Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door RetroJack
Vandaag om 20:22:29
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1419402 keer)

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #180 Gepost op: 24 July 2014, 07:13:10 »
@Arie: OK, ik wens jullie dan alvast een fijne vakantie. Zie graag weer nieuwe projecten in Sept/Okt.

@Hans: Vorige week soort gelijke problemen hier. Door het veelvuldig onder mijn tafel door kruipen had ik een
             ontstoken knie. Mijn vrouwtje is verpleegkundige, dus dat was een dag absolute rust en geen treinen.  :-\

@De Stoker: Welkom. Altijd fijn om er een lezer bij te hebben.

@Tijgernootje: We gaan dan verhuizen omdat mijn vrouwtje dan ook met vervroegd pensioen gaat. We gaan meer
                        noordelijk wonen waar we 2 stukken land hebben. Eentje hebben we al bouwrijp gemaakt.
                        Dus als die tijd komt gaan we een nieuw huis laten bouwen met een nog grotere ruimte voor mijn treinen.
                        De hele opzet wordt dan ook anders. Ik zie me dan niet meer over de vloer kronkelen om overal bij te
                        kunnen.

groet, Ed
« Laatst bewerkt op: 24 July 2014, 15:53:03 door Thai-Bundesbahn »

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 24 July 2014, 12:00:32 »
Citaat
@Hans: Vorige week soort gelijke problemen hier. Door het veelvuldig onder mijn tafel door kruipen had ik een
             ontstoken knie. Mijn vrouwtje is verpleegkundige, dus dat was een dag absolte rust en geen treinen.  :-\

Dat verpleegkundige probleem heb jij dus ook al :) maar soms ook wel erg makkelijk hoor Ed.

Dat knie probleem zag ik ook al aankomen hier met het laminaat leggen ik heb dus van die kniebeschermers gekocht die je bij stratenmakers ziet, en ik met zeggen het heeft geholpen.

Maar ga lekker verder doe ik het ook hier :)
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #182 Gepost op: 24 July 2014, 19:16:09 »
Zulke kniebeschermers zijn handig als er geen rubber bandjes aanzitten waarmee je ze "vastzet",als die eraan zitten kruipen ze altijd in de holte tussen je onder en bovenbeen vanachter en schaven daar heerlijk heen en weer.
Resultaat in t ergste geval geschaafde holtes en geirriteerd vel,dat voelt een paar dagen erg lekker aan  :-\
Hoe zou ik dat nou weten ?  ;)
Afijn veel succes met de zuster en het nog evt te leggen laminaat,en de rest  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 28 July 2014, 12:34:27 »
Beste volgers en geïnteresseerden.

Een kleine update. Afgelopen weekend hebben we de ESU ECOS in Bangkok opgehaald.
In April besteld, dus dat heeft knap lang geduurd.
In het totaal zijn er 3 winkels (voorzover ik weet) in Thailand en hier was ik nog niet geweest.
De winkel is voor 95% gericht op Amerikaanse modeltreinen. Er viel dus behalve de ECOS niet zo veel voor me te halen.
Wel vond ik wat Woodland scenics producten en een Overhead traveling crane van Walthers. Die kan ik wel gebruiken voor mijn nog te bouwen houthandel.

Het lijkt of de vaart er een beetje uit is, maar dat komt omdat ik bezig ben met bekabelen en de ringleiding.
Niet het meest leuke karweitje vind ik. Om het eventueel storing zoeken te vergemakkelijken worden alle ESU Switchpilots
centraal in de E-kast gemonteerd. Ik dacht dat ik ze ondertussen allemaal hier al in Thailand had liggen, maar helaas liggen er nog 6 in Noord-Brabant  :(.
Oh ja, deze week ga ik een ticket naar Nederland boeken. Kan ik weer fijn een hoop spulletjes in Sept/Okt mee terugnemen.

Groet Ed

De winkel in Bangkok

Heel veel Walthers

Toch nog wat dingetjes gekocht

Blij als een kind met het nieuwe speeltje. De ESU ECOS2.
Even spelen met een ovaaltje in de huiskamer.
Werkt perfect. Later had ik nog even een testje gedaan met een detector.
Pendeltrein geprogrameerd en uitgeprobeerd.  (y)

E-kast 1: Alleen voor ESU switchpilot. De 6 anderen moeten nog komen.

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 28 July 2014, 18:23:24 »
Je gaat er weer tegenaan Ed, ben wel benieuwd naar je stroomgoot met die draadjes allemaal, gebruik je allemaal losse draden of bundel je ze met een UTP kabel 8 tegelijk ?

Ik zou me trouwens wel raad weten in die winkel in Bangkok met alleen amerikaans spul :D , is bangkok trouwens ver rijden of valt dat wel mee.

Hoor het wel.

Hans
« Laatst bewerkt op: 28 July 2014, 18:25:02 door opa-bullcat »

Vriendelijke groet,

Hans

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #185 Gepost op: 28 July 2014, 18:53:47 »
Leuke reportage/foto's Ed! (y)
4 Oktober is er de overbekende beurs in Houten. Zeker de moeite waard voor jou.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 29 July 2014, 02:35:24 »
@ Hans:
     De verkrijgbaarheid van dunne kabels is hier echt een probleem. Ook UTP kabel van de rol ben ik nog niet
     tegengekomen. Voor het bekabelen van de wissels heb ik lintkabel van de welbekende webwinkel in Nederland besteld.
     Dit heb ik nodig voor mijn wissels. De dunne kabeltjes naar de ringleiding toe haal ik uit telefoonkabels.
     Instalatiekabel voor de ringleiding zelf is hier genoeg.

Bangkok is ongeveer 57 km. Maar dan begint de fun pas. Navigeren naar je eindbestemming.
     Afgelopen zaterdag miste ik een afslag. Ik dacht even slim dwars door het verkeer heen mijn fout te corrigeren.
     Helaas had oom agent het gezien en werd ik ter verantwoording geroepen. 1500 Baht (= ongeveer 36 euro) betalen.
     Afrekenen op het politiebureau graag en dan zou ook een punt van mijn rijbewijs afgaan.
     OK….. gelukkig heb ik dan nog de "monopoly optie". Ik noem hem: "Ga direct naar de gevangenis of neem een
     algemeen fonds kaart" Hoe werkt het? Je stopt 200 Baht (= ongeveer 5 euro) in het borstzakje van oom agent.
     Resultaat: Big smile, er wordt gesalueerd, al het verkeer wordt voor mij stilgelegd zodat ik mijn weg weer kan vervolgen.
     Vandaar: AMAZING  THAILAND.

@ Jaap:
     Yep... die beurs zou ik graag naar toe willen. Heb alleen diezelfde dag de verjaardag van mijn moeke. Even kijken of
      of ik dat kan verzetten. Moet lukken!

Groet , Ed

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #187 Gepost op: 29 July 2014, 08:32:18 »
Ga je proberen die beurs te verzetten  :o  ;D
Mocht je nou nog dunne kabel te kort komen dan kan je misschien makkelijker aan van die grijze platte strips komen die men vroeger in de pc stopte om je HD's mee te instaleren.
Ok ze zijn niet erg lang maar verder misschien wel geschikt voor wat werk bij je baan,het is zomaar een idee  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 30 July 2014, 10:48:04 »
@ Floris: Zal niet lukken om Houten te verzetten. De verjaardag misschien wel  8).

Gisteren is gebleken dat mijn soldeerbout(je) het niet echt lekker meer doet. Het bekabelen ligt nu dus op zijn gat.  >:(
Redelijke soldeerstations zijn hier niet te koop, dus dan maar even wachten tot ik in Nederland ben. Solderen van dunne kabeltjes lukt nog wel maar de dikke ringleiding is teveel van het goede.

Ondertussen ben ik begonnen met het terrein voor de houthandel voor te bereiden. Er is een verhoogde vloer gemaakt en de ballast ligt bijna op zijn plaats. Ondertussen is de calamiteiten-trein druk bezig met het opruimen van de onlangs 2 gesneuvelde wissels.
Dat is het mooie van deze hobby, er is altijd wel wat te freubelen.

