Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Al mijn goede ideeën... door Dirk
24 april 2024, 23:28:28
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Samenstelling Etoile du Nord  (gelezen 24005 keer)

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #30 Gepost op: 05 januari 2008, 11:25:43 »
Samenstellingen
EdN

2-10-1955~2-6-1956 (dus voor de invoering van het tweeklassensysteem en ruim voor de komst van de TEE):
PD144 (Asd v. 15.30u.)
eloc NS 11/12/1300
60, ABCd, SNCB
23, ABd, SNCF,
24, Cd, SNCF,
-, SAkd, CIWL,
-, SBd, CIWL,
-, Div, SNCF
 
3-6-1956~29-9-1956 (dus na de invoering van het tweeklassensysteem en voor de komst van de TEE):
PD144 (Asd v. 15.30u.)
eloc NS 11/12/1300
61, Bd, SNCB, 88 zitpl., 45 ton, Brussel Zuid
60, Ad, SNCB, 48, 48, Brussel Zuid
23, Ad, SNCF, 42, 48, Parijs
24, Bd9u, NS of SNCF (om de andere dag), 47, 72, Parijs
-, SAkd, CIWL, -, 54, Parijs
-, SAd, CIWL, -, 48, Parijs
-, Div, SNCF, -, 43, parijs
De eerste Pullman (op foto's) is het rijtuig met keuken.
Tegentrein nummer: PD117, daar zaten twee rijtuigen meer in, die kwamen uit Ventimiglia, ook van de SNCF een Bd en een ABd.

30-9-1956~1-6-1957 (voor de TEE)
PD144 (Asd v. 15.30u.)
eloc
60, ABd, SNCB, (dus de zomerse losse A en losse B nu gecombineerd in een AB)
23, Ad, SNCF,
24, Bd, SNCF,
-, SAkd, CIWL,
-, SAd, CIWL,
-, Div, SNCF

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2008, 11:31:59 door modelspotter »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #31 Gepost op: 06 januari 2008, 10:29:29 »
Een enkel fotootje van de Mätrix PBA-rijtuigen. Hieronder het generatorrijtuig.





De combinatie met de serie 150/reeks 15 in de oorpronkelijke blauwe kleurstelling is erg fraai.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #32 Gepost op: 06 januari 2008, 11:53:03 »
Inderdaad, een Reeks 15 van Olearts ervoor staat heel mooi!
Het afgebeelde generatorrijtuig is trouwens meteen aanleiding voor mijn enige kritiekpuntje op de verder voortreffelijke rijtuigen. Kijk maar eens bij het daarstel aan de linkerkant op de foto. De deur zit bij dit rijtuig niet boven het draaistel en toch zit op het draaistel een opstaptrede gemonteerd. Volgens mij hoort dat niet zo.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #33 Gepost op: 06 januari 2008, 12:19:36 »
Ah ja, was me nog niet opgevallen. Als de trede er niet hoort - en dat zal wel niet - dan kan hij er gewoon af. Juist omdat de deur daar niet boven het draaistel zit, is daar ook een opstaptrede aan de bak gemonteerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #34 Gepost op: 06 januari 2008, 12:22:39 »
En het beste nieuws is dat die overbodige treden niet gelijmd zitten, je kunt ze er zonder enige schade afhalen en als reserve gebruiken voor de rest van de trein.

Gert1

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #35 Gepost op: 06 januari 2008, 20:58:45 »
Het was dan ook, zoals ik al schreef ook maar een klein puntje.
Ik ben echt dolblij met deze rijtuigen. Ben maar één keer met de trein naar Parijs, geweest en dat is nu zowat twintig jaar geleden. Helaas heb ik de exacte samenstelling van de Etoile du Nord in februari 1988 nog niet kunnen achterhalen, maar ik vermoed dat ik die trein nu toch redelijk natuurgetrouw kan nabeelden.

mvg,
Gert

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #36 Gepost op: 06 januari 2008, 21:08:00 »
Mooie rijtuigen Gert! De verschillen tussen deze en het latere type van LSM zijn duidelijk waarneembaar (grootte van de ramen, dikte van de rode lijn).

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #37 Gepost op: 06 januari 2008, 21:09:33 »
Yep, mijn set is binnen dus de LSM gaan de deur uit  ;)

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #38 Gepost op: 06 januari 2008, 21:11:36 »
Februari 1988? Toen was het dus al een EuroCity? Voor zover ik me kan herinneren een stuk of 5 rijtuigen: generatorrijtuig (de lange versie), rijtuig 1e klas met middengang, 1e klas met bar, en 2 rijtuigen 2e klas (verbouwde TEE's met stoelen type Corail en groene ipv rode band). In principe moet je daar niet de Mätrix maar de LS Models-rijtuigen voor hebben, versies 'avec cartouches Corail' (dat zijn de zwartwitte stickers met klasse-aanduiding en zitplaatsnummers). De meeste tweedeklasrijtuigen waren overigens verbouwd uit het PBA-type van Mätrix, maar Joost mag weten wanneer ze die versie uitbrengen, voorlopig heeft alleen LS tweedeklassers.

Arjen.

Gert1

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #39 Gepost op: 06 januari 2008, 21:26:58 »
Bedankt voor je reactie Arjen. Helemaal precies 'mijn trein uit 1988' samenstellen zal dus niet lukken. Maakt niet uit: de volledige set van Trix is werkelijk een juweeltje. Ik hoop dat Trix in de toekomst vaker van deze complete treinen op de markt gaat brengen.

mvg,
Gert

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #40 Gepost op: 06 januari 2008, 23:37:00 »
Wat is het verschil dan tussen LSM en Trix? Hebben de uitvoeringen die LSM op de markt heeft gebracht niet binnen Nederland gereden dan? Ik wil namelijk een samenstelling hebben die begin jaren 80 in Nederland dienst deed. Wie weet meer?


Jeroen


We're all riders on this train.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #41 Gepost op: 07 januari 2008, 00:07:32 »
 Er zijn twee soorten Inox. De Mistral en de PBA (Parijs Brusssel Amsterdam). De Mistral zijn de nieuwere types en hebben wat wijzigigen ten opzichte van de PBA o.a. de grootte van de ramen en de rode balk waar de letters TEE op staan. De Mistral wagens schijnen ook wel in NL gereden te hebben. Tijdje terug is een uitgebreide discussie op het forum geweest. Die helaas niet meer terug is te vinden.

Lees net op de vorige pagina dat de laatste TEE trein geheel uit Mistral rijtuigen heeft bestaan.....  dus niets verkopen Chris! Behalve de juiste lok erbij zoeken! ;D
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2008, 00:58:47 door Arnold »

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #42 Gepost op: 07 januari 2008, 15:31:34 »
Omdat ik de laatste rit van de Etoile du Nord op 2 juni 1984 van Brussel naar Amsterdam CS heb meegemaakt en daarvan verslag heb gedaan in Railhobby september 1984,  enzovoort....

Eigen notites:
Brussel v 20.21u.
Eloc SNCB 1504
SNCF A4Dux 81 89 718 (type Mistral serie 711-724)
,, A8u 18 89 945 (type Mistral serie 943-957)
,, A8tu 18 89 994 (type Mistral serie 991-996)
,, A8tu 18 89 923 (type Mistral serie 915-942)

dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...
De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de 'PBA'-rijtuigen 23344mm.

Modelspotter

Vraag: welke kleur had de lok 1504? Blauw?

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #43 Gepost op: 07 januari 2008, 18:15:07 »
Volgens mijn gegevens was hij in 1984 al overgespoten in de nieuwe kleur blauw met smalle gele bies.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2008, 22:29:58 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #44 Gepost op: 07 januari 2008, 18:26:25 »
Bedankt!