Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: HGL'74 (H0)  (gelezen 4860 keer)

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #15 Gepost op: 05 mei 2014, 18:08:48 »
Ik ben vast niet de eerste beginner die zich vergist heeft in de afmetingen die een baan nodig heeft.

Aan de hand van het eerste begin van het baanplan, kan ik nu dus concluderen dat ik dit plan voorlopig maar even uit mijn hoofd moet zetten.  :'(

Zelfs wanneer het station slechts een derde van de lengte krijgt (1,70m ipv 5,20m), zie ik geen mogelijkheden om een mooi zichtbaar deel te bouwen met een overgang naar een schaduwstation aan beide zijden.


Eerste versie van het baanplan. De horizontale lijnen geven de buitenste platen van 61x122cm aan.

Ik heb nu in elk geval een beter inzicht in de ruimte die een baan nodig heeft. En met dat in gedachten, wordt het dus nieuwe ideeën verzinnen. Het zal vermoedelijk een oefen/fantasiebaan worden.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #16 Gepost op: 05 mei 2014, 23:49:48 »
En als je het nu eens halveert. Uitgaande van dubbelsporige hoofdlijn.
Dan kun je toch heel veel kanten op. :)

Groet Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #17 Gepost op: 06 mei 2014, 08:47:03 »
Zoals ik al een aantal keer heb geadviseerd; begin 'nou eens' klein en overzichtelijk. Fantaseren kunnen we allemaal goed hier, maar dat leidt vaak tot niks.  ;D

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #18 Gepost op: 06 mei 2014, 08:49:38 »
@Koen, hoe bedoel je precies? Halve lengte van perron?

@Mudhen, ja ik weet het.  ;D Ben inmiddels ook wel tot die conclusie gekomen, zoals je hebt kunnen lezen.

Ik heb in elk geval het boek van Tombroek op de kop kunnen tikken. (y) Ik ga daar maar eens lekker in lezen. Kan vast geen kwaad.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #19 Gepost op: 06 mei 2014, 09:47:20 »
 ;D

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #20 Gepost op: 06 mei 2014, 22:26:21 »
Als je de lengte hebt zou ik daar niet op besparen.
Je kan een wisseltje, kruising minder doen en passen of dat nog steeds op je thema lijkt. Je kan vanuit diverse hoeken benaderen.
Het kan goed helpen een proefspoor te leggen op de beschikbare ruimte, dan krijg je beter overzicht.

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #21 Gepost op: 06 mei 2014, 23:07:43 »
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, Koen. Maar dat zou nog steeds betekenen dat het perron de volle breedte al heeft. De buitenste platen zijn bedoeld om het schaduwstation te starten.

Spoorslag 70

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Periode III/IV
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #22 Gepost op: 07 mei 2014, 17:55:30 »
Als inwoner van Hengeloooo, ken ik het station in werkelijkheid. Zoals het eerste baanplan staat doe je de lengte van het station te kort en zal denk ik de verhoudingen tussen het perron en de overkapping te lomp worden. Je zult het station wat langer moet maken dan komt verhoudingsgewijs de overkapping ook beter uit.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #23 Gepost op: 07 mei 2014, 18:15:28 »
Iets Twents is altijd interessant!!

Ook ik ken de kap van Hengelo goed. Hij zal ook op mijn station, wat gebaseerd is op Hengelo(1991) komen te staan.
Echter ook ik heb in de lengte moeten schrappen en heb wat dingen gespiegeld en omgedraaid, mijn plan is dus niet precies Hengelo, daar ook ik niet met de lengte weg kwam.

Succes met bouwen en ontwerpen!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #24 Gepost op: 08 mei 2014, 00:57:29 »
Ik ben er zelf geboren en heb er 25 jaar gewoond. Dit jaar woon ik 15 jaar in de randstad en merk ik dat ik Twente begin te missen. Het wordt hoog tijd dat ik weer oostwaarts ga.  ;-)

Hopelijk kom ik dan ook wat ruimer te zitten, maar Hengelo op schaal zal toch erg lastig worden, want dat betekent een station van ruim 5 meter lang. Vandaar ook mijn keuze om in de lengte concessies te doen. Welke lengte denk jij dat minimaal nodig is zonder de werkelijkheid te veel geweld aan te doen, Spoorslag 70?

Inmiddels heb ik overigens besloten om het huidige plan in de ijskast te zetten naast de welbekende groene Twentse flesjes. Want ook met een derde van de lengte, blijft er te weinig ruimte naast he station.


Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #25 Gepost op: 08 mei 2014, 20:20:53 »
Ik zou 'gewoon' nagaan hoe lang je langste treinstel is en daar je perronlengte op aanpassen.
Als je maar herkenbare elementen van station Hengelo erin verwerkt, dan zal iedereen dat zien.
De werkelijkheid exact nabootsen, gaat nu eenmaal niet... succes!
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

MichaelA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #26 Gepost op: 08 mei 2014, 22:50:49 »
@ventovice dat heb ik inderdaad gedaan. Althans, ik moet nog starten, maar 1.70 wordt de langste trein verwacht ik. Met een perronlengte van ca. 1.8m zit ik dan goed. Maar, zoals gezegd, blijft er dan weinig ruimte over tussen het perron en het schaduw station.

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: HGL'74 (H0)
« Reactie #27 Gepost op: 09 mei 2014, 00:52:07 »
De werkelijkheid exact nabootsen, gaat nu eenmaal niet... succes!

Dat valt te bezien, oa in welke schaal je bouwt en de beschikbare ruimte bijvoorbeeld. Maar het wordt echt moeilijk als je stations wil nabouwen die alles in zich hebben. Ik bouw zelf station Hellendorn na(envoudig eindstation) en zelfs in schaalN heb ik al een gezamenlijke lengte van 3,5 meter daarvoor nodig. Maar ik bouw wel modulair omdat thuis ook de ruimte ontbreekt om dit zomaar te laten rijden.
gr, Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen