BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ernest op 13 april 2014, 14:30:45

Titel: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 13 april 2014, 14:30:45
Ik heb nét de 1505 met MTE voorbereide Lopi4 erin.
In principe rijdt de loc na enig tweaken voortreffelijk op mijn twee-rail DCC baan mbv de IB IR en twee Roco MM'en.
Het verschil met al mijn andere locs (Lopi2, 3 en 4) is dat MTE het uitschakelen van de achterlichten via F3 heeft geregeld terwijl op de andere decoders F3 de rangeersnelheid geeft.
Nu vindt ik het prettig om op alle locs de funkties zoveel mogelijk eenduidig te hebben.
Ik denk dat dit via functiemapping te regelen moet zijn maar de tekst en tabellen in de Lopi4 handleiding helpen mij niet veel verder (waarschijnlijk omdat ik vroeger blond was).
Wat ik eigenlijk wil is op alle decoders de volgende functies hebben:
F0 = licht voor en achter wisselend met de rijrichting.
F1 = licht enkel voor wisselend met de rijrichting.
F3 = rangeersnelheid.
Wie wil de moeite nemen mij uit te leggen hoe ik die tabellen moet lezen en hoe ik een functie toets met een bepaalde decoder actie verbind.
Bij voorbaat dank voor de moeite.
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 14 april 2014, 09:15:12
Ik breng hem in alle bescheidenheid toch nog maar een keer onder de aandacht..........
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Timo op 14 april 2014, 12:25:38
Dan zitten niet de standaard waarden in de decoder. Standaard F3 is nog steeds rangeerstand.

Makkelijkste manier (na een LokProgrammer) om functiemapping aan te passen is toch de LokProgrammer software te installeren. Via Tools -> Changed CV's kun je nadat je de mapping gemaakt hebt zoals je wilt de aangepaste CV's bekijken. Maar omdat de functie mapping niet is zoals hij vanaf de fabriek is zal je eerst moeten ingeven wat de huidige mapping is.


Timo
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 14 april 2014, 12:51:03
Timo,
Dank voor je antwoord.
Begrijp ik goed dat je functiemappen via de PC doet ?
Je schrijft nl. Dat ik eerst de locprogrammer software moet installeren.
Mijn baan is nl niet pc gestuurd, ik rijd digitaal maar bedien de wissels analoog.

Wat betreft die MTE lopi4.....die zou ik natuurlijk naar de fabrieksinstellingen kunne resetten en dan de verlichting op F1 kunnen zetten toch ?

Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 14 april 2014, 13:47:44
Wat Timo zegt, is dat je de LokProgrammer software eerst op je pc kan installeren. Vervolgens de aanpassingen maken en dan de verschillen die je in lijstvorm via het programma krijgt in de decoder kunt programmeren. Daar moet je hem dan inderdaad voor resetten naar fabrieksinstellingen. Maar ik had je gisteren al een PB gestuurt, kijk daar anders effe naar ;).
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 14 april 2014, 14:00:57
Ik had je berichtje nog niet gezien Ruud maar bedankt, ik maak graag gebruik van het aanbod.
Overigens wil ik graag de logica van het functionmappen begrijpen maar zie de samenhang tussen die tabellen in de handleiding en de verschillende functies nog niet.
Ik zal daar nog n's goed voor gaan zitten maar als iemand daar wat licht op kan laten schijnen........
Groet,
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Timo op 14 april 2014, 15:06:13
Wat Ruud zegt klopt, je laat de software alleen een lijst met CV's genereren. Deze gewijzigde CV's zet je er vervolgens met je centrale in (ff printen/opschrijven). Doordat de Lopi 4 zoveel mogelijkheden heeft zijn de waarde met de hand bepalen heel erg lastig geworden, dit is veel sneller. Laat de computer het denkwerk maar doen  ;D 

Reset is niet perse nodig maar dan weet je wel 100% zeker dat je correct begint. Je kunt ook eerst in de software een decoder functiemappen zoals hij nu reageert (maar je zult dan goed moeten kijken wat iedere functie nu doet) en deze invoeren en opslaan. Wijzig je dan iets dan kijkt de software vanaf dat punt. Je moet alleen wel weten op welke uitgangen het licht enzo van de MTE aan zitten.


Timo
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 14 april 2014, 20:06:26
Beide heren bedankt !
Ik ga de software downloaden eens kijken hoever ik kom.
Groeten,
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 14 april 2014, 21:10:27
Een korte handleiding:
Installeer de LokProgrammer software en start deze op.
Ga naar het Menu, File, New Project.
Ga naar Tabblad, LokPilot, Kies: LokPilot V4.0 DCC, Druk op: OK.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_0.jpg)

Klik op: Address, Kies: Long Adress, vul het loknummer in 1505 (of what ever ;) ).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_1_1.jpg)

Klik op Function Mapping. Hier zie je de originele instellingen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_3_1.jpg)

Pas deze aan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_2_1.jpg)

Dit doe je door in de balk, achter Physical outputs te klikken, bv Forward F2      AUX1 (1) te klikken. De uitgang kun je dan aan of uit vinken. Ook combinaties zijn mogelijk!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_4.jpg)

Bij F2 naar F1 mappen van AUX2 rijrichting afhankelijk, krijg je dan zo iets:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_5.jpg)

De setting zijn nu klaar. Nu wil je weten welke CV's je moet gaan aanpassen mbv je Multimaus.
Druk nu op Menu, Tools, Show Changed CV's

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1122_6.jpg)

En zie hier, je aan te passen CV's (y)




Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 30 april 2014, 14:27:29
Bij sommige uitgangen staat een [1] of [2].
Hoe moet ik dat lezen......is Frontlight [1] cabine 1 ? en Frontlight [2] cabine 2 ?
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 30 april 2014, 14:44:39
Citaat
Frontlight [1] cabine 1 ? en Frontlight [2] cabine 2
nope:
forward F0= frontlicht [1]      is cabine 1
reverse F0= rearlicht [1]        is cabine 2
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 30 april 2014, 17:02:38
Dank je, wat is dan het verschil tussen Frontlight [1] en Frontlight [2]  en bv. Aux[1] en Aux[2] ?
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 30 april 2014, 17:33:09
Heb ik eerlijk gezegd géén idee van. Tot nu toe nooit een verandering mee gezien. Ik pas alleen de uitgangen met [1] aan.
Dus Aux1 [1], Aux2 [1], Frontlight [1], Rearlight [1] enz.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Timo op 30 april 2014, 17:34:08
Volgens mij is het enige verschil dat je zo 2 effecten aan 1 uitgang kunt hangen. Bv knipperen op F1 en gewoon aan met F2 van dezelfde uitgang.


Timo
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 30 april 2014, 19:43:54
OK maar normaal gewoon de [1] optie kiezen dus.
Dank voor de hulp,
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Bert de Jongh op 30 april 2014, 20:00:36
Het kan allemaal eenvoudiger. Ik heb een voorbereide decoder in mijn 1500 zitten maar was niet tevreden over de instellingen. De instellingen zijn onlogisch >:(, dus beetje zitten spelen met de cv's. Kan nu iedere cabine onafhankelijk van elkaar aan en uit zetten en front en sluit verlichting schakelen netjes rijrichting afhankelijk. (y) F0 is de voorzijde en F1 de achterzijde. Dus met getrokken trein alleen F0 aan en losse loc F1 erbij aanzetten. Voor wie dit ook wil op deze manier.....

cv 330 op 1
cv 346 op 8
cv 362 op 4
cv 378 op 2
cv's 394, 410, 426 en 442 allemaal op 0.

Voor je de cv's wijzig eerst cv 32 op 2 zetten.

groet  bert 
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 01 mei 2014, 03:16:15
Wat ik eigenlijk wil is op alle decoders de volgende functies hebben:
F0 = licht voor en achter wisselend met de rijrichting.
F1 = licht enkel voor wisselend met de rijrichting.
F3 = rangeersnelheid.
Wie wil de moeite nemen mij uit te leggen hoe ik die tabellen moet lezen en hoe ik een functie toets met een bepaalde decoder actie verbind.
Is er nog steeds behoefte aan een uitleg over het lezen van de tabellen?
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 01 mei 2014, 09:04:11
Graag Martin,
Ik heb nu al een aantal keer geprogrammeerd m.b.v. de lokprogrammer software maar iedere keer was de uitkomst niet wat ik dacht.
Ergens interpreteer/gebruik ik iets dus niet goed.
Het vreemde is dat de rangeerfunctie ondanks alle resets op F4 blijft. Misschien is die speciale MTE Lopi4 anders dan een "normale" Lopi4.
In de handleiding van de 1505 staat overigens ook dat het uitschakelen van de sluitverlichting op F3 geplanned is en de rangeerstand op F4.
Maar onder de streep zijn mijn wensen nog steeds als vermeld en heb ik het nog steeds niet bereikt.

Als ik tijd heb ga ik vanavond de instellingen van Bert proberen maar los daar van wil ik graag begrijpen wat ik doe.

Ernest (ben niet wanhopig maar licht geirriteerdhttp://forum.beneluxspoor.net/Smileys/classic/wink.gif )
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 01 mei 2014, 09:59:50
Duidelijker dan Ruud het met de screenshots heeft uitgelegd kan het haast niet.
Gewoon aan/uit vinken wat je wel en niet wilt en dan de decoder programmeren.

De MTE Lopi4 is een doodgewone standaard Lopi4 met maar een paar voorgeprogrammeerde instellingen.
Na een reset heb je de default ESU instellingen.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 01 mei 2014, 15:30:23
Toch lijkt het er op dat mijn Lopi4 niet standaard is.
Ik heb de boel net ge-reset; CV8:8.
Daarna gewoon onder adres 3 gaan rijden.
Alle rij-instellingen zijn inderdaad verdwenen maar onder F3 gaat nog steeds het witte A-sein afhankelijk van de rijrichting branden en onder F4 zit nog steeds de rangeerstand.
In feite reset hij dus naar de MTE instellingen.
Misschien dat het aan de 1505 ligt en dat een aantal interne doorverbindingen niet standaard zijn (hoewel ik dat niet aannemelijk vind), dat weet ik natuurlijk niet.
Het verklaart volgens mij wel waarom mijn pogingen tot vreemde resultaten leiden.
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 01 mei 2014, 15:33:24
Bert,
Ik wil vanavond jouw voorstel nog even proberen.
CV 31 = 16 ?
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 01 mei 2014, 15:35:42
CV31=16
CV32=2
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 01 mei 2014, 16:22:00
Programmering volgens Bert werkt perfect (rangeersnelheid nog steeds op F4).
Bert, is het veel moeite mij een screendumpje van je "function mapping  scherm" te sturen ? Dan ik zien wat tot wat heeft geleid.
Bij voorbaat........,
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Hans.F op 01 mei 2014, 17:46:52
Spoorgenoten,
Ik volg jullie verhalen met grote belangstelling. Ook ik heb een 1500 loc met een vooraf ingestelde ESU decoder, maar ben dus niet echt tevreden over de keuze van F3 en F4. Omdat de handleiding die tegenwoordig bij de decoder zit, voor mij "onleesbaar" is geworden, heb ik dankzij de berichten in deze draad ondertussen de software geïnstalleerd en ben vervolgens een en ander aan het naspelen. Ik begin het weer een beetje te begrijpen.
De waardes die door Bert zijn opgegeven kan ik met behulp een handleiding van een eerdere versie van de LoPi4 weer terugvertalen naar functietoetsen en AUX uitgangen. Zelf wil ik proberen de AUX3 te gaan gebruiken voor cabineverlichting. Ik weet dat de AUX 3 en 4 onversterkte uitgangen op de decoder zijn en heb volgens mij de aansluitingen op de print gevonden. Mocht het fout gaan dan kost het mij hooguit een eigen led en/of weerstand.

Ik zal, indien van toepassing, mijn vorderingen met jullie delen.

groet,
Hans
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 01 mei 2014, 22:36:00
Ernest,
Kunnen de CV-waarden in de decoder door jou uitgelezen worden? Zo ja maak dan een lijst. Zet vooraf in CV 31 de waarde 16. Zet in CV 32 de waarde 2. Lees dan 'alle' waarden van CV 266 .. 509. Met 'alle' bedoel ik de CV's
266, 268, 269,
282, 284, 285,
298, 300, 301 enz. t/m
506, 508, 509.
-- Dus per regel komt er steeds 16 bij. Dat heeft met het binaire talstelsel te maken, waardoor het voor de fabrikant gemakkelijker is om het in een geheugenchip te krijgen. --
Hiermee lees je de instellingen van Fs (= stilstand), Fr (= rijden) en F0 .. F5.
-- Voor de (absolute) zekerheid kun je ook de CV-waarden van F6 .. F13 uitlezen. Daartoe moet in CV 32 de waarde 3 staan. En dan weer de CV-waarden in CV 266 .. 509 uitlezen. --
Geef dan de lijst met CV's die een inhoud hebben die anders is dan 0 (nul), want met die CV's wordt 'iets' mee aangestuurd. Aan de hand van die lijst kan gekeken worden hoe het nu is. Dan wordt het eenvoudiger om aan te geven hoe de wensen 'vertaald' moeten worden naar nieuwe/andere instellingen.

Doordat de rangeersnelheid nu nog onder F4 functioneert, komt waarschijnlijk omdat in CV 460 en CV 476 een 2 zit. Klopt dat? Zo niet, wat staat er dan in?

Overigens: Heb je een lijst volgens blz. 44 van de Nederlandse handleiding van LokPilot V4.0?

Hieronder staat een lijst om in te vullen.
Lees die lijst in Excel in.
;Locomotief:
;CV 31: 16;;Uitgangen;;Logische functies 1;;Logische functies 2
Functietoets;Omschrijving;CV 32;CV-nr;Inhoud;CV-nr;Inhoud;CV-nr;Inhoud
Fsv;Stilstand vooruit;2;266;;268;;269
Fsa;Stilstand achteruit;2;282;;284;;285
Frv;Rijden vooruit;2;298;;300;;301
Fra;Rijden achteruit;2;314;;316;;317
F0v;Licht vooruit;2;330;;332;;333
F0a;Licht achteruit;2;346;;348;;349
F1v;F1 vooruit;2;362;;364;;365
F1a;F1 achteruit;2;378;;380;;381
F2v;F2 vooruit;2;394;;396;;397
F2a;F2 achteruit;2;410;;412;;413
F3v;F3 vooruit;2;426;;428;;429
F3a;F3 achteruit;2;442;;444;;445
F4v;F4 vooruit;2;458;;460;;461
F4a;F4 achteruit;2;474;;476;;477
F5v;F5 vooruit;2;490;;492;;493
F5a;F5 achteruit;2;506;;508;;509
F6v;F6 vooruit;3;266;;268;;269
F6a;F6 achteruit;3;282;;284;;285
F7v;F7 vooruit;3;298;;300;;301
F7a;F7 achteruit;3;314;;316;;317
F8v;F8 vooruit;3;330;;332;;333
F8a;F8 achteruit;3;346;;348;;349
F9v;F9 vooruit;3;362;;364;;365
F9a;F9 achteruit;3;378;;380;;381
F10v;F10 vooruit;3;394;;396;;397
F10a;F10 achteruit;3;410;;412;;413
F11v;F11 vooruit;3;426;;428;;429
F11a;F11 achteruit;3;442;;444;;445
F12v;F12 vooruit;3;458;;460;;461
F12a;F12 achteruit;3;474;;476;;477
F13v;F13 vooruit;3;490;;492;;493
F13a;F13 achteruit;3;506;;508;;509
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 02 mei 2014, 12:17:19
Martin,
Ik kan decoders uitlezen maar dan wel CV voor CV via de IB. Ik heb wel de lokprogrammer sofware maar geen lokprogrammer.
Al die CV's stuk voor stuk uitlezen is best een klus dus heb ik gekozen voor the easy way out en dat is de programmering van Bert. OK ik moet er even bij nadenken dat de 1505 de rangeersnelheid op F4 heeft i.p.v. F3.
Ik zal de komende dagen eens via de Lokprogrammer sofware proberen in te stellen wat Bert heeft gedaan. Als het goed is moet ik dan bij "changed VC's" hetzelfde vinden wat Bert heeft geadviseerd.
Ik heb nu nagenoeg wat ik wil alleen begrijp ik niet hoe ik daar gekomen ben. Da's irritant maar ik blijf dooorzoeken.
Groet,
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 02 mei 2014, 12:31:48
Ernest,
... Doordat de rangeersnelheid nu nog onder F4 functioneert, komt waarschijnlijk omdat in CV 460 en CV 476 een 2 zit. Klopt dat? Zo niet, wat staat er dan in?

