Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Rivarossi 1614, mDDM  (gelezen 12353 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Rivarossi 1614, mDDM
« Gepost op: 12 juli 2006, 18:39:23 »
Hallo,
 Ik heb hier deze mDDm zojuist gedigitaliseerd,en dat ging vanzelf. ;) .
 Helaas kan ik dat niet zeggen van het rijgedrag op de baan.Hij is erg gevoelig voor ongelijk liggend spoor,als het onder de lok 3 of 4 mm omhoog gaat,blijft hij al steken op het middendraaistel.
 Ook lijkt het of ook flauwe boogstralen van ca 70 cm al genoeg zijn,om hetzelfde draaistel te laten klem lopen,mss ook door een kombinatie van horizontale en vertikale beweging?
 Ligt dit aan de lok,is die kritisch wat dit betreft,of ligt mijn baan nu zo slecht?
 Wie heeft daarmee ervaring?
Ik kan natuurlijk het draaistel eruit halen,maar dat is ''slap''. ;D
-Peter
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2006, 00:59:39 door Marco Reparon »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2006, 18:45:58 »
Zelfde ervaring hier.

Oplossing?
Assen eruit halen van het middelste draaistel OF je rails heeeeeeeel nauwkeurig leggen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2006, 18:49:40 »
Ik heb eerdaags wel wagons gehad met 3 assen maar die hadden in der daad de zelfde problemen met hoogtes.
Maar voor bochten waren ze (lekker onrealistisch) uitgerust met een plastic schuifmechanisme waarbij de bodem onder de wagon ter plaatse van de middelste as van links naar rechts kon zo konden de wagons door erg scherpe bochten zonder al te veel frictie!

Het vastlopen komt omdat de trein in de binnenbocht gaat overhangen (dat heb je nou eenmaal met grote lengtes in bochten.)
Bij een normale wagon maakt dat niet uit maar omdat een mDDm een 2 tal assen in het midden heeft kan de draaicircel niet de klein worden.
Of je moet zorgen dat de middelste assen van links naar rechts kunnen schuiven in een bocht (enkele mm is voldoende) maar dat is weer geen porum.

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2006, 18:51:16 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2006, 20:20:57 »
Het hele draaistel kan heen en weer schuiven, draaien en op en neer.
Punt is dat het op en neer slechts 1 mm kan, het draaien ook 1 mm en het schuiven  in scherpe bogen (het standaardbooggebeuren, zeg maar) wordt belemmerd door de rijtuigkast. Met andere woorden: het motrorrijtuig is niet geschikt voor standaardbogen.
Oplossing is idd de assen uit het middelste draaistel verwijderen en het draaistel fixeren. Het valt nauwelijks op.
Uitproberen dus of dat bevalt.

Groet,

Huibert

pst. Peter... ònder het motorrijtuig 3 à 4mm omhoog?? Vergis je je niet een mm of wat?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2006, 21:09:05 »
 Hallo Huibert,
 Tja, was het maar 3 a 4 mm. Het is i.d.d.  nauwelijks 1mm.Wel jammer.
 Het is bij deze bestaande baan eigenlijk niet doenlijk de baan zo vlak te leggen, bij alle overgangen van de ene plaat op de andere heb je al ongelijkheden.
Als het draaistel teveel omhoog moet,en vastloopt onder de vloer,kan hij ook niet meer heen en weer schuiven,omdat hij dan haakt op randjes in de vloer.
 Helaas, pindakaas, dan moeten de wielen er maar af.
Kedeng-kedeng-kedeng was wel leuk geweest..  :(

 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2006, 21:19:45 »
Ho wacht, ik heb nog ergens een artikel liggen hoe je dat aanpast zonder wielen te verliezen.

Tijd dat de galerie online komt.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2006, 21:28:30 »
Chris,

dat zou mooi wezen.
Dus pleur die galerie online aub!!! het is nu zomer dus kan nu moo emt materieel aan de gang.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2006, 21:38:34 »
 Ik zal nog even wachten,Chris.  ;)
   Ik ben benieuwd.
-Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2006, 21:59:19 »
Gevonden :)

Ik zend het je per email.

Dammtor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2006, 22:32:55 »
Hoi Chris

Ik zal wel niet de enige zijn dus;...
Als het inderdaad in de galery komt te staan, no problem; zoveel haast heb ik er nou ook niet mee.
Ik ben in ieder geval zeer zeker geinteresseerd in het artikel.
Dus als het erg lang duurt voor de galery on line komt (en met dit weer zitten jullie uiteraard ook liever buiten) zou je mij dan ook kunnen matsen. ::)

Gr. John

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2006, 22:36:53 »
  1. Chris, bedankt voor het bericht.  ;)
   2.  Toch wil ik nu even meedelen,dat ik bij toeval ook een oplossing denk gevonden te hebben.
Ik had al gezegd hier,dat het leek ,of het draaistel zijdelings niet goed  zijdelings kan verschuiven.Ik probeerde toen,of ik mss de randjes aan de bovenkant van  't draaistel wat schuin kon maken om over scherpe randen aan de onderkant van de vloer te glijden ,dat zie je  toch niet.De ene zijkant van het draaistel ging er toen  ''per ongeluk'' af,en zelf kon ik de andere er nu zo  afhalen.Zonder  verder iets aan het kale draaistel te doen,ben ik weer proef gaan rijden, met zo'n 5-10 km/h.
Op alle plaatsen,waar de lok eerst bleef steken,reed hij nu gewoon verder!!! :D  :D .
Volgens mij ligt de oorzaak bij de draaistel zijkanten,als ik daar op de juiste plaatsen wat af snij,moeten ze geen problemen meer geven.
Ik ben blij,dat ik dit ontdekt heb.Mss zijn ook de uiterste uiteinden ervan wat te lang,ze raken al bijna  de apparaatkasten .
Dat zie ik morgen dan wel weer.
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Wilson CS

  • Gast
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2006, 09:19:46 »
Gevonden :)

Ik zend het je per email.

Zou ik het ook mogen ontvangen?
Mijn mDDM heeft vooral problemen met kruiswissels.

thx
Robert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2006, 09:24:26 »
Chris, ook naar dit adres graag dat artikel. Het ding rijdt bij mij wel niet, maar wat niet rijdt, kan dat wel gaan doen, als men begrijpt wat ik bedoel.... ;)
Overigens blijft het critisch materieel, ook na evt aanpassing.

Groet,

Huibert

@Peter... Ik daggal.. 4mm is een hoop... :D
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2006, 09:32:40 door DE_II »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2006, 15:07:07 »
D o n e

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De mDDM van Rivarossi
« Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2006, 23:33:45 »
 Hallo
Vandaag ,donderdag weggeweest,alleen  zojuist even gekeken naar de vrij ruimte tussen de fles en onderkant mDDM,die nu ~1,5 mm is,blijkbaar genoeg om op mijn baan geen problemen meer te hebben.
  -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.