Eerlijk gezegd lijkt het mij een veel beter idee om eerst maar eens met dieseltreinen te gaan rijden. Kijk eerst maar eens of er echt vervoersbehoefte is, de boel verbouwen kan altijd nog.
En wat gaat men daar dan mee doen ,als ik zo "brutaal" mag zijn om het te vragen ?
Ja, de LiMAX dienst. Dat liep toch stuk op het gebrek aan ERTMS in die treinstellen? Het traject van Maastricht naar Luik is hier voor zover mij bekend niet van voorzien maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan...Anderzijds wil men het net in België redelijk snel ombouwen dus ergens valt er wel iets voor te zeggen dat materieel ERTMS moet hebben maar om dan meteen zo moeilijk te doen lijkt mij een tikje overdreven.
Komende vrijdag avond brengt Strukton hun nieuwe stopmachine over Weert naar Budel ( grens ).
Dieseltreinen? Als de bovenleiding in Hamont eindigt en bij wissel 101 weer begint? Lijkt mij geen slim idee...Iets anders is of er überhaupt een voldoende grote vervoersvraag is. Geen idee.
Dat liep spaak omdat Arriva treinen besteld heeft zonder ETCS, terwijl in België verplicht is voor al het nieuw te leveren materieel om ETCS aan boord te hebben. Niet zo gek dat materieel danook niet toegelaten word.
Heb je misschien tijden ?
Ja, dat heb ik ook ergens gelezen. Een opmerkelijke gang van zaken om nieuwe treinen te bestellen die niet aan de eisen voldoen. Er zal wel een reden voor zijn geweest... De Belgen hadden natuurlijk ook wat minder moeilijk kunnen doen en de eis kunnen stellen dat ETCS later alsnog wordt ingebouwd. Maar misschien is zoiets ook wel gedaan, zo veel weet ik er niet van.
Hoe zeer ik vervoer per spoor een warm hart toedraag, over die vervoersvraag heb ik zo mijn twijfels. Weert is - met alle respect - ook maar een provinciestadje. Ik denk niet dat heel veel potentiële reizigers de meerwaarde gaan zien van een rechtstreekse verbinding Weert-Antwerpen, hoe sexy het misschien ook klinkt in de gemeenteraad. Op lokaal nivo is dit misschien nuttig, dus Hamont-Weert vv. Door naar Roermond resp. Lommel voegt misschien nog iets toe, maar dan houdt het wel een beetje op, lijkt me. Voor rechtstreekse treinen België <-> Eindhoven ligt de aansluiting helaas precies verkeerd om. Zo'n lokale grensland-pendel kan in eerste instantie prima met dieselmaterieel. Waslijn ophangen kan altijd later nog.Roald