Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
prutser
Vandaag
om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk
door
martijnhaman
Vandaag
om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
Vitrinekast
door
741230
Vandaag
om 12:05:48
Artikelen "Het matblad"
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Thom
Vandaag
om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad
door
Luit
01 August 2025, 21:20:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
26
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard" (gelezen 81402 keer)
Tjalling
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
«
Reactie #135 Gepost op:
03 October 2014, 21:53:32 »
Hallo Leen,
Hoe ga je die wissels bedienen?
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
St00mboy
«
Reactie #136 Gepost op:
03 October 2014, 22:23:13 »
Zo, de boel zit alweer vastgesoldeerd:
en geen kortsluiting deze keer.
Zo eenvoudig had het dus kunnen zijn.
Nu nog even de wissel en het stuk rail vastplakken, dan kan dat mooi vannacht drogen.
Ik heb altijd een aversie tegen het kliederen met lijm - vroeger geen kleuterschool gehad - ik zou het 10 x liever schroeven, maar ja, dat is natuurlijk geen potje.
Dus gewoon maar plakken met de boekbinderslijm, het is gelukkig wel erg prettig spul om los te halen, want het blijft een soort soepel. Eigenlijk had ik hier de rails met acrylaatkit willen vastleggen, maar gezien het korte tijdsbestek waarin ik terecht kwam dacht ik dat het misschien maar beter was om voor 100% beproefde zekerheid te gaan en het met lijm te doen.
Leen.
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
«
Reactie #137 Gepost op:
03 October 2014, 22:27:14 »
@Tjalling
Met dit:
Dat is een decoder met CDU's (Capacitor Discharge Unit).
Leen.
Tjalling
«
Reactie #138 Gepost op:
03 October 2014, 22:33:51 »
Via welk signaal wordt de decoder aangestuurd?
Als je dat via het algemene dcc-signaal wilt doen, zal er een set afsprajen gemaakt moeten worden om te voorkomen dat er op een beurs meerdere inbrengen zijn met decoders met dezelfde adressen.
In het stuk over de dcc aansturing zijn wisseldecoders nadrukkelijk uitgesloten.
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
St00mboy
«
Reactie #139 Gepost op:
03 October 2014, 22:52:31 »
De adressen voor DCC staan nu op 1 t/m 4. Overigens heb ik weinig trek om steeds op mijn muis naar die wissels te moeten zoeken. Er is ook nog zo'n rood kastje van Roco waarmee dat volgens mij sneller kan. Ik vind het wel leuk om te weten hoe dat allemaal kan werken, en misschien kan jij me daar een beetje mee helpen om dat uit te zoeken.
Overigens kan de decoder desgewenst ook gewoon met een schakelaar aangestuurd worden, want er zitten ook nog 3 contactpunten op voor een momentary wisselschakelaar, dus ik denk erover om er zo'n rood-met-groene-knoppen schakelaar van Märklin aan vast te maken.
De decodervoeding zit nu met 2 x 2 draden op de rijspanning aangesloten, maar eventueel kan ik hem gewoon op een aparte DC voeding zetten. Ik zal er een meenemen.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 03 October 2014, 23:11:52 door St00mboy
»
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
«
Reactie #140 Gepost op:
04 October 2014, 20:27:48 »
Hoi Leen,
Ik ben geinteresseerd in deze AD-S8fx van DCC-Concepts.
Toevallig wordt er in het november nummer van BMR aandacht aan besteed.
Om 16 wissels aan te sturen heb je normaliter 4 decoders nodig met een capaciteit van 4 accessoires per stuk, 16 micro-switches en 16 wisselaandrijvingen met magneetspoelen.
Natuurlijk kun je ook kiezen voor twee decoders met een capaciteit van 8 accessoires.
Klopt het dat je al snel meer geld kwijt bent dan de 99,- BRP voor het apparaat van DCC-Concepts?
