Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Teun60
Vandaag om 00:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
31 July 2025, 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
31 July 2025, 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
31 July 2025, 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"  (gelezen 81205 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #300 Gepost op: 07 September 2015, 09:57:58 »
Dan zie ik je in elk geval op Eurospoor.
Alleen op zaterdag zal ik er niet zijn, de andere dagen wel.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #301 Gepost op: 09 September 2015, 11:46:04 »
In het topic van Clearbrook MPD heb ik gezegd een aardig werkende methode te hebben voor de montage van SEEP point motors.
Deze SEEPs zijn aantrekkelijk geprijsd en heel effectief, vooral aangesloten op een >3A laptopvoeding (analoog) van een volt of 20 of op een ADS-2 decoder van DCC Concepts (digitaal).
De PM-1 en de PM-4 zijn bovendien voorzien van puntstukschakeling. Ik gebruik ze in combinatie met mijn Peco Electrofrog wissels.

Hierbij een beschrijving van hoe ik ze positioneer:
1) Leg de wissel op zijn plek met de schakelrails precies in het midden. Ik gebruik hiervoor aan beide zijden kartonnetjes o.i.d. om de rails klem in het midden te houden. Het gaatje waardoor de pin van de SEEP komt ligt nu dus ook in het midden.
2) Markeer het gaatje af, bijv. met een spijker en teken de buitenkanten van de wissel met een potlood af. Hierdoor weet je later na het boren van het gat het midden nog precies terug te vinden.
3) Boor het gat haaks en recht (dit is belangrijk) met 1 of 1,5 mm zodat de pin er strak in past.
4) Check of de pin haaks en recht op de SEEP zit, buig hem zo nodig recht, en voorzie de SEEP dan van het speciale precisiegereedschap:

Hierdoor blijft de pin in het midden zitten.
5) Prik de SEEP pin nu van onderen in het geboorde 1mm-gat en in dat van de wissel. Zet de pin boven het wissel vast met een wasknijper, zodat de SEEP niet naar beneden kan vallen. Bepaal de richting van de SEEP zo nauwkeurig mogelijk, m.a.w. hij ligt misschien niet precies haaks op de lengte van je hoofdspoor, maar in een hoek. Markeer deze positie.
6) Nu ga je onder je baseboard, kijkt naar de zojuist gemarkeerde positie, richt de SEEP daarmee uit en houd hem strak tegen de vlakke onderkant van je baseboard aan. Hij zit nu strak in het gat en kan niet bewegen. Nu teken je de twee gaatjes af met een scherp potlood o.i.d.
7) Markeer met een priem o.i.d. het midden van de twee gaatjes zodat je schroef er straks makkelijk in kan. Ik gebruik bolkopschroeven van 2,6 x 9,3mm.
8] Nu haal je de SEEP weg en boort het reeds met 1mm geboorde gat haaks en recht uit tot 5 of 6 mm. Let erop om goed in het midden te blijven.
9) Schroef de SEEP van onderen net niet helemaal 200% vast - het is zaak dat het printplaatje van de SEEP recht blijft en niet door je schroef kromgetrokken wordt - en sluit hem aan.
10) Let erop dat je wissel exact op de bij punt 2 gemarkeerde positie ligt. In dat geval zal de SEEP zonder mankeren werken.

Het was de 5e SEEP die ik op de bak aansloot. De bij de eerste 4 opgedane ervaring kwam mij nu goed van pas.

Ik heb het afgelopen zaterdag bij het wissel op de BB op die manier gedaan en het werkte in 1 x goed. Het duurde alles bij elkaar ca. 5 minuten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2015, 19:10:29 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #302 Gepost op: 10 September 2015, 12:50:54 »
Zojuist de defecte booster weer in de bak gebouwd.
Als hub doet hij het prima!  (y)

Verder de Roco 10772 Route Control aangesloten en uitgetest.
Dat is een toetsenbord waarmee je wissels kan bedienen en wisselstraten tot max. 99 wissels mee instellen.
Ik heb 4 wisselstraten ingesteld en het werkt perfect.
Nu alleen nog ergens een goed plekje vinden om het toetsenbord neer te leggen.
Er zit geen ophanggaatje o.i.d. aan net als bij de multimuis..... :-\

Leen.

