Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..  (gelezen 4757 keer)

Frits-Kapt

• Offline Offline
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #60 Gepost op: 03 April 2014, 12:00:57 »
Ik als spoorwegleek denk dat het al veel tijd zal schelen als een trein vlotter door kan rijden.
Ik heb nu het idee dat als je een station nadert de trein lang van te voren al vaart moet minderen om door de eindeloze wisselstraten te komen.
En dus bij vertrek duurt het dan ook weer lang voordat er snelheid gemaakt kan/mag worden.
Ik weet nog van de IC Amsterdam-Berlijn dat in Duitsland vrij laat geremd word en zeer snel naar topsnelheid gegaan word.
Als je in de trein zit van Schiphol naar Almere, blijft die toch maar eindeloos doorsukkelen.
Als je de reistijd vergelijkt van Amsterdam-cs naar Amersfoot-cs met de trein of auto gaat dat even snel (volgens Tomtom), maar het lijkt mij dat de trein dit toch veel sneller zou moeten kunnen.

Groeten, Frits

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 03 April 2014, 12:12:02 »
Klopt, daar valt veeel meer tijdswinst te halen dan met snelheidsverhoging 140>160. Als je alleen al langer met een hogere snelheid (bv. 80) kan rijden voor je moet remmen naar 40 voor het binnenrijden van stations dan scheelt dat op een beetje reis al meerdere minuten.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #62 Gepost op: 03 April 2014, 14:44:22 »
De vraag is echter of de snelheidswinst sowieso wel zin heeft : er zijn in ons land een aantal vaste gegevens (openingstijden bruggen) die in belangrijke mate de complete dienstregeling bepalen voor veel lange-afstand-verbindingen. Dus ergens 1-2 minuut winnen betekent mogelijk dat een aansluiting op een tussenstation iets makkelijker gehaald wordt maar niet per definitie dat het eindstation eerder bereikt wordt. Tel daar nog de diverse eisen als cross-platform-transfer, symmetrische ligging van treinpaden etc etc bij op en je ziet dat het op een bepaald punt winnen van tijd soms totaal teniet gedaan wordt door andere factoren. Dus of je nou zo maar heel veel geld moet steken in bepaalde optimalisaties die op het eerste gezicht voor een leek logisch lijken....
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #63 Gepost op: 03 April 2014, 17:29:16 »
Voor verbetering van de reistijd, kan men uit verschillende vaatjes tappen. Vaak zal het een samenspel zijn tussen beter laten aansluiten van treinen, frequentieverhoging waardoor overstaptijden kunnen worden bekort, hogere maximumsnelheden en een hogere snelheid bij de stations.

Voor meer incidentele gevallen, dient bovendien naar een robuuster netwerk gestreefd te worden. Waar mogelijk een kleine overcapaciteit qua perronsporen, voldoende passeermogelijkheden zodat een stoptrein niet lang op een vertraagde intercity staat te wachten of een vertraagde intercity oeverloos achter een stoptrein aanhobbelt, waar mogelijk mogelijkheden voor intercity's om te worden omgeleid.

En misschien valt er ook bij de railverkeersleiding wel het een en ander te verbeteren. Is daar wel altijd de capaciteit om bij een kleine verstoring de mogelijkheden goed af te wegen zodat een overwegen beslissing kan worden genomen? Die indruk heb ik niet altijd.

Heußenstein : HO, DB 1957

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 03 April 2014, 17:42:05 »
De vraag is echter of de snelheidswinst sowieso wel zin heeft : er zijn in ons land een aantal vaste gegevens (openingstijden bruggen) die in belangrijke mate de complete dienstregeling bepalen voor veel lange-afstand-verbindingen. Dus ergens 1-2 minuut winnen betekent mogelijk dat een aansluiting op een tussenstation iets makkelijker gehaald wordt maar niet per definitie dat het eindstation eerder bereikt wordt. Tel daar nog de diverse eisen als cross-platform-transfer, symmetrische ligging van treinpaden etc etc bij op en je ziet dat het op een bepaald punt winnen van tijd soms totaal teniet gedaan wordt door andere factoren. Dus of je nou zo maar heel veel geld moet steken in bepaalde optimalisaties die op het eerste gezicht voor een leek logisch lijken....

We zullen toch een keer vooruit moeten. Je kunt nou eenmaal niet altijd bij het oude houden. En dat op sommige stations de knoopligging komt te vervallen is dan maar even een X aantal jaar zo, totdat het volgende project wordt gestart. Vergeet ook niet dat op een hoop trajecten de frequentie omhoog gaat, waardoor je nu niet trein 1 hoeft te nemen om je aansluiting te halen maar trein 2. Dan kun je dus later weg. Komt er dus op neer dat er nu op meerdere punten gefocust moet worden om de reiziger een betere dienst te kunnen aanbieden.

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 03 April 2014, 19:39:32 »
Ik zou heel graag willen weten wat er met de opmerking bedoelt wordt met de grens verleggen in Belgie tot Wallonië?

Iemand bereid om een antwoord te geven?