Overigens: Heb je een lijst volgens blz. 44 van de Nederlandse handleiding van LokPilot V4.0?
Deze vragen zijn toch wel snel af te handelen?
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 02 mei 2014, 12:48:37
Heb je onderstaand draadje al eens gelezen?

Functietoetsen zelf toewijzen: ESU lokpilot en Digirails locomotive 80020
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 02 mei 2014, 13:44:43
@Ernest:F3 rangeerstand, F4 rem/optrekvertraging aan/uit

CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV428 =   2
CV444 =   2
CV460 =   1
CV476 =   1
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 02 mei 2014, 14:19:42
Al die CV's stuk voor stuk uitlezen is best een klus ...
Dat valt mee als je regelmatig de '+'-toets gebruikt om naar een volgend adres te gaan.

... dus heb ik gekozen voor the easy way out ... alleen begrijp ik niet hoe ik daar gekomen ben. Da's irritant maar ik blijf dooorzoeken.
Beide uitspraken liggen in elkaars verlengde. Om het te doorgronden lijkt mij een 'easy way out' geen geschikte methode.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Hans.F op 02 mei 2014, 14:27:17
Spoorgenoten,
Zoals al eerder aangegeven heb ook ik een vooraf ingeregelde ESU decoder. Mijn ervaringen zijn dat het moeilijk is om wijzigingen in de cv's door te voeren als blijkt dat cv32 niet op 2 staat. Ik heb namelijk het vermoeden dat deze bij de inregeling op een andere stand is gezet (geen bewijs).

Ik wil namelijk cabineverlichting op F5 en AUX3.
Bij de eerste poging kreeg ik bij het programmeren van cv490 = 16 de melding FOUT.
Vervolgens het verhaal hier nogmaals doorgelezen en een volgende poging gewaagd: cv32 = 2  en cv490 = 16 en de melding OK.
Het blijkt dat cv32 van wezenlijk belang is).

Ik heb op de onversterkte uitgang van de AUX3 en de GND een draad met ledje met een weerstand van 270 Ohm aangesloten. Het ledje brandt netjes, terwijl de overige lichten niet flikkeren o.i.d.
Mijn vraag: Mag dit of krijg ik later problemen?

gr
Hans
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 02 mei 2014, 14:54:02
De onversterkte uitgang mag je met één ledje tov gnd (dus niet tov blauw!!) aansturen. Wil je meer, dan moet er een versterkertje achter. Blijf je met je ledje tot max 10mA de kan je de door jouw toegepaste schakeling gebruiken.
Bij het programmeren zet ik CV32 altijd op 2.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 02 mei 2014, 15:51:58
Het blijkt dat cv32 van wezenlijk belang is).
Dat klopt. Voor elke CV vanaf CV256 t/m 512 moet je een bepaalde combinatie van CV31 en CV32 instellen om op de juiste pagina met te veranderen CV's terecht te komen.
Lopi4 en Loso 4 decoders hebben nl. zoveel instelmogelijkheden dat die niet meer in de eeste 256 CV's pasten.
Binnen de NMRA normering is daar een oplossing voor gevonden door met pagina's te gaan werken.
Op elke pagina passen 256 CV's.
Theoretisch zijn er zo 65536 pagina's met elk 256 CV's beschikbaar. De eerste 4096 zijn gereserveerd. De overige 61440 kan een fabrikant naar eigen goeddunken gebruiken. (voor een verdere uitleg zie  de NMRA (http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/S-9.2.2_2012_10.pdf)).
Zou voldoende moeten zijn voor de toekomst  ;D
ESU gebruikt in de Lopi/Loso de pagina's 4096 t/m 4100.
In detail geeft dit:
CV31=16; CV32=0 : toekennen van een specifieke functie (effect) aan een uitgang (bv flitslicht, zwaailicht etc.)
CV31=16; CV32=1 : specifiek voor de Loso decoders, de instelmogelijkheden per soundslot
CV31=16; CV32=2 : functiemapping voor de eerste 16 "mapping lines"
CV31=16; CV32=3 : functiemapping voor "mapping line" 17 t/m 32
CV31=16; CV32=4 : functiemapping voor "mapping line" 33 t/m 40 (alleen in Loso)

Bij het programmeren zet ik CV32 altijd op 2.
Kan, maar kan soms ook verkeerd uitpakken, zie hierboven.
Is maar net afhankelijk van wat je wilt instellen.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 02 mei 2014, 15:55:59
@ Martin,
CV460=2
CV476=2
Die lijst heb ik niet, ik heb alleen de duitse handleiding en daar staat op blz 44 geen lijst (gaat over motor aansturing).

@Ruud,
Bedankt, die ga ik proberen.
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 02 mei 2014, 16:07:23
Je kan ook de Engelse versie downloaden bij ESU, alleen leert de ervaring dat die niet altijd helemaal bijgewerkt is met de laatste features. En al helemaal niet de genoemde Nederlandse vertaling op de site van de Belgische importeur (2011 voor het laatst veranderd).
Het beste kan je gewoon de Duitse versie aanhouden. Die wordt het snelste bijgewerkt als er een firmware verandering voor de decoders beschikbaar is.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Timo op 02 mei 2014, 18:04:02
Zoals ik al eerde aangaf is het wel mogelijk met de software alleen. Alleen moet je nadat je een decoder in de software de boel zo instellen als dat hij NU reageert. (Dus rangeer op F4 enz). Deze sla je dan op. Als het goed is als je nu dingen aanpast krijg je de lijst met aangepaste CV's vanaf DAT punt.

Het is namelijk zo dat als je vanaf de kale standaard lopi rangeerstand op F3 zit dit geen wijziging is, het is immers standaard al zo. Stel je nu in dat er op F3 een uitgang geschakeld wordt en je past hem dan aan is het WEL een aangepast CV.


Timo
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 02 mei 2014, 18:52:12
@Ruud,
Werkt perfect, dank je wel.

@Timo,
Is logisch maar ik verwacht dat na een reset de rangeerstand weer standaard op F3 staat.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Timo op 02 mei 2014, 21:19:56
Dat zou ik ook verwachten maar dat komt niet overeen met wat je eerder zelf geschreven hebt.
Toch lijkt het er op dat mijn Lopi4 niet standaard is.
Ik heb de boel net ge-reset; CV8:8.
... onder F3 gaat nog steeds het witte A-sein afhankelijk van de rijrichting branden en onder F4 zit nog steeds de rangeerstand.
In feite reset hij dus naar de MTE instellingen.
Als dat zo is zal je de LokProgrammer software eerst moeten laten weten wat de standaard MTE instellingen zijn.


