Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 17:55:00
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38

Auteur Topic: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..  (gelezen 4710 keer)

WWestley

• Offline Offline
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #90 Gepost op: 04 April 2014, 17:10:44 »
Nogmaals wat heeft een trein verbinding Ede Wageningen of naar Duitsland iets te maken met de FYRA?  Ik verzoek de moderator dan ook dit draadje te willen stoppen daar het geheel niets met het FYRA gebeuren te maken heeft en men af dwaalt. Nog even krijgen we te horen de verbinding Groningen - Uithuizen dat daar ook nog geen FYRA rijdt

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #91 Gepost op: 04 April 2014, 17:21:50 »
De discussie is langzamerhand terecht gekomen bij de essentie van de Fyra c.q. HSL-Zuid: de wens om sneller per spoor tussen bepaalde plaatsen te kunnen reizen.

De Fyra is ter ziele, maar de gedachte bestaat nog.

Je ziet in de politiek, bij de NS en bij het Locov voortdurend de wens voor betere (snellere) verbindingen. Over de manier waarop, kunnen de meningen verschillen.
Heußenstein : HO, DB 1957

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 04 April 2014, 17:27:53 »
l  Ik verzoek de moderator dan ook dit draadje te willen stoppen daar het geheel niets met het FYRA gebeuren te maken heeft en men af dwaalt.
Wim

We zijn hier achter de schermen al mee bezig. Overigens mag je volgende keer gewoon de 'meld dit bericht aan de moderator'-knop gebruiken.. (y)

Gr, Bert

PS. Reacties graag per Pb, niet in dit draadje.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #93 Gepost op: 04 April 2014, 17:40:38 »
Arnhem naar Ede-Wageningen is een reis van 12 minuut met de IC. Daar moet een vermogen tegenaan (miljoenen) om te versnellen en dan... jippie in 10 minuut. Je kunt denk ik iets winnen met de wisselstraat van Ede-Wageningen, uit het hoofd geen beperking bij station Wolfheze en dan krijg je na de boog bij Oosterbeek al Arnhem Berg. Daar is al voor zoveel miljoenen verbouwd.... het duurt heel even voor je op de 160 zit en je moet al bijna weer in de ankers.

Amersfoort-Apeldoorn naar 160 is leuk, maar zelfs daar is de tijdwinst minimaal (ik schat 4-5 minuut hooguit ; zodra je de wisselstraten van Amersfoort goed uitbent is het dacht ik al 120, na Amersfoort Aansluiting 130, Barneveld Aansluiting even terug naar 110 en dan tot vlak voor Apeldoorn continue 130, alleen direct voor station Apeldoorn terug naar 70 ; dit alles wel uit het hoofd dus geen garantie; ben geen Mcn :D ) Je spendeert er ook hier miljoenen aan voor een paar minuut. Zeker op dat baanvak is de gemiddelde reiziger dan veel meer gebaat bij een hogere frequentie. Dat kost een stuk minder, maakt het OV laagdrempeliger en vergroot de capaciteit flink.

Ik bedoel ook dat er dus aanpassingen bij de stations gemaakt worden zodat je niet over een giga emplacement met 50 hoeft te sukkelen. scheelt op de langere ritten wel wat meer tijd dan een paar minuten. (denk ik)

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 04 April 2014, 19:09:11 »
Maar is dat dan een reden om zo uitvoerig uit te gaan over alle trajecten over in NL ? denk ik haast niet en denk dat het beter is dat dit draadje gesloten kan worden daar zoals je zegt het in een politiek praatje gaat worden en dit niet aan de orde is.

Wm
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #95 Gepost op: 04 April 2014, 19:54:00 »
Loop je altijd zo te stampvoeten als een discussie even iets van het hoofdonderwerp afwijkt?  ???  Het is volgens mij nog steeds redelijk relevant (het gaat over spoor, het gaat over hogesnelheidsverbindingen of althans wat daar onder verstaan word...) en op nette beschaafde manier met argumenten en politiek is er tot nu toe amper bijgehaald...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Frits-Kapt

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 04 April 2014, 20:07:54 »
De discussie begint net interessant te worden.
En het gaat allemaal op een nette manier.

Maar volgens mij is tot nu toe de conclusie dat hoge snelheid niet zalig makend is.
Belangrijk is wel dat er niet te veel oponthoud is onderweg.

Dan zijn er waarschijnlijk teveel knelpunten onderweg.
Is dat een kostbare aangelegenheid om deze punten goed op te lossen?
Ik heb daar zelf geen idee van.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 04 April 2014, 20:10:35 »

.....(geschikt voor 20km/h) ......

Das erg langzaam, Daan, dan kan er nog niet eens 1 per drie uur rijden.
Jeroen

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 04 April 2014, 20:31:43 »
Haha, ja ik denk dan weet je tenminste zeker dat er geen onderdelen van afvallen. Ik heb het overigens aangepast naar 200/250 km/h.

Nou daar (niemand steekt behalve via de A7 de grens over) vergis je je in. Arriva rijdt dagelijks elk uur naar Leer in DE. En vanuit Leer kun je naar Bremen en Hamburg. Arriva rijdt deze dienst heus niet als er geen passagiers zijn. Het zijn er niet veel maar toch ze zijn er.