Volgens de info heeft die een capaciteit van 16 accessoires. En zijn de switches niet nodig. Wel de wisselaandrijvingen natuurlijk.
Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met de voeding van het apparaat en de koppeling ervan aan de PC.
Daarbij geldt voor mij dat de wissels vanaf het digitale tableau op het scherm bediend worden, ipv met een muis.
Maar... en dat is de belangrijkste vraag, ... is het compatible met Railmaster?
Zo ja, lost het mogelijk de stapeling van USB poorten op, waar we het eergisteren over hadden.
Grzz,
Hans
«
Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 20:29:20 door Hans van de Burgt
»
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
St00mboy
«
Reactie #141 Gepost op:
04 October 2014, 21:37:36 »
De DCD-ADS8 (41 pond) is blijkbaar niet hetzelfde als de DCD-ADS8FX (56 pond). Er is een prijsverschil van 15 pond en de FX is bedoeld voor de Cobalt wisselmotoren. Dat staat tenminste in de advertentie van Hattons.
De DCD-ADS8 die ik heb is bedoeld voor het type wisselmotoren met relais zoals de Peco, Seep etc. en kost 41 pond. Het is in feite 4 x de DCD-ADS2 (14 pond) aan elkaar vast. Doordat deze decoder gebruik maakt van een aparte CDU (Capacitor Discharge Unit) voor elke aansluiting is het geen enkel probleem om de Seeps om te krijgen, ondanks dat ze een zeer hoge stroom vragen.
Je kan hem gewoon laten werken door hem op het DCC railsignaal aan te sluiten en je kan hem met je muis aansturen en ik zou niet weten waarom de elink hem niet zou kunnen aansturen. Wat je doet is op de decoder even het leerschakelaartje omzetten, dan even 1 x je wissel schakelen met het juiste adres, en dan doet-ie het daarna gewoon. Ik had de decoder gisteren met de Lenz ingesteld op adres 1 t/m 4, maar dat kon ik vanmiddag met de Multimuis mooi weer even overdoen, want in eerste instantie gebeurde er niets. Na het instellen en het terugzetten van het schakelaartje werkte het gewoon. Op de decoder zitten ook 3 aansluitpunten voor een handschakelaartje, en dat kun je gewoon naast je muis gebruiken, m.a.w. je drukt op het knopje van je Märklin schakelpaneeltje en het wissel gaat om. Daarna kun je het gewoon weer met de muis doen.
Alleen als ik nu vergeet om een wissel om te zetten en ik kom met mijn lok op de frog, dan krijg ik kortsluiting en dan valt het hele circus stil. Daarom ga ik nu de decoder op een aparte 12V DC voeding zetten i.p.v. op het digitale signaal van de hele baan. Ik moet dit nog uitproberen, maar volgens de heel summiere gebruiksaanwijzing van de Cobalt zou het moeten kunnen. Ja, van deze decoder vind je nergens een manual, alleen op die van de Cobalt:
http://www.gaugemaster.com/instructions/dcc_concepts/cobalt_s_lever_instructions_2.pdf
Ik vind de Cobalt een veel mooiere wisselmotor dan de Seep, Peco etc., maar hij kost een stuk meer. Voor 12 digitale Cobalts betaal je 180 pond, dus 15 pond (ca. 20 euro) per stuk.
De Seeps heb ik al liggen en die kan ik voor 5,20 pond aansturen met deze decoder. Samen kost me dat nog geen 10 pond, want de Seeps PM-4 waren 4 pond en nog wat toen ik ze kocht en de PM-1's die ik op de bak gebruik kostten 20 jaar geleden nog iets minder. Ik heb al een aantal defecte gehad, waarbij de bevestiging van een van de spoeltjes loskwam van het printplaatje, maar dat heb ik met UHU 2-componentenlijm hersteld. Bij het vastschroeven moet je er steeds op letten dat hij precies in het midden van de wissel staat, anders werkt de ompoolschakeling niet goed (goh, hoe zou ik dat weten?