Timo
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 02 mei 2014, 21:47:51
Vraagje: waar stonden bij jouw dan de motor cv's op?
Dus CV2 t/m CV6 en CV52 t/m CV56.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 03 mei 2014, 08:07:33
@Timo,
Correct maar die weet ik niet.

@Ruud,
3 t/m 6 weet ik niet zeker want heb ik mijn eigen waardes in gezet. 52 t/m 56 heb ik net uitgelezen en die staan nog op de standaard waardes.

Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 03 mei 2014, 08:40:08
thx (y).

Heeft misschien nog iemand de standaard motor CV's van MTE?
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 03 mei 2014, 16:08:14
U vraagt, wij draaien  ;D

CV51=0
CV52=32
CV53=140
CV54=48
CV55=32
CV56=255
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 03 mei 2014, 17:06:18
Ik denk dat hij 3 - 6 bedoeld, 53 - 56 zijn inderdaad standaard als in de Lopi4 handleiding vermeld.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 03 mei 2014, 17:14:05
Geen probleem  8)
CV2=3
CV3=32
CV4=24
CV5=255
CV6=88

Standaard ESU dus.

CV51-56 zijn dus NIET standaard maar aangepast (tussen haakjes de standaard waarde).

CV51=0 (0)
CV52=32 (15)
CV53=140 (140)
CV54=48 (50)
CV55=32 (100)
CV56=255 (255)
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ernest op 03 mei 2014, 17:23:43
Eric,
In mijn Lopi4 handleiding staan resp. 32,140,48,32 en 255 als standaard waarden.
Dit vond ik overigens ook in mijn MTE Lopi4.
Ernest
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 03 mei 2014, 17:28:11
 (y).
 ??? denk dat de waarden tussen de () inderdaad de aangepaste waarden en niet de standaard zijn ;D.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 03 mei 2014, 17:38:56
Ook dat niet.
(Default) waardes zijn afhankelijk van welke firmware versie er in je decoder zit.
De waardes tussen haakjes krijg je als er firmware versie 4.10.9171 in je decoder zit.
Bij elke firmware update willen de default waardes nog wel eens aangepast worden.
Maak maar eens een nieuw project aan in de Lokprogrammer software. Dan zie je de waardes tussen haakjes.
Wat de handleiding betreft geeft die eigenlijk nooit de meest actuele situatie voor.
Zo is de recentste Duitse versie van November 2013 maar de Lokprogrammerversie 4.4.9 (met firmwareversie 4.10.9171 voor de Lopi4) van Februari 2014. De handleiding is dus al weer achterhaald.
lat staan de Engelse versie (Februari 2013).
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 03 mei 2014, 17:43:05
@Eric: die laatste versie heb ik. Dan zijn die waardes dus toch inderdaad standaard.

Dit staat/stond er bij mij in:
CV2=3
CV3=32
CV4=24
CV5=255
CV6=88
CV51=0
CV52=32
CV53=140
CV54=48
CV55=32
CV56=255
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Timo op 04 mei 2014, 14:36:24
@Timo,
Correct maar die weet ik niet.
Maar die kan je prima invullen, je kunt ze immers zien. ;D Dus als je merkt dat de rangeerstand met F4 werkt vul je deze bij F4 in.

Overig om zeker te zijn kan je ook voor alle functie toetsen gewoon een niet standaard LoPi functie geven, zeg elke toets doet elke uitgang. Vanaf nu zijn de waarde niet meer default en als je ze nu aanpast naar wat jij wilt komen ze zeker in de changed CV list.


Timo
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 04 mei 2014, 15:15:12
.. Die lijst heb ik niet, ...
Staat in draadje:
Functietoetsen zelf toewijzen: ESU lokpilot en Digirails locomotive 80020.
In reactie #11 staat een link naar de NL-handleiding. Dat die handleiding van 2011 is, is niet interessant voor de betekenis voor de mapping. Hooguit is de invulling van de betreffende CV-adressen (blz. 44) anders. De oranje gemarkeerde CV-invullingen zullen bij jouw LoPi anders zijn.


Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Hans.F op 15 maart 2015, 16:08:46
Spoorgenoten,
Even een oud draadje afstoffen, omdat het al zolang geleden is dat deze is gebruikt. Maar ik heb toch echt even de hulp nodig van deskundigen.

Ik wil in een loc (ACME BR186 NS geel/blauwe uitvoering) een LOPI 4.0 decoder zodanig instellen dat ik de knipperfunctie geactiveerd krijg. Ondanks diverse pogingen, ook m.b.v. de Lokprogrammer lukt het mij niet.
Vraag: Is iemand bereid mij te helpen en wil de instellingen hier weergeven?

Ik wil op F5 forward: frontlight (2) met knipperfunctie
Ik wil op F6 forward: top light (2) + aux 2 (2) beiden met knipperfunctie.

Het lukt dus niet op de knipperfunctie ingesteld te krijgen.

groet,
Hans
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 15 maart 2015, 16:24:09
Bij de desbetreffende uitgangen de "Output mode (effect)" instellen op knipperen. Dan zou het moeten werken.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Beneluxspoor.net Team Encyclopedie op 13 november 2015, 15:30:33
Citaat
Het is mij nog steeds niet duidelijk, WAAROM je functies aan een andere functietoets zou willen koppelen. Waarom bijvoorbeeld de cabineverlichting met toets "Q" aandoen, en niet gewoon met toets "D" zoals gewoonlijk. Zolang dat voor mij een groot vraagteken blijft, is de zin van "Function Mapping" voor mij ondoorgrondelijk.

Geachte forumgebruikers,

Bij de redactie kwam bovenstaande vraag binnen.
Kan iemand, in voor leken begrijpelijke taal, uitleggen waarom Function Mapping toegepast wordt?
De redactie wil graag deze uitleg aan de encyclopedie toevoegen, dus gaarne uw gewaardeerde medewerking in dezen.

mvg, Fred
Redacteur BNLS-modelspoorencyclopedie.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: henk op 13 november 2015, 16:06:25
In hoofdzaak omdat er voor de meeste functies geen vaste knop is. Die is er eigenlijk alleen voor de frontverlichting. Dus als mensen bijvoorbeeld de cabineverliching altijd onder dezelfde knop willen hebben, dan zal er vaak moeten worden gemapt.
Speciale functies - knipperen bijvoorbeeld - staan nooit standaard zo ingesteld.
En verder omdat mensen een verschillende voorkeur hebben. Het apart bedienen van de sluitseinen kan bijvoorbeeld op verschillende manieren. Je kan de sluitseinen meeschakelen met de frontseinen. Je kan de sluitseinen met een aparte knop bedienen. Je kan front- en sluitseinen bij één cabine onder dezelfde knop brengen. Bij een lok met apart aangesloten sluitseinen betekent dat telkens een andere functieindeling.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Timo op 13 november 2015, 16:50:40
Inderdaad, het functiemappen (in ieder geval met de moderne decoders) gaat verder dan alleen een uitgang aan een knop koppelen. Zo kan je op een LoPi 4 allemaal voorwaarde stellen. De meeste nuttige is het schakelen van de verlichting per zijde van de loc maar nog steeds automatisch met de rijrichting. Of bijvoorbeeld dat licht alleen brand bij stilstand en F1. Of dat je automatisch het zwaailicht aan wilt hebben als je rangeersnelheid activeert met F3. Of je wilt het voor alle locs hetzelfde hebben en bij loc X zit de cabine verlichting op F1 en bij loc Y op F6. Dat onthoud wat lastig. Zeker loc's met veel functies (denk ook aan geluid) kan het handig zijn om de boel anders te mappen dan standaard omdat het dan overeen komt met de rest van je loc. Als je zelf een decoder inbouwt kan je natuurlijk zelf kiezen wat je aan welk draadje doet. Maar bij een loc uit de fabriek meer verlichting per zijde, cabine verlichting, loopwerk verlichting, rook, rangeerseinen enz kan het zo zijn dat het op een compleet andere volgorde onder de toetsen zit dan dat jij wil. En dat kan je met mappen aanpassen.

