Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:50:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 17:45:33
Mijn geweatherde modellen door Martijn193
Vandaag om 17:39:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 17:34:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 17:00:30
Station Roodeschool door pfb
Vandaag om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
  

Auteur Topic: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak  (gelezen 82484 keer)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #225 Gepost op: 10 November 2014, 14:27:24 »
Hi Andre,

het staat allemaal in de handleiding.  Ik begrijp dat je dat nu niet kunt testen aangezien ze niet werken.
Lees deze overigens ook even door. Dat helpt wellicht om het beter te doorgronden.

Gr.

Edsko

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #226 Gepost op: 10 November 2014, 14:44:19 »
Ik ben er zelf ook, normaal gezien... ALs ik er nie ben kun je weinig meer doen dan de BoosterHubjes achterlaten.
Als je zeker wilt zijn dat ik er ben om 20:00 moet je me maar even bellen, zie PM.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #227 Gepost op: 13 November 2014, 09:36:53 »
Beste HansQ,
Is het mogelijk de kabels die ik aan u gisteren gevraagd heb in plaats van de lengte van 2 meter, 3,5 meter lang worden. Dan is er meer speling tussen beide modules. Ik weet eigenlijk niet wat het handigst is. Precies aansluitende kabels of langere kabels. Dan ga ik maar op safe en bestel langere verbindingskabels.
vr gr André van Zuijlen
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #228 Gepost op: 13 November 2014, 09:49:03 »
Ja hoor... Ik maak wel 3.5m kabels voor je.
Nog een vraag, je had gisteren die voeding niet bij je... wat gebruik je daar nu voor?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #229 Gepost op: 13 November 2014, 10:33:07 »
Beste HansQ
Een Conrad 24 volts voeding van 24va/1A. (bestelnr: 40 42 93) Ik heb hem destijds op jouw advies aangeschaft. Ik had van jou begrepen dat de voeding een hogere spanning moest hebben omdat anders de kans bestond dat de ene voeding de andere voeding ging voeden met kortsluiting als gevolg.

Ik hoop dat ik in de toekomst nog een laptop PC voeding kan scoren zoals in jouw testopstelling bij Railclub Utrecht. Echter ik heb eerst spanning op de Multimuis-ingang gezet alvorens ik de transformator van Conrad inschakelde. Toen ging het mis bij één van de prints. Ik heb eigenlijk geen kans gehad om de conradvoeding in te schakelen want toen leek het al defect. Wel heb ik het nog getest zonder resultaat.
De andere BNLS print gaf helemaal geen teken van leven. Ik had begrepen dat één van de twee prints (zei Paul Bender tegen mij) een goedkopere H-brug had die nog al gauw de geest gaf. Maar ik heb er te weinig verstand van om hier natuurlijk een antwoord op te geven.
Ik hoop dat mijn verhaal extra aanwijzingen geeft.
vr gr André
« Laatst bewerkt op: 13 November 2014, 10:52:32 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest9985

  • Gast
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #230 Gepost op: 14 November 2014, 15:26:08 »
Beste mensen,

Ik wil hier even reageren op deze discussie over de BNLS booster.

Deze booster heb ik opgebouwd (zonder hub) met de bedoeling hem in te zetten als 2e booster, gekoppeld aan mijn booster van Traintech.

Echter heb ik gelijk de 7815 niet gemonteerd, maar een draadbrug gelegd. Als voeding heb ik een laptop adapter van 19V aangesloten.
De railspanning is nu ongeveer gelijk aan die van de Traintech booster.
Het nut van die 7815 heb ik nooit gezien - als je kijkt naar de specs van de NMRA is 14V het minimum voor een h0 baan.
Als je dan ook nog stroomdetectie toepast, wordt de spanning nog lager.

Allereerst heb ik de BNLS booster aan MRDirect gehangen - dat werkt goed (alleen DCC signaal gebruikt).
Nu ben ik bezig om een CDE printje voor de BNLS booster te maken, zodat die booster de CDE uitgang van de Traintech booster kan gebruiken.

Hopelijk kan ik dit weekend verder gaan hiermee.
Als test ga ik dan mijn testbaan in tweeén splitsen voor de 2 boosters.

Die testbaan is een 13-sporig schaduwstation waar de uitgang via een (kartonnen) brug over alle sporen heen teruggaat naar de ingang.

Tot zover.

Groet, Martin.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #231 Gepost op: 14 November 2014, 15:47:13 »
Hoi Martin, klinkt goed!   :)
Ook geweldig te horen dat het met MR-Direct werkt.
Voor dat CDE-printje, kijk es in de handleiding (versie 1.1.07) op pagina's 29 en 35 voor inspiratie...
succes, ik hoor graag hoe het afloopt!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

guest9985

  • Gast
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #232 Gepost op: 19 November 2014, 11:02:27 »
Beste mensen,

Hierbij dan het vervolg van mijn verhaal - de BNLS booster via CDE aan mijn Traintech booster hangen.

Zoals ik al eerder had vermeld, was de 7815 door een draadbrug vervangen - ook C1, C2 en C4 had ik verwijderd.
Ook het hele hub-gedeelte had ik niet gedaan.

