BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: louis.verhagen op 04 mei 2014, 23:01:08

Titel: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: louis.verhagen op 04 mei 2014, 23:01:08
Ik weet dat de powerpacks op de lokpilots V4 passen.
Bij de Lokpilot V3 staat in de handleiding ook iets over het aansluiten van een condensator (220 uF of 1000 uF maar dan wel met 100 Ohm weerstand en diode).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitschema_lokpilot_v3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitschema_lokpilot_v3.jpg)

Maar ik zie niks in de handleiding over een powerpack. Nu kan het zijn dat de powerpacks toen nog niet bestonden? Ik dacht dat de powerpacks nog een derde draad hadden om aan te sluiten ("charge"). Waar sluit je die dan aan? Hier is het aansluitschema van een lokpilot V4

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitschema_lokpilot_v4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitschema_lokpilot_v4.jpg)


De decoder komt uit een V60 van Trix.

Louis Verhagen
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: PietB op 05 mei 2014, 01:15:20
Lees even de handleiding door:

www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/ESU/ESU_lokpilot_V30.pdf

Er wordt wat tekst aan de Powepack besteed.

grt Piet.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: henk op 05 mei 2014, 07:58:21
Waar dan Piet?

Volgens mij kan het niet. Het Power Pack heeft speciale aansluitingen nodig, bijvoorbeeld om de laadstroom te kunnen leveren. ESU heeft het externe Power Pack samen met de LP4 ontwikkeld. De LP3 XL had wel een geïntegreerd Power Pack en daar gaat die tekst in de handleiding over.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: louis.verhagen op 05 mei 2014, 08:28:25
Piet

Bedankt voor je reactie. Het bovenste plaatje komt uit die handleiding. Echter er staat niks over het aansluiten van een powerpack in. Ik vraag me dus af hoe (of waar) je de "charge" draad moet/kan aansluiten.

Louis
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: Dirk J op 05 mei 2014, 08:53:08
Louis,

De charge draad kun je bij de LoPi3 nergens aansluiten. De LoPi3 heeft die aansluiting niet. Het Power Pack is te nieuw voor de LoPi3, zoals Henk ook al aangeeft. Met andere woorden: het losse Power Pack en de LoPi3 gaan niet samen.

De LoPi3XL heeft een ingebouwd Power Pack. Daar kun je geen los Power Pack op aansluiten, en dat heeft ook geen zin.

Op de andere LoPi3's kun je een bufferelco aansluiten. Dat zie je in jouw bovenste afbeelding (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitschema_lokpilot_v3.jpg). Een bufferelco is echter geen Power Pack! Het heeft wel hetzelfde doel, maar bij dezelfde afmetingen is de capaciteit een stuk minder.

Als je met jouw LoPi3 wat aan bufferen wilt doen, kan dat alléén met de getoonde elco-schakeling*. Het kan niet met het losse Power Pack.

*   Tenzij je zelf elektronica gaat fabrieken, maar dat gaat een stuk verder dan je vraag.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: PietB op 05 mei 2014, 10:57:56
De charge draad hoeft alleen maar spanning te hebben als de Powerpack geen energie levert.
Dan kun je toch de diode kathode + 100ohm parallel op de U+ aansluiten en de deU+ en de charge draad van de PowerPack aan de andere kant van de weerstand diode combinatie.

Of denk ik nou te simpel.
Nog veel simpeler is een goldcap Elco met weerstand en diode aan te sluiten.

grt Piet.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: Ben op 05 mei 2014, 11:02:35

Nog veel simpeler is een goldcap Elco met weerstand en diode aan te sluiten.


Goldcaps voor een spanning van 25V bestaan niet Piet.

Gr, Ben.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: louis.verhagen op 05 mei 2014, 11:06:10
Piet

Ja dat is nu net mijn vraag. Waar kan ik die "charge"spanning van halen? Ik denk niet van U+ anders zouden er geen twee draden op de powerpack zitten. Maar misschien gewoon van de + (of juist -) van de decoder?

Goldcap Elco kunnen maar 5 volt aan. En dat is dus te weinig voor deze schakeling.  Vandaar Dirk z'n opmerking dat je "gebonden"bent aan een gewone Elco tenzij je elektronica erin gaat knutselen.

