Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
19 Toen
door
marco
Vandaag
om 12:20:30
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22
door
VAM65
Vandaag
om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
borotof
Vandaag
om 12:15:37
3 januari NVBS oliebollenrit
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:11:32
Layne, Somewhere South.
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:48:00
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:47:44
Rail away
door
R1954
Vandaag
om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen
door
Leolin
Vandaag
om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Jelmer
Vandaag
om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 11:08:17
PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
door
bask185
Vandaag
om 11:07:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:53:56
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:51:58
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 10:29:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Met een sik
Vandaag
om 10:25:12
Wat is dit voor component
door
bellejt
Vandaag
om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 09:48:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 07:05:23
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken
door
damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000
door
Huup
04 December 2025, 17:52:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
HGL'74 (H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: HGL'74 (H0) (gelezen 5404 keer)
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #15 Gepost op:
05 May 2014, 18:08:48 »
Ik ben vast niet de eerste beginner die zich vergist heeft in de afmetingen die een baan nodig heeft.
Aan de hand van het eerste begin van het baanplan, kan ik nu dus concluderen dat ik dit plan voorlopig maar even uit mijn hoofd moet zetten.
Zelfs wanneer het station slechts een derde van de lengte krijgt (1,70m ipv 5,20m), zie ik geen mogelijkheden om een mooi zichtbaar deel te bouwen met een overgang naar een schaduwstation aan beide zijden.
Eerste versie van het baanplan. De horizontale lijnen geven de buitenste platen van 61x122cm aan.
Ik heb nu in elk geval een beter inzicht in de ruimte die een baan nodig heeft. En met dat in gedachten, wordt het dus nieuwe ideeën verzinnen. Het zal vermoedelijk een oefen/fantasiebaan worden.
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 9086
Het leven op de weg.
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #16 Gepost op:
05 May 2014, 23:49:48 »
En als je het nu eens halveert. Uitgaande van dubbelsporige hoofdlijn.
Dan kun je toch heel veel kanten op.
Groet Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Mudhen
Offline
Berichten: 968
AKA Genx Diorama
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #17 Gepost op:
06 May 2014, 08:47:03 »
Zoals ik al een aantal keer heb geadviseerd; begin 'nou eens' klein en overzichtelijk. Fantaseren kunnen we allemaal goed hier, maar dat leidt vaak tot niks.
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #18 Gepost op:
06 May 2014, 08:49:38 »
@Koen, hoe bedoel je precies? Halve lengte van perron?
@Mudhen, ja ik weet het.
Ben inmiddels ook wel tot die conclusie gekomen, zoals je hebt kunnen lezen.
Ik heb in elk geval het boek van Tombroek op de kop kunnen tikken.
Ik ga daar maar eens lekker in lezen. Kan vast geen kwaad.
Gelogd
Mudhen
Offline
Berichten: 968
AKA Genx Diorama
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #19 Gepost op:
06 May 2014, 09:47:20 »
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
NS264
Offline
Berichten: 9086
Het leven op de weg.
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #20 Gepost op:
06 May 2014, 22:26:21 »
Als je de lengte hebt zou ik daar niet op besparen.
Je kan een wisseltje, kruising minder doen en passen of dat nog steeds op je thema lijkt. Je kan vanuit diverse hoeken benaderen.
Het kan goed helpen een proefspoor te leggen op de beschikbare ruimte, dan krijg je beter overzicht.
Groeten Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #21 Gepost op:
06 May 2014, 23:07:43 »
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, Koen. Maar dat zou nog steeds betekenen dat het perron de volle breedte al heeft. De buitenste platen zijn bedoeld om het schaduwstation te starten.
Gelogd
Spoorslag 70
Offline
Berichten: 106
Periode III/IV
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #22 Gepost op:
07 May 2014, 17:55:30 »
Als inwoner van Hengeloooo, ken ik het station in werkelijkheid. Zoals het eerste baanplan staat doe je de lengte van het station te kort en zal denk ik de verhoudingen tussen het perron en de overkapping te lomp worden. Je zult het station wat langer moet maken dan komt verhoudingsgewijs de overkapping ook beter uit.
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #23 Gepost op:
07 May 2014, 18:15:28 »
Iets Twents is altijd interessant!!
Ook ik ken de kap van Hengelo goed. Hij zal ook op mijn station, wat gebaseerd is op Hengelo(1991) komen te staan.
Echter ook ik heb in de lengte moeten schrappen en heb wat dingen gespiegeld en omgedraaid, mijn plan is dus niet precies Hengelo, daar ook ik niet met de lengte weg kwam.
Succes met bouwen en ontwerpen!
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #24 Gepost op:
08 May 2014, 00:57:29 »
Ik ben er zelf geboren en heb er 25 jaar gewoond. Dit jaar woon ik 15 jaar in de randstad en merk ik dat ik Twente begin te missen. Het wordt hoog tijd dat ik weer oostwaarts ga. ;-)
Hopelijk kom ik dan ook wat ruimer te zitten, maar Hengelo op schaal zal toch erg lastig worden, want dat betekent een station van ruim 5 meter lang. Vandaar ook mijn keuze om in de lengte concessies te doen. Welke lengte denk jij dat minimaal nodig is zonder de werkelijkheid te veel geweld aan te doen, Spoorslag 70?
Inmiddels heb ik overigens besloten om het huidige plan in de ijskast te zetten naast de welbekende groene Twentse flesjes. Want ook met een derde van de lengte, blijft er te weinig ruimte naast he station.
Gelogd
Ventovice
Offline
Berichten: 212
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #25 Gepost op:
08 May 2014, 20:20:53 »
Ik zou 'gewoon' nagaan hoe lang je langste treinstel is en daar je perronlengte op aanpassen.
Als je maar herkenbare elementen van station Hengelo erin verwerkt, dan zal iedereen dat zien.
De werkelijkheid exact nabootsen, gaat nu eenmaal niet... succes!
Gelogd
greetz from the westcoast Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS':
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #26 Gepost op:
08 May 2014, 22:50:49 »
@ventovice dat heb ik inderdaad gedaan. Althans, ik moet nog starten, maar 1.70 wordt de langste trein verwacht ik. Met een perronlengte van ca. 1.8m zit ik dan goed. Maar, zoals gezegd, blijft er dan weinig ruimte over tussen het perron en het schaduw station.
Gelogd
haes
Offline
Berichten: 834
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #27 Gepost op:
09 May 2014, 00:52:07 »
Citaat van: Ventovice op 08 May 2014, 20:20:53
De werkelijkheid exact nabootsen, gaat nu eenmaal niet... succes!
Dat valt te bezien, oa in welke schaal je bouwt en de beschikbare ruimte bijvoorbeeld. Maar het wordt echt moeilijk als je stations wil nabouwen die alles in zich hebben. Ik bouw zelf station Hellendorn na(envoudig eindstation) en zelfs in schaalN heb ik al een gezamenlijke lengte van 3,5 meter daarvoor nodig. Maar ik bouw wel modulair omdat thuis ook de ruimte ontbreekt om dit zomaar te laten rijden.
gr, Hans
Gelogd
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
HGL'74 (H0)