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #66 Gepost op: 03 April 2014, 20:15:47 »
 Ga me nou niet vertellen dat je nog niet weet dat Belgie opgedeeld gaat worden in een Belgie en Wallonie?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Frits-Kapt

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 03 April 2014, 20:29:06 »
Ergens is er dus een grens waar een hogere snelheid lonend is.
Maar vaak word een hogere snelheid teniet gedaan omdat je tussendoor moet afremmen.
Hoe langer je op een hogere snelheid kan koersen hoe meer nut het heeft.
Bij treinen moet je dan ook volgens mij zorgen dat je eerst zo snel mogelijk na een stop weer op snelheid bent,
tussendoor niet hoeft af te remmen omdat je een lullig wissel moet nemen, en bij aankomst zo laat mogelijk in de remmen.
Dit allemaal natuurlijk binnen aanvaardbaar comfort.
Het lijkt er wel op dat de afgelopen decenia bij het spoor er telkens dingen zijn verandert met de gedachten, ach dat kost maar enkele minuten.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #68 Gepost op: 03 April 2014, 20:45:21 »
Die hele HSL loopt naar mijn mening in de verkeerde richting. Onze economie is vooral op Duitsland gericht, maar de ICE tuft nog steeds over bestaand spoor. Het begin was dus al fout. Had bijv de Betuweroute geschikt gemaakt voor hoge snelheid.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 03 April 2014, 21:52:00 »
tussendoor, nog een berichtje in NRC.
met de groeten van Maarten

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 03 April 2014, 22:53:32 »
Die hele HSL loopt naar mijn mening in de verkeerde richting. Onze economie is vooral op Duitsland gericht, maar de ICE tuft nog steeds over bestaand spoor. Het begin was dus al fout. Had bijv de Betuweroute geschikt gemaakt voor hoge snelheid.

Vanuit Brussel heb je aansluiting op het HSL-net in België, Frankrijk en Groot-Brittannië. En Parijs is dichterbij dan Berlijn.

Bovendien is het Franse net sneller en consistenter dan het Duitse, waar je maar op een paar stukken 300 kunt. Uiteraard heeft dat er ook mee te maken dat Frankrijk veel centralistischer is dan Duitsland en dat vrijwel alle LGV's min of meer rechtstreeks naar Parijs gaan, maar dan nog.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #71 Gepost op: 03 April 2014, 23:40:18 »
We zullen toch een keer vooruit moeten. Je kunt nou eenmaal niet altijd bij het oude houden. En dat op sommige stations de knoopligging komt te vervallen is dan maar even een X aantal jaar zo

Probleem is dat er amper regie is en dat er geen duidelijke big picture is waarin alles goed is uitgedacht. Men klust soms redelijk lukraak, met vaak tegenstrijdige belangen van verschillende partijen.

Kijk naar een project als Zwolle, waar nog voor het af is men al weer dingen bijschaaft, waar van te voren door velen reeds op werd gewezen. Hetzelfde rond Utrecht. Gelukkig lijkt de grote saneringswoede enigszins getemd, je wilt niet weten welke onzalige plannen men bijvoorbeed op Apeldoorn wilde loslaten....
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #72 Gepost op: 04 April 2014, 01:11:22 »
hooo  :o

daar ben ik dan wel heel nieuwsgierig naar gezien ik daar woon.

oke er ligt veel spoor dat klopt en zou vast wat minder kunnen in theorie maar ik geloof niet dat ze vrienden maken bij de VSM dan.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 04 April 2014, 07:48:35 »
@Jab,

Dat ben ik echt voor de volle 100% met je eens. Kijk nu maar naar Den Bosch, waar ze de hele zuidzijde vernieuwen, maar waar geen 4 sporen worden neergelegd, zodat sprinterverkeer met PHS kan worden gescheiden van Intercityverkeer.

Aan de noordkant is het zelfs zo dat er geen rekening is gehouden tijdens het bouwen van het viaduct met vier sporen uit de richting Utrecht.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #74 Gepost op: 04 April 2014, 08:17:14 »
De zo vurig gewenste ontvlechting van de treindiensten kan ik op zich wel begrijpen... maar kijk nu eens naar Arnhem. NS jubelde kort geleden dat het aantal vertragingen zo is afgenomen, maar ondertussen biedt NS in Arnhem geen enkele vlotte overstap en niks cross-platform. De enige goede overstap is die van en naar Doetinchem, en dat is volledig de verdienste van de conceccieverleners (die van de nieuwe vervoerders eiste dat alles in het werk gesteld zou worden voor een vlotte overstap.

Mbt Apeldoorn: ook ik ben wel heel benieuwd wat de plannen waren. Al heb ik wel een klein gokje: sanering van het emplacement; twee vaste sporen voor de intercity's waarover met hoge snelheid het station kan worden genaderd en verlaten. Een nieuw perron aan de zuidzijde voor de stoptreinen. De treindienst naar Zutphen wordt zo ontvlecht van de intercity's, en er is een minimum aan wissels nodig. Bovendien kan men bij vertragingen van de intercity's, gemakkelijk de stoptrein laten wachten, zonder dat deze, zoals nu, het intercityverkeer in de weg staat.

Nadelen: nu zijn er drie perronsporen beschikbaar voor intercity's, na de ombouw maar twee. Bij verstoringen is het dan lastiger de intercity's in Apeldoorn te laten keren. En nog een nadeel: geen crossplatform-overstap meer voor de relatie Amersfoort<>Zutphen.
Heußenstein : HO, DB 1957