Louis
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: PietB op 05 mei 2014, 11:38:33
Ja dat is nu net mijn vraag. Waar kan ik die "charge"spanning van halen? Ik denk niet van U+ anders zouden er geen twee draden op de powerpack zitten.
Ik verdenk ESU er van dat de diode en de weerstand gewoon op de print van de Powerpack hebben geplaatst.
En dan heb je 3 draden nodig.
Die max spanning van de GoldCap had ik over het hoofd gezien, sorry.
De Goldcap wordtoverigens  wel op pagina 12 genoemd.

grt Piet.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: henk op 05 mei 2014, 12:19:29
Op pagina 12 gaat het over de goldcaps die op een LP3 XL zit gemonteerd Piet. De XL had een ingebouwd Power Pack, maar dat is wat anders dan het losse Power Pack dat voor de LP4 wordt gemaakt.

Zo lang niemand een ESU PP openmaakt weten we niet wat er nodig is. De spanning moet voor goldcaps lager, maar de laadstroom moet ook veel hoger, anders heeft het weinig zin.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: PietB op 05 mei 2014, 13:36:46
Je hebt gelijk Henk, dat van die losse GoldCaps moeten we maar snel vergeten.
Ook de powerpack aansluiten op de Lopi3, zal verder onderzoek vergen.

Ik heb nog eens rond geneusd, maar voor de Lopi3 is dit de beste oplossing.
(http://i53.tinypic.com/o6h4le.jpg)
De 2200 microfarad is de motorspannings buffer
En de 470 microfarad is voor de decoder spanning de buffer.

grt Piet.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: MMTB op 05 mei 2014, 15:15:21
Bij de Lokpilot4 zit verwijzing naar de 470 microfarad buffer voor de decoder spanning er niet meer bij. Is dit hierbij anders opgelost en wordt dit uit de grote condensator of powerpack gehaald?

Groeten, Mark
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: louis.verhagen op 05 mei 2014, 16:11:09
Piet

jij hebt de 470uF op ground en Vcc zitten. Nu kan Vcc vele dingen betekenen in de elektronica wereld. Maar wat het hier betekent weet ik niet.
Dit heb ik nog gevonden;

U+ (pin 16) raw controller plus, common power supply for the functions. The voltage corresponds to
the track voltage. The maximum current is defined by the controller and/or the connector type. Controller
manufacturers shall specify the maximum current to be drawn. Locomotive manufacturers shall specify the maximum
current drawn on this pin.

VCC (pin 12) internal logic supply voltage. This pin is not mandatory. The voltage is between 1.8 V
and 5.7 V. The maximum current drawn depends on the controller. Controller manufacturers shall specify the
maximum current to be drawn. Locomotive manufacturers shall specify the maximum current drawn on this pin. This
pin is for reference and interfacing pin group 7 Train Bus only. External units should be supplied from U+ instead of
VCC.

GND (pin 20) controller ground, negative supply. All voltages are measured relative to this pin. The
maximum current is defined by the controller and/or the connector type.

Louis
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: Dirk J op 05 mei 2014, 16:27:14
jij hebt de 470uF op ground en Vcc zitten. Nu kan Vcc vele dingen betekenen in de elektronica wereld. Maar wat het hier betekent weet ik niet.

Louis, dat is wat Piet in zekere zin al zegt:

En de 470 microfarad is voor de decoder spanning de buffer.

en daarmee hetzelfde als je zelf citeert:

VCC (pin 12) internal logic supply voltage.

Daarom voldoet voor de betreffende elco ook een 6,3V type.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: MMTB op 05 mei 2014, 19:11:38
Dit is de binnenkant van een Lenz USP1 Powerpack. De Esu zal soortgelijk zijn:
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lenz_goldcap_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lenz_goldcap_1.jpg)
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lenz_goldcap_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lenz_goldcap_2.jpg)
 
De goldcap van dit exemplaar was 1F en is vervangen door een 3F exemplaar.

Groeten, Mark
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: Ben op 05 mei 2014, 19:16:59
Voor een plaatje van de Esu: http://blokpost-nul.blogspot.nl/2012_06_01_archive.html

Even naar beneden scrollen en klikken.

Gr, Ben.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: louis.verhagen op 05 mei 2014, 21:41:47
Mark

Ik zie er drie draden aan zitten. Ground, U+ (waarschijnlijk), en wat is de derde? Weet jij dat?

