Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Golfplaten dak  (gelezen 20952 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Golfplaten dak
« Gepost op: 11 maart 2014, 09:12:10 »
Een loods wil ik van een golfplatendak voorzien. De gewone plastic golfplatenplaat (Auhagen, kibri, etc.) vind ik te dik. Door wat te lezen op fora en in bladen, kom je vaak het gebruik van aluminium tegen. Dit aluminium is van bakjes, die bij de chinees gebruikt worden, maar ook die van schalen, te koop bij o.m. de Action. Ik heb hier repen van gesneden, mijn vingers opengehaald door  het vlijmscherpe aluminium, vervolgens ben ik de andere repen maar gaan knippen, hetgeen een beter resultaat had voor mijn vingers.  ;)
Van Auhagen had ik een plastic golfplatenplaat gekocht. Deze gebruik ik als een mal. Met een potlood (pen kan ook) duwde ik de structuur in het aluminium.


Het resultaat? Mooie, ietwat kromme golfplaatjes.


De volgende stap is het op plakken. met een  PVC lijm kan ik ze op dun styreen plakken. Alleen blijven ze niet lekker zitten. De kromming werkt als een veer en drukt de golfplaten voor een deel weer los. Door het dak te persen onder een volle bus houtlijm en een oude asbak krijg ik het nog een beetje voor elkaar. Maar echt mooi wordt het niet.


Dit dak is nog los van het gebouw, een nieuw dak is zo te maken. Maar ik baal wel een beetje, het gebouwtje was zo leuk gelukt (forex ondergrond, wat gipslagen, profieltjes van evergreen), maar het dak heeft te grote kieren.


Iemand ervaring met het maken van eigen golplaatjes, het opplakken en het verven? Want dat wordt het volgende, Welke verf kan op het aluminium gebruikt worden?

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2014, 09:25:56 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Golfplaten dak
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2014, 09:29:16 »
contactlijm als bisontix...

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Golfplaten dak
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2014, 09:59:00 »
Hoi Martin,

Dank voor je snelle reactie, met de contactlijm trek ik het geheel sneller recht? En voor het verven kan ik gewoon een basis autolakprimer gebruiken?

Groet,
Michel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Golfplaten dak
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2014, 10:10:05 »
Het voordeel van contactlijm is dat het meteen vastzit.
Je moet wel beide kanten eerst insmeren en dan ongeveer 20 minuten wachten. Dan eenmaal aandrukken en vast.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Golfplaten dak
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2014, 10:16:56 »
Met allufolie heb ik wel eens schrootblokken en schrootplaat gemaakt voor in een Eanos. Ik heb ze toen verweerd met zeer dunne acryl verf (Amsterdam). Wat groen, bruin, rood, zwart met veel water en dat gewoon laten drogen. Ziet uit als verweerd plaatwerk.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Golfplaten dak
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2014, 10:24:50 »
Hoi Michel,

Er zijn ook mooie golfplaten van Slaters, zijn veel dunner als van Auhagen.
Het schilderen van de folie/metaal, dan kun je het beste eerst spuiten met primer (grijs), daarna schilderen met bv Humbrol/Revell.

Succes met de bouw.  (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Golfplaten dak
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2014, 10:39:14 »

Dank voor jullie reacties, ik ga er mee aan de slag.

Het voordeel van contactlijm is dat het meteen vastzit.
Je moet wel beide kanten eerst insmeren en dan ongeveer 20 minuten wachten. Dan eenmaal aandrukken en vast.
Dank je wel, dit gaat zeker werken!

Er zijn ook mooie golfplaten van Slaters, zijn veel dunner als van Auhagen.
Slaters had ik al eens gezien, maar ik wilde dit gebouw eens zoveel mogelijk zelf bouwen. Het is een proefgebouwtje, gewoon om te kijken of ik het kan.  :)
Nu eerst op zoek naar de lijm en de primer.

groet,
Michel

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Golfplaten dak
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2014, 11:32:41 »
Primer idd voor de tijd en spuit er een basis roestkleur op (als je dat wilt) bisontix transparant eenzijdig insmeren, even op z'n plaats drukken en dan tussen de 10 en 20 minuten aan de kant leggen. Kunt uiteraard ook 2 delen insmeren. Als de lijm niet meer plakkerig aanvoelt plakt ie op z'n best...

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Golfplaten dak
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2014, 12:41:37 »
Hallo Michel,

Waarom maak je allemaal losse platen? Kun je de overgang tussen de platen niet beter aanduiden door daar een randje te maken tijdens het maken van de golven?
Golfplaten daken liggen over het algemeen erg strak, o,dat anders de platen wegwaaien.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Golfplaten dak
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2014, 09:47:19 »
Primer gekocht, lijm gekocht, nu nog even tijd vrijmaken om de platen te kunnen spuiten. en een basis roestkleur aanbrengen is ook een goede tip, zo heeft het dak ook bij de overlappingen een meer passende kleur dan het primergrijs. Bedankt voor de tip Martin!

@ Tjalling, daar zeg je wat. Het dak zoals het er nu bij ligt is gewoon erg slordig, maar dat heeft ook met de lijm te maken. De droogtijd is te lang en de kleefkracht onvoldoende voor dit project. De lijm kleefde ook beter aan mijn vingers dan aan het aluminium  :) Maar om tijdens het golven al de naden te gaan maken.... hmmm. Even over nadenken hoe ik dit kan doen. Want de golfplaten liggen (naar mijn mening) minimaal met 1 golf overlappend....

Eerst heb ik het stripje aluminium dubbelgevouwen en plat gemaakt met een tangetje. Vervolgens heb ik het aluminium weer terug gebogen en wederom platgedrukt met een tangetje. De las is naadscherp, ik moet alleen opletten dat ik het wel loodrecht op de strip doe. Het golven op de mal is op de naad wel wat lastiger, er zijn hier drie lagen aluminium ipv slechts 1 laag op de rest van de strip.


en in detail:


Nu nog alleen het profiel van mijn tangetje afplakken, zodat dat niet doordrukt in het aluminium (aan de andere kant, waar maak ik mij druk om, de strip is 13mm hoog, dus zal je het uiteindelijk gaan zien?)
Wordt vervolgd dus.

groet,
michel


groet,
michel

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Golfplaten dak
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2014, 16:34:32 »
Probeer eens  Flatcable  uit een computer , je bent binnen 2  minuten klaar met je golfplaten dak  of Romny Hut ( loods )

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Golfplaten dak
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2014, 16:37:11 »
Vind maar eens een computer waar nog flatcables in zitten... Bijna alles heeft nu sata disks

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Golfplaten dak
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2014, 16:45:21 »
Naar mijn idee is flatcable ook dikker dan dit folie. Of heb ik het mis? Het gebouwtje staat vooraan, is goed zichtbaar. Daarnaast staat mijn baan op 140cm hoogte, velen kijken gelijk op grondniveau, dus tegen de onderkant van het dak. Hebben jullie een foto van een flatcable dakonderkant?
Overigens fröbel ik gewoon door met mijn aludakkie, dat materiaal heb ik voor handen  ;)

Kijkend naar deze plaatjes zou die ook niet slecht doen in een sloppenwijk, na een storm  ;) ::)

groet,
michel

edit.: sata discs, wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen?
edit 2: valt weinig van te maken, op modelbouwgebied dan ;)
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2014, 16:51:32 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Golfplaten dak
« Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2014, 17:01:00 »
2 stukjes plastic golfplaats als mal gebruiken. De een op z'n kop op de ander, de golven passen mooi in elkaar. Neem dan een stukje papier (ik gebruik gewoon printpapier, 120 grams is iets steviger) op maat van de golfplaat die je wilt hebben. Maak dat nat en pers dat tussen de stukjes golfplaat. Voorzichtig er uithalen en op een doekje of zoiets laten drogen. Het terkt een beetje korm, maar dat kan je als het droog is wel weer min of meer recht buigen. Ik schilder het met metaalkleurige verf van model master en daarna met roestkleurige verf. verder bewerken met poeder van pastelkrijt. Zie mijn bouwsels voor small yard:



Groeten,

Gerard

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Golfplaten dak
« Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2014, 17:06:05 »
zijn nog oude pc genoeg  waar flatcable  inzit , ff zoeken of vragen in de buurt  doe ik ook