Maar zoals gezegd, schakelbare (maar automatisch met de rijrichting wisselende) verlichting per zijde vind ik de meest nuttige. Zo kan je correct licht voeren (dus geen verlichting aan de gekoppelde zijde) maar hoef je tijdens het rijden niets te doen om het correct te houden en geen extra hardware nodig. Wissel je van richting gaat het vanzelf goed.


Timo
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Gerard op 13 november 2015, 20:12:01
Hallo Eric,

Kan ik met een bepaalde CV instelling ook mijn pantograaf flitser , zo instellen dat hij b.v. om de 3 min filtst tijdens zijn rit op mijn baan ?
Ik ben erg benieuwd of dit is te realiseren met een CV instelling.
Bij voorbaat dank.

Groet,
Gerard.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Beneluxspoor.net Team Encyclopedie op 14 november 2015, 10:21:07
Hoi Henk en Timo,

Bedankt voor jullie uitvoerige uitleg. Ik ga proberen er een samenvatting van te maken.

mvg, Fred
Redacteur BNLS-modelspoorencyclopedie.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: dh3201 op 14 november 2015, 13:11:25
Ik heb nog geen ervaring met functiemappen, maar ik zou soms wel af willen van rijrichtingafhankelijke frontseinen. Bijvoorbeeld om een trein een stukje achteruit te zetten met de frontseinen nog gewoon aan.
Je moet dan soms wellicht wat meer handelingen verrichten, zoals zelf de front-/sluitseinen aan de juiste kan ontsteken voor je gaat rijden, maar dat geeft mij juist wat extra machinist-gevoel. Dus zelf doen i.p.v. dat alles automatisch gaat  ;D
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Timo op 14 november 2015, 14:01:16
Overigens, functiemappen is strikt genomen eigenlijk alleen bepalen wanneer een uitgang aan of uit is. Dus welke functie toetsen aan moeten staan (of tegenwoordig ook welke uit moeten staan), welke richting de trein heeft en of er gereden wordt. Maar vaak wordt het toekennen van de effecten ook genoemd als het gaat om mappen. Maar eigenlijk staat dat er los van.

@Niels, Dat kan zeker. Met die mapping zal zelfs de meest basis decoder geen problemen hebben. Maar waarom zou je achteruit willen met de frontseinen ontstoken? En als het tijdens een rangeer beweging is voer je toch gewoon rangeersein?

@Eric,  Zoals gezegd is dat eigenlijk niet mappen. Maar het ligt er net aan welke decoder je gebruikt. Bij een LoPi 4 is dat deels mogelijk. Helaas niet geheel random. Maar als je een uitgang op flash zet en de knipper tijd op max (+-12 sec) heb je al zoiets. Of misschien ook de auto off functie aanzetten zodat het na een paar keer vonken dat niet meer doet.

Wat je vervolgens met functiemappen zou kunnen doen is zeggen dat de uitgang alleen actief is als de juiste functie toets aan staat en de trein rijdt. Dit zodat een stilstaande trein niet zal flitsen.


Timo
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Marcel269 op 19 december 2015, 16:33:39
Onlangs heb ik voor het eerst een loc van LS Models aangeschaft (SNCF BB 16500), met een 21-polige LoPi 4.0. Een donkere afgrond opende zich maar werd langzaamaan lichter toen ik via diverse draadjes meer inzicht kreeg in hoe je allerlei CVs opnieuw moest instellen.

Er is nu nog steeds 1 ding dat ik niet voor elkaar krijg: de cabineverlichting. Hij zit er zeker in, want op fabrieksstand (CV8=8) doet-ie het, weliswaar niet correct, nl, slechts aan één kant en dan ook nog de verkeerde kant, maar toch. Na het instellen van de CVs volgens de info die ik heb gevonden heb ik correct front- en achterseinen, rangeerstand etc, maar helemaal geen cabineverlichtingen meer. Wie kan mij vertellen wat ik moet instellen om te zorgen dat ik cabineverlichting krijg die correct omschakelt met de rijrichting?

groet,
Marcel
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Sander Fondse op 19 december 2015, 16:43:54
Hij zit er zeker in, want op fabrieksstand (CV8=8) doet-ie het, weliswaar niet correct, nl, slechts aan één kant en dan ook nog de verkeerde kant, maar toch. ng?
groet,
Marcel

Waarop reageert de cabine-verlichting als de decoder is gereset ?
Dat weet in ieder geval aan welke decoder-uitgang de verlichting aan die kant hangt.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Marcel269 op 19 december 2015, 21:56:49
De loc is symmetrisch, dus ik leg het zo uit: stel je kijkt naar de zijkant. Bij F0 gaat de rechter cabineverlichting aan, maar geen front- of sluitsein. De rijrichting is dan naar links. Bij omdraaien rijrichting gaat de loc naar rechts, rechter cabineverlichting gaat uit, linker cabineverlichting gaat NIET aan, ook nog steeds geen front- of sluitsein.
NB bij toepassen van de suggesties van een forumlid, nl CV330=1 is de cabineverlichting wel aan de goede kant aan, maar de andere kant gaat niet aan bij veranderen rijrichting. Bovendien ben ik dan de frontseinen kwijt. Terug op CV330=16, dan zijn de frontseinen weer OK, maar de cabineverlichting verdwenen. Altijd wat; ik krijg er geen vinger achter...  ??? :-\

Marcel
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 19 december 2015, 22:52:19
Zit bij de loc een gebruiksaanwijzing? Zo niet dan wordt het een zoeken naar een gebruiker van zo'n loc. Als dat niet lukt, dan eerst de decoder resetten en dan alle CV-waarden uitlezen; ook die via een sub-CV-map. Met de handleiding van een LoPi 4.0 moet je er dan uit kunnen komen. Je kunt dan in ieder geval achterhalen of er inderdaad twee cabine-lampen zijn en op welke functietoetsen ze zijn aangesloten.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Marcel269 op 19 december 2015, 23:37:33
Er zit een gebruiksaanwijzing bij de loc met lijsten CV instellingen, echter alleen voor LoPi 3.0 en LoPi 3.5, helaas niet voor de LoPi 4.0. Ik heb de handleiding van de LoPi 4.0 gedownload en bestudeerd (62 pagina's!). Maar het lijkt erop dat deze handleiding geschreven is voor mensen die al jaren met CV's etc werken en over een hoop basiskennis beschikken om alles te kunnen begrijpen en toepassen.

Ik zou in de handleiding willen zien: 'Wil je dat de cabineverlichting aangaat met Functieknop X en met de rijrichting meeschakelt, stel dan CV bla1 in op waarde Y, CV bla2 in op waarde Z, etc.' Maar dat staat er helaas niet in. De cabineverlichting staat sowieso nergens genoemd. Wel allerlei exotische lichteffecten zoals 'dubbele stroboscoop' en 'intelligente vuurkist'. Niet dat ik weet wat dat inhoudt, maar ook al zou ik die willen instellen, de instructies hoe je dat moet doen zijn volstrekt onbegrijpelijk. Dus nog steeds:  ???.......

