Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..  (gelezen 4695 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #105 Gepost op: 05 April 2014, 19:47:31 »
Sorry maar dit soort populistische uitspraken die totaal niet onderbouwd zijn, daar ga ik verder niet op in.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #106 Gepost op: 05 April 2014, 20:00:40 »
De eerste 3 punten zijn technische problemen.
Dat is op te lossen.
Het laatste punt is een groter probleem.
Dat punt is het simpelweg willen investeren in het spoor.
Daar heb je dus een kultuuromslag voor nodig, dat is een geheel ander vakgebied.

Er lezen vast ook machinisten mee met dit forum.
Een vraag aan hen, is het mogelijk om later te remmen en sneller op te trekken met de treinen?
Het komt mij over dat er lang voor een stop al afgeremd word, en na een stop dat het lang duurd voordat er weer snelheid gemaakt word. (bij de grote stations)

Ik ben machinist. Het antwoord op jouw vraag verschilt per station. Sommige stations staan we veilig door wat inhoud dat alles groen is en we bij wijze van spreken op baanvaksnelheid binnen zouden kunnen komen. Maar het moet natuurlijk verantwoord en comfortabel voor de reiziger blijven. Tevens is dit al niet van toepassing op de (meeste) grotere stations. Daar kom je vaak met 40 of 60 km/u binnen. Als de machinist eenmaal het ATB signaal krijgt dat ie moet afremmen naar een bepaalde snelheid moet je als machinist aan al een remming uitvoeren die voldoet aan het remkriterium. Waar op dat kriterium afgesteld is verschild ook weer per materieel soort. Dus het is niet echt zwart wit te zeggen ja het kan wel of het kan niet.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2014, 01:08:33 door Peter Korsten. Reden: citaat gerepareerd »

Frits-Kapt

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #107 Gepost op: 05 April 2014, 20:01:27 »
Laat ik het anders zeggen.
Het zou al een stuk makkelijker worden als iedereen het ermee eens is om het "product" spoorvervoer te verbeteren dit alleen kan met investeringen.
Het kost gewoon geld en tijd.
En vooral tijd willen een hoop personen niet nemen of geven.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #108 Gepost op: 05 April 2014, 22:12:06 »
De eerste 3 punten zijn technische problemen.
Dat is op te lossen.
Nouja, zo kan ik ook een argument te lijf gaan...  ::)

Als je zo stellig een antwoord kunt stellen, vertel dan maar hoe we dat kunnen oplossen.

Hou er dan ook even rekening mee dat de baanbeveiliging níet ziet hoe hard een trein rijdt en de overwegen op tijd dicht moeten zijn voor de trein met hoge snelheid maar óók niet te lang dicht mag liggen voor de trage goederentrein die zich op hetzelfde punt aanmeld en dus veel later de overweg zal passeren.
De wachttijd voor wegverkeer zal daardoor langer worden met als gevolg filevorming en ongeduldige verkeersdeelnemers met alle gevolgen van dien.

Het zelfde geldt voor de remwegen, de seinbeelden moeten op op tijd een snelheidsverlaging afdwingen om de traagst remmende zware goederentrein voor een rood sein tot stilstand te kunnen laten komen.
Maar als een hoge snelheids trein, die een veel grotere remvertraging heeft, op hetzelfde punt die remdwang krijgt dan zal ie veel afgeremd zijn tot 40 km/u en dus een heel eind moeten 'sukkelen' naar dat rode sein.
Dan vergooi je gelijk je hele tijdswinst net zo hard weer weg...

Dan kun je makkelijk zeggen het is "alleen maar een technisch probleem" maar wel 1 die je niet simpel op kunt lossen, en gewoon 'even' investeren is ook niet zo makkelijk de oplossing.
Miljoenen investeren in een paar luttele minuten tijdswinst verdien je nooit meer terug, en de goederenvervoerders zullen echt niet staan te popelen om in iets te investeren wat kun helemaal niks op zal gaan leveren...

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #109 Gepost op: 05 April 2014, 22:24:20 »
Maar dat zijn toch allemaal technische problemen, dus zoals Ollie al vroeg aan Tom Poes : Verzin een list.
Dus laat de techneuten hier op los en denk eens buiten de box.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #110 Gepost op: 05 April 2014, 23:01:12 »
In Nederland mogen treinen die harder dan 140 rijden, geen overweg passeren en bij 160 km/h niet langs perrons rijden. Alleen voor Thalys is hier een uitzondering gemaakt om tussen Den Haag en Leiden tijdwinst te boeken.
Daarbij denk ik ook dat we ons moeten afvragen of het wenselijk is langzaam en snel treinverkeer op 1 spoor te laten rijden. Als het überhaupt al kan.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2014, 20:07:13 door Daan! »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #111 Gepost op: 05 April 2014, 23:36:42 »
NS wordt afgerekend op daadwerkelijk energieverbruik. Qua energiegebruik heeft NS een aantal jaren geleden een nieuwe manier van rijden ingevoerd. Geen idee of dit echt werkt(e) en nog steeds de praktijk is.
Zuinigste manier van rijden is namelijk zo snel mogelijk optrekken naar baanvaksnelheid, dan snelheid vasthouden en voor elke 10 km/u snelheid die je rijdt 1 minuut voor aankomsttijd afschakelen en cruisen/uitrollen. Dus bij 140 km/u 14 minuten voor aankomst al weer afschakelen. Uiteraard met wijzigende baanvaksnelheden rekening houdend.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #112 Gepost op: 06 April 2014, 19:40:45 »
In Nederland mogen treinen harder dan140 rijden en geen overweg passeren en niet langs perrons rijden. Alleen voor Thalys is hier een uitzondering voor tussen Den Haag en Leiden.
Daarbij denk ik ook dat we ons moeten afvragen of het wenselijk is langzaam en snel treinverkeer op 1 spoor te laten rijden. Als het überhaupt al kan.