Louis
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: MMTB op 05 mei 2014, 23:05:49
De derde draad is "Charge" volgens de handleiding. Ik denk dat hij daarmee kan communiceren dat hij uitstaat tijdens het programeren.

Ik bestel deze week een Esu Powerpack en dan kan ik deze met de Lenz USP1 vergelijken.

Groeten, Mark
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: PietB op 06 mei 2014, 00:54:54
De derde draad is "Charge" volgens de handleiding. Ik denk dat hij daarmee kan communiceren dat hij uitstaat tijdens het programeren.
Nou ik denk dat niet!
Charge is uit het Engels vertaald laden of opladen.
Deze draad wordt gebruikt om de buffer condensator op te laden.

grt Piet.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: Dirk J op 06 mei 2014, 08:34:38
Deze draad wordt gebruikt om de buffer condensator op te laden.

Piet, weet je dat (en zo ja, hoe weet je dat?) of denk je dat?
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: Timo op 06 mei 2014, 16:14:27
De plaatjes van de power packs zijn overduidelijk step up converters om van de +-5V van een GoldCap weer naar rijspanning te gaan. :) Omdat de boel ook is te programmeren met powerpack denk ik dat die charge pin een charge enable pin is. Waarmee het power pack wordt verteld dat er geladen mag worden. Zou het eigenlijk eens moeten gaan meten  ;D


Timo
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: PietB op 06 mei 2014, 17:36:49
Piet, weet je dat (en zo ja, hoe weet je dat?) of denk je dat?
Dirk ik houd er niet van om een vraag te beantwoorden met een wedervraag, maar ik doe het nu toch maar even.
Wat zou het anders moeten zijn?
Heb jij een idee?
De uitleg van Timo is ook een plausibele.

grt Piet.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: Dirk J op 06 mei 2014, 18:24:03
Piet, de naam van een aansluiting kan soms erg misleidend zijn, heb ik ervaren. Bovendien vond ik vanuit technisch perspectief het niet zo voor de hand liggend. Vandaar dat ik benieuwd was of jouw conclusie alleen een vermoeden is op grond van de naam, of dat je meer weet van het PowerPack dan ik.

Ik acht het niet waarschijnlijk (dat is dus mijn vermoeden, en geen gegeven) dat de charge aansluiting bedoeld is als voeding om de goldcap te laden. Ik ga mee met Timo in het vermoeden dat het een logisch signaal is dat het laadproces enabled of disabled. Daarbij kan ik me voorstellen dat de PowerPack tijdens het laden het "levercircuit" deels of geheel uitschakelt, of op een andere manier terugleveren tijdens het laden voorkomt. Er zijn best wel wat argumenten waarom dat handig of zelfs noodzakelijk kan zijn.

Goed, dat is allemaal gefilosofeer, we zullen eerst meer moeten weten van het PowerPack voordat we conclusies kunnen trekken. Ik heb hier geen PowerPack waar ik zo aan meten kan, anders hing ik hem aan de scoop. Timo, wanneer ga je meten?  ;)
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: Timo op 06 mei 2014, 20:34:42
Heb helaas geen powerpack, wel een Lopi 4 en een scope. Helaas heb ik alleen niet even makkelijk een centrale om de boel te testen... Ik zal eens kijken of ik het binnenkort eens kan meten.


Timo
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: PietB op 06 mei 2014, 20:53:12
Heb helaas geen powerpack, wel een Lopi 4 en een scope.
Heb je die powerpack wel nodig dan voor een test?
Als je de Lopi4 in de programmeer modus zet dan zal de aansluiting waar de 'charge' van de powerpack op komt van status moeten veranderen, als jou theorie waar is.

grt Piet.
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: Timo op 06 mei 2014, 22:13:12
Waarschijnlijk wel te doen maar kan zijn dat de pull up of down in de powerpack zit. Maar ik doe een gok, laag bij charge, en float bij run.


Timo
Titel: Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
Bericht door: Remunj op 07 mei 2014, 08:52:35
Ik neig ook het meest naar een enable/disable signaal.
Als je in de handleiding van de powerpack kijkt zie je ook dat bij analoog bedrijf de powerpack uitgeschakeld wordt.
Naam kan dus inderdaad wat misleidend zijn al kan je ook beargumeteren dat de naam zegt of er geladen moet worden of niet  8)