Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 09:53:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:44:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:39:06
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 09:36:58
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door Karben
Vandaag om 09:35:39
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 09:13:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 08:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:42:51
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
14 June 2025, 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
14 June 2025, 10:31:27
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1380025 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2131
    • Baan in Los Angeles
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6150 Gepost op: 21 March 2022, 20:00:12 »
Ed, als de kapjes aankomen, zitten er nog wat puntjes op. Deze moet je er heel voorzichtig afvijlen/schuren. Als dit te bruut gaat, breken ze af, en kunnen ze een stukje van het kapje meenemen.


Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6151 Gepost op: 22 March 2022, 05:42:54 »
@ Koen & Chris:  (y)
@ Andre: Gaat helemaal goed komen  (y)

Het klapgedeelte wat voorzien wordt van landbouw krijgt een handigheidje ingebouwd.
In I-Train is het nodig dat locomotieven gekalibreerd worden. Meestal deed ik dat op de grond met wat losse rails.
Indien ik een afneembaar dijkje op de klaptafel maak kan daaronder verborgen de kalibratie-rails liggen.
Blijven mijn knieën ook heel  ;D. Zie schets.

Scharnierpunt klaptafel









Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25772
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6152 Gepost op: 22 March 2022, 13:02:40 »
Dat zijn weer mooie plannen Ed  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • Oude meuk in h0
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6153 Gepost op: 22 March 2022, 14:24:41 »
Een prima idee  (y)
Maar waarom komt het scharnierpunt niet aan de andere zijde (de voet) van de (opzet)dijk?
Als je nu wilt gaan testen moet je helemaal over je landbouwgebied reiken om de opzetdijk te verwijderen en als dit deel uitgeklapt is, heb je niet veel ruimte.
.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6154 Gepost op: 22 March 2022, 20:09:19 »
Ik zal het even moeten bekijken Arjen. Ik snap wat je bedoelt.  (y)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2131
    • Baan in Los Angeles
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6155 Gepost op: 22 March 2022, 21:09:58 »
Hoi Ed,

Heel mooi idee voor dat calibratie trackje.

Maar, ik kan het even niet laten om ook mijn mening te geven over het caliberen met iTrain,

Ja, het werkt geweldig, maar mijn ervaring is ook dat sommige locs zo hard gaan, dat ze niet voor het einde stil staan.

Dus hier mijn idee.

De plek locatie is een strak idee.
Maar, maak een aparte plank met zo'n rail waar je van links tot rechts bij kunt. Dus als die loc met een rotgang naar links of rechts gaat, dan kun je erbij.

En verder hoeft je dan geen zorgen te maken over die 'afsluitdijk'.

Als ik langs moet komen voor uitleg, dan hoor ik het wel  ;D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6156 Gepost op: 22 March 2022, 21:43:52 »
Ik zal het even moeten bekijken... (y)

Niet te lang blijven kijken, Ed. Je moet als de wiedeweerga je nieuwe landbouwareaal inzaaien. Ed's graanschuur. Ik voorzie een nieuw verdienmodelletje gelet op de ontwikkelingen van de laatste weken. Plus een onderscheiding van Koning  Bodindradebayavarangkun wegens spectaculaire toename van het overschot op de Thaise handelsbalans.

Oeps, de fantasie gaat weer eens met mij aan de haal. Terug naar de harde realiteit van het calibratiespoor en het scharnierpunt. De echte wereld bedoel ik  ;).