), en je moet hem vastschroeven totdat hij het net nog doet. Soms zit de schroef niet helemaal vast.
Als je het goed doet, dan maak je een malletje om de Seeps in 1 keer goed op de juiste plaats te monteren. Dat staat ergens op internet. Voor 4 Seeps vond ik dat teveel werk en dat heb ik dus niet gedaan en met vallen en opstaan zijn ze nu eidelijk allemaal goed werkend. Volgende keer maak ik gewoon wel eerst dat malletje, want het kan je veel tijd besparen, als je het tenminste op de juiste manier gebruikt.
Leen.
St00mboy
«
Reactie #142 Gepost op:
04 October 2014, 21:45:24 »
Ik heb nu alle kortsluitingen en andere ellende uit de bak gehaald en proefgedraaid met de 1F lok van Bachmann. Op een gegeven moment deed zich toch weer een kortsluiting voor, nl. op de zaagsnede van een door mij omgebouwd Peco wissel van een wat ouder type. Ik heb de zaagsnede nu wat breder uitgeslepen en er wat UHU 2-componentenlijm in gestopt om de beide stukken railstaaf uit elkaar te houden. Zo zie je maar, goed genoeg is niet hetzelfde als goed. De zaagsnede leek breed genoeg te zijn en de railstaven kon je met de hand zonder extreme kracht niet verschuiven, maar toch zijn ze weer tegen elkaar aan gekomen. Ik denk dat Murphy daar wel weer iets mee te maken heeft, maar OK, het was natuurlijk niet erg professioneel om niet gelijk wat UHU in de zaagsnede te stoppen.
De UHU staat nu weer te harden en vanavond wordt er niet meer proefgereden. Nu ga ik alleen nog de decoder met zijn aparte voeding aansturen.
Leen.
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
«
Reactie #143 Gepost op:
05 October 2014, 08:36:48 »
Hoi Leen,
Ik ben nog even verder gaan zoeken.
De handleidingen (instructions) van DCC Concepts staan verzameld bij Gaugemaster:
http://www.gaugemaster.com/download.asp
Even naar beneden scrollen.
Hoewel jouw apparaat lijkt op de ADS-8fx zijn ze niet hetzelfde. De 's' staat voor 'solenoids' dus voor wisselmotoren met magneetspoelen. Er is ook een AD-8fx voor Cobalt wisselmotoren. Beide zijn 8-way.
Als je naar de foto's kijkt, zie je dat de decoders andere componenten bevatten.
Wat ik heel vreemd vind, is dat de solenoid-versie gesoldeerd moet worden, en de cobalt-versie schroefverbindingen kent.
Wat mij wel aanspreekt is de mogelijkheid DCC te combineren met handbediening dmv deze mooie Cobalt-S levers:
http://www.gaugemaster.com/instructions/dcc_concepts/cobalt_s_lever_instructions_1.pdf
Grzz,
Hans
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Tjalling
«
Reactie #144 Gepost op:
05 October 2014, 15:34:53 »
Hallo Leen,
Het is noodzakelijk de aandrijving van de wissels via een aparte voeding te regelen, in de opzet die we nu hebben voor de rijstroom is er te weinig vermogen voorhanden om wisselaandrijvingen aan te drijven.
Op zich laten wissels zich wel eenvoudig bedienen via de Multimaus.
Wat wel een punt van aandacht is, is de adressering: Op welke manier voorkom je dat als jij wissel nummer 1 bedient, er niet ergens anders op een andere inbreng ook een wissel omgeschakeld wordt?
Dit is de reden dat in het stuk dat Gerard en ik geschreven hebben staat dat wissels niet via het gemeenschappelijke DCC-signaal aangestuurd worden.
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
Edsko Hekman
Moderator
Nooit uitgeklust....
«
Reactie #145 Gepost op:
05 October 2014, 16:37:51 »
Begrijp ik goed dat een eigen, geisoleerd DCC signaal wel mag/kan?
Grasland
Tjalling
«
Reactie #146 Gepost op:
05 October 2014, 16:46:31 »
Zolang dat signaal op geen enkele manier in contact komt met de rails: ja.
Het enige waar afspraken over gemaakt moeten worden, zijn zaken die andere deelnemers raken. Als je op je eigen inbreng een apart DCC-circuit hebt, heeft dat geen enkele invloed op andere deelnemers, lijkt me dat geen enkel probleem.
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
St00mboy
«
Reactie #147 Gepost op:
05 October 2014, 18:40:59 »
Van dit bakje leer ik best veel, vooral wat betreft de werking en toepassing van dingen die je eigenlijk al lang weet. Het is een leercurve in het toepassen van je kennis, zoals bijv. het aansluiten van de Seeps, wat niet in één keer goed ging.
Maar het decoderverhaal zat mij gevoelsmatig ook niet lekker en lees hieronder maar waarom.
Allereerst: zelfs als ik mijn decoder een aparte voeding geef - wat ik eerst van plan was - dan nog is het niet foolproof.
De reden is niet de aandrijving van de wissels. Ik kan het mis hebben hoor, maar de Lenz LS 150 heeft een aparte 16V voeding nodig, en deze DCC Concepts decoder gebruikt CDU's, waardoor er bij het opladen slechts mA's lopen. Dus deze decoders belasten m.i. de rijstroom nauwelijks. Ik zie dat niet als een punt van bedreiging, maar meer als een mogelijk risico (want misschien heb ik het ergens wel mis) wat ik niet bereid ben om voor ons optreden op Eurospoor te nemen.
Gisteren tijdens het testrijden kwam ik erachter dat de echte bedreiging zit in het geschakelde puntstuk. Ik weet niet wie er allemaal nog meer wissels gebruiken behalve Henk en ik, maar ik vind hier een waarschuwing op zijn plaats.
Voorbeeld:
Op het moment dat een lok op het afgaande spoor naar een wissel toe rijdt, moet de wissel in de richting van de lok geschakeld zijn. Stel dat je het per ongeluk een keertje vergeet, dan staat het wissel op rechtdoor en dat heb je een keer natuurlijk even niet in de gaten. Dan stopt ineens je lok vanaf het afgaande spoor op je wisselpuntstuk en hij veroorzaakt een kortsluiting, die het hele systeem lam legt.
Het is eenvoudig op te lossen met een Frog Juicer, maar de prijzen daarvan zijn in een paar jaar verdubbeld, dus dat is voor mij nu even geen optie.
Daarom heb ik vanmorgen het gedeelte van de goods yard met de wissels helemaal opnieuw bedraad en 100% gescheiden van het hoofdspoor. De goods yard met zijn 4 wissels incl. decoder wordt nu via een aparte tweede muis, trafo en muizenkastje op het dak aangestuurd en staat volledig los van het hoofdspoor. Het hoofdspoor moet aangestuurd worden met de booster met ingeplugde muis, zoals we het laatst in Utrecht gedaan hebben.
Ik heb met 2 loks tegelijk proefgereden, een op de goods yard en een analoog op het hoofdspoor en kan zeggen dat mijn baantje nu technisch in orde en voor zover mijn kennis reikt foolproofkortsluitvast is, d.w.z. er zijn nu geen componenten meer in het ontwerp die het feest voor het hoofdspoor kunnen verstoren.
Leen.
Tjalling
«
Reactie #148 Gepost op:
05 October 2014, 18:49:45 »
Hallo Leen,
Als er kortsluiting optreedt door het openrijden van wissels heeft dat alleen invloed op het stuk waar de stroom van dezelfde booster af komt. Wissel goed zetten, knopje indrukken en rijden. Lijkt mij geen probleem.
Is er een overgang van de hoofdbaan naar de goodsyard?
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
St00mboy
«
Reactie #149 Gepost op:
05 October 2014, 20:15:58 »
Nee.
Leen.
Print