Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Hulp bij functiemappen.  (gelezen 23692 keer)

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #30 Gepost op: 02 mei 2014, 14:27:17 »
Spoorgenoten,
Zoals al eerder aangegeven heb ook ik een vooraf ingeregelde ESU decoder. Mijn ervaringen zijn dat het moeilijk is om wijzigingen in de cv's door te voeren als blijkt dat cv32 niet op 2 staat. Ik heb namelijk het vermoeden dat deze bij de inregeling op een andere stand is gezet (geen bewijs).

Ik wil namelijk cabineverlichting op F5 en AUX3.
Bij de eerste poging kreeg ik bij het programmeren van cv490 = 16 de melding FOUT.
Vervolgens het verhaal hier nogmaals doorgelezen en een volgende poging gewaagd: cv32 = 2  en cv490 = 16 en de melding OK.
Het blijkt dat cv32 van wezenlijk belang is).

Ik heb op de onversterkte uitgang van de AUX3 en de GND een draad met ledje met een weerstand van 270 Ohm aangesloten. Het ledje brandt netjes, terwijl de overige lichten niet flikkeren o.i.d.
Mijn vraag: Mag dit of krijg ik later problemen?

gr
Hans
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2014, 14:29:15 door Hans.F »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #31 Gepost op: 02 mei 2014, 14:54:02 »
De onversterkte uitgang mag je met één ledje tov gnd (dus niet tov blauw!!) aansturen. Wil je meer, dan moet er een versterkertje achter. Blijf je met je ledje tot max 10mA de kan je de door jouw toegepaste schakeling gebruiken.
Bij het programmeren zet ik CV32 altijd op 2.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #32 Gepost op: 02 mei 2014, 15:51:58 »
Het blijkt dat cv32 van wezenlijk belang is).
Dat klopt. Voor elke CV vanaf CV256 t/m 512 moet je een bepaalde combinatie van CV31 en CV32 instellen om op de juiste pagina met te veranderen CV's terecht te komen.
Lopi4 en Loso 4 decoders hebben nl. zoveel instelmogelijkheden dat die niet meer in de eeste 256 CV's pasten.
Binnen de NMRA normering is daar een oplossing voor gevonden door met pagina's te gaan werken.
Op elke pagina passen 256 CV's.
Theoretisch zijn er zo 65536 pagina's met elk 256 CV's beschikbaar. De eerste 4096 zijn gereserveerd. De overige 61440 kan een fabrikant naar eigen goeddunken gebruiken. (voor een verdere uitleg zie de NMRA).
Zou voldoende moeten zijn voor de toekomst  ;D
ESU gebruikt in de Lopi/Loso de pagina's 4096 t/m 4100.
In detail geeft dit:
CV31=16; CV32=0 : toekennen van een specifieke functie (effect) aan een uitgang (bv flitslicht, zwaailicht etc.)
CV31=16; CV32=1 : specifiek voor de Loso decoders, de instelmogelijkheden per soundslot
CV31=16; CV32=2 : functiemapping voor de eerste 16 "mapping lines"
CV31=16; CV32=3 : functiemapping voor "mapping line" 17 t/m 32
CV31=16; CV32=4 : functiemapping voor "mapping line" 33 t/m 40 (alleen in Loso)

Bij het programmeren zet ik CV32 altijd op 2.
Kan, maar kan soms ook verkeerd uitpakken, zie hierboven.
Is maar net afhankelijk van wat je wilt instellen.
Gr.
Eric

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #33 Gepost op: 02 mei 2014, 15:55:59 »
@ Martin,
CV460=2
CV476=2
Die lijst heb ik niet, ik heb alleen de duitse handleiding en daar staat op blz 44 geen lijst (gaat over motor aansturing).

@Ruud,
Bedankt, die ga ik proberen.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #34 Gepost op: 02 mei 2014, 16:07:23 »
Je kan ook de Engelse versie downloaden bij ESU, alleen leert de ervaring dat die niet altijd helemaal bijgewerkt is met de laatste features. En al helemaal niet de genoemde Nederlandse vertaling op de site van de Belgische importeur (2011 voor het laatst veranderd).
Het beste kan je gewoon de Duitse versie aanhouden. Die wordt het snelste bijgewerkt als er een firmware verandering voor de decoders beschikbaar is.
Gr.
Eric

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #35 Gepost op: 02 mei 2014, 18:04:02 »
Zoals ik al eerde aangaf is het wel mogelijk met de software alleen. Alleen moet je nadat je een decoder in de software de boel zo instellen als dat hij NU reageert. (Dus rangeer op F4 enz). Deze sla je dan op. Als het goed is als je nu dingen aanpast krijg je de lijst met aangepaste CV's vanaf DAT punt.

Het is namelijk zo dat als je vanaf de kale standaard lopi rangeerstand op F3 zit dit geen wijziging is, het is immers standaard al zo. Stel je nu in dat er op F3 een uitgang geschakeld wordt en je past hem dan aan is het WEL een aangepast CV.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #36 Gepost op: 02 mei 2014, 18:52:12 »
@Ruud,
Werkt perfect, dank je wel.

@Timo,
Is logisch maar ik verwacht dat na een reset de rangeerstand weer standaard op F3 staat.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #37 Gepost op: 02 mei 2014, 21:19:56 »
Dat zou ik ook verwachten maar dat komt niet overeen met wat je eerder zelf geschreven hebt.
Toch lijkt het er op dat mijn Lopi4 niet standaard is.
Ik heb de boel net ge-reset; CV8:8.
... onder F3 gaat nog steeds het witte A-sein afhankelijk van de rijrichting branden en onder F4 zit nog steeds de rangeerstand.
In feite reset hij dus naar de MTE instellingen.
Als dat zo is zal je de LokProgrammer software eerst moeten laten weten wat de standaard MTE instellingen zijn.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #38 Gepost op: 02 mei 2014, 21:47:51 »
Vraagje: waar stonden bij jouw dan de motor cv's op?
Dus CV2 t/m CV6 en CV52 t/m CV56.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #39 Gepost op: 03 mei 2014, 08:07:33 »
@Timo,
Correct maar die weet ik niet.

@Ruud,
3 t/m 6 weet ik niet zeker want heb ik mijn eigen waardes in gezet. 52 t/m 56 heb ik net uitgelezen en die staan nog op de standaard waardes.

Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #40 Gepost op: 03 mei 2014, 08:40:08 »
thx (y).

Heeft misschien nog iemand de standaard motor CV's van MTE?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #41 Gepost op: 03 mei 2014, 16:08:14 »
U vraagt, wij draaien  ;D

CV51=0
CV52=32
CV53=140
CV54=48
CV55=32
CV56=255
Gr.
Eric

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #42 Gepost op: 03 mei 2014, 17:06:18 »
Ik denk dat hij 3 - 6 bedoeld, 53 - 56 zijn inderdaad standaard als in de Lopi4 handleiding vermeld.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #43 Gepost op: 03 mei 2014, 17:14:05 »
Geen probleem  8)
CV2=3
CV3=32
CV4=24
CV5=255
CV6=88

Standaard ESU dus.

CV51-56 zijn dus NIET standaard maar aangepast (tussen haakjes de standaard waarde).

CV51=0 (0)
CV52=32 (15)
CV53=140 (140)
CV54=48 (50)
CV55=32 (100)
CV56=255 (255)
Gr.
Eric

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #44 Gepost op: 03 mei 2014, 17:23:43 »
Eric,
In mijn Lopi4 handleiding staan resp. 32,140,48,32 en 255 als standaard waarden.
Dit vond ik overigens ook in mijn MTE Lopi4.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.