Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:57:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Gewoon wat busfoto's door Ronald69
Vandaag om 15:38:03
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 755644 keer)

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2715 Gepost op: 12 augustus 2020, 10:06:16 »
Dit is dus gewoon de combinatie van wat wij (G)Limburgers hier in onze achtertuin hebben. ;
Fietsen door de bomen  in Bosland & Fietsen door het water in Bokrijk!! (y)
Gaat wel veel extra toeristen loken, schijnbaar zijn daar de Amsterdammers niet zo blij mee!! >:(
Vanuit een snikheet Limburg,
Peter

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2716 Gepost op: 12 augustus 2020, 18:09:25 »
Een zwart gat in een rondje gevormd in Amsterdam,moet vast wat worden,zien hoeveel er terug boven komen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2717 Gepost op: 12 augustus 2020, 21:57:59 »
Wordt lollig met een wolkbreuk.
Ik pak er dan alvast een zak popcorn bij ! :D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2718 Gepost op: 12 augustus 2020, 23:15:53 »
Hans, ik had hen al voorbij zien komen en dacht: dat is nog eens een gaaf ontwerp!

Past mooi bij Nederland 'fietsland' en Nederland 'waterland'.  (y)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2719 Gepost op: 14 augustus 2020, 01:46:26 »
Het zeker een cool ontwerp, en het laat zich leuk kopieën voor een moderne modelbaan, al moet je wel de afmetingen met een korreltje zout nemen, maar ach dat doen we al als vanzelfsprekend met alles op de baan.
Waterproblemen zijn niet anders dan bij elk ander ontwerp van tunnel met toeritten onder maaiveld/gws. Een flinke waterkelder is standaard.

Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2720 Gepost op: 15 augustus 2020, 08:13:57 »
De leds in m'n schakelbord en de seinen worden aangestuurd door de FLM wisselaandrijving.
D.w.z. de ingebouwde eindafschakeling, die de spoelen tegen inbranden beschermt, schakelt ook de lampjes in de seinen èn de leds in het schakelbord.
Ooit heb ik een aantal aandrijvingen omgebouwd en de eindafschakeling verwijderd.
Maar nu dus weer terug naar de aandrijving met eindafschakeling.
En dat gaat zo:


De overbrugging moet eruit. Bovendien zie ik dat de zwarte draad contact maakt met de behuizing. Dat moet aangepast worden.


Veertje voor de eindafschakeling. Ik heb een voorraad, aangelegd toen Erwin nog actief was.


Overbrugging verwijderd.


Zwarte draad opnieuw bevestigd, contact vlak, twee cirkels rechts en een strip links schoongemaakt.


Het veertje in het zwarte plastic schuifelement geplaatst en het mechaniek getest.


De aandrijving is klaar voor gebruik.
Duur van zo'n operatie: ca.  40 minuten.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2020, 10:25:27 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2721 Gepost op: 15 augustus 2020, 19:18:39 »
Interessant Hans. Meestal zie je mensen hier op het forum de eindafschakeling eruit halen.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2722 Gepost op: 15 augustus 2020, 19:26:49 »
Hoi Hans,

Een omgebouwde uitbouw van de eindafschakeling. Netjes gedaan. Mijn ervaring met de veertjes was dat ze voor het schakelen van de wissels nogal onbetrouwbaar waren. Vandaar dat de digitalen onder ons ze er meestal uithalen met een enorme verbetering van de schakelbetrouwbaarheid als resultaat. Je kunt er dan inderdaad geen LEDs meer mee schakelen.
De veertjes zijn, net als veel onderdelen van de Fleischmann wissels nog goed verkrijgbaar volgens mij. Ik heb er ook nog een hele lading liggen, dus als je ze eens nodig hebt dan hoor ik het wel.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2723 Gepost op: 15 augustus 2020, 22:21:05 »
@André: tja alles onder de evenaar geschiedt gespiegeld t.o.v. het noordelijk halfrond. Nouja alles.. :)

@Dirk: in mijn baan functioneren de wisselaandrijvingen prima met 18V wisselspanning.
Alleen twee wisselaandrijvingen direct onder de ac vertonen kuren, heeft te maken met oxidatie door condens door de koude lucht uit de ac.
Maar ik heb de draadjes van alle aandrijvingen voorzien van stekkers zodat een haperende aandrijving gemakkelijk vervangen kan worden. Plug en play zogezegd.
En zo kan de haperende aandrijving weer een nieuw leven krijgen na een kort verblijf in de werkplaats.
Bij het ballasten moet hier rekening mee gehouden worden.
Hoe ik dat opgelost heb komt binnenkort aan de orde.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2020, 22:24:45 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2724 Gepost op: 16 augustus 2020, 09:18:53 »
@Hans, hoe zit bet met oost/west van de Greenwich tijdlijn?

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2725 Gepost op: 16 augustus 2020, 14:19:50 »
Geen idee, maar ik herinner me een versje waar m'n dochter dol op was:
East is East and West is West, I'm the greatest, I'm the best.
Tschuss Genossen

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2726 Gepost op: 16 augustus 2020, 20:49:24 »
Hoi Hans,

Herkenbaar. Ik heb alles ook met stekers aangesloten onder de baan. Dat is erg makkelijk wanneer er iets uitgewisseld moet worden.
Voor wat betreft het ballasten van de Fleischmann aandrijvingen het volgende. Mijn aandrijvingen zijn omgekeerd gemonteerd, dus met de vlakke onderkant naar boven, waardoor ze bijna even hoog liggen als de omliggende baan. Ik maak vervolgens kartonnen dekplaten, die ik apart ballast en die over de aandrijvingen geschoven kunnen worden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2727 Gepost op: 20 augustus 2020, 06:54:47 »
Vandaag in de mancave:
Bruggelijkrichters met voorschakelweerstand maken voor de led's in het schakelbord.
Nog ca 35 te gaan:



Met 4x N4148 en 1x weerstand 1kOhm.

Ik gebruik de app van Luxalight voor het bepalen van weerstanden:


« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2020, 07:03:04 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2728 Gepost op: 21 augustus 2020, 22:53:45 »
Handig voor de niet zo handige techneuten (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2729 Gepost op: 23 augustus 2020, 08:51:49 »
Seinen

"Ben je nog aan de Seine geweest? Nee, maar hij wel aan de mijne".

In Lz wordt nog steeds druk gewerkt aan het schakelbord en aanverwante zaken.
Dit weekend bezig met de seinen.
Die worden geschakeld door de wisselaandrijvingen volgens standaard FLM schema.
Ik heb verschillende typen seinen, allen van FLM:





Alvast een voorproefje van wat gaat komen. Op de kleine tafel heb ik de seinen geplaatst, allen van stekkers voorzien voor plug and play.

De voorseinen zijn geplaatst waar door de boog de machinist geen direct zicht heeft op het hoofdsein. Afstand tot hoofdsein is vanzelfsprekend veel te klein, maar allé.

De seinen bij spoor 3 ULz, 2x hoofdsein, 1x voorsein:



De seinen bij de Haslachschlucht:



Uitrijseinen ULz richting Haslachschlucht. Omdat de de seinen vanuit centrale positie van de achterkant te zien zijn heb ik gekozen voor armseinen:




Uitrijseinen ULz richting Hochfirst:



Uitrijseinen passerspoor Ravennaviaduct richting Hochfirst:



En de seinen voor het inrijden tandradbaan/bypass station Ulz. Links het oude type sein, voor het uitrijden van Bw Gutag:



Een overzicht van ULz en omgeving (kleine tafel):


Tschuss Genossen