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #303 Gepost op: 10 September 2015, 17:14:43 »
Velcro/Klittenband zachte kant aan het Roco kastje en de haakjes aan de bak.

Henk.
Mvg Henk.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #304 Gepost op: 10 September 2015, 18:06:21 »
Ja, dat is een goeie tip.
Neem jij dat zaterdag mee?  ;)

Ik heb vanmiddag nog even testgereden met de Fowler.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2015, 18:08:21 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #305 Gepost op: 10 September 2015, 18:08:40 »
Ik zal kijken of ik nog wat heb, anders heeft Edsko misschien nog wel een klein stukje over van het rokken gebeuren.

Henk.
Mvg Henk.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #306 Gepost op: 10 September 2015, 22:59:43 »
Morgen ga ik de beide bakken voor transport gereed zetten, zodat ze zaterdagmorgen samen met het toebehoren snel de camion in kunnen.

Om 8h30 landt Henk met zijn UFO hier op het dak en dan vliegen we - na even een bakkie - snel naar het atelier waar de bakken staan.
Snel inladen, en dan hoop ik rond 10h00 in Vleuten te kunnen zijn.
Hopelijk vergeten we niets..... :-\

Het is dan ongeveer precies een jaar geleden dat we, op 13 september 2014, de eerste echte rijdag hadden bij de Rail Club Utrecht.
Ik vond dat toen een groot succes en wat mij betreft wordt dat a.s. zaterdag overtroffen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #307 Gepost op: 12 September 2015, 21:57:56 »
Vandaag de rij/testdag gehad met de BNLS-Forumbaan.
Het was de generale repetitie voor Eurospoor en het was belangrijk dat de baan goed zou lopen.
We hebben hier een daar een puntje van verbetering gevonden en dat wordt dan ook direct aangepakt:


Hoewel er in Backwater geen ontsporingen plaats vonden ga ik op de rechter BB toch ook nog iets verbeteren.
Daar ligt een slinger in het ene spoor die beter kan.

Verder een topdag, en ik denk dat we op dit moment de beste forumbaan hebben tot nu toe.
De Brighton Belle blijft de hele tijd gewoon in de rails:


Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #308 Gepost op: 03 December 2016, 20:15:30 »
Vanmiddag is besloten dat we van Backwater Goods Yard een dubbele bak gaan maken met het oog op Eurospoor 2017.
Tijdens het vieren van zijn verjaardag in de kroeg heb ik vanmiddag met René dezelfde afspraak gemaakt als 3 jaar geleden, nl. dat hij mij op visuele aspecten ondersteunt bij de uitbreiding van de bak.
Hij heeft beloofd dat hij deze keer geen hartaanval zal krijgen.  ;D

Ach, beetje wrang misschien, maar laten we hopen dat het deze keer wel gaat zoals we het allemaal graag willen.
In elk geval gaan we van deze bak na Rijswijk een dubbele bak maken.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 20:35:44 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #309 Gepost op: 04 December 2016, 12:18:59 »
Mooi Leen! Succes met de uitbreiding!  (y) We zien de plaatjes graag verschijnen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #310 Gepost op: 04 December 2016, 13:58:17 »
Ga je de bestaande sporen verlengen (en dus nagenoeg intact laten) of haal je de bestaande bak helemaal leeg? Blijft de connectie naar Clearbrook MPD wel gehandhaafd?

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #311 Gepost op: 04 December 2016, 14:40:58 »
Ga je de bestaande sporen verlengen (en dus nagenoeg intact laten) of haal je de bestaande bak helemaal leeg? Blijft de connectie naar Clearbrook MPD wel gehandhaafd?

Of de hoofd- en rangeersporen intact kunnen blijven moet ik nog even bekijken. Aan de ene kant zit ik niet op extra werk te wachten, maar aan de andere kant zou het wel eens meer werk kunnen blijken te zijn, als ik ze eerst intact laat en dan later toch wil slopen.
Misschien ga ik idd. de hele boel wel slopen en dan gelijk daarna bullhead rail leggen. Alles ligt nl. op een 3mm triplex plaat die met een paar schroeven vastzit.
Als ik die schroeven losdraai, dan kan ik in een wip het hele landschap eraf halen en heb ik weer een maagdelijke bak, zo uit de showroom.
Ik denk er ook over, om er een zakbak van te maken, want daarmee creëer je meer diepte.
Plannen zat, nu nog het goeie idee.....  ::)

De connectie naar links en naar rechts blijven hoe dan ook intact, want dat geeft extra "speelvreugde".  ;D
De sporen naar Henk zitten er nu al bijna anderhalf jaar op en in Rijswijk in januari hopen we het eindelijk voor het eerst eens te gaan benutten.
Tot nu toe waren we op alle rijdagen te druk met andere zaken om dit er ook nog bij te kunnen doen.

Ik heb begrepen dat Bas en Gerard op de Forumbaan hetzelfde met de achterste sporen gaan doen, dan kunnen ze mooi bij ons aansluiten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2016, 14:42:34 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #312 Gepost op: 15 January 2017, 21:29:39 »
Het is alweer twee jaar geleden dat Backwater Goods yard voor het laatst voor het publiek op een beurs te zien is geweest.
Ik heb in die tijd geen fanmail gehad van mensen die de bak vreselijk gemist hebben, dus wereldschokkend was het ontbreken gelukkig niet.  ;)
Maar volgende week is hij opnieuw in Rijswijk te zien en dat is waarschijnlijk meteen voor de laatste keer in de huidige vorm.
Ik zal proberen om goed voor de dag te komen en zal met flink wat kleurrijke private owner wagons het rangeerterrein lekker opfleuren.

Om aan te kunnen sluiten bij de BNLS-Forumbaan moet ik nog wel wat aanpassingen aan de bak maken.
Op de BMB-rijdag in Vredepeel hebben we de forumbaanbakken van Bas en Gerard probleemloos tussen onze BMB-bakken aangesloten.
Bij bakken met recht spoor is dat inderdaad geen probleem.
Maar omdat de sporen op mijn BB's krom lopen ontstaat er een lelijke bocht als ik de hart-op-hart afstand van het hoofdspoor vergroot van 50,5 naar 58mm.
Aan de rechterkant is dat met Gerard zijn bak makkelijk op te lossen door het voorste spoor op 160 i.p.v. 166mm vanaf de voorkant te leggen.

Maar de linker Black Box (BB) sluit aan op die van Henk en die is er in Rijswijk helaas niet bij.
Dit is 'em, deze neem ik dus niet mee naar Rijswijk:

Behalve de lelijke bocht komt bovendien het naastliggende derde spoor in de knel bij het verleggen van het hoofdspoor.

Daarom heb ik besloten om een alternatieve black box te maken met behulp van wat waaibomenhout wat ik nog op voorraad heb.
Ik heb een plank gezaagd exact ter grootte van een black box en daarop komt voor een perfecte aansluiting mijn oude BNLS-megabiels met code 100 rails te liggen:

Waar de lijmklem zit is een splinter gerepareerd. Morgen is de lijm droog.

Om de plank op te hangen maak ik gebruik van de brackets die we voor onze BMB-bruggen gebruiken:


De ophanghoogte van het bracket verschilt een mm of 10 t.o.v. wanneer hij gebrukt wordt voor de brug.
Ik heb twee brackets pas gemaakt, een voor mij en een voor aan de buurman zijn rechter BB.
Begin deze week leg ik er de rails op en bedraad ik de plank.

Het hoofdspoor op de linker BB bestaat dan uit code 100. Voor het rangeerspoor maak ik er een paar stukjes code 75 op. Dan kunnen we daar ook lekker mee spelen.
Op de rechter BB ligt code 75 rail en daarop heb ik dezelfde schuiflasmegabiels geschoven als die we eerder in Vredepeel gebruikt hebben. Hiermee liggen de sporen op de bakovergang exact op 58mm.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2017, 16:34:49 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6509
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #313 Gepost op: 15 January 2017, 21:33:00 »
@Leen,

Veel kijk en bekijk plezier in Rijswijk. Helaas ben ik er niet.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #314 Gepost op: 15 January 2017, 21:36:38 »
Je doet jezelf tekort...  ::)

Leen.