Groet, Ed

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 01 August 2014, 18:12:53 »
Wat ik me dan afvraag, de rest van Thailand zal toch ook wel eens iets moeten solderen? Hoe doet men dat dan?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 02 August 2014, 02:23:47 »
Dag heer Daniels,

Je schrijft het goed "zou moeten solderen". Negen van de tien keer zie ik dat ze hier de draadjes aan elkaar draaien en een isolatie-tape er omheen draaien. Zo deed ik het ook toen ik 10 was.
Als ze hier al solderen, hebben ze of een afgetakelde bout a la LTS 70tigger jaren of het is een soldeerpistooltje dat er als een omgebouwd waterpistooltje uitziet. Ik heb er hier ook eentje. Leuk als je er krullen mee wil zetten maar solderen ermee is me nog niet gelukt.
Onlangs ging ik naar een speciaalzaak voor electrisch gereedschap. Ik liet op mijn I-pad een foto van een soldeerstation zien. Het voltallige personeel kwam het apparaat bewonderen. Zelfs de chef werd op getrommeld. Nog nooit zo iets gezien.
Een collega hobbyist hier bestelde een soldeerstation uit China. Is natuurlijk ook een optie. Pech voor hem dat hij de handleiding niet gelezen had. Nadat hij de stekker er in stopte ging het apparaat in rook op.
Bleek een versie voor de Amerikaanse markt te zijn. Dus 110 Volt.
Ach ik wacht wel tot ik volgende maand in Nederland ben.

Groet, Ed

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 02 August 2014, 09:27:47 »
Maar het is toch best apart dat je dat soort aparaten gewoon niet kan krijgen. Maar zoals je al zei er is nog genoeg te doen.

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: 02 August 2014, 12:11:18 »
Dag Ed,

"t is wel apart dat er geen soldeerbouten zijn te vinden bij jou in de buurt. Hier volop keuze, van 15-60watt. Overigens, dat aan elkaar draaien van elektriciteitsdraden is hier precies hetzelfde. Geen enkele elektricien hier heeft een soldeerbout, striptang, sterschroevendraaier, lasdoppen of kroonsteentjes. Wat ze wel hebben: mes, kromme schroevendraaier, aansteker, isolatietape.
M'n tuinverlichting doet het na reparatie maximaal 4 weken, dan weer kortsluiting en weer repareren.

Fijn dat jouw onderhoudstrein met kraan die wisselonderdelen snel kan opruimen. Anders wordt het zo'n puinhoop.

Groeten,
hans
Tschuss Genossen

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 02 August 2014, 18:08:19 »
Hey Hans,

Grappig, ze hebben daar dus dezelfde werkwijze. Ik mag dus niet mopperen met mijn zelf aangelegde tuinverlichting. De lampen hebben het altijd goed gedaan. Helaas moet ik door de bouw van mijn trein huis alles weer opnieuw aansluiten. Zo heb ik nog heel veel karweitjes doen hier.
Alles op zijn tijd. Mijn vrouwtje heeft morgen introductie van haar nieuwe study waar ze over een week aan begint en ik ga proberen zelf een houthandel van latjes en karton in elkaar te fabrieken. Ik heb ongeveer 10 wagons met een houtlading dus daar wil iets leuks mee gaan doen. Misschien morgen een reportage van mijn geknutsel.

Groet, Ed

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 02 August 2014, 18:58:06 »
Ik ben benieuwd naar je gefreubel Ed, je weet hoever ik nog niet ben :) maar ik ga morgen toch echt die stroomgoot aan de muur volzetten met stopcontacten, dan kan het hele bureau worden afgewerkt, en komt de ruimte in de rest van de zolder vrij van dozen zodat ik daar dan eindelijk eens aan die LGB en H0 baan kan beginnen.

Trouwens vraagje stuurt conrad die zaken  solderstation niet op naar thailand ? of een andere oplossing hier vandaan door iemand laten opsturen naar je ? of geeft dat dan weer andere problemen.

Vriendelijke groet,

Hans