Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
  

Auteur Topic: Samenstelling Etoile du Nord  (gelezen 28331 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12461
    • sleutelspoor
Samenstelling Etoile du Nord
« Gepost op: 22 August 2007, 19:19:38 »
Heren,

Ik ben in het bezit van een Jouef vierdelige set,  en een los rijtuig,  van de nieuwe Inox TEE-rijtuigen. De set bestaat uit een Generatorwagen, een
Bar, een  compartiment en een conversatie (= grote ruimte)rijtuig. Het vijfde rijtuig heeft geen klassenummer op de zij staan.

Jouef leverde met de rijtuigen mee, koersborden met wagennummer  3, 4, 6, 8, 9,11, 12, 13, 14  en 15 van o.a. de etoil du nort.

Wie kan mij vertellen in welke combinatie deze wagens gezet moeten worden voor de reis van Parijs naar Amsterdam vv,  en zal dan het wagennummer zijn?.
SK
« Laatst bewerkt op: 06 August 2012, 00:20:40 door 0101100001. Reden: Titel aangepast: juiste spelling van de treinnaam »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12461
    • sleutelspoor
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2007, 19:11:32 »
Hallo Kenners waar blijven jullie?
Vrije dag????

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2007, 19:36:19 »
Je hebt vijf rijtuigen van de Etoile du Nord, in dat geval zou ik 5 aangesloten wagennummers op de zijwanden zetten. Gezien de opgesomde nummers worden het dan de 11, 12, 13, 14 en 15. Werd ie vroeger op zijn reis van Paris Gare du Nord naar Amsterdam CS niet gesplitst in Brussel?
De generatorwagen liep altijd op kop of staart van de trein.
Een NMBS Reeks 15 ervoor of een stoere diesel reeks 51 en karre maar!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12461
    • sleutelspoor
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2007, 19:53:10 »
Dank U
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2007, 20:45:00 »
Jouef leverde met de rijtuigen mee, koersborden met wagennummer  3, 4, 6, 8, 9,11, 12, 13, 14  en 15 van o.a. de etoil du nort.

SK, geen drgl-en buitenland?

Welnu, voor je in de boekenkast gedoken:

Park PBA (36 stuks) kent geen restauratierijtuigen maar 7 rijtuigen met keuken.
Winter 76/77, Asd - Paris, SNCF/NMBS materieel:
TEE 82 Etoile du Nord: loc, rijt.nr.5 A5rtuj, 4 A5rtuj, 3 A5rtuj, 2 A8tuj, 1 A2Dtux.
TEE 88 Ile de France: loc, rijt.nr.6 A5rtuj, 4 A5rtuj, 3 A5rtuj, 2 A8tuj, 1 A2Dtux.
 
Wat algemene info 1962 uit OdR en Encyclopedie de voitures SNCF:
Van de SNCF waren:
7 bagagewagens met machinekamer A2Dxj,
7 rijtuigen met zijgang ingedeeld 8 afd. met 6 zitpl. A8uj,
7 rijt. met keuken en met 29 zitpl. A5rtuj,
4 rijt. met bar en 17 zitpl. A3rtuj,
2 rijt. met open afd. 46 zitpl. A8tuj.
Van de NMBS waren:
9 rijt. met open afd. 46 zitpl. A8tuj.
Lob: 25500, Lob AD: 21600.
Per 1-1-1988: A8tu -> B9½tu (waarvan 4 NMBS), A8uj -> B8uj, rest ongewijzigd.

Het type Mistral deed ook wel dienst op Bruxelles en Asd.

Modelspotter





Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12461
    • sleutelspoor
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2007, 20:48:45 »
Kijk dat is nu informatie waar je mee uit de voeten kan.
Kort en duidelijk.
Dank Modelspotter

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2007, 21:19:40 »

TEE 82 Etoile du Nord: loc, rijt.nr.5 A5rtuj, 4 A5rtuj, 3 A5rtuj, 2 A8tuj, 1 A2Dtux.
TEE 88 Ile de France: loc, rijt.nr.6 A5rtuj, 4 A5rtuj, 3 A5rtuj, 2 A8tuj, 1 A2Dtux.