Marcel
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 20 december 2015, 01:45:29
Marcel, ga eens naar pagina1 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58351.msg3221453542.html#msg3221453542) van dit draadje ;).
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: henk op 20 december 2015, 07:04:49
De cabineverlichting wordt niet in de handleiding van een decoder genoemd, omdat het geen lichteffect is Marcel. Het is gewoon een lampje/ledje dat op één van de functieuitgangen van een decoder is aangesloten. De fabrikant van de loc beslist op welke functieuitgang de cabineverlichting is aangesloten. Daar is geen standaard voor, dus kan de fabrikant van de decoder ook niet standaard aangeven hoe de cabineverlichting te schakelen.
Als het goed is staat in de handleiding van de loc op welke functieuitgang de cabineverlichting is aangesloten. Vervolgens zoek je in de handleiding van de decoder hoe je die uitgang moet manipuleren zodat gebeurt wat je wilt. Met welke functietoets de verlichting aan- en uitgaat, al of niet rijrichtingafhankelijk, welk lichteffect (knipperen en zo) en zo verder.
Dat is bij een moderne decoder soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een moderne decoder heeft veel functieuitgangen met ieder veel instelmogelijkheden en dus heel veel cv'tjes. Bovendien geven locfabrikanten niet altijd genoeg informatie over de exacte aansluiting van de verlichting.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 20 december 2015, 13:28:04
Marcel, ga eens naar pagina1 van dit draadje ;).
Dat is een nuttig hulpmiddel, maar.... dan moet je weten waar alles aan vast zit. En daar lijkt het nu nog niet op.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 20 december 2015, 13:33:26
Er zit een gebruiksaanwijzing bij de loc met lijsten CV instellingen, echter alleen voor LoPi 3.0 en LoPi 3.5, helaas niet voor de LoPi 4.0.
Kun je uit die gebruiksaanwijzing aflezen waar de cabineverlichting, frontlampen, sluitlichten enz. aan vast zitten? Zoals bv. F0, F1 of
AUX 1, AUX 2 enz.?
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: henk op 20 december 2015, 13:50:12
Met de fabrieksinstellingen van een decoder (eventueel na reset) kan je het gewoon proberen. Bij alle mij bekende decoders worden af fabriek de aux0 functieuitgangen van de decoder met f0 op de centrale bediend, aux1 op de decoder door f1 op de centrale en zo verder. Door op de functietoetsen te drukken kom je er achter op welke functieuitgang welke verlichting is aangesloten. De enige standaard daarbij is dat de frontseinen altijd op de twee aux0 functieuitgangen zijn aangesloten. De rest verschilt per loc.

Ook gebruikelijk is dat met de fabrieksinstellingen van de decoder de aux0 uitgangen rijrichtingafhankelijk zijn en de overige functieuitgangen gewoon aan/uit.

Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Marcel269 op 20 december 2015, 14:19:09
@Henk: zoals ik in het begin meldde: na reset is één cabineverlichting (aan de verkeerde kant) het enige lampje wat aan is te krijgen. Na het veranderen van allerlei CVs volgens aanwijzing van ik meen Ruud (?) doet alles het goed behalve de cabine verlichting.
@ Martin: de gebruiksaanwijzing geeft aan dat de cabineverlichting bij functietoets F5 hoort. (Terzijde: een functietoets is kennelijk iets anders dan een functieuitgang; een goede handleiding begint met een lijst definities; leermomentje voor ESU...). Anyway, ik heb op mijn ECoS de loc gewijzigd: bij 'eigenschappen' bleek F5 niet geactiveerd te zijn. Na activatie blijkt daar inderdaad de cabineverlichting achter verstopt te zitten!! Leermomentje voor mij dus. Nu doet alles het goed, inclusief cabineverlichtingen die meeschakelen met de rijrichting. Ben er blij mee! MAAR............. ESU weet mij telkens toch weer digitaal vast te zetten. Om voor mij onverklaarbare reden heeft de loc nu adres 3 gekregen. Het is niet mogelijk hem een ander adres te geven. Nou ja kan wel maar dan doet-ie helemaal niets meer. Rijden + lampjes alleen op adres 3 dus ???? Schiet me maar lek. Wat heb ik nu weer over het hoofd gezien?
Overigens veel dank aan allen voor de leerzame suggesties. Als iemand nog weet hoe ik dit laatste vlekje kan wegwerken...?
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 20 december 2015, 14:28:03
Om voor mij onverklaarbare reden heeft de loc nu adres 3 gekregen. Het is niet mogelijk hem een ander adres te geven. Nou ja kan wel maar dan doet-ie helemaal niets meer. Rijden + lampjes alleen op adres 3 dus ???? Schiet me maar lek. Wat heb ik nu weer over het hoofd gezien?
Bij een reset wordt de decoder standaard op adres 3 gezet. Heheel conform de NMRA normering.
Niks geen onverklaarbare reden dus  ;D Geheel volgens design.
Kun je gewoon zelf weer aanpassen.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 20 december 2015, 14:38:32
Reset geven en weer opnieuw beginnen, die decoder is de kluts kwijt. Is me hier ook een paar heer gebeurt :'(.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Marcel269 op 20 december 2015, 15:15:46
Jawel, na reset adres = 3, dat wist ik wel, maar daarna moet je het adres wel kunnen wijzigen, nietwaar? en dat lukt niet (meer). Suggestie dat de decoder van slag is lijkt niet zo gek. Dus opnieuw reset gedaan, alles opnieuw ingesteld. Result: alle functies doen het OK maar nog steeds alleen op adres 3, als ik het adres wijzig is alles 'dood'.

rara
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 20 december 2015, 15:20:50
En hoe geef je de decoder een nieuw adres?
Misschien doe je daar iets in fout.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 20 december 2015, 15:31:50
Ik zou in de handleiding willen zien: 'Wil je dat de cabineverlichting aangaat met Functieknop X en met de rijrichting meeschakelt, stel dan CV bla1 in op waarde Y, CV bla2 in op waarde Z, etc.' Maar dat staat er helaas niet in. De cabineverlichting staat sowieso nergens genoemd. Wel allerlei exotische lichteffecten zoals 'dubbele stroboscoop' en 'intelligente vuurkist'. Niet dat ik weet wat dat inhoudt, maar ook al zou ik die willen instellen, de instructies hoe je dat moet doen zijn volstrekt onbegrijpelijk. Dus nog steeds:  ???.......
Is voor een fabrikant niet te doen.
Behalve een paar CV's (33-46) uit de oorsprong toen dit genormaliseerd werd zijn decoders zo uitgebreid geworden dat er tegenwoordig veel meer CV's gebruikt worden. Iedere fabrikant kan daarin zijn eigen gang gaan. Bijvoorbeeld de LoPi4 heeft zoveel instelmogelijkheden dat je daar een boekwerk van vele pagina's over zou kunnen bijvoegen wil je alle mogelijkheden uitleggen.
Laat staan voor alle types en/of fabrikanten.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Marcel269 op 20 december 2015, 20:54:04
@ Eric: je bracht me op een idee> Tot nu toe wijzigde ik de adressen altijd op dezelfde plaats, nl (ik heb een ECoS) bij 'loc wijzigen'. Als je naar de programmeerafdeling gaat staat (althans tot nu toe altijd) CV1 automatisch ook op het nieuwe adres. Bij deze trein blijkt dat niet het geval te zijn. Ik heb hem nu op het gewenste adres staan, maar daarvoor moest ik het blijkbaar op beide plekken aanpassen.

En over die grote hoeveelheid instelmogelijkheden van de Lopi's. Tja, het lijkt me toch de verantwoordelijkheid van de fabrikant om die informatie op een of andere manier ter beschikking te stellen. Hoe moet je er anders achter komen, trial & error? Het lijkt me ook in het belang van de fabrikant, want hoe gebruiksvriendelijker je het maakt voor de consument die dan ook makkelijker van al die extra mogelijkheden gebruik kan maken, hoe populairder je produkt wordt, toch?

