Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Sven
Vandaag om 13:45:22
Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 13:44:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:26:16
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
  

Auteur Topic: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?  (gelezen 10570 keer)

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Gepost op: 04 mei 2014, 23:01:08 »
Ik weet dat de powerpacks op de lokpilots V4 passen.
Bij de Lokpilot V3 staat in de handleiding ook iets over het aansluiten van een condensator (220 uF of 1000 uF maar dan wel met 100 Ohm weerstand en diode).



Maar ik zie niks in de handleiding over een powerpack. Nu kan het zijn dat de powerpacks toen nog niet bestonden? Ik dacht dat de powerpacks nog een derde draad hadden om aan te sluiten ("charge"). Waar sluit je die dan aan? Hier is het aansluitschema van een lokpilot V4




De decoder komt uit een V60 van Trix.

Louis Verhagen
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2014, 23:06:42 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2014, 01:15:20 »
Lees even de handleiding door:

www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/ESU/ESU_lokpilot_V30.pdf

Er wordt wat tekst aan de Powepack besteed.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21668
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2014, 07:58:21 »
Waar dan Piet?

Volgens mij kan het niet. Het Power Pack heeft speciale aansluitingen nodig, bijvoorbeeld om de laadstroom te kunnen leveren. ESU heeft het externe Power Pack samen met de LP4 ontwikkeld. De LP3 XL had wel een geïntegreerd Power Pack en daar gaat die tekst in de handleiding over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2014, 08:28:25 »
Piet

Bedankt voor je reactie. Het bovenste plaatje komt uit die handleiding. Echter er staat niks over het aansluiten van een powerpack in. Ik vraag me dus af hoe (of waar) je de "charge" draad moet/kan aansluiten.

Louis

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2014, 08:53:08 »
Louis,

De charge draad kun je bij de LoPi3 nergens aansluiten. De LoPi3 heeft die aansluiting niet. Het Power Pack is te nieuw voor de LoPi3, zoals Henk ook al aangeeft. Met andere woorden: het losse Power Pack en de LoPi3 gaan niet samen.

De LoPi3XL heeft een ingebouwd Power Pack. Daar kun je geen los Power Pack op aansluiten, en dat heeft ook geen zin.

Op de andere LoPi3's kun je een bufferelco aansluiten. Dat zie je in jouw bovenste afbeelding. Een bufferelco is echter geen Power Pack! Het heeft wel hetzelfde doel, maar bij dezelfde afmetingen is de capaciteit een stuk minder.

Als je met jouw LoPi3 wat aan bufferen wilt doen, kan dat alléén met de getoonde elco-schakeling*. Het kan niet met het losse Power Pack.

*   Tenzij je zelf elektronica gaat fabrieken, maar dat gaat een stuk verder dan je vraag.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2014, 10:57:56 »
De charge draad hoeft alleen maar spanning te hebben als de Powerpack geen energie levert.
Dan kun je toch de diode kathode + 100ohm parallel op de U+ aansluiten en de deU+ en de charge draad van de PowerPack aan de andere kant van de weerstand diode combinatie.

Of denk ik nou te simpel.
Nog veel simpeler is een goldcap Elco met weerstand en diode aan te sluiten.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2014, 11:02:35 »

Nog veel simpeler is een goldcap Elco met weerstand en diode aan te sluiten.


Goldcaps voor een spanning van 25V bestaan niet Piet.

Gr, Ben.

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2014, 11:06:10 »
Piet

Ja dat is nu net mijn vraag. Waar kan ik die "charge"spanning van halen? Ik denk niet van U+ anders zouden er geen twee draden op de powerpack zitten. Maar misschien gewoon van de + (of juist -) van de decoder?

Goldcap Elco kunnen maar 5 volt aan. En dat is dus te weinig voor deze schakeling.  Vandaar Dirk z'n opmerking dat je "gebonden"bent aan een gewone Elco tenzij je elektronica erin gaat knutselen.

Louis

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2014, 11:38:33 »
Ja dat is nu net mijn vraag. Waar kan ik die "charge"spanning van halen? Ik denk niet van U+ anders zouden er geen twee draden op de powerpack zitten.
Ik verdenk ESU er van dat de diode en de weerstand gewoon op de print van de Powerpack hebben geplaatst.
En dan heb je 3 draden nodig.
Die max spanning van de GoldCap had ik over het hoofd gezien, sorry.
De Goldcap wordtoverigens  wel op pagina 12 genoemd.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21668
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2014, 12:19:29 »
Op pagina 12 gaat het over de goldcaps die op een LP3 XL zit gemonteerd Piet. De XL had een ingebouwd Power Pack, maar dat is wat anders dan het losse Power Pack dat voor de LP4 wordt gemaakt.

Zo lang niemand een ESU PP openmaakt weten we niet wat er nodig is. De spanning moet voor goldcaps lager, maar de laadstroom moet ook veel hoger, anders heeft het weinig zin.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2014, 13:36:46 »
Je hebt gelijk Henk, dat van die losse GoldCaps moeten we maar snel vergeten.
Ook de powerpack aansluiten op de Lopi3, zal verder onderzoek vergen.

Ik heb nog eens rond geneusd, maar voor de Lopi3 is dit de beste oplossing.

De 2200 microfarad is de motorspannings buffer
En de 470 microfarad is voor de decoder spanning de buffer.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2014, 15:15:21 »
Bij de Lokpilot4 zit verwijzing naar de 470 microfarad buffer voor de decoder spanning er niet meer bij. Is dit hierbij anders opgelost en wordt dit uit de grote condensator of powerpack gehaald?

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #12 Gepost op: 05 mei 2014, 16:11:09 »
Piet

jij hebt de 470uF op ground en Vcc zitten. Nu kan Vcc vele dingen betekenen in de elektronica wereld. Maar wat het hier betekent weet ik niet.
Dit heb ik nog gevonden;

U+ (pin 16) raw controller plus, common power supply for the functions. The voltage corresponds to
the track voltage. The maximum current is defined by the controller and/or the connector type. Controller
manufacturers shall specify the maximum current to be drawn. Locomotive manufacturers shall specify the maximum
current drawn on this pin.

VCC (pin 12) internal logic supply voltage. This pin is not mandatory. The voltage is between 1.8 V
and 5.7 V. The maximum current drawn depends on the controller. Controller manufacturers shall specify the
maximum current to be drawn. Locomotive manufacturers shall specify the maximum current drawn on this pin. This
pin is for reference and interfacing pin group 7 Train Bus only. External units should be supplied from U+ instead of
VCC.

GND (pin 20) controller ground, negative supply. All voltages are measured relative to this pin. The
maximum current is defined by the controller and/or the connector type.

Louis

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #13 Gepost op: 05 mei 2014, 16:27:14 »
jij hebt de 470uF op ground en Vcc zitten. Nu kan Vcc vele dingen betekenen in de elektronica wereld. Maar wat het hier betekent weet ik niet.

Louis, dat is wat Piet in zekere zin al zegt:

En de 470 microfarad is voor de decoder spanning de buffer.

en daarmee hetzelfde als je zelf citeert:

VCC (pin 12) internal logic supply voltage.

Daarom voldoet voor de betreffende elco ook een 6,3V type.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #14 Gepost op: 05 mei 2014, 19:11:38 »
Dit is de binnenkant van een Lenz USP1 Powerpack. De Esu zal soortgelijk zijn:
 

 

 
De goldcap van dit exemplaar was 1F en is vervangen door een 3F exemplaar.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e