Dus telkens 3 keukenrijtuigen in een 5-rijtuigstam??? Lijkt me onwaarschijnlijk, weet je zeker dat dat klopt???

Arjen.

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #7 Gepost op: 26 August 2007, 21:35:09 »
De welgestelde at op zijn/haar plaats...
zie http://www.obd.nl/~otto/samenstelling7677.jpg
« Laatst bewerkt op: 28 August 2007, 19:12:43 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2007, 22:18:37 »
D'r zitten wel heel wat mes en vorken in die trein...  ;D Was daar een bepaalde gedachte achter? 'K vind het wel intrigerend.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2007, 09:09:35 »
Van Asd naar Brux was er alleen koffie met te verkrijgen, daarna kon een 'eenvoudige' maaltijd worden gebruikt. In de drgl van twee jaar later is het aantal al teruggebracht naar twee keukenrijtuigen. Het is best mogelijk dat maar een keuken open was voor de voorgerechten, een voor het hoofd- en de laatste voor het toetje...
Ik zal es vragen aan de chef buitenlandse dienst NS van toen.

Modelspotter 

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #10 Gepost op: 27 August 2007, 18:37:52 »
Tenzij het zo is dat die drgl voor het gemak geen verschil maakt tussen middengangrijtuigen met en zonder keuken. In principe kon je immers in allebei de maaltijd gebruiken, net als in de oude Pullmans. Waarbij dan vanuit één keuken 2 of 3 rijtuigen werden bediend.
Het alternatief is dat ze niet wisten waar ze met die keukenrijtuigen naartoe moesten nadat alle andere TEE's nieuwe restauratierijtuigen type Vru hadden gekregen ???

Arjen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #11 Gepost op: 28 August 2007, 12:37:18 »
Ken heel die rijtuigen niet (maakt het draadje voor mij niet minder interessant) maar is de keuken niet gekoppeld aan een zitgedeelte met tafels, of werkt dat niet zo in die trein. Zijn het allemaal stoelen (coach opstelling?) met een picnic plank uit de stoel voor je?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #12 Gepost op: 29 August 2007, 19:06:55 »
Geen coach-opstelling. Alle stoelen stonden tegenover elkaar, met een brede tafel die na etenstijd kon worden weggeklapt in een ruimte onder het raam. Iets minder dan de helft van de rijtuigen had een keuken, met voldoende capaciteit om naast het eigen rijtuig ook nog 1 of desnoods 2 andere rijtuigen zonder keuken te voorzien van eten en drinken. Bij de Pullmantreinen uit de jaren '20 van de vorige eeuw werkte het ook al zo.  Een verschil is wel dat de TEE ook coupérijtuigen had, waarin voor zover ik weet geen eettafels zaten en ook geen eten werd geserveerd, en barrijtuigen die in het zitgedeelte weer wél tafels hadden. 
Bij de tweede generatie 'zilveren' TEE-rijtuigen stapte de SNCF van dit concept af. Toen kwamen er aparte restauratierijtuigen. In de treinen naar Amsterdam was toen ten noorden van Brussel helemaal geen eten meer te krijgen, hooguit pinda's aan de bar.

Arjen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12461
    • sleutelspoor
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2007, 16:18:44 »
Er wordt hier steeds gesproken over een keuken(kombuis)! Deze zaten toch niet in de Inox rijtuigen? Ik heb alleen maar een Bar!
Mijn treinenboer wist mij te vertellen dat bij de set van Joeuf nog een vijfde rijtuig behoord. Dit is een rijtuig zonder klasse aanduiding. Klopt dat?

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2007, 17:09:58 »
De A5rtuj-rijtuigen, die dus keukens hadden, zijn PBA-rijtuigen. In de Jouef-set zitten Mistral-69 rijtuigen. Daar is, zoals Arjen al aangaf, gekozen voor aparte restauratierijtuigen.

Huub