In elk geval doet mijn lokje nu eindelijk wat ik wil en hij heeft het juiste adres  (y)

grt, Marcel
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Remunj op 21 december 2015, 15:33:02
@ Eric: je bracht me op een idee> Tot nu toe wijzigde ik de adressen altijd op dezelfde plaats, nl (ik heb een ECoS) bij 'loc wijzigen'. Als je naar de programmeerafdeling gaat staat (althans tot nu toe altijd) CV1 automatisch ook op het nieuwe adres. Bij deze trein blijkt dat niet het geval te zijn. Ik heb hem nu op het gewenste adres staan, maar daarvoor moest ik het blijkbaar op beide plekken aanpassen.
Het adres in je centrale aanpassen is niet hetzelfde als het adres in je decoder aanpassen.
Dat zijn twee heel verschillende zaken.
Eerst pas je dus het adres in je decoder aan (via je programmeerspoor).
Daarna kan je de loclijst in je centrale ook op dit adres zetten. Dan zullen je locs pas reageren.

En over die grote hoeveelheid instelmogelijkheden van de Lopi's. Tja, het lijkt me toch de verantwoordelijkheid van de fabrikant om die informatie op een of andere manier ter beschikking te stellen. Hoe moet je er anders achter komen, trial & error?
Me dunkt dat daar in de handleiding daarover uitvoerig over wordt geschreven. Wat zou je nog meer willen?
Maar zoals gezegd, de LoPi4 heeft zoveel mogelijkheden dat het haast ondoenlijk is om echt alle mogelijkheden uit te werken. Het is dan ook even puzzelen om de mogelijkheden te doorgronden.
Wil je LoPi echt goed kunnen instellen dat is het gebruik van de LokProgrammer eigenlijk een must.
Dan is het een kwestie van de juiste vinkjes aan/uit zette, waardes aanpassen, programmeren en rijden maar.
Ga je veel LoPi's gebruiken dan is het de investering zeker waard.

Voor de fabrikant van een loc is het onmogelijk om aan te geven wat je in je decoder moet instellen. Er bestaan zoveel merken en soorten decoders dat er geen algemene handleiding voor te maken is. Daar zul je echt zelf voor in de handleiding van je decoder moeten duiken.

Waar de loc fabrikanten wel wat meer duidelijk over mogen geven is hoe de loc elektrisch in elkaar zit zodat je weet welk licht op welke functie uitgang is aangesloten. Dat zou het functiemappen een stuk makkelijker maken zonder de trial and error.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Marcel269 op 21 december 2015, 23:14:07
Het adres in je centrale aanpassen is niet hetzelfde als het adres in je decoder aanpassen.
Dat zijn twee heel verschillende zaken.
Eerst pas je dus het adres in je decoder aan (via je programmeerspoor).
Daarna kan je de loclijst in je centrale ook op dit adres zetten. Dan zullen je locs pas reageren.

Als ik een kant en klare loc heb waar ik niets aan hoef te programmeren dan pas ik alleen de centrale aan: adres 3 veranderen in een ander adres, de loc een naam geven en er een fotootje aan toewijzen. Klaar. Als ik dan naar de decoder ga en kijk naar de waarde van CV1 dan staat daar het door mij gegeven locadres. De in de afgelopen dagen door mij beschreven loc waar ik enkele problemen mee had is de eerste waarbij ik zelf de CV1 waarde heb moeten instellen. Ik begrijp je redenering, maar mogelijk werkt dit bij een ECoS anders dan bij andere centrales?
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 22 december 2015, 19:27:19
Dat is een geheel andere vraag dan functiemappen! Behoort dat eigenlijk niet in een nieuw/ander draadje besproken te worden?
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Marc! op 19 januari 2017, 19:42:23
Hoi,

Ik probeer mijn ESU v4 zo te programmeren dat bij indrukken van F1, wat de rangeerstand van de verlichting is, gelijkertijd F0 wordt uitgeschakeld. Ik wil dus enkel F1 indrukken en dan moet F0 uit.

Ik ben al de hele tijd aan het stoeien met de software van de lokprogrammer maar krijg het niet voor elkaar.

Iemand een idee?

Gr,
Marc
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ingenium op 19 januari 2017, 19:50:11
Ik denk dat dat ook niet kan, want F0 blijft op je centrale aan staan. Wat wel kan, is de functie die dan aan staat onderdrukken. Althans, ik heb een stuurstandrijtuig, waarbij als ik de frontseinen aan heb staan, ik deze kan overrulen door een andere functie. Zet ik die functie weer uit, dan gaan de frontseinen gewoon weer aan, want de frontseinen staan op de centrale nog steeds aan.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: henk op 19 januari 2017, 22:00:13
Ik heb de afgelopen tijd wat met de software zitten stoeien en volgens mij ben ik een soort logische functies tegengekomen. Bijvoorbeeld dat een uitgang actief als f0 is ingedrukt èn f1 niet is ingedrukt.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 19 januari 2017, 22:14:23
Ja hoor, dat kan. De "not" functies. Alleen ff testen of je dat bij F0 moet doen voor F1 of bij F1 voor F0. Is al weer een tijdje geleden dat ik het toe gepast heb.
Wordt het zoiets:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_41.jpg)
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 19 januari 2017, 22:22:52
Nog effe gezocht, mijn Benelux stuurstand:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_42.jpg)

Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60901.msg3221496938.html#msg3221496938) ook nog wat uitleg ;)
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ingenium op 19 januari 2017, 22:32:26
Oh da's fijn. Daar ga ik dan ook eens mee stoeien.

Als je, zeg een oudere V3.5 uitleest, krijg je dit soort schermen dan ook te zien ter lering? En om af te kijken hoe ze het af-fabriek gedaan hebben?
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Marc! op 20 januari 2017, 15:20:48
Hoi,

Bedankt Ruud voor de uitleg. Ik zal van het weekend is gaan stoeien.

Gr,
Marc
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: ruudns op 20 januari 2017, 22:32:11
@ingenium: als ik in de ESU Lokprogrammer software een nieuw project Lokpilot V3.0 DCC aanmaak.........ja (y). Kan het niet testen voor je, heb alleen V4 :-\.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Piet K op 27 augustus 2017, 10:39:22
Heb dit hele oude draadje over functiemapping doorgespit, maar toch nog net niet gevonden wat ik zoek.
Heb een gebruikte Lopi V4 in mijn nieuwe aanwinst geplaatst, alles werkt prima, maar echter de Functie toets F1  ( zit op aux 1) die de binnen verlichting moet schakelen, werkt maar half,
dat wil zeggen, de binnen verlichting gaat alleen aan in een richting.
Heb inmiddels veel gelezen, dat dit waarschijnlijk op te lossen is met functiemapping, maar heb geen idee welke cv's ik hier voor moet veranderen.
Ben niet in het bezit van zo'n programmeer apparaat van ESU maar moet het gewoon via de intellibox doen.
Wie  kan mij een tip geven hoe ik dit kan veranderen?

Piet
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: borotof op 27 augustus 2017, 10:45:11
De makkelijkste manier is om de decoder te resetten naar z'n fabrieksinstellingen. Dan is f1 weer standaard in 2 richtingen.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Wummeke op 27 augustus 2017, 12:04:13
Maar dan ben je ook al je andere instellingen kwijt. Niet echt handig dus. Met dat ESU softwarepakket kun je alle instellingen zetten zoals je wilt, en daarna de CV instellingen exporteren. Die kun je vervolgens met je intellibox invoeren. Ik heb nu geen spoor meer liggen, maar volgens mij kon ik met mijn Intellibox 2 en Rocrail of JMRI ook alle CV's uitlezen  van een decoder. Dan is het daarna slechts een kwestie van vergelijken en de verschillen aanpassen.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Piet K op 27 augustus 2017, 12:15:53
Het vreemde is, dat ik een reset heb uitgevoerd en inderdaad alle waarden stonden in de fabrieks- stand , maar ook helaas nog steeds het zelfde euvel met de F1,
De decoder komt uit een treinstel waar volgens mij de sluitverlichting op de F1 toets schakelde, wellicht zit deze optie er standaard fabriek af al zo ingesteld en wijzigt dit niet automatisch met een reset.

Piet
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: borotof op 27 augustus 2017, 13:23:13
Ok, ik heb even de lokprogrammer opgestart, als ik de aux 1 van reverse f1 wil afhalen (dat is dus je huidige situatie) moet ik cv 378 op 0 zetten. Lees deze cv eens uit ? En dan evt op dezelfde waarde zetten als cv 362.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: borotof op 27 augustus 2017, 13:31:53
ps, cv 31 op 16, cv 32 op 2
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 27 augustus 2017, 13:40:15
Daarnaast moet wellicht ook de waarde voor F1 in CV 353 (vooruit) met die van CV 369 (achteruit) vergeleken en eventueel aangepast worden. Deze gegevens zijn te vinden inde tabel op blz. 55 om de cellen te vinden: 7 en 8. Daarna naar blz. 51 om de juiste kolom te vinden: F1 in kolom CV A en naar blz. 53 om de juiste kolom te vinden: AUX 1 in kolom CV K. dan pas naar blz. 50 gaan. Voor cel 7 en 8: F1 in CV 353 en CV 369; AUX 1 in CV 362 en CV 378. Als je de IB instelt op het uitlezen en programmeren van bits dan is F1 (blz. 51) aan: 64 => bit 6 = 1 en F1 uit: 128 => bit 7 = 1; Bij AUX1 (blz. 53) aan: 4 => bit 2 = 1 en AUX1 uit: bit 2 = 0. Opm. Met het programmeren van bits wordt voorkomen dat andere instellingen (van bits) in de CV onbedoeld worden veranderd in een 0 (nul).
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Piet K op 27 augustus 2017, 13:46:05
Ok dat ga ik nog even proberen, de cv 378 en 362 stonden beide al op 0. ook even op 1 gezet en toen weer op 0, maar geen enkele wijziging.
Ga nu even de 31 en 32 proberen.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 27 augustus 2017, 14:02:15
Voordat je in CV 362 enz. iets gaat veranderen, moet je eerst in CV 31 16 schrijven en in CV 32 een 2 schrijven (zie blz. 49 rechts onderaan). Voor verdere uitleg: zie mijn bericht van 13.40 uur.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Piet K op 27 augustus 2017, 14:18:43
Beste Martin,

Heb het gedaan op de volgorde zoals jij omschreef, dus eerst de cv's 31 en 32 gewijzigd en daarna gekeken wat er voor waardes in de andere cv's stonden, dit is  en was 0
Heb nu alle opties geprobeerd met steeds hetzelfde ongewijzigde resultaat. Het is dus een hardnekkig probleem en misschien ligt dit wel aan het type decoder.
Heb gisteren en vanochtend het hele schema doorgekeken, maar misschien klinkt dit dom, maar wat bedoelt men dan met die schema's CVA en CVB enz, hier begrijp ik dat je de instellingen kan wijzigen, maar weet niet wat met met die A eB en verdere letters bedoelt.
Piet
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: borotof op 27 augustus 2017, 14:25:00
Dan krijg ik het vermoeden dat eea niet aan te passen is en deze decoder beperkt is in z'n mogelijkheden, net zoals marklin dat doet met z'n af fabriek ingebouwde decoders.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Piet K op 27 augustus 2017, 14:30:52
Dit is heel goed mogelijk, zat in een artitec plan U.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: borotof op 27 augustus 2017, 14:55:58
En het is niet per ongeluk een loksound 4.0 mfx ? (die zaten ook in de plan U)

Dan zijn het een paar andere cv's cv 31 16 cv 32 2 cv 298 4 cv 314 4
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Piet K op 27 augustus 2017, 15:19:53
Super dat was het, zal dus wel een MFX zijn? in iedergeval cv 298 gewijzigd en nu werkt het perfect.
Heel erg bedankt voor deze informatie.
Heb ik toch nog een vraagje, ben ook bezig het proberen met de frontlichten te dimmen, als ik de gegevens uit het schema van de V4 neem, dan gaat steeds aan het einde van de wijzigen aan een zijde het gehele frontlicht uit. Kan het zijn dat dit ook anders is in deze decoder?
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Martin Hornis op 27 augustus 2017, 16:47:19
... maar wat bedoelt men dan met die schema's CVA en CVB enz, hier begrijp ik dat je de instellingen kan wijzigen, maar weet niet wat met met die A en B en verdere letters bedoelt.
CVA, CVB enz staat boven de kolommen op blz. 50 van de handleiding van de decoder. Onder elke kolom staan adressen. Per adres kunnen hooguit 8 instellingen worden opgeslagen. Vaak zijn er veel meer instellingen die aangepast of ingesteld kunnen worden. Op bladzijden verderop kun je zien welke zaken er in CVA, CVB enz. geregeld kunnen worden.

Nu blijkt echter dat het om een Lopi 4 mfx gaat. En daar heb je een andere handleiding bij nodig.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Piet K op 27 augustus 2017, 20:41:31
 :( Denk dat ik de decoder er maar weer uit ga halen, heb nog wat zit proberen met het dimmen van de verlichting, maar heb helaas nu geen front/sluitverlichting meer als de trein naar voren rijdt en ook het euvel met de binnen verlichting is weer terug, brandt alleen als het stel  achteruit rijdt.
Bestel maar een paar Uhlenbrocks, deze bevallen toch het beste en lees hier meer dat de MFX decoders van ESU een drama zijn.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: borotof op 27 augustus 2017, 22:17:36
Esu decoders staan toch niet echt als slecht bekend. Voordat je geld uit gaat geven zou ik je adviseren de software van de esu lokprogrammer te downloaden en aan de hand daarvan de nodige cv's te wijzigen. Is een heel stuk simpeler dan met het boekje, dat altijd achterhaald is nmbm...
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Ronaldk op 27 augustus 2017, 22:25:17
hoi,

:( Denk dat ik de decoder er maar weer uit ga halen, heb nog wat zit proberen met het dimmen van de verlichting, maar heb helaas nu

Het probleem is dat bij de esu's veel ingesteld kan worden. Je kan inderdaad gewoon de software van esu downloaden. Een nieuw project maken zonder lokprogrammer. Dan aangeven dat je de cv-waarden wil zien. Bij iedere aanpassing zie je dan welke cv's je moet aanpassen via je centrale. Zonder boekje :)

Groet Ronald.
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: Piet K op 27 augustus 2017, 23:06:21
Ga dit eens proberen.
Maar zonder negatief te zijn over ESU, heb altijd met dit merk problemen, defect, niet functioneren, haperingen, slecht in te stellen enz.  Ben toen overgestapt op Lenz  en Uhlenbrock en heb hier in dezelfde  situaties in het geheel geen problemen mee. Helaas zijn de Lenz decoders wat aan de kostbare kant, maar zijn denk ik ook niet met andere merken te vergelijken, je krijgt dan een beetje het  Rols R en fiat vergelijking verhaal.
Maar goed had op dit moment niets anders liggen en daarom een ESU die ik nog had liggen ingebouwd.....had beter moeten weten.  Laatste poging via het downloaden van de software van ESU.
Piet
Titel: Re: Hulp bij functiemappen.
Bericht door: henk op 28 augustus 2017, 14:38:05
Kies in de software dan voor de LokPilot v4.0 M4. In de plan U zat een M4 (mfx) decoder die ook nog was ingesteld op de specifieke behoefte van de plan U. Bij een reset komt die dacht ik weer in de plan U standen terecht.

Lenz loopt qua decoders eigenlijk al een jaar of wat voortdurend achter de feiten aan. Treintjes in schaal 0 vinden ze daar tegenwoordig een stuk leuker. Het heeft als voordeel dat de decoders meer rechtoe-rechtaan zijn en dat is ook wat waard.  :)