De CDE uitgang van mijn Traintech booster heb ik als volgt aangesloten:
-  de C via een extra weerstand van 2k2 aangesloten op de bovenste DCC in het schema (die naar R6 gaat).
-  de D aangesloten op de onderste DCC in.
-  het kleine schemaatje uit de handleiding gemaakt voor de kortsluit terugmelding via de E aansluiting.

Vervolgens de BNLS booster aangesloten op mijn rollerbank - loc reageert keurig netjes op zijn commando's.
Alleen bleek de kortsluit-terugmelding niet te werken. Blijkbaar is het verschil in spanning te weinig om de opto in geleiding te doen gaan.
Dat probleempje heb ik als volgt opgelost:
-  De rechter poot van de rode led losgemaakt van de print en de PC817 tussen deze losse poot en de print gezet.
-  Pin 4 van de opto aangesloten op de E verbinding van mijn booster
-  Pin 3 van de opto via een 1N4148 diode verbonden met de D (anode aan de opto)

Bij het testen op mijn rollerbaan bleek ook dat na afschakelen van de baan met MRDirect, de loc op de rollerbaan er vandoor ging gedurende ca. 2 seconden.
Na metingen bleek de Enable ingang van de L6203 te langzaam op en af te gaan. Na vervanging van C13 door een C van 10uF was dat probleem ook verholpen.

Vervolgens mijn testbaan in tweeën gesplitst waarbij beide railstaven doorgezaagd zijn - boosters aangesloten - rijden maar !
Na vele rondjes rijden viel mij op dat ik niets zag bij de booster overgangen - geen hikje, geen vonkje.
Stoute schoenen aangedaan: een der railstaven weer doorverbonden - geen probleem - werkt ook nu weer uitstekend.

Conclusie: via CDE aangesloten werkt de BNLS booster uitstekend - ook als er slechts 1 railstaaf doorgezaagd is !!

Groet,
Martin.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #233 Gepost op: 19 November 2014, 12:13:36 »
Hoi Martin, hartstikke mooi! Dus de Booster-Hub is, met eventueel een paar aanpassingen, ook geschikt als "pure" booster... :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #234 Gepost op: 19 November 2014, 13:12:05 »
Dat vraagt naar een schema en print layout voor deze toepassing;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guest7823

  • Gast
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #235 Gepost op: 19 November 2014, 13:14:05 »
Volgens mij meer om een (virtueel) gummetje  ;)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #236 Gepost op: 19 November 2014, 15:14:29 »
Martin,

Conclusie: via CDE aangesloten werkt de BNLS booster uitstekend - ook als er slechts 1 railstaaf doorgezaagd is !!
Doordat alle voedingen gescheiden zijn kan je inderdaad een van de rails doorverbinden. Doordat je beide boosters in fase zijn, zul je geen problemen krijgen. Echter een verkeerde verbinding en boem. Persoonlijk zou ik die rail weer losnemen, tenzij het echt noodzakelijk is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #237 Gepost op: 19 November 2014, 15:20:15 »
Iets meer dan een gummetje. Ook een potloodje om wat nieuwe streepjes te trekken.  ;)
@Martin: Bedankt voor het delen van je ervaringen en aanpassingen. Hier kunnen anderen (waaronder ik) mee verder.

In de afgelopen week heb ik ook een booster/ hub in elkaar gezet, maar dan met alle opties. Wel met de door Karst voorgestelde aanpassing icm een laptopvoeding. Ik heb nog geen metingen verricht, vandaar nog geen reactie.
Ik heb wel gezien dat de lok er vandoor gaat als de programmeermodus gebruikt wordt en er een commando gestuurd wordt.

Het verhaal van Martin roept bij mij de volgende vragen op:
Wat doet die C13 precies? Hoe wordt het gedrag van de booster beïnvloed door de waarde van deze C13? Waarom heeft deze de huidige waarde?
En als laatste vraag: Kan het zijn dat het "spring" gedrag met programmeren minder wordt bij een andere waarde van C13? En in welke richting kunnen we die waarde zoeken?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #238 Gepost op: 19 November 2014, 15:34:51 »
C13 zorgt ervoor dat bij het berijden van wissels en kruisingen de wielen best even kortsluiting mogen maken, zonder dat de booster meteen afslaat. Kan deze kleiner? De elco wordt geladen via R10 en R11. Bij verkleinen zal het laden alleen maar sneller gaan. R12 zorgt voor de ontlading. Deze tijd is gezien het feit dat er niet helemaal naar 0V ontladen moet worden, ongeveer 3RC, waarna de treinen zullen stoppen. Standaard is deze dus 3 x 10 x 103 x 100 x 10-6 = 3 seconde. De korte kortsluiting is bv 0,1 seconde. Dus kan de waarde terug naar 3 x 10-6 ~ 2,7uF. (adviesje: vervang door 220nF en R12 100k.) Ik weet niet of dergelijke kleine elco's te koop zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Doordat de booster nu sneller in en uitgeschakeld wordt, zal het springgedrag ook afnemen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest9985

  • Gast
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #239 Gepost op: 19 November 2014, 23:47:06 »
@Gerard,

Dat de boosters in fase waren, kon ik dus zien aan de manier van overgang tussen de 2 boostersecties.

Als testje heb ik vanavond beide railstaven gescheiden, de draden aan de uitgang van de BNLS booster verwisseld en kort kontakt gemaakt tussen die 2 secties - vonkjes dus.

Het beste is inderdaad beide railstaven te scheiden.

Groet,
Martin.