Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Rivarossi 1614, mDDM  (gelezen 13267 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Rivarossi 1614, mDDM
« Gepost op: 12 July 2006, 18:39:23 »
Hallo,
 Ik heb hier deze mDDm zojuist gedigitaliseerd,en dat ging vanzelf. ;) .
 Helaas kan ik dat niet zeggen van het rijgedrag op de baan.Hij is erg gevoelig voor ongelijk liggend spoor,als het onder de lok 3 of 4 mm omhoog gaat,blijft hij al steken op het middendraaistel.
 Ook lijkt het of ook flauwe boogstralen van ca 70 cm al genoeg zijn,om hetzelfde draaistel te laten klem lopen,mss ook door een kombinatie van horizontale en vertikale beweging?
 Ligt dit aan de lok,is die kritisch wat dit betreft,of ligt mijn baan nu zo slecht?
 Wie heeft daarmee ervaring?
Ik kan natuurlijk het draaistel eruit halen,maar dat is ''slap''. ;D
-Peter
« Laatst bewerkt op: 21 July 2006, 00:59:39 door Marco Reparon »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2006, 18:45:58 »
Zelfde ervaring hier.

Oplossing?
Assen eruit halen van het middelste draaistel OF je rails heeeeeeeel nauwkeurig leggen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2006, 18:49:40 »
Ik heb eerdaags wel wagons gehad met 3 assen maar die hadden in der daad de zelfde problemen met hoogtes.
Maar voor bochten waren ze (lekker onrealistisch) uitgerust met een plastic schuifmechanisme waarbij de bodem onder de wagon ter plaatse van de middelste as van links naar rechts kon zo konden de wagons door erg scherpe bochten zonder al te veel frictie!

Het vastlopen komt omdat de trein in de binnenbocht gaat overhangen (dat heb je nou eenmaal met grote lengtes in bochten.)
Bij een normale wagon maakt dat niet uit maar omdat een mDDm een 2 tal assen in het midden heeft kan de draaicircel niet de klein worden.
Of je moet zorgen dat de middelste assen van links naar rechts kunnen schuiven in een bocht (enkele mm is voldoende) maar dat is weer geen porum.

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 12 July 2006, 18:51:16 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8689
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2006, 20:20:57 »
Het hele draaistel kan heen en weer schuiven, draaien en op en neer.
Punt is dat het op en neer slechts 1 mm kan, het draaien ook 1 mm en het schuiven  in scherpe bogen (het standaardbooggebeuren, zeg maar) wordt belemmerd door de rijtuigkast. Met andere woorden: het motrorrijtuig is niet geschikt voor standaardbogen.
Oplossing is idd de assen uit het middelste draaistel verwijderen en het draaistel fixeren. Het valt nauwelijks op.
Uitproberen dus of dat bevalt.

Groet,

Huibert

pst. Peter... ònder het motorrijtuig 3 à 4mm omhoog?? Vergis je je niet een mm of wat?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2006, 21:09:05 »
 Hallo Huibert,
 Tja, was het maar 3 a 4 mm. Het is i.d.d.  nauwelijks 1mm.Wel jammer.
 Het is bij deze bestaande baan eigenlijk niet doenlijk de baan zo vlak te leggen, bij alle overgangen van de ene plaat op de andere heb je al ongelijkheden.
Als het draaistel teveel omhoog moet,en vastloopt onder de vloer,kan hij ook niet meer heen en weer schuiven,omdat hij dan haakt op randjes in de vloer.
 Helaas, pindakaas, dan moeten de wielen er maar af.
Kedeng-kedeng-kedeng was wel leuk geweest..  :(

 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2006, 21:19:45 »
Ho wacht, ik heb nog ergens een artikel liggen hoe je dat aanpast zonder wielen te verliezen.

Tijd dat de galerie online komt.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2006, 21:28:30 »
Chris,

dat zou mooi wezen.
Dus pleur die galerie online aub!!! het is nu zomer dus kan nu moo emt materieel aan de gang.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2006, 21:38:34 »
 Ik zal nog even wachten,Chris.  ;)
   Ik ben benieuwd.
-Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2006, 21:59:19 »
Gevonden :)

Ik zend het je per email.

Dammtor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2006, 22:32:55 »
Hoi Chris

Ik zal wel niet de enige zijn dus;...
Als het inderdaad in de galery komt te staan, no problem; zoveel haast heb ik er nou ook niet mee.
Ik ben in ieder geval zeer zeker geinteresseerd in het artikel.
Dus als het erg lang duurt voor de galery on line komt (en met dit weer zitten jullie uiteraard ook liever buiten) zou je mij dan ook kunnen matsen. ::)

Gr. John

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #10 Gepost op: 12 July 2006, 22:36:53 »
  1. Chris, bedankt voor het bericht.  ;)
   2.  Toch wil ik nu even meedelen,dat ik bij toeval ook een oplossing denk gevonden te hebben.
Ik had al gezegd hier,dat het leek ,of het draaistel zijdelings niet goed  zijdelings kan verschuiven.Ik probeerde toen,of ik mss de randjes aan de bovenkant van  't draaistel wat schuin kon maken om over scherpe randen aan de onderkant van de vloer te glijden ,dat zie je  toch niet.De ene zijkant van het draaistel ging er toen  ''per ongeluk'' af,en zelf kon ik de andere er nu zo  afhalen.Zonder  verder iets aan het kale draaistel te doen,ben ik weer proef gaan rijden, met zo'n 5-10 km/h.
Op alle plaatsen,waar de lok eerst bleef steken,reed hij nu gewoon verder!!! :D  :D .
Volgens mij ligt de oorzaak bij de draaistel zijkanten,als ik daar op de juiste plaatsen wat af snij,moeten ze geen problemen meer geven.
Ik ben blij,dat ik dit ontdekt heb.Mss zijn ook de uiterste uiteinden ervan wat te lang,ze raken al bijna  de apparaatkasten .
Dat zie ik morgen dan wel weer.
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wilson CS

  • Gast
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #11 Gepost op: 13 July 2006, 09:19:46 »
Gevonden :)

Ik zend het je per email.

Zou ik het ook mogen ontvangen?
Mijn mDDM heeft vooral problemen met kruiswissels.

thx
Robert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8689
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #12 Gepost op: 13 July 2006, 09:24:26 »
Chris, ook naar dit adres graag dat artikel. Het ding rijdt bij mij wel niet, maar wat niet rijdt, kan dat wel gaan doen, als men begrijpt wat ik bedoel.... ;)
Overigens blijft het critisch materieel, ook na evt aanpassing.

Groet,

Huibert

@Peter... Ik daggal.. 4mm is een hoop... :D
« Laatst bewerkt op: 13 July 2006, 09:32:40 door DE_II »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #13 Gepost op: 13 July 2006, 15:07:07 »
D o n e

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #14 Gepost op: 13 July 2006, 23:33:45 »
 Hallo
Vandaag ,donderdag weggeweest,alleen  zojuist even gekeken naar de vrij ruimte tussen de fles en onderkant mDDM,die nu ~1,5 mm is,blijkbaar genoeg om op mijn baan geen problemen meer te hebben.
  -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen