Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
  

Auteur Topic: Samenstelling Etoile du Nord  (gelezen 28327 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #15 Gepost op: 02 September 2007, 14:34:47 »
En....zijn deze ook in model verkrijgbaar?

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22517
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #16 Gepost op: 02 September 2007, 14:40:35 »
Mätrix heeft de PBA rijtuigen aangekondigd en wil voor het einde van het jaar leveren. Klik
LSmodels heeft ze ook aangekondigd.

Het generatorrijtuig was in de Etoile du Nord dacht ik ook altijd van het PBA type. Voor 1969 waren het natuurlijk allemaal PBA rijtuigen en na 1969 bleef PBA de hoofdmoot op de routes naar het Noorden. De Mistral 69 rjtuigen waren in de eerste plaats bedoeld voor de Zuidelijke routes. Vandaar ook die naam.

De treinen werden in Brussel gesplitst en tussen Brussel en Amsterdam bestond zo'n getrokken TEE uit nog maar 3 of 4 rijtuigen: generatorrijtuig, zitrijtuig en zo'n rijtuig met keukenafdeling. In de regel zullen het allemaal PBA-rijtuigen zijn geweest.

De huidige sets van Jouef en LSM zijn eigenlijk minder geschikt voor de uitbeelding van een Ile de France of een Etoile du Nord.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2007, 15:02:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #17 Gepost op: 02 September 2007, 16:16:44 »
Omdat ik de laatste rit van de Etoile du Nord op 2 juni 1984 van Brussel naar Amsterdam CS heb meegemaakt en daarvan verslag heb gedaan in Railhobby september 1984, hieronder wat gegevens van toen ik die heb vastgelegd met aanvulling tussen () op basis van materieelgegevens uit Les TEE van Maurice Mertens, 2e edition 1987, ISBN 2-902808-21-6.

Eigen notites:
Brussel v 20.21u.
Eloc SNCB 1504
SNCF A4Dux 81 89 718 (type Mistral serie 711-724)
,, A8u 18 89 945 (type Mistral serie 943-957)
,, A8tu 18 89 994 (type Mistral serie 991-996)
,, A8tu 18 89 923 (type Mistral serie 915-942)

dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...
De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de oude 'Mistral'-rijtuigen 23344mm.

Modelspotter


« Laatst bewerkt op: 13 January 2008, 20:58:37 door modelspotter. Reden: afmetingen PBA moest zijn oude Mistral »

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #18 Gepost op: 02 September 2007, 19:23:13 »
dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...


In mijn herinnering was dat toeval, de twee series liepen door elkaar en meestal zag je een gemengde trein. Volgens datzelfde boek van Mertens werden de Mistral-rijtuigen vanaf 29 september 1974 ingezet voor de Etoile du Nord. Alleen de PBA-generatorrijtuigen waren er begin jaren 80 al helemaal uit, ik kan me niet herinneren dat ik die toen ooit door Delft heb zien komen.
Wel typisch dat er in 1984 nog geen barrijtuig meeliep, in de tijd dat de Etoile du Nord een Eurocity was (met rijtuigen 2e klas) had hij wel altijd een bar, weet iemand wanneer dat precies is ingevoerd?

De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de 'PBA'-rijtuigen 23344mm.

Op foto's is dat moeilijk te zien, wat meer opvalt is dat bij de PBA-rijtuigen de rode TEE-band iets lager zit.

Arjen.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #19 Gepost op: 02 September 2007, 20:05:36 »
Dat zul je opfoto's ook nooit zien, want beide types zijn even lang: 25500 mm.
Alleen de generatorrijtuigen zijn bij de pba's beduidend korter.
Verschillen zijn het duidelijkst te zien aan de positie van de rode band en de hoogte van de ramen. Bij de PBA's veel lager dan bij de Mistral-69. Uitzondering hierop is de gangzijde van de coupeversie van de PBA, waar de ramen weer even hoog zijn als bij de Mistral-69.

Huub

Gert1

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2008, 16:00:59 »
Ik kreeg net een telefoontje met de mededeling dat Trix de setjes rijtuigen heeft uitgeleverd!

mvg,
Gert

W. Denie

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2008, 12:52:03 »
Citaat: "Mätrix heeft de PBA rijtuigen aangekondigd en wil voor het einde van het jaar leveren. LSmodels heeft ze ook aangekondigd."


Het heeft me nog wat zoeken gekost om erachter te komen dat PBA Parijs Brussel Amsterdam betekent/schijnt te betekenen. Afkortingen zijn alleen voor insiders altijd duidelijk, gr. W.Denie
« Laatst bewerkt op: 04 January 2008, 12:55:50 door W. Denie »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22517
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2008, 12:57:41 »
Da's waar.
Maar dan vraag je het toch even.  :)

Aan het einde van de middag maar eens naar de winkel.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #23 Gepost op: 04 January 2008, 13:06:34 »
Hoewel dit draadje voornamelijk over de INOX rijtuigen gaat, zou ik graag willen weten of er misschien iemand is die weet hoe de samenstelling van de Etoile du Nord is geweest rond 1950.
In het boek van H van Poll (Stoomtractie bij de NS 1944-1958) staat op blz 153 een foto van loc 3704 met PD 132 'Etoile du Nord' aan de haak.
Er wordt bij vermeldt dat het om een Pullmantrein gaat.

aaansluitend is dan de vraag hoe één en ander in model is samen te stellen.

grt,
Marcel

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2008, 19:06:17 »
Voor de oorlog was de Etoile du Nord inderdaad een volledige Pullmantrein, na de oorlog volgens mij een D-trein met een paar Pullmanrijtuigen. Een goede foto kan ik zo gauw ook niet vinden maar een leuk alternatief is de D144 van rond 1955. Daar staan twee foto's van in het 1300'en boek van Henk Bouman. Achter de 1300 lopen eerst twee NMBS-rijtuigen van het type I1 (een AB en een C, in twee kleuren groen). Dan twee SNCF-rijtuigen type DEV court (ook weer een AB en een C), op een van beide foto's is de AB een 'inox' (roestvaststalen) exemplaar. Dan twee Pullmans, een 1e klas type Côte d' Azur (zevenramer) en een 2e klas type Etoile du Nord (negenramer, een van de twee is ongetwijfeld een rijtuig met keuken maar ik kan niet zien welke). Tot slot een bagagerijtuig, zo te zien eentje van de SNCF, type Nord.  Exact nabootsen in H0 wordt lastig, ik zou niet weten hoe je aan goede I1's en dat bagagerijtuig komt en van de korte DEV's zijn alleen in een grijs verleden de juiste versies verschenen. Maar misschien weet Modelspotter meer?

En om op die Mätrix-rijtuigen terug te komen: ik heb de basis-vierrijtuigset van Trix (23408) hier inmiddels staan, ziet er prima uit! Aanvullende rijtuigen van Trix waren hier in Delft nog niet beschikbaar (maar voor een trein Brussel-Amsterdam heb je die ook niet nodig, dat waren meestal maar drie rijtuigen). Märklin heeft wel de hele reeks uitgeleverd. Wat me wel verbaast is de opmerking in het bijgeleverde foldertje dat Märklin en Trix verschillende rijtuignummers moeten hebben. Ik heb ze in de winkel staan vergelijken en geen verschil kunnen vinden  ???

Arjen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22517
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #25 Gepost op: 04 January 2008, 21:15:43 »
Hier in Utrecht was de hele reut ook in Trix versie leverbaar. Maar ik heb het ook maar bij de basisset gelaten. Even mijn Olaerts 150.012 opzoeken en eens proberen.

Het zijn modelrijtuigen zoals ik ze graag zie. Mooi gedetailleerd, maar niet overdadig. Onder de bodem zitten maar een paar apparaten en verder is die helemaal vlak. Met die schortplaten zie je daar toch niets van. De opstaptreden zitten aan de draaistellen gemonteerd. Dat gaat zelfs bij relatief ruime bogen niet anders. Ze hebben een fraai interieur, maar ik vermoed dat er geen onzichtbare pleepotten aanwezig zijn.

De modellen zijn voorzien van platte buisbalgen en met profi-koppelingen sluit dat perfect aan. Ronde balgen worden los meegeleverd voor de kopeinden van een trein. Verder nog een handvol details, waaronder vier extra buffers, waarvan het nut mij ontgaat. Ook de summiere handleiding geeft geen enkele aanwijzing.

Volgens het koersbord is het een Ile de France onderweg naar Amsterdam. Op de doos staat dan weer Etolie du Nord. De rijtuigen zitten verpakt in ieder zijn eigen doosje en daarvan zitten er weer vier in de grote doos. Helaas allemaal van het ellendige type doos dat Mätrix tegenwoordig gebruikt.

Maar verder prima rijtuigen. Nu eens kijken of het een beetje wil rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

arjen

  • Gast
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2008, 21:26:25 »
Verder nog een handvol details, waaronder vier extra buffers, waarvan het nut mij ontgaat.

De bufferschachten zijn iets langer dan die van de buffers die op de rijtuigen zijn gemonteerd. Te gebruiken in combinatie met de ronde balgen, neem ik aan.

Arjen.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2008, 23:30:43 »
Voor de oorlog was de Etoile du Nord inderdaad een volledige Pullmantrein, na de oorlog volgens mij een D-trein met een paar Pullmanrijtuigen. Een goede foto kan ik zo gauw ook niet vinden maar een leuk alternatief is de D144 van rond 1955. Daar staan twee foto's van in het 1300'en boek van Henk Bouman. Achter de 1300 lopen eerst twee NMBS-rijtuigen van het type I1 (een AB en een C, in twee kleuren groen). Dan twee SNCF-rijtuigen type DEV court (ook weer een AB en een C), op een van beide foto's is de AB een 'inox' (roestvaststalen) exemplaar. Dan twee Pullmans, een 1e klas type Côte d' Azur (zevenramer) en een 2e klas type Etoile du Nord (negenramer, een van de twee is ongetwijfeld een rijtuig met keuken maar ik kan niet zien welke). Tot slot een bagagerijtuig, zo te zien eentje van de SNCF, type Nord.  Exact nabootsen in H0 wordt lastig, ik zou niet weten hoe je aan goede I1's en dat bagagerijtuig komt en van de korte DEV's zijn alleen in een grijs verleden de juiste versies verschenen. Maar misschien weet Modelspotter meer?


Heb het boek van 1300-en helaas niet, maar met opsomming van rijtuig typen had ik het gevoel dat ik deze foto in een ander boek moet hebben gezien.
Heb hem gevonden en in kleur ;D en wel in boek Electrische locomotieven in Nederland.
Dit is wel een heel interessante samenstelling!!
Hoop dat Modelspotter meer weet!!

grt,
Marcel

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • sleutelspoor
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #28 Gepost op: 05 January 2008, 00:09:05 »
Hier rijdt de trein in model voorbij in de oude seting



Rijtuigen van LS models en de loc van olaerts.

Gr. Gerco

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Samenstelling Etoile du Nord
« Reactie #29 Gepost op: 05 January 2008, 02:10:28 »
Kan iemand mij de artikelnummers doorgeven welke LSM rijtuigen geschikt zijn voor een zo'n trein? Metname de de foto van Gerco is interessant. Ik doel dus op tijdperk IV begin jaren 80. Alvast dank.  :)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 January 2008, 02:12:17 door Thowra »
We're all riders on this train.