uF maar dan wel met 100 Ohm weerstand en diode).



Maar ik zie niks in de handleiding over een powerpack. Nu kan het zijn dat de powerpacks toen nog niet bestonden? Ik dacht dat de powerpacks nog een derde draad hadden om aan te sluiten ("charge"). Waar sluit je die dan aan? Hier is het aansluitschema van een lokpilot V4




De decoder komt uit een V60 van Trix.

Louis Verhagen
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2014, 23:06:42 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2014, 01:15:20 »
Lees even de handleiding door:

www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/ESU/ESU_lokpilot_V30.pdf

Er wordt wat tekst aan de Powepack besteed.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21633
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2014, 07:58:21 »
Waar dan Piet?

Volgens mij kan het niet. Het Power Pack heeft speciale aansluitingen nodig, bijvoorbeeld om de laadstroom te kunnen leveren. ESU heeft het externe Power Pack samen met de LP4 ontwikkeld. De LP3 XL had wel een geïntegreerd Power Pack en daar gaat die tekst in de handleiding over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2014, 08:28:25 »
Piet

Bedankt voor je reactie. Het bovenste plaatje komt uit die handleiding. Echter er staat niks over het aansluiten van een powerpack in. Ik vraag me dus af hoe (of waar) je de "charge" draad moet/kan aansluiten.

Louis

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2014, 08:53:08 »
Louis,

De charge draad kun je bij de LoPi3 nergens aansluiten. De LoPi3 heeft die aansluiting niet. Het Power Pack is te nieuw voor de LoPi3, zoals Henk ook al aangeeft. Met andere woorden: het losse Power Pack en de LoPi3 gaan niet samen.

De LoPi3XL heeft een ingebouwd Power Pack. Daar kun je geen los Power Pack op aansluiten, en dat heeft ook geen zin.

Op de andere LoPi3's kun je een bufferelco aansluiten. Dat zie je in jouw bovenste afbeelding. Een bufferelco is echter geen Power Pack! Het heeft wel hetzelfde doel, maar bij dezelfde afmetingen is de capaciteit een stuk minder.

Als je met jouw LoPi3 wat aan bufferen wilt doen, kan dat alléén met de getoonde elco-schakeling*. Het kan niet met het losse Power Pack.

*   Tenzij je zelf elektronica gaat fabrieken, maar dat gaat een stuk verder dan je vraag.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2014, 10:57:56 »
De charge draad hoeft alleen maar spanning te hebben als de Powerpack geen energie levert.
Dan kun je toch de diode kathode + 100ohm parallel op de U+ aansluiten en de deU+ en de charge draad van de PowerPack aan de andere kant van de weerstand diode combinatie.

Of denk ik nou te simpel.
Nog veel simpeler is een goldcap Elco met weerstand en diode aan te sluiten.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5763
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2014, 11:02:35 »

Nog veel simpeler is een goldcap Elco met weerstand en diode aan te sluiten.


Goldcaps voor een spanning van 25V bestaan niet Piet.

Gr, Ben.

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2014, 11:06:10 »
Piet

Ja dat is nu net mijn vraag. Waar kan ik die "charge"spanning van halen? Ik denk niet van U+ anders zouden er geen twee draden op de powerpack zitten. Maar misschien gewoon van de + (of juist -) van de decoder?

Goldcap Elco kunnen maar 5 volt aan. En dat is dus te weinig voor deze schakeling.  Vandaar Dirk z'n opmerking dat je "gebonden"bent aan een gewone Elco tenzij je elektronica erin gaat knutselen.

Louis

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2014, 11:38:33 »
Ja dat is nu net mijn vraag. Waar kan ik die "charge"spanning van halen? Ik denk niet van U+ anders zouden er geen twee draden op de powerpack zitten.
Ik verdenk ESU er van dat de diode en de weerstand gewoon op de print van de Powerpack hebben geplaatst.
En dan heb je 3 draden nodig.
Die max spanning van de GoldCap had ik over het hoofd gezien, sorry.
De Goldcap wordtoverigens  wel op pagina 12 genoemd.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21633
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2014, 12:19:29 »
Op pagina 12 gaat het over de goldcaps die op een LP3 XL zit gemonteerd Piet. De XL had een ingebouwd Power Pack, maar dat is wat anders dan het losse Power Pack dat voor de LP4 wordt gemaakt.

Zo lang niemand een ESU PP openmaakt weten we niet wat er nodig is. De spanning moet voor goldcaps lager, maar de laadstroom moet ook veel hoger, anders heeft het weinig zin.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2014, 13:36:46 »
Je hebt gelijk Henk, dat van die losse GoldCaps moeten we maar snel vergeten.
Ook de powerpack aansluiten op de Lopi3, zal verder onderzoek vergen.

Ik heb nog eens rond geneusd, maar voor de Lopi3 is dit de beste oplossing.

De 2200 microfarad is de motorspannings buffer
En de 470 microfarad is voor de decoder spanning de buffer.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2014, 15:15:21 »
Bij de Lokpilot4 zit verwijzing naar de 470 microfarad buffer voor de decoder spanning er niet meer bij. Is dit hierbij anders opgelost en wordt dit uit de grote condensator of powerpack gehaald?

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #12 Gepost op: 05 mei 2014, 16:11:09 »
Piet

jij hebt de 470uF op ground en Vcc zitten. Nu kan Vcc vele dingen betekenen in de elektronica wereld. Maar wat het hier betekent weet ik niet.
Dit heb ik nog gevonden;

U+ (pin 16) raw controller plus, common power supply for the functions. The voltage corresponds to
the track voltage. The maximum current is defined by the controller and/or the connector type. Controller
manufacturers shall specify the maximum current to be drawn. Locomotive manufacturers shall specify the maximum
current drawn on this pin.

VCC (pin 12) internal logic supply voltage. This pin is not mandatory. The voltage is between 1.8 V
and 5.7 V. The maximum current drawn depends on the controller. Controller manufacturers shall specify the
maximum current to be drawn. Locomotive manufacturers shall specify the maximum current drawn on this pin. This
pin is for reference and interfacing pin group 7 Train Bus only. External units should be supplied from U+ instead of
VCC.

GND (pin 20) controller ground, negative supply. All voltages are measured relative to this pin. The
maximum current is defined by the controller and/or the connector type.

Louis

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #13 Gepost op: 05 mei 2014, 16:27:14 »
jij hebt de 470uF op ground en Vcc zitten. Nu kan Vcc vele dingen betekenen in de elektronica wereld. Maar wat het hier betekent weet ik niet.

Louis, dat is wat Piet in zekere zin al zegt:

En de 470 microfarad is voor de decoder spanning de buffer.

en daarmee hetzelfde als je zelf citeert:

VCC (pin 12) internal logic supply voltage.

Daarom voldoet voor de betreffende elco ook een 6,3V type.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #14 Gepost op: 05 mei 2014, 19:11:38 »
Dit is de binnenkant van een Lenz USP1 Powerpack. De Esu zal soortgelijk zijn:
 

 

 
De goldcap van dit exemplaar was 1F en is vervangen door een 3F exemplaar.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e