Arriva rijdt daar een dienstregeling met een frequentie van eens per uur en een trein die overal stopt. Arriva zal ook subsidie voor die lijn krijgen. Ik vraag het me af of er een rendabel een HST kan rijden van Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg. Dat zal onderzoek moeten uitwijzen.

Wat betreft het nut van een hoge snelheid: Ik denk dat het belangrijk is dat er een combinatie nodig is van het uitbouwen van trajecten naar 200/250 km/h en het sneller laten in-/uitrijden van stations. Ik hoop dat NS IC-materieel bestelt wat sneller kan optrekken dan dat een VIRM dat nu kan. Onder andere het verhogen van de spanning zou daar al een goede bijdrage aan leveren.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2014, 20:33:33 door Daan! »

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 04 April 2014, 20:41:47 »
Paar technische redenen waarom het nu niet zo maar kan :

- Als je zowel gewoon als "semi-HSL" verkeer over een lijn wilt laten rijden kom je met aanrijdsecties van overwegen ed in de knoei. Je moet om voldoende tijd te hebben de secties vergroten, waardoor bij goederentreinen en stoppers de bomen dus nog langer dicht blijven. Dit is ongewenst. Maar om nu alle overwegen dan ook maar meteen te saneren maakt het wel heel duur...
- Huidige ATB-EG staat geen hogere snelheid toe dan 140. ATB-NG is om diverse redenen ook niet altijd wenselijk... ERTMS is nog in het ontwikkelstadium. Voor de Thalys is een uitzondering gemaakt om 160 te kunnen, maar die kunstgrepen zullen waarschijnlijk niet herhaald worden voor andere lijnen. Vanwege oa "Brussel" mag er niet zomeer meer aan ATB worden gesleuteld
- Bloklengten zijn niet thans nergens berekend op snelheden boven 140. Hogere snelheden vereisen langere blokken of een systeem als ERTMS wat geen vaste blokken meer kent. Langere blokken betekent dat de capaciteit van het baanvak afneemt. iets wat op veel baanvakken waar die hogere snelheid misschien iets op zou leveren (Denk Utrecht-Arnhem) nou juist totaal onacceptabel is.
- Hogere snelheden gaan slecht samen met de grote saneringen van de afgelopen jaren als ook de overage treindienst nog op dezelfde sporen gereden moet worden. Er zijn steeds minder passeer/inhaalmogelijkheden waardoor stoptreinen en snellere IC's elkaar slecht verdragen op langere afstanden

Frits-Kapt

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 05 April 2014, 10:59:03 »
De eerste 3 punten zijn technische problemen.
Dat is op te lossen.
Het laatste punt is een groter probleem.
Dat punt is het simpelweg willen investeren in het spoor.
Daar heb je dus een kultuuromslag voor nodig, dat is een geheel ander vakgebied.

Er lezen vast ook machinisten mee met dit forum.
Een vraag aan hen, is het mogelijk om later te remmen en sneller op te trekken met de treinen?
Het komt mij over dat er lang voor een stop al afgeremd word, en na een stop dat het lang duurd voordat er weer snelheid gemaakt word. (bij de grote stations)

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #101 Gepost op: 05 April 2014, 12:20:13 »
ligt dat late remmen en versnellen niet aan de infrastructuur? en de geluidsoverlast waar omwonenden over gaan klagen?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 05 April 2014, 14:32:52 »
ik heb nog niets gelezen over energiebesparing (of ik heb er overheen gelezen).

Lang snel doorrijden is vermogen afnemen, laat en kort remmen is vermogen inleveren.
Dit kan terug in het net of als verloren energie de natuur in.
Door lang van tevoren de tractie 'uit te schakelen' kun je lang uitrijden en energie besparen.
De snelheid neemt dan wel langzaam af.

Ik zie het dagelijks op de weg.
Automobilisten 'scheuren' weg bij groen om vervolgens een paar honderd meter verderop,
tientallen meters lang op hun rem te staan om af te remmen, terwijl ik al 'freeweelend' naast hen kom te staan.

mvg, Erich
« Laatst bewerkt op: 05 April 2014, 14:47:50 door Deetrein »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 05 April 2014, 16:58:13 »
De eerste 3 punten zijn technische problemen.

En dus niet van belang of niet zwaarwegend? In de spoorwereld kun je niet 'even' iets aanpassen, de kleinste wijziging is al een stapel papier van vele meters met honderden handtekeningen en stempels. Je bent voor hele simpele dingen al 1-2 jaar verder, voor grotere projecten 5-10 jaar.

Verdiep je eens iets meer in de materie voordat je zulke kreten roept zonder te snappen wat er achter zit....

Frits-Kapt

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 05 April 2014, 19:30:04 »
Ik ben me er al zeker van bewust dat een technisch probleem al veel tijd kost om aan te passen.
Maar als je daar mee aan de slag gaat is het besluit al genomen.
Het is dus zeker van belang om te weten dat een verandering veel tijd kan kosten.
Maar om een cultuur om te buigen van niet willen, naar het wel willen, zijn heel andere krachten nodig.
Soms is daarbij ontslag voor nodig zoals waarschijnlijk van de week bij prorail is gebeurt.

Maar je moet ook uitkijken dat er niet de gedachte komt, van het is moeilijk, dus we doen het maar niet.