Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Peter Kleton
Vandaag om 10:53:10
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:42:38
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 10:38:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:29:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 09:59:44
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 08:34:12
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 862199 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3930 Gepost op: 19 October 2021, 07:10:30 »
Ter afsluiting van dit onderwerp: de decoder aangesloten.
Ik heb voor extra stroomafname via een wagentje achter de lok een connector boven de koppeling aangebracht.


Tschuss Genossen

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26382
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3931 Gepost op: 19 October 2021, 08:37:38 »
Knap stukje werk Hans  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3932 Gepost op: 19 October 2021, 09:15:49 »
Thanks Wim, al met al een aardige klus, het acryl motorschildje en de inbouw van de decoder in zo'n klein lokje vergt veel tijd en geduld.

Maar het resultaat is prima:

https://youtu.be/ywT8TJeDig4
Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3933 Gepost op: 20 October 2021, 12:19:19 »
Het digitaliseren van de DB 614-083.
Ook hier weer een verzoeknummer, Koen (NS264) heeft mij gevraagd het ombouwen van dit treinstel uitgebreid te tonen.

Dit is treinstel FLM 4434 in oceanblau-beige. Het ombouwen van het oudere type, FLM 4430 in orange-grijs, is al eens eerder in dit draadje behandeld.
Ik had toen de lat erg hoog gelegd, met functie 1/2/3 respectievelijk de verlichting in wagen 1/2/3 onafhankelijk schakelen.



Dit keer gaat het anders worden. De binnenverlichting met led's in de drie wagens wordt direct op de stroomvoorziening aangesloten, uiteraard via brugcel, capacitors en voorschakelweerstand.

Eerst de motor: vrij recent schildje, net als bij de 218-217 een kwestie van geultjes slijpen in de metalen voorzijde van het schildje om de linkerkoolborstel te isoleren.



Dan de decoder aansluiten op de motor, Digitrax DN136, en die in het motorcompartiment bevestigen met een dubbelzijdige plakstrip.



Vervolgens de verlichtingsstrip nader bekeken. Deze strip kan in dcc versie ook weer gebruikt worden, zij het met flink wat aanpassingen.
Het is dan handig om eerst een schema te tekenen:



U ziet onmiddellijk dat hier een betonboer bezig is, geen elektronische symbolen, maar voor mij is het zo duidelijk, hopelijk ook voor de geinteresserde lezer.

De strip ontdaan van alle dc aansluitingen en gloeilampjes:



Details van de strip waar de doorgaande metalen elektrische verbindingen zijn onderbroken, conform het hierboven getoonde schema:





De aansluitingen:
1 stroomafname via de wielen met rood rechts en zwart links, voor de decoder en de brugcel met de capacitors.
2 van de decoder naar de motor: grijs links en oranje rechts.
3 van de decoder naar de frontlichten: blauw op de massa van het chassis, waar de hulsjes van de lampjes (niet door led's vervangen) contact mee maken.
4 van de decoder naar de frontlichten: geel voor het witte lamp, wit voor de rode lamp.
5 van de decoder naar een elektrische koppeling aan de achterzijde van het treinstel voor de frontlichten van het achterste treinstel.

De elektrische verbinding blauw via het chassis doe ik nooit, maar hier kan het niet anders.
Tenzijde de lampjes door led's worden vervangen, maar dat vereist nogal wat extra werk, geen zin in.
Het betekent dat bij het op de rails zetten het chassis de rails niet mag raken, anders is het poef weg decoder.
Dus altijd de z21 even uitschakelen (lampje knippert) bij het plaatsen van loks en rijtuigen.

Treinstel 614-083 op Rbf Lz:
 




Detail elektrische koppeling:



En een video van de testrit:
https://youtu.be/0k5996l72yI

Noot: CV9 op 255 zetten.

« Laatst bewerkt op: 20 October 2021, 19:33:59 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3934 Gepost op: 20 October 2021, 12:40:45 »
Hoi Hans,

Das een helder verslag.
Hopelijk werkt de uitleg bij de N versie, al vermoed ik dat er een ander motortje in zit.

Maar daar moet ik me nog even in verdiepen de komende tijd.

Ik houdt je op de hoogte. (y)

Edit: Renovatie Pendolino

Heel erg bedankt.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 20 October 2021, 17:56:34 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3935 Gepost op: 21 October 2021, 01:35:17 »
Hi Koen,

Ik heb het bekeken, jouw pendolino bouwdraadje.
De N versie is tamelijk verschillend van H0 versie, da"s wel zoeken naar overeenkomsten.

Maar daar blijft het niet bij, jij bent bezig om met losse kappen een treinstel te maken.
Dat is een grote uitdaging, zeker in N schaal.
Op Ebay worden ze nog in ruime mate aangeboden de FLM Pendolino's.
Ik zou die weg inslaan.

Onlangs heb ik de kap van een groene E69 verprutst bij het ombouwen naar dcc.
Die lok staat nu als monument op de baan en inmiddels heb ik een andere groene E69 gekocht en hopelijk met de lessons learned gaat het bij een tweede poging wel goed met de ombouw naar dcc.
Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3936 Gepost op: 21 October 2021, 10:06:44 »
Het digitaliseren van de DB 614-083 deel 2.

De sluitwagen ombouwen.
Ook hier de binnenverlichting rechtstreeks aansluiten op de stroomafname. Met led's, dus voorschakelweerstand 2KOhm, een brugcel en 2x 680muF capacitors.

Voor de lichten aan de frontzijde, schakelbaar wit/rood had ik al een elektrische koppeling aan het voorste treinstel gemaakt, van de decoder een blauwe, een witte en een gele draad.
Maar...... na een nachtje slapen is er een beter plan gerezen. Geen elektrische verbindingen tussen de treinstellen. (die connector zit er nog, die gaat er t.z.t. uit)
Voor de frontlichten in het achterste treinstel een decoder gebruiken met hetzelfde adres (CV1=109) als de decoder in het voorste treinstel en deze decoder alleen voor de frontlichten gebruiken.
Die lichten schakelen via F0 met de rijrichting.

Dus een Digitrax DZ 126T, superklein, met mijn zelfbouw decodertester op adres 109 ingesteld en F0 geactiveerd.
 


Het resultaat: met twee decoders die hetzelfde adres hebben schakelen de frontlichten aan de voorste- en achterste treinstel mee met de rijrichting.
Ik ben hiermee erg tevreden, en ga de andere 614 (orange/grijs) aanpassen op deze wijze, dan ook bij die 614 geen elektrische koppelingen meer tussen de treinstellen.






« Laatst bewerkt op: 21 October 2021, 10:09:31 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3937 Gepost op: 21 October 2021, 12:07:37 »
Hoi,

DIgitrax decoders dus, als ze in N passen.

Blijf het mooie stellen vinden, diverse kleurstellingen van en door diverse merken uitgebracht. :D

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3938 Gepost op: 21 October 2021, 12:21:35 »
Nouja ik denk dat er een hele brigade klaar staat om andere decoders aan te bevelen.
Ik heb ruime ervaring met Digitrax, simpelweg omdat die hier in JKT te koop zijn.
Inmiddels ruim 70 FLM loks met Digitrax uitgerust.
ESU decoders moet ik bestellen en dan 3-6 maanden wachten op levering.



De DZ126T heeft de afmetingen14x7.13x3.25 mm3.
Dat moet passen in jouw Pendolino N schaal. :)
Tschuss Genossen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3939 Gepost op: 21 October 2021, 12:22:32 »
 (y)
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3940 Gepost op: 21 October 2021, 15:15:12 »
Het digitaliseren van de DB 614-083 deel 3.

De middenwagen is snel omgebouwd, het bekende recept: gloeilampjes eruit, led's erin, aangesloten op de stroomafname via de brugcel, 2x 680 muF en een voorschakelweerstand van 2KOhm.

Geen detailfoto's van het ombouwen, maar wel het resultaat:

https://youtu.be/Yu1NY2mK0DE
Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3941 Gepost op: 22 October 2021, 14:54:42 »
Na drukke weken vol met digitalisering van een vloedgolf aan nieuwe loks en rijtuigen gaat uw razende reporter een lang weekend naar Muenchen.
Met de nachttrein.



De video:

https://youtu.be/gPWnr05xO_4

Daarna draaien we het pitje wat lager en gaan we Bw Gutach eens onder handen nemen.
Maar pelan-pelan..
Tschuss Genossen

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3942 Gepost op: 22 October 2021, 17:13:56 »
Die laatste nachtfoto is reuze mooi. Heb hem meteen als wallpaper op m´n computerscherm gezet.
 (y)

Groeten,

Joost

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3943 Gepost op: 23 October 2021, 07:59:54 »
Heel even maar Joost, miss November komt eraan.

November in NL, GER, koud, guur, kale bomen enz.
Uw razende reporter heeft daar geen last van, lunch op de golfclub:



PS: Hoe staat het in Bogotá? Koud?
« Laatst bewerkt op: 23 October 2021, 08:05:50 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #3944 Gepost op: 24 October 2021, 13:20:51 »
Het elektrische schema in de oranje-grijs versie heb ik ook maar aangepast aan die van de ocean-blauwe versie.
Hier twee foto's van deze treinstellen.

De oranje-grijze versie werd onderhouden in Bw Nürnberg, daar kregen de treinstellen veelal een cool daylight verlichting in de compartimenten.

De ocean-blauwe versie werd onderhouden in Bw Braunsweig, daar gaf men meer de voorkeur aan warmwitte verlichting.

Beide opties zien er prima uit.




Tschuss Genossen