Qua overwegen heb je gelijk. Een perron wel, Kampen zuid is hier een voorbeeld van. De Hanzelijn is geschikt voor 200km/u, daarom is Dronten 4 sporig aangelegd. Echter de bocht bij Kampen is 160 km/u waardoor deze perrons wel aan de baan liggen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #113 Gepost op: 06 April 2014, 20:32:41 »
Ik denk trouwens dat als we echt vooruit willen met het spoorwegnet en de punten die we hier hebben genoemd willen uitvoeren, we NS en Prorail weer moeten samenvoegen. Mansveld heeft onlangs in P&W een interview gegeven waarin zij toelichting geeft op de veranderingen bij Prorail en NS.
Daarin komt vooral naar voren dat NS en Prorail lief moeten gaan buiten spelen en elkaar niet de schuld moeten geven van het weinige zand in de zandbak. Maar er is verbetering op komst, want juf gaat strenger toezien op degene die het zand in de zandbak moet leveren en op de kinderen die in de zandbak spelen. Zo moet er een éénduidige visie komen over hoe het zandkasteel gebouwd gaat worden, wie wat gaat doen en wie het moet gaan betalen. Het beste nieuws is nog dat de baas van de leverancier van het zand zelfs al van het schoolplein is weggestuurd en niet meer mag terug komen.

In een vertrouwelijke memo die meneer Bierman heeft geschreven toen hij onderzoek deed naar de werking van de leverancier van het zand en de spelende   kinderen is hij tot de conclusie gekomen dat deze beter samengevoegd konden worden. Echter, mocht het niet in het officiële document komen te staan dat dat eigenlijk de beste oplossing is. Daarom is dat via een vertrouwelijke memo gegaan die in de Volkskrant is gepubliceerd. Onder andere treinreiziger.nl besteedde daar aandacht aan en schreef in het kort waarom het beter is als NS en Prorail weer worden samengevoegd. Ik sluit me daar volkomen bij aan.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #114 Gepost op: 06 April 2014, 20:46:58 »
In de zo vaak aangehaalde memo van Bierman wordt absoluut niet gepleit voor een fusie,het wordt zelfs min of meer ontraden (verregaand en zou voor teveel afleiding zorgen), wel wil Bierman een centrale aansturing van beide organisaties.

We moeten ook niet uit het oog verliezen, dat het toenmalige NS onderdeel (railinfrabeheer toch?) Om bepaalde redenen is verzelfstandigd. Dat was niet door de goede prestaties.

Verstuurd vanaf mijn ME302C met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 06 April 2014, 20:51:05 door SimonH »
Heußenstein : HO, DB 1957

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #115 Gepost op: 07 April 2014, 23:06:22 »
Beste allen,

Dit draadje is ontstaan door een aantal berichten af te splitsen van het Fyra draadje (De soap die Fyra heet).

Alhoewel veel berichten zijdelings te maken hadden met de Fyra, bleek er zich toch een nieuw draadje binnen het Fyra draadje te ontwikkelen. En dit gaat voornamelijk over de voor- en nadelen van hogesnelheidslijnen binnen Nederland, of het verhogen van de huidige dienstregelingssnelheden, of het materieel dat je er voor kunt gebruiken. Daarom heb ik de berichten gesplitst en dit nieuwe draadje gestart.

Gr, Bert

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #116 Gepost op: 08 April 2014, 13:20:29 »

Er lezen vast ook machinisten mee met dit forum.
Een vraag aan hen, is het mogelijk om later te remmen en sneller op te trekken met de treinen?
Het komt mij over dat er lang voor een stop al afgeremd word, en na een stop dat het lang duurd voordat er weer snelheid gemaakt word. (bij de grote stations)

Bij ons in België, met de komst van nieuwe loc's en motorrijtuigen die wel sneller kunnen optrekken en flink kunnen afremmen, de talrijke wijzigingen in de regelmentering, + het inplanten van bakens (TBL/ETCS  beveiligingssysteemen, die ons verplichten om sneller en langer onder de snelheidscurve te (blijven rijden), is de reistijd op meerdere afstanden zelfs vermeerderd i.p.v. ingekort.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal