Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..  (gelezen 4751 keer)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #45 Gepost op: 31 March 2014, 16:54:27 »
loks staan anders hele nachten stil terwijl ze veel duurder zijn in exploitatie dan treinstellen..

Hoe komt dat, dat locomotieven zoveel duurder zijn in exploitatie?

Heußenstein : HO, DB 1957

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #46 Gepost op: 31 March 2014, 18:19:08 »
Een loc is over het algemeen groter, zwaarder, degelijker en met meer apparatuur uitgerust dan een treinstel. Puur qua exploitatie heb je bij echt getrokken treinen op twee plekken een rangeerder nodig, bij trekduwbedrijf valt dat weer weg. Wel kost het doorgaans meer rijtijd omdat je vaak alleen pneumatisch remt en niet EP zoals moderne treinstellen. Of het nieuwste getrokken materieel wel EP remt weet ik niet; DDAR dacht ik wel, maar van bijvoorbeeld de Dosto's van DB heb ik geen kennis. Iemand?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #47 Gepost op: 31 March 2014, 18:34:35 »
DDAR is wel EP, DDM alleen pneumatisch.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #48 Gepost op: 31 March 2014, 23:04:38 »
Was een poosje geleden dat ik dit draadje nog es bezocht.
Over m'n vroegere baas dhr. Descheemaeker ga ik hier niet verder gaan uitweiden.
Behalve dat die nu bij de volgende verkiezingen lijstduwer wordt bij de 'diepblauwe' behoorlijk rechtse gerichte partij NVA.
Dit, + het feit dat één van zijn voorgangers de beslissing i.v.m. de Fyra voor hem genomen had, kan veel zeggen over z'n gedachtengang i.v.m. zijn beslissingen bij de NMBS.

De klassieke 'groene', niet gerenoveerde tweetjes staan reeds een aantal maanden aan de kant. En ook de inzet van de gerenoveerde stellen zal wellicht niet lang meer duren, en de technisch gelijkaardige 800 worden in de toekomst bedreigd. De verf van de eerste gerenoveerde 800 is nog niet helemaal droog, of de eerste 800 staat al ter zijde. Het is dus best mogelijk dat binnen afzienbare tijd, een einde komt aan inzet van deze stellen op de 'stoppertjes diensten' tussen Roosendaal en Antwerpen - Boom (Weekdagen)/Brussels Airport (weekeinde). De snelle instroom van de MS08 Desiro treinstellen 08000-08100-8500 serie is één van de oorzaken van deze aardverschuiving bij de NMBS.

Vanaf met de elektrificatie van de lijn 73 (Gent)-Deinze-De Panne, halverwege de '90's gebruikt men nu bij de NMBS/INFRABEL, bij het (ver)nieuw(d)e installaties infrastructuur, die in de toekomst relatief gemakkelijk om te schakelen is van de 3Kv= naar 25KV~. (misschien een tip voor de NS?). 
(Momenteel komt ook de lijn Antwerpen-Neerpelt onder draad. )

Echter, enkel de nieuwe MS08 Desiro stellen 08500 schijf zijn geschikt voor gebruik onder 3Kv= & 25Kv~ (een gemiste kans voor de NMBS?)
Deze hebben de NMBS T41 verdrongen op de Athus-Meuze lijn, waar de 'wasdraad' onder 25KV staat. Op de diensten naar het Noord-Franse Rijsel zijn deze stellen nog niet toegelaten!

HSL verkeer: Naast de gebruikelijke Thalys treinen, maken ook de treinen van de IC relatie Oostende-Brussel-Eupen gebruik van de HSL2: T18/19 met I11 TD stammen. Maar reeds enkele maanden krijgen deze ook M6 dubbeldeksrijtuigen aan de haak. Deze werden geschikt gemaakt van 160Km/u. voor 200km/u.
Echter, al vrij snel is deze beperkt geworden tot 170Km/u., amper 10Km/u. sneller dan bij oplevering uit nieuwstaat.

Tenslotte is er onlangs een aanbesteding uitgeschreven voor een aantal dubbeldeksrijtuigen, die het type M7 zouden moeten worden. Wordt vervolgd...

Ikzelf blijf hopen op (het blijven) van een degelijke 'klassieke' Benelux verbinding, naast de bestaande HST

Gr,
Jan




Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #49 Gepost op: 01 April 2014, 13:47:51 »
De Hanzelijn is nu aangelegd, 25kV geschikt. De HSL en Betuweroute zijn dat natuurlijk ook al. Geen idee of andere lijnen en/of emplacementen, waar grootscheepse vernieuwingen van bovenleiding en bijbehorende infra plaats vinden, al worden gebouwd met de mogelijkheid eenvoudig naar 25kV om te schakelen. Zou wel wijsheid zijn natuurlijk. V-IRM is ook geschikt voor relatief eenvoudige ombouw naar 25kV.

Mvg, Michel

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #50 Gepost op: 01 April 2014, 13:52:53 »
De plannen zijn wat aangepast. In de komende jaren wordt het waarschijnlijker geacht om op 3kv over te stappen. Simpelweg omdat het goedkoper is.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2014, 13:59:16 »
Verschuif de Belgische grens dan gelijk maar naar Wallonië!!  ;) ;D

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #52 Gepost op: 01 April 2014, 14:08:12 »
Verschuif de Belgische grens dan gelijk maar naar Wallonië!!  ;) ;D

Ja hoor.

Dirk

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #53 Gepost op: 01 April 2014, 16:20:23 »
Geen idee of andere lijnen en/of emplacementen, waar grootscheepse vernieuwingen van bovenleiding en bijbehorende infra plaats vinden, al worden gebouwd met de mogelijkheid eenvoudig naar 25kV om te schakelen.

In ieder geval Amsterdam Bijlmer-Utrecht, Utrecht-Woerden, en Utrecht-Den-Bosch (na verbouwing tot viersporig), zijn al of worden aangepast qua bovenleiding, die ook voor 25kV geschikt is: systeem B4.

Ik dacht altijd dat Boxtel-Eindhoven dat ook zou zijn, maar dat is blijkbaar systeem B3, dat niet geschikt is voor 25kV.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenleiding#Bovenleidingssystemen_in_Nederland

Er zijn plannen om de lijnen naar Groningen en Leeuwarden ook op termijn op te waarderen naar 160km/h, daarvoor zullen het spoor en de bovenleiding vernieuwd moeten worden.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #54 Gepost op: 02 April 2014, 08:23:30 »
Het verhogen van de snelheid op lijnen als Zwolle-Groningen zet natuurlijk wel zoden aan de dijk, door de lange afstand en het geringe aantal stops.

Het veranderen van de bovenleidingspanning naar 25kV zal een vermogen kosten, zowel in investeringen in de infrastructuur als in materieel. De vraag is, of dat ooit op gaat wegen tegen de baten.

Volgens mij kan beter worden geinvesteerd om de huidige flessenhalzen in het spoornetwerk op te lossen en om enkele trajecten geschikt te maken als omleidingsroute (bijvoorbeeld: Zutphen-Apeldoorn), bij geplande en ongeplande verstoringen. Een robuuster netwerk met minder stops door intercity's op stations die de intercitystatus echt niet verdienen (Veenendaal-De Klomp, Armhem Zuid), mogelijk gecombineerd met hogere snelheden op trajecten waar dat kan en zin heeft, lijkt mij vele malen zinvoller.

Voor het grensoverschrijdende verkeer hoeven we het niet te doen. De paar treinen die nu de grens passeren... en dat gaan er niet meer worden. Ja, in de nabije toekomst rijdt Albellio tussen Arnhem en Duisburg(?). Dit was zo uniek, dat het het landelijke nieuws haalde. OVer reactivering van Nijmegen-Kleve, waar het spoor nog gewoon aanwezig is, wordt al tig jaar gesproken en de prijs wordt steeds hoger... nu al ligt het prijskaartje bij  100 miljoen euro... waar gaat het nog over...Gewoon een lintje huren (er staan er genoeg stof te happen volgens mij) en tussen beide plaatsen laten pendelen is duidelijk niet genoeg. 

Heußenstein : HO, DB 1957

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #55 Gepost op: 02 April 2014, 08:36:28 »
Ja hoor.

Dirk

Wat bedoelen jullie hiermee?

Wim
« Laatst bewerkt op: 02 April 2014, 08:39:58 door WWestley »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #56 Gepost op: 02 April 2014, 08:50:37 »
Het verhogen van de snelheid op lijnen als Zwolle-Groningen zet natuurlijk wel zoden aan de dijk, door de lange afstand en het geringe aantal stops.

Hooguit enkele minuten winst op lange afstanden, bovendien is de bovenbouw ook totaal niet geschikt voor echt hoge snelheden. 160 zal nog wel lukken met wat kleine aanpassingen maar 200 is al niet haalbaar. En gaan we tientallen tot honderden miljoenen investeren in een paar minuut tijdwinst of steken we dat liever in beter onderhoud en het echt robuust maken van het netwerk (en dus niet 'robuust spoor' als excuus voor grote saneringen ...)

Volgens mij kan beter worden geinvesteerd om de huidige flessenhalzen in het spoornetwerk op te lossen en om enkele trajecten geschikt te maken als omleidingsroute (bijvoorbeeld: Zutphen-Apeldoorn), bij geplande en ongeplande verstoringen. Een robuuster netwerk met minder stops door intercity's op stations die de intercitystatus echt niet verdienen (Veenendaal-De Klomp, Armhem Zuid), mogelijk gecombineerd met hogere snelheden op trajecten waar dat kan en zin heeft, lijkt mij vele malen zinvoller.

Wat brengt Zutphen-Apeldoorn als omleidingsroute wat nu niet kan? Genoeg grotere flessenhalzen die hogere prioriteit hebben (enkelsporige brug Ravenstein, enkelspoor Deventer-Zwolle, enkelspoor+ontbreken bovenleiding Zutphen-Hengelo en Wierden-Zwolle om een beetje in die regio te blijven)
Wat de IC status van diverse stations betreft ben ik het wel met je eens, al is dat soms ook omdat versnellen weer andere problemen geeft...

Voor het grensoverschrijdende verkeer hoeven we het niet te doen. De paar treinen die nu de grens passeren... en dat gaan er niet meer worden. Ja, in de nabije toekomst rijdt Albellio tussen Arnhem en Duisburg(?). Dit was zo uniek, dat het het landelijke nieuws haalde. OVer reactivering van Nijmegen-Kleve, waar het spoor nog gewoon aanwezig is, wordt al tig jaar gesproken en de prijs wordt steeds hoger... nu al ligt het prijskaartje bij  100 miljoen euro... waar gaat het nog over...Gewoon een lintje huren (er staan er genoeg stof te happen volgens mij) en tussen beide plaatsen laten pendelen is duidelijk niet genoeg.

Misschien eens beter ter plaatse gaan kijken. Nijmegen-Kleve is niet zomaar te reactiveren, er ontbreekt behoorlijk wat infra die niet meer eenvoudig terug te leggen is. De binnenstad van Kleve is flink gemoderniseerd en er is een stuk van een paar honderd meter verdwenen om een verkeersplein te maken. In Nijmegen is een heel stuk verdwenen om ruimte te maken voor een busbaan. Bovendien komt dan meteen weer het issue van beveiliging naar boven. Echt het is niet zo simpel als 'even een lintje huren'
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #57 Gepost op: 02 April 2014, 09:54:53 »
Citaat
Wat brengt Zutphen-Apeldoorn als omleidingsroute wat nu niet kan? Genoeg grotere flessenhalzen die hogere prioriteit hebben (enkelsporige brug Ravenstein, enkelspoor Deventer-Zwolle, enkelspoor+ontbreken bovenleiding Zutphen-Hengelo en Wierden-Zwolle om een beetje in die regio te blijven)

Zutphen-Apeldoorn was inderdaad niet het beste voorbeeld. Al heeft de provincie ook wel oren naar verbetering van deze verbinding, dus wellicht kan daarin toch met gezamenlijke investering wat worden gedaan.

Wat mij vooral verbaast bij Nijmegen-Kleve, is de explosieve stijging van de kostenramingen. Bij een eerder Duits-Nederlands onderzoek werden de kosten op minder dan € 40 mln. geschat. Enschede-Gronau en Maastricht-Lanaken zijn hersteld voor fracties van dat bedrag (resp. € 12,5 mln. en € 9 mln.). Ook toen wist men  dat in Kleve een stuk spoor ontbreekt.








Heußenstein : HO, DB 1957

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #58 Gepost op: 02 April 2014, 10:13:44 »
Het veranderen van de bovenleidingspanning naar 25kV zal een vermogen kosten, zowel in investeringen in de infrastructuur als in materieel. De vraag is, of dat ooit op gaat wegen tegen de baten.

Het ligt eraan hoe je de baten meet. Als je het als een huishoudboekje bekijkt, waarschijnlijk niet.

Aan de andere kant hebben die hogesnelheidslijnen in Frankrijk ervoor gezorgd dat mensen, die in Parijs werken, verder weg kunnen wonen. Dat heeft allerlei voordelen, zoals de ontwikkeling van andere steden en minder druk op Parijs.

Voor dit soort lijnen is Nederland eigenlijk net te klein, maar daarom zou je buiten Nederland moeten kijken. Zo zou het mogelijk moeten zijn dat je in Antwerpen of Duisburg woont en in Amsterdam werkt, of juist andersom.

Alleen zal dit door tegengestelde belangen en interesses voorlopig niet van de grond komen, ook al bestaan er wettelijk gezien helemaal geen belemmeringen voor iemand om in een ander land te werken dan waar hij/zij woont.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #59 Gepost op: 02 April 2014, 10:38:50 »
Het vervelende van 25 kV bovenleiding is dat eerst de hele ATB vervangen moet worden door "iets anders", want ATB gaat niet samen met 25 kV. Dat zal dan ERTMS moeten worden en zelfs daar hem ik zo m'n twijfels over of dat op binnenlands spoor een daverend succes gaat worden.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 02 April 2014, 10:46:01 door Emiel_nl »