Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 12:04:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:53:48
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 11:50:47
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 11:09:00
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1381912 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1530 Gepost op: 31 July 2016, 14:54:43 »
Funkenheim is voorzien van een laag kurk. Het zijn mooie lange sporen.
Als ik mijn sporen plaats volgens mijn plan dan zou dit er zoals de 1e foto uitzien.
Is kies er echter voor om alles een beetje naar voren te schuiven zoals op de 2e foto. Op die manier heb ik wat meer ruimte om mijn stadje gestalte te geven. Aan de voorzijde van de sporen komen beneden arcade muurtjes. Daarvoor ligt dan weer het parade spoor.

volgens het plan




Iets meer naar voren, met nog voldoende ruimte voor het zij-perron


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6313
  • ***
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1531 Gepost op: 31 July 2016, 15:54:26 »
 (y) super lang perron Ed (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1532 Gepost op: 31 July 2016, 21:18:00 »
Het zijn idd lange perrons. Zat vandaag ook even iets te proberen met wat wissels die ik over had.
Er ontstaan zo wat meer mogelijkheden. Er kunnen behalve lange treinen ook meerdere korte treinen staan. Er ontstaat zo ook een inhaal mogelijkheid. Helaas zijn al mijn 32 bezet-meldingen al gepland.
Hm ..... Misschien zijn de sporen toch net iets te kort voor dit idee.


Een studie van wat zou kunnen


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1533 Gepost op: 31 July 2016, 21:31:45 »
Ik zou het doen, ziet er leuk uit! En inderdaad wat mogelijkheden voor twee korte treinen aan zelfde perron. En een bezetmelder kost de wereld ook niet lijkt me vergeleken met alle kosten voor kurk, achtergrond printen enz. Okay, misschien het wachten daar  :-\

Maar goed bezig!  (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1534 Gepost op: 31 July 2016, 21:50:31 »
Ed,

Vind ik ook, ziet er beter uit, al zou ik de bovenste set wissels hetzelfde aanleggen als de onderste set, gelet op de wissels aan het begin van de perrons.
Tschuss Genossen

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1535 Gepost op: 31 July 2016, 22:55:46 »
Hoi,

Misschien helpt dit:(bij de wisselaandrijving)


Volgens mij kun je er prima een servo onderhangen op de zichtbare plekken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2016, 22:58:49 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1536 Gepost op: 01 August 2016, 08:28:30 »
@ Koen, servo aangedreven wissels lijkt me prima, maar of ik daar het binnenwerk van mijn Fleischmann wissels er uit ga
    slopen gaat net iets te ver.  ;D

@ Timo & Hans: Gaat ie toch niet worden. De opstelsporen zijn dan nog maar een meter lang en dat vind ik te kort.
    Ik wil af en toe ook wel eens een trein van 1.8 meter zien binnenkomen. Dat gaat dan dus niet meer omdat deze treinen dan
    langer zijn dan het kortste blok. Het blijft dus bij het oude.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1537 Gepost op: 01 August 2016, 09:48:17 »
Een trein mag ook in twee blokken staan. Zeker langs een perron is dat gebruikelijk. Twee korte stoppers of een intercity.
Kun je niet een melder per blok nemen, of op de vrije baan een paar blokken samenvoegen, zodat daar wat langere blokken ontstaan en zo melders vrijkomen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1538 Gepost op: 01 August 2016, 10:15:58 »
Een trein mag ook in twee blokken staan. Zeker langs een perron is dat gebruikelijk. Twee korte stoppers of een intercity.
Kun je niet een melder per blok nemen, of op de vrije baan een paar blokken samenvoegen, zodat daar wat langere blokken ontstaan en zo melders vrijkomen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Ik denk niet dat het handig is om 1 trein in 2 blokken te hebben en vervolgens de wisselpartij bezet houdt. Dan is ook gelijk het effect van het inhaalspoor weg. Bij nader inzien is het handiger om 2 korte treinen in 1 groot blok te hebben want dat gaat ook prima (zelfs met maar 1 melder).
Dus zo ga ik het dan ook inrichten. Die wissels komen altijd nog wel ergens van pas  (y)

Op het vrije gedeelte heb ik per spoor 3 blokken ingedeeld, dat is dan ook wel het minimale. Om treinen goed te kunnen kalibreren in TC heb je 3 aangesloten blokken nodig.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1539 Gepost op: 01 August 2016, 12:11:59 »
Vandaag latten gehaald voor station Funkenheim. Toen ik onderweg stopte om de lading op het dak te controleren zag ik dat de electrischiteitkabel slechts 40 cm boven mijn auto zweefde.
Hmm, als ik nou een pantograaf op het dak van mijn auto zou zetten en een elektromotor inbouw dan kan ik ook electrisch rijden  (y).  Lekker goedkoop. Ik blijf toch een echte Hollander he  8)



naapers  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1540 Gepost op: 01 August 2016, 12:14:41 »
@Wissel.

Je zou de servo op het zwarte schuifje kunnen afstellen, links in beeld.
De rest heb je dan niet meer nodig.

Maar het is maar een mogelijkheid. :D

Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1541 Gepost op: 01 August 2016, 12:30:35 »
vervolgens de wisselpartij bezet houdt.
Dat hoeft ook helemaal niet. Doen ze in het echt toch ook niet?  ;D De twee wissels in hetzelfde spoor vormen een wisselstraat. En ja, je hebt dan twee wisselstraten direct aan elkaar. In het echt staat een lange trein ook gewoon over de wissel :) Dus voor je lange treinen verandert er niets.

Ik vind juist de passer mogelijkheid zo gaaf!


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1542 Gepost op: 01 August 2016, 12:46:55 »
Dat er fysiek treinen kunnen staan twijfel ik geen moment aan.
Ben wel benieuwd hoe je dit in de software gaat oplossen  ;D

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1543 Gepost op: 01 August 2016, 14:22:29 »
Ik kan niet voor TrainController specifiek spreken maar gewoon (wat ik al zei) de 4 wissels niet als één wisselstraat definieren maar als twee losse tegen elkaar :) Zo houdt een trein op spoor 1 (en wisselstraat 1) niet het verkeer op op spoor 2 (en wisselstraat 2).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1544 Gepost op: 01 August 2016, 17:32:45 »
@ Timo: Hoe het ook zij, de aanwezige meerderheid hier (1 persoon) heeft geen instemming gegeven om het plan tot uitvoering
             te laten komen. Toch bedankt voor het meedenken  (y).

Inmiddels zijn de werkzaamheden hervat en liggen de sporen van Funkenheim reeds gemonteerd en wel geduldig te wachten op wat ongetwijfeld komen gaat,namelijke lange en korte treinen ontvangen  ;D.
De profirail is 3 mm opgehoogd waardoor ik een mooier ballast-bed ga krijgen.

3 mm kurk onder de profirail.




De perrons krijgen de volgende breedtes: eiland-perron 90 mm en de beide zij-perrons beiden 35 mm.

perronafmetingen