Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 10:54:07
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 10:37:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door erik1
Vandaag om 10:31:17
Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 10:18:27
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:27:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:20:29
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 08:27:02
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 08:22:36
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1558874 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5759
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1530 Gepost op: 31 July 2016, 14:54:43 »
Funkenheim is voorzien van een laag kurk. Het zijn mooie lange sporen.
Als ik mijn sporen plaats volgens mijn plan dan zou dit er zoals de 1e foto uitzien.
Is kies er echter voor om alles een beetje naar voren te schuiven zoals op de 2e foto. Op die manier heb ik wat meer ruimte om mijn stadje gestalte te geven. Aan de voorzijde van de sporen komen beneden arcade muurtjes. Daarvoor ligt dan weer het parade spoor.

volgens het plan




Iets meer naar voren, met nog voldoende ruimte voor het zij-perron


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1531 Gepost op: 31 July 2016, 15:54:26 »
 (y) super lang perron Ed (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5759
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1532 Gepost op: 31 July 2016, 21:18:00 »
Het zijn idd lange perrons. Zat vandaag ook even iets te proberen met wat wissels die ik over had.
Er ontstaan zo wat meer mogelijkheden. Er kunnen behalve lange treinen ook meerdere korte treinen staan. Er ontstaat zo ook een inhaal mogelijkheid. Helaas zijn al mijn 32 bezet-meldingen al gepland.
Hm ..... Misschien zijn de sporen toch net iets te kort voor dit idee.


Een studie van wat zou kunnen


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1533 Gepost op: 31 July 2016, 21:31:45 »
Ik zou het doen, ziet er leuk uit! En inderdaad wat mogelijkheden voor twee korte treinen aan zelfde perron. En een bezetmelder kost de wereld ook niet lijkt me vergeleken met alle kosten voor kurk, achtergrond printen enz. Okay, misschien het wachten daar  :-\

Maar goed bezig!  (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1534 Gepost op: 31 July 2016, 21:50:31 »
Ed,

Vind ik ook, ziet er beter uit, al zou ik de bovenste set wissels hetzelfde aanleggen als de onderste set, gelet op de wissels aan het begin van de perrons.
Tschuss Genossen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9070
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1535 Gepost op: 31 July 2016, 22:55:46 »
Hoi,

Misschien helpt dit:(bij de wisselaandrijving)


Volgens mij kun je er prima een servo onderhangen op de zichtbare plekken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2016, 22:58:49 door NS264. Reden: tekst »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5759
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1536 Gepost op: 01 August 2016, 08:28:30 »
@ Koen, servo aangedreven wissels lijkt me prima, maar of ik daar het binnenwerk van mijn Fleischmann wissels er uit ga
    slopen gaat net iets te ver.  ;D

@ Timo & Hans: Gaat ie toch niet worden. De opstelsporen zijn dan nog maar een meter lang en dat vind ik te kort.
    Ik wil af en toe ook wel eens een trein van 1.8 meter zien binnenkomen. Dat gaat dan dus niet meer omdat deze treinen dan
    langer zijn dan het kortste blok. Het blijft dus bij het oude.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1537 Gepost op: 01 August 2016, 09:48:17 »
Een trein mag ook in twee blokken staan. Zeker langs een perron is dat gebruikelijk. Twee korte stoppers of een intercity.
Kun je niet een melder per blok nemen, of op de vrije baan een paar blokken samenvoegen, zodat daar wat langere blokken ontstaan en zo melders vrijkomen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5759
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1538 Gepost op: 01 August 2016, 10:15:58 »
Een trein mag ook in twee blokken staan. Zeker langs een perron is dat gebruikelijk. Twee korte stoppers of een intercity.
Kun je niet een melder per blok nemen, of op de vrije baan een paar blokken samenvoegen, zodat daar wat langere blokken ontstaan en zo melders vrijkomen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Ik denk niet dat het handig is om 1 trein in 2 blokken te hebben en vervolgens de wisselpartij bezet houdt. Dan is ook gelijk het effect van het inhaalspoor weg. Bij nader inzien is het handiger om 2 korte treinen in 1 groot blok te hebben want dat gaat ook prima (zelfs met maar 1 melder).
Dus zo ga ik het dan ook inrichten. Die wissels komen altijd nog wel ergens van pas  (y)

Op het vrije gedeelte heb ik per spoor 3 blokken ingedeeld, dat is dan ook wel het minimale. Om treinen goed te kunnen kalibreren in TC heb je 3 aangesloten blokken nodig.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1539 Gepost op: 01 August 2016, 12:11:59 »
Vandaag latten gehaald voor station Funkenheim. Toen ik onderweg stopte om de lading op het dak te controleren zag ik dat de electrischiteitkabel slechts 40 cm boven mijn auto zweefde.
Hmm, als ik nou een pantograaf op het dak van mijn auto zou zetten en een elektromotor inbouw dan kan ik ook electrisch rijden  (y).  Lekker goedkoop. Ik blijf toch een echte Hollander he  8)



naapers  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9070
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1540 Gepost op: 01 August 2016, 12:14:41 »
@Wissel.

Je zou de servo op het zwarte schuifje kunnen afstellen, links in beeld.
De rest heb je dan niet meer nodig.

Maar het is maar een mogelijkheid. :D

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1541 Gepost op: 01 August 2016, 12:30:35 »
vervolgens de wisselpartij bezet houdt.
Dat hoeft ook helemaal niet. Doen ze in het echt toch ook niet?  ;D De twee wissels in hetzelfde spoor vormen een wisselstraat. En ja, je hebt dan twee wisselstraten direct aan elkaar. In het echt staat een lange trein ook gewoon over de wissel :) Dus voor je lange treinen verandert er niets.

Ik vind juist de passer mogelijkheid zo gaaf!


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5759
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1542 Gepost op: 01 August 2016, 12:46:55 »
Dat er fysiek treinen kunnen staan twijfel ik geen moment aan.
Ben wel benieuwd hoe je dit in de software gaat oplossen  ;D

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1543 Gepost op: 01 August 2016, 14:22:29 »
Ik kan niet voor TrainController specifiek spreken maar gewoon (wat ik al zei) de 4 wissels niet als één wisselstraat definieren maar als twee losse tegen elkaar :) Zo houdt een trein op spoor 1 (en wisselstraat 1) niet het verkeer op op spoor 2 (en wisselstraat 2).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5759
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1544 Gepost op: 01 August 2016, 17:32:45 »
@ Timo: Hoe het ook zij, de aanwezige meerderheid hier (1 persoon) heeft geen instemming gegeven om het plan tot uitvoering
             te laten komen. Toch bedankt voor het meedenken  (y).

Inmiddels zijn de werkzaamheden hervat en liggen de sporen van Funkenheim reeds gemonteerd en wel geduldig te wachten op wat ongetwijfeld komen gaat,namelijke lange en korte treinen ontvangen  ;D.
De profirail is 3 mm opgehoogd waardoor ik een mooier ballast-bed ga krijgen.

3 mm kurk onder de profirail.




De perrons krijgen de volgende breedtes: eiland-perron 90 mm en de beide zij-perrons beiden 35 mm.

perronafmetingen