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6157 Gepost op: 22 March 2022, 21:50:11 »
Waarom ijk je de locs niet gewoon op de treinbaan? Als je een keer een treinstel moet 'opvoeden' heb je wel een uitdaging met zo'n apart stuk spoor.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6158 Gepost op: 23 March 2022, 02:14:16 »
@ Arjen: Jouw idee kan. Voordeel is dat dan de kalibratie rail ten aller tijde toegankelijk is.
@ Chris: De reden om het niet op de baan zelf te doen is omdat mijn blokken erg lang zijn en ver uitklaar liggen. Tijdens het ijken in de laagste stap is een lok onwijs lang onderweg waardoor het hele proces mega lang duurt.
@ Peter:  (y) ;D zonder fantasie kan een baan nooit succesvol worden. En ja ... die laat ik weer volledig uit de hand lopen tijdens het landbouwproject  8).
@ Andre: Als ik diep in mijn hart kijk zou ik liever een heel andere manier van kalibratie doen.
               Namelijk met behulp van de KPF ZELLER TEST TRACKS and speed cat (is I-train compatible). En als je toch wil langs wil komen ........  ;D ;D ;D. Mag je hem voor me meenemen (de XXL versie).
               Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=3rZO40r_m-M&t=330s

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6159 Gepost op: 23 March 2022, 06:23:52 »
Maar, ik kan het even niet laten om ook mijn mening te geven over het caliberen met iTrain,
Ja, het werkt geweldig, maar mijn ervaring is ook dat sommige locs zo hard gaan, dat ze niet voor het einde stil staan.

Hoi Andre,
Ik wil nog even terugkomen op bovenstaande opmerking. Is het niet zo dat alvorens je met kalibreren in i-train begint, eerst
een realistische V-max in de decoder programmeert? Dat voorkomt dat sommige Loks er inderdaad als een raket vandoor gaan.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6160 Gepost op: 23 March 2022, 08:14:26 »
Hallo Ed,

Dat klopt in principe wel dat je eerst de V-max kan instellen. Maar om te weten wat de huidige ingestelde V-max is moet je hem toch eerst op de hoogste trap testen voordat je dat met CV's kunt gaan aanpassen.

Groeten,
Bert

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6161 Gepost op: 23 March 2022, 08:39:45 »
Dat is correct Bert. Na het inlezen van elke nieuwe/andere loc doe ik niks meer dan een adres aan de loc toewijzen. Daarna gaat hij de baan op om te testen. Indien de loc te snel is pas ik V-max aan. Daarna pas wordt hij gekalibreerd in i-train.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • Oude meuk in h0
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6162 Gepost op: 23 March 2022, 09:03:10 »
@ Arjen: Jouw idee kan. Voordeel is dat dan de kalibratie rail ten aller tijde toegankelijk is.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Nog een  voordeel is dat je nu niet één of andere constructie hoeft te bedenken om de dijk vast te zetten als de sectie afgeklapt is. Nu dien je alleen te voorkomen dat het dijklichaam niet kan schuiven,  bijvoorbeeld met magneetjes of een pen-gatverbinding.

Alexxx

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
  • Rustig blijven, ik ben een beginner.
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6163 Gepost op: 23 March 2022, 11:51:21 »
Goed idee!
Groetjes Alex.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #6164 Gepost op: 23 March 2022, 20:47:36 »
Hallo Ed,

Ik heb hier ook een KPF Zeller rollenbank met Speedcat, maar die vind ik niet geschikt voor het ijken van de snelheden, zoals ik dat in Koploper (wat ik gebruik) doe. De Speedcat geeft nogal variabele waarden, die niet echt geschikt zijn voor de snelheden die je in je ijkcurve moet invoeren.
Daarom laat ik Koploper zelf op de baan het ijkproces uitvoeren. Het ijkgedeelte is circa 2,5 m. Het duurt dus wel dik een uur voordat de ijking is afgerond, maar dat werkt ook wel zonder dat je er zelf bij zit.
Ik begin op stap 28, die ik afijk op circa 100 km/uur, want harder rijden doe je op de modelbaan toch niet. Dan start ik het ijkproces in Koploper en kom na een uurtje of zo terug. Dat werkt perfect.
Ik heb een aantal maanden geleden alle locs, die ik een jaar of 15 had geijkt opnieuw geijkt, maar dat scheelde geen km/uur bij de snelheden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer