Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Petitie - Rail away moet blijven! door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:44:44
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 18:18:15
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Menno de Vries
Vandaag om 18:16:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 18:00:34
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door BAD
Vandaag om 17:44:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 17:44:28
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door Erwin 054
Vandaag om 17:42:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 17:38:58
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 17:32:31
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
Vandaag om 16:55:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 16:42:23
Nieuw huis, nieuwe baan door DJV
Vandaag om 16:14:29
Camp 3 door sdz1976
Vandaag om 15:57:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door sdz1976
Vandaag om 15:55:05
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 15:51:40
Line-up foto's van modellen door dh3201
Vandaag om 15:41:12
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 15:18:30
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:02:40
Rail away door haes
Vandaag om 14:43:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Hans Reints
Vandaag om 14:40:05
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Thom
Vandaag om 14:22:16
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:05:45
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door R v/d Hoven
Vandaag om 13:05:12
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:59:56
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 12:14:37
Roco AC modellen door bellejt
Vandaag om 12:13:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:53:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:53:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:53:20
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door roco
Vandaag om 10:47:41
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 878577 keer)

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2715 Gepost op: 12 August 2020, 10:06:16 »
Dit is dus gewoon de combinatie van wat wij (G)Limburgers hier in onze achtertuin hebben. ;
Fietsen door de bomen  in Bosland & Fietsen door het water in Bokrijk!! (y)
Gaat wel veel extra toeristen loken, schijnbaar zijn daar de Amsterdammers niet zo blij mee!! >:(
Vanuit een snikheet Limburg,
Peter

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12262
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2716 Gepost op: 12 August 2020, 18:09:25 »
Een zwart gat in een rondje gevormd in Amsterdam,moet vast wat worden,zien hoeveel er terug boven komen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2717 Gepost op: 12 August 2020, 21:57:59 »
Wordt lollig met een wolkbreuk.
Ik pak er dan alvast een zak popcorn bij ! :D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
    • Baan in Los Angeles
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2718 Gepost op: 12 August 2020, 23:15:53 »
Hans, ik had hen al voorbij zien komen en dacht: dat is nog eens een gaaf ontwerp!

Past mooi bij Nederland 'fietsland' en Nederland 'waterland'.  (y)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2719 Gepost op: 14 August 2020, 01:46:26 »
Het zeker een cool ontwerp, en het laat zich leuk kopieën voor een moderne modelbaan, al moet je wel de afmetingen met een korreltje zout nemen, maar ach dat doen we al als vanzelfsprekend met alles op de baan.
Waterproblemen zijn niet anders dan bij elk ander ontwerp van tunnel met toeritten onder maaiveld/gws. Een flinke waterkelder is standaard.

Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2720 Gepost op: 15 August 2020, 08:13:57 »
De leds in m'n schakelbord en de seinen worden aangestuurd door de FLM wisselaandrijving.
D.w.z. de ingebouwde eindafschakeling, die de spoelen tegen inbranden beschermt, schakelt ook de lampjes in de seinen èn de leds in het schakelbord.
Ooit heb ik een aantal aandrijvingen omgebouwd en de eindafschakeling verwijderd.
Maar nu dus weer terug naar de aandrijving met eindafschakeling.
En dat gaat zo:


De overbrugging moet eruit. Bovendien zie ik dat de zwarte draad contact maakt met de behuizing. Dat moet aangepast worden.


Veertje voor de eindafschakeling. Ik heb een voorraad, aangelegd toen Erwin nog actief was.


Overbrugging verwijderd.


Zwarte draad opnieuw bevestigd, contact vlak, twee cirkels rechts en een strip links schoongemaakt.


Het veertje in het zwarte plastic schuifelement geplaatst en het mechaniek getest.


De aandrijving is klaar voor gebruik.
Duur van zo'n operatie: ca.  40 minuten.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2020, 10:25:27 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
    • Baan in Los Angeles
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2721 Gepost op: 15 August 2020, 19:18:39 »
Interessant Hans. Meestal zie je mensen hier op het forum de eindafschakeling eruit halen.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2722 Gepost op: 15 August 2020, 19:26:49 »
Hoi Hans,

Een omgebouwde uitbouw van de eindafschakeling. Netjes gedaan. Mijn ervaring met de veertjes was dat ze voor het schakelen van de wissels nogal onbetrouwbaar waren. Vandaar dat de digitalen onder ons ze er meestal uithalen met een enorme verbetering van de schakelbetrouwbaarheid als resultaat. Je kunt er dan inderdaad geen LEDs meer mee schakelen.
De veertjes zijn, net als veel onderdelen van de Fleischmann wissels nog goed verkrijgbaar volgens mij. Ik heb er ook nog een hele lading liggen, dus als je ze eens nodig hebt dan hoor ik het wel.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2723 Gepost op: 15 August 2020, 22:21:05 »
@André: tja alles onder de evenaar geschiedt gespiegeld t.o.v. het noordelijk halfrond. Nouja alles.. :)

@Dirk: in mijn baan functioneren de wisselaandrijvingen prima met 18V wisselspanning.
Alleen twee wisselaandrijvingen direct onder de ac vertonen kuren, heeft te maken met oxidatie door condens door de koude lucht uit de ac.
Maar ik heb de draadjes van alle aandrijvingen voorzien van stekkers zodat een haperende aandrijving gemakkelijk vervangen kan worden. Plug en play zogezegd.
En zo kan de haperende aandrijving weer een nieuw leven krijgen na een kort verblijf in de werkplaats.
Bij het ballasten moet hier rekening mee gehouden worden.
Hoe ik dat opgelost heb komt binnenkort aan de orde.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2020, 22:24:45 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
    • Baan in Los Angeles
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2724 Gepost op: 16 August 2020, 09:18:53 »
@Hans, hoe zit bet met oost/west van de Greenwich tijdlijn?

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2725 Gepost op: 16 August 2020, 14:19:50 »
Geen idee, maar ik herinner me een versje waar m'n dochter dol op was:
East is East and West is West, I'm the greatest, I'm the best.
Tschuss Genossen

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2726 Gepost op: 16 August 2020, 20:49:24 »
Hoi Hans,

Herkenbaar. Ik heb alles ook met stekers aangesloten onder de baan. Dat is erg makkelijk wanneer er iets uitgewisseld moet worden.
Voor wat betreft het ballasten van de Fleischmann aandrijvingen het volgende. Mijn aandrijvingen zijn omgekeerd gemonteerd, dus met de vlakke onderkant naar boven, waardoor ze bijna even hoog liggen als de omliggende baan. Ik maak vervolgens kartonnen dekplaten, die ik apart ballast en die over de aandrijvingen geschoven kunnen worden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2727 Gepost op: 20 August 2020, 06:54:47 »
Vandaag in de mancave:
Bruggelijkrichters met voorschakelweerstand maken voor de led's in het schakelbord.
Nog ca 35 te gaan:



Met 4x N4148 en 1x weerstand 1kOhm.

Ik gebruik de app van Luxalight voor het bepalen van weerstanden:


« Laatst bewerkt op: 20 August 2020, 07:03:04 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9091
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2728 Gepost op: 21 August 2020, 22:53:45 »
Handig voor de niet zo handige techneuten (y)

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2729 Gepost op: 23 August 2020, 08:51:49 »
Seinen

"Ben je nog aan de Seine geweest? Nee, maar hij wel aan de mijne".

In Lz wordt nog steeds druk gewerkt aan het schakelbord en aanverwante zaken.
Dit weekend bezig met de seinen.
Die worden geschakeld door de wisselaandrijvingen volgens standaard FLM schema.
Ik heb verschillende typen seinen, allen van FLM:





Alvast een voorproefje van wat gaat komen. Op de kleine tafel heb ik de seinen geplaatst, allen van stekkers voorzien voor plug and play.

De voorseinen zijn geplaatst waar door de boog de machinist geen direct zicht heeft op het hoofdsein. Afstand tot hoofdsein is vanzelfsprekend veel te klein, maar allé.

De seinen bij spoor 3 ULz, 2x hoofdsein, 1x voorsein:



De seinen bij de Haslachschlucht:



Uitrijseinen ULz richting Haslachschlucht. Omdat de de seinen vanuit centrale positie van de achterkant te zien zijn heb ik gekozen voor armseinen:




Uitrijseinen ULz richting Hochfirst:



Uitrijseinen passerspoor Ravennaviaduct richting Hochfirst:



En de seinen voor het inrijden tandradbaan/bypass station Ulz. Links het oude type sein, voor het uitrijden van Bw Gutag:



Een overzicht van ULz en omgeving (kleine tafel):


Tschuss Genossen