Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 11:37:41
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door Petertje
Vandaag om 11:34:53
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:10:24
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30

Auteur Topic: Hulp bij functiemappen.  (gelezen 25655 keer)

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #60 Gepost op: 19 December 2015, 16:43:54 »
Hij zit er zeker in, want op fabrieksstand (CV8=8) doet-ie het, weliswaar niet correct, nl, slechts aan één kant en dan ook nog de verkeerde kant, maar toch. ng?
groet,
Marcel

Waarop reageert de cabine-verlichting als de decoder is gereset ?
Dat weet in ieder geval aan welke decoder-uitgang de verlichting aan die kant hangt.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Marcel269

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 19 December 2015, 21:56:49 »
De loc is symmetrisch, dus ik leg het zo uit: stel je kijkt naar de zijkant. Bij F0 gaat de rechter cabineverlichting aan, maar geen front- of sluitsein. De rijrichting is dan naar links. Bij omdraaien rijrichting gaat de loc naar rechts, rechter cabineverlichting gaat uit, linker cabineverlichting gaat NIET aan, ook nog steeds geen front- of sluitsein.
NB bij toepassen van de suggesties van een forumlid, nl CV330=1 is de cabineverlichting wel aan de goede kant aan, maar de andere kant gaat niet aan bij veranderen rijrichting. Bovendien ben ik dan de frontseinen kwijt. Terug op CV330=16, dan zijn de frontseinen weer OK, maar de cabineverlichting verdwenen. Altijd wat; ik krijg er geen vinger achter...  ??? :-\

Marcel

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 19 December 2015, 22:52:19 »
Zit bij de loc een gebruiksaanwijzing? Zo niet dan wordt het een zoeken naar een gebruiker van zo'n loc. Als dat niet lukt, dan eerst de decoder resetten en dan alle CV-waarden uitlezen; ook die via een sub-CV-map. Met de handleiding van een LoPi 4.0 moet je er dan uit kunnen komen. Je kunt dan in ieder geval achterhalen of er inderdaad twee cabine-lampen zijn en op welke functietoetsen ze zijn aangesloten.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Marcel269

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 19 December 2015, 23:37:33 »
Er zit een gebruiksaanwijzing bij de loc met lijsten CV instellingen, echter alleen voor LoPi 3.0 en LoPi 3.5, helaas niet voor de LoPi 4.0. Ik heb de handleiding van de LoPi 4.0 gedownload en bestudeerd (62 pagina's!). Maar het lijkt erop dat deze handleiding geschreven is voor mensen die al jaren met CV's etc werken en over een hoop basiskennis beschikken om alles te kunnen begrijpen en toepassen.

Ik zou in de handleiding willen zien: 'Wil je dat de cabineverlichting aangaat met Functieknop X en met de rijrichting meeschakelt, stel dan CV bla1 in op waarde Y, CV bla2 in op waarde Z, etc.' Maar dat staat er helaas niet in. De cabineverlichting staat sowieso nergens genoemd. Wel allerlei exotische lichteffecten zoals 'dubbele stroboscoop' en 'intelligente vuurkist'. Niet dat ik weet wat dat inhoudt, maar ook al zou ik die willen instellen, de instructies hoe je dat moet doen zijn volstrekt onbegrijpelijk. Dus nog steeds:  ???.......

Marcel

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 20 December 2015, 01:45:29 »
Marcel, ga eens naar pagina1 van dit draadje ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

• Online Online
« Reactie #65 Gepost op: 20 December 2015, 07:04:49 »
De cabineverlichting wordt niet in de handleiding van een decoder genoemd, omdat het geen lichteffect is Marcel. Het is gewoon een lampje/ledje dat op één van de functieuitgangen van een decoder is aangesloten. De fabrikant van de loc beslist op welke functieuitgang de cabineverlichting is aangesloten. Daar is geen standaard voor, dus kan de fabrikant van de decoder ook niet standaard aangeven hoe de cabineverlichting te schakelen.
Als het goed is staat in de handleiding van de loc op welke functieuitgang de cabineverlichting is aangesloten. Vervolgens zoek je in de handleiding van de decoder hoe je die uitgang moet manipuleren zodat gebeurt wat je wilt. Met welke functietoets de verlichting aan- en uitgaat, al of niet rijrichtingafhankelijk, welk lichteffect (knipperen en zo) en zo verder.
Dat is bij een moderne decoder soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een moderne decoder heeft veel functieuitgangen met ieder veel instelmogelijkheden en dus heel veel cv'tjes. Bovendien geven locfabrikanten niet altijd genoeg informatie over de exacte aansluiting van de verlichting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 20 December 2015, 13:28:04 »
Marcel, ga eens naar pagina1 van dit draadje ;).
Dat is een nuttig hulpmiddel, maar.... dan moet je weten waar alles aan vast zit. En daar lijkt het nu nog niet op.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 20 December 2015, 13:33:26 »
Er zit een gebruiksaanwijzing bij de loc met lijsten CV instellingen, echter alleen voor LoPi 3.0 en LoPi 3.5, helaas niet voor de LoPi 4.0.
Kun je uit die gebruiksaanwijzing aflezen waar de cabineverlichting, frontlampen, sluitlichten enz. aan vast zitten? Zoals bv. F0, F1 of
AUX 1, AUX 2 enz.?

henk

• Online Online
« Reactie #68 Gepost op: 20 December 2015, 13:50:12 »
Met de fabrieksinstellingen van een decoder (eventueel na reset) kan je het gewoon proberen. Bij alle mij bekende decoders worden af fabriek de aux0 functieuitgangen van de decoder met f0 op de centrale bediend, aux1 op de decoder door f1 op de centrale en zo verder. Door op de functietoetsen te drukken kom je er achter op welke functieuitgang welke verlichting is aangesloten. De enige standaard daarbij is dat de frontseinen altijd op de twee aux0 functieuitgangen zijn aangesloten. De rest verschilt per loc.

Ook gebruikelijk is dat met de fabrieksinstellingen van de decoder de aux0 uitgangen rijrichtingafhankelijk zijn en de overige functieuitgangen gewoon aan/uit.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marcel269

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 20 December 2015, 14:19:09 »
@Henk: zoals ik in het begin meldde: na reset is één cabineverlichting (aan de verkeerde kant) het enige lampje wat aan is te krijgen. Na het veranderen van allerlei CVs volgens aanwijzing van ik meen Ruud (?) doet alles het goed behalve de cabine verlichting.
@ Martin: de gebruiksaanwijzing geeft aan dat de cabineverlichting bij functietoets F5 hoort. (Terzijde: een functietoets is kennelijk iets anders dan een functieuitgang; een goede handleiding begint met een lijst definities; leermomentje voor ESU...). Anyway, ik heb op mijn ECoS de loc gewijzigd: bij 'eigenschappen' bleek F5 niet geactiveerd te zijn. Na activatie blijkt daar inderdaad de cabineverlichting achter verstopt te zitten!! Leermomentje voor mij dus. Nu doet alles het goed, inclusief cabineverlichtingen die meeschakelen met de rijrichting. Ben er blij mee! MAAR............. ESU weet mij telkens toch weer digitaal vast te zetten. Om voor mij onverklaarbare reden heeft de loc nu adres 3 gekregen. Het is niet mogelijk hem een ander adres te geven. Nou ja kan wel maar dan doet-ie helemaal niets meer. Rijden + lampjes alleen op adres 3 dus ???? Schiet me maar lek. Wat heb ik nu weer over het hoofd gezien?
Overigens veel dank aan allen voor de leerzame suggesties. Als iemand nog weet hoe ik dit laatste vlekje kan wegwerken...?

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 20 December 2015, 14:28:03 »
Om voor mij onverklaarbare reden heeft de loc nu adres 3 gekregen. Het is niet mogelijk hem een ander adres te geven. Nou ja kan wel maar dan doet-ie helemaal niets meer. Rijden + lampjes alleen op adres 3 dus ???? Schiet me maar lek. Wat heb ik nu weer over het hoofd gezien?
Bij een reset wordt de decoder standaard op adres 3 gezet. Heheel conform de NMRA normering.
Niks geen onverklaarbare reden dus  ;D Geheel volgens design.
Kun je gewoon zelf weer aanpassen.
Gr.
Eric

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 20 December 2015, 14:38:32 »
Reset geven en weer opnieuw beginnen, die decoder is de kluts kwijt. Is me hier ook een paar heer gebeurt :'(.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Marcel269

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 20 December 2015, 15:15:46 »
Jawel, na reset adres = 3, dat wist ik wel, maar daarna moet je het adres wel kunnen wijzigen, nietwaar? en dat lukt niet (meer). Suggestie dat de decoder van slag is lijkt niet zo gek. Dus opnieuw reset gedaan, alles opnieuw ingesteld. Result: alle functies doen het OK maar nog steeds alleen op adres 3, als ik het adres wijzig is alles 'dood'.

rara

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 20 December 2015, 15:20:50 »
En hoe geef je de decoder een nieuw adres?
Misschien doe je daar iets in fout.
Gr.
Eric

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 20 December 2015, 15:31:50 »
Ik zou in de handleiding willen zien: 'Wil je dat de cabineverlichting aangaat met Functieknop X en met de rijrichting meeschakelt, stel dan CV bla1 in op waarde Y, CV bla2 in op waarde Z, etc.' Maar dat staat er helaas niet in. De cabineverlichting staat sowieso nergens genoemd. Wel allerlei exotische lichteffecten zoals 'dubbele stroboscoop' en 'intelligente vuurkist'. Niet dat ik weet wat dat inhoudt, maar ook al zou ik die willen instellen, de instructies hoe je dat moet doen zijn volstrekt onbegrijpelijk. Dus nog steeds:  ???.......
Is voor een fabrikant niet te doen.
Behalve een paar CV's (33-46) uit de oorsprong toen dit genormaliseerd werd zijn decoders zo uitgebreid geworden dat er tegenwoordig veel meer CV's gebruikt worden. Iedere fabrikant kan daarin zijn eigen gang gaan. Bijvoorbeeld de LoPi4 heeft zoveel instelmogelijkheden dat je daar een boekwerk van vele pagina's over zou kunnen bijvoegen wil je alle mogelijkheden uitleggen.
Laat staan voor alle types en/of fabrikanten.
Gr.
Eric