Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:42:34
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:00
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1380906 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2131
    • Baan in Los Angeles
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6150 Gepost op: 21 March 2022, 20:00:12 »
Ed, als de kapjes aankomen, zitten er nog wat puntjes op. Deze moet je er heel voorzichtig afvijlen/schuren. Als dit te bruut gaat, breken ze af, en kunnen ze een stukje van het kapje meenemen.


Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6151 Gepost op: 22 March 2022, 05:42:54 »
@ Koen & Chris:  (y)
@ Andre: Gaat helemaal goed komen  (y)

Het klapgedeelte wat voorzien wordt van landbouw krijgt een handigheidje ingebouwd.
In I-Train is het nodig dat locomotieven gekalibreerd worden. Meestal deed ik dat op de grond met wat losse rails.
Indien ik een afneembaar dijkje op de klaptafel maak kan daaronder verborgen de kalibratie-rails liggen.
Blijven mijn knieën ook heel  ;D. Zie schets.

Scharnierpunt klaptafel









Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25781
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6152 Gepost op: 22 March 2022, 13:02:40 »
Dat zijn weer mooie plannen Ed  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • Oude meuk in h0
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6153 Gepost op: 22 March 2022, 14:24:41 »
Een prima idee  (y)
Maar waarom komt het scharnierpunt niet aan de andere zijde (de voet) van de (opzet)dijk?
Als je nu wilt gaan testen moet je helemaal over je landbouwgebied reiken om de opzetdijk te verwijderen en als dit deel uitgeklapt is, heb je niet veel ruimte.
.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6154 Gepost op: 22 March 2022, 20:09:19 »
Ik zal het even moeten bekijken Arjen. Ik snap wat je bedoelt.  (y)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2131
    • Baan in Los Angeles
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6155 Gepost op: 22 March 2022, 21:09:58 »
Hoi Ed,

Heel mooi idee voor dat calibratie trackje.

Maar, ik kan het even niet laten om ook mijn mening te geven over het caliberen met iTrain,

Ja, het werkt geweldig, maar mijn ervaring is ook dat sommige locs zo hard gaan, dat ze niet voor het einde stil staan.

Dus hier mijn idee.

De plek locatie is een strak idee.
Maar, maak een aparte plank met zo'n rail waar je van links tot rechts bij kunt. Dus als die loc met een rotgang naar links of rechts gaat, dan kun je erbij.

En verder hoeft je dan geen zorgen te maken over die 'afsluitdijk'.

Als ik langs moet komen voor uitleg, dan hoor ik het wel  ;D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6156 Gepost op: 22 March 2022, 21:43:52 »
Ik zal het even moeten bekijken... (y)

Niet te lang blijven kijken, Ed. Je moet als de wiedeweerga je nieuwe landbouwareaal inzaaien. Ed's graanschuur. Ik voorzie een nieuw verdienmodelletje gelet op de ontwikkelingen van de laatste weken. Plus een onderscheiding van Koning  Bodindradebayavarangkun wegens spectaculaire toename van het overschot op de Thaise handelsbalans.

Oeps, de fantasie gaat weer eens met mij aan de haal. Terug naar de harde realiteit van het calibratiespoor en het scharnierpunt. De echte wereld bedoel ik  ;).

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6157 Gepost op: 22 March 2022, 21:50:11 »
Waarom ijk je de locs niet gewoon op de treinbaan? Als je een keer een treinstel moet 'opvoeden' heb je wel een uitdaging met zo'n apart stuk spoor.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6158 Gepost op: 23 March 2022, 02:14:16 »
@ Arjen: Jouw idee kan. Voordeel is dat dan de kalibratie rail ten aller tijde toegankelijk is.
@ Chris: De reden om het niet op de baan zelf te doen is omdat mijn blokken erg lang zijn en ver uitklaar liggen. Tijdens het ijken in de laagste stap is een lok onwijs lang onderweg waardoor het hele proces mega lang duurt.
@ Peter:  (y) ;D zonder fantasie kan een baan nooit succesvol worden. En ja ... die laat ik weer volledig uit de hand lopen tijdens het landbouwproject  8).
@ Andre: Als ik diep in mijn hart kijk zou ik liever een heel andere manier van kalibratie doen.
               Namelijk met behulp van de KPF ZELLER TEST TRACKS and speed cat (is I-train compatible). En als je toch wil langs wil komen ........  ;D ;D ;D. Mag je hem voor me meenemen (de XXL versie).
               Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=3rZO40r_m-M&t=330s

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6159 Gepost op: 23 March 2022, 06:23:52 »
Maar, ik kan het even niet laten om ook mijn mening te geven over het caliberen met iTrain,
Ja, het werkt geweldig, maar mijn ervaring is ook dat sommige locs zo hard gaan, dat ze niet voor het einde stil staan.

Hoi Andre,
Ik wil nog even terugkomen op bovenstaande opmerking. Is het niet zo dat alvorens je met kalibreren in i-train begint, eerst
een realistische V-max in de decoder programmeert? Dat voorkomt dat sommige Loks er inderdaad als een raket vandoor gaan.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6160 Gepost op: 23 March 2022, 08:14:26 »
Hallo Ed,

Dat klopt in principe wel dat je eerst de V-max kan instellen. Maar om te weten wat de huidige ingestelde V-max is moet je hem toch eerst op de hoogste trap testen voordat je dat met CV's kunt gaan aanpassen.

Groeten,
Bert

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6161 Gepost op: 23 March 2022, 08:39:45 »
Dat is correct Bert. Na het inlezen van elke nieuwe/andere loc doe ik niks meer dan een adres aan de loc toewijzen. Daarna gaat hij de baan op om te testen. Indien de loc te snel is pas ik V-max aan. Daarna pas wordt hij gekalibreerd in i-train.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • Oude meuk in h0
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6162 Gepost op: 23 March 2022, 09:03:10 »
@ Arjen: Jouw idee kan. Voordeel is dat dan de kalibratie rail ten aller tijde toegankelijk is.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Nog een  voordeel is dat je nu niet één of andere constructie hoeft te bedenken om de dijk vast te zetten als de sectie afgeklapt is. Nu dien je alleen te voorkomen dat het dijklichaam niet kan schuiven,  bijvoorbeeld met magneetjes of een pen-gatverbinding.

Alexxx

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
  • Rustig blijven, ik ben een beginner.
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6163 Gepost op: 23 March 2022, 11:51:21 »
Goed idee!
Groetjes Alex.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6164 Gepost op: 23 March 2022, 20:47:36 »
Hallo Ed,

Ik heb hier ook een KPF Zeller rollenbank met Speedcat, maar die vind ik niet geschikt voor het ijken van de snelheden, zoals ik dat in Koploper (wat ik gebruik) doe. De Speedcat geeft nogal variabele waarden, die niet echt geschikt zijn voor de snelheden die je in je ijkcurve moet invoeren.
Daarom laat ik Koploper zelf op de baan het ijkproces uitvoeren. Het ijkgedeelte is circa 2,5 m. Het duurt dus wel dik een uur voordat de ijking is afgerond, maar dat werkt ook wel zonder dat je er zelf bij zit.
Ik begin op stap 28, die ik afijk op circa 100 km/uur, want harder rijden doe je op de modelbaan toch niet. Dan start ik het ijkproces in Koploper en kom na een uurtje of zo terug. Dat werkt perfect.
Ik heb een aantal maanden geleden alle locs, die ik een jaar of 15 had geijkt opnieuw geijkt, maar dat scheelde geen km/uur bij de snelheden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer