Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:27:15
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 17:26:18
Line-up foto's van modellen door Bob11
Vandaag om 17:25:27
Vermogen centrale door Montanbahn
Vandaag om 17:22:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
GoVolta treindienst naar Berlijn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:08:23
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:06
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Railpassie
Vandaag om 17:04:55
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 878881 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #90 Gepost op: 30 September 2014, 18:49:52 »
Wat adressen noemen is wat ander als reclame maken, jij bent een gebruiker en hebt geen commerciele interesses in de desbetreffende winkels..

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5765
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #91 Gepost op: 20 October 2014, 15:40:51 »
Remvertragers werken goed Hans. Ik zie dat niet alle locs hetzelfde reageren. Is dat kwestie van een instelling?

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #92 Gepost op: 20 October 2014, 16:33:32 »
Hi Ed,
Ja de loks reageren verschillend op de remvertragers. Moet het nog wat bijstellen op de gemiddelde reactie van de loks met "warme motor". Maar ik ben er erg happy mee. Als er drie treinen op het traject met vier baanvakken rijden, moet er vaak gestopt worden vanwege verschil in tempo van de treinen onderling. Met de remvertragers ziet het er stukken beter uit en is het beter voor de tandwieltjes in de loks.
Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #93 Gepost op: 23 October 2014, 12:18:22 »
Het ballasten van de sporen gaat nu buitengewoon goed. Bij de wissels niet zo goed. Nadat ik een wissel heb laten vollopen met water en lijm ben ik heel erg voorzichtig op zoek gegaan naar een veilige methode. Wat goed werkt is het volgende: rondom het wissel het grit vermengd met gips droog aanbrengen. Dan met een mengsel van water met een druppel afwasmiddel het grit met gips met een pipet of injectienaald bevochtigen. Deze methode bleek veilig tav de bewegende delen van het wissel, incl. het elektrisch gedeelte. Maar ik vind het teveel afwijken van de ballast in het gewone spoor.
Vervolgens een andere oplossing bedacht: rondom het wissel heldere contactlijm aanbrengen. De lijm heeft een lage viscositeit en vloeit nauwelijks uit. Een hoge zetmaat zeg maar. De lijm vormt een dijkje om het wissel. Na korte tijd kan dan de ballastworden aangebracht. Licht bevochten(wissel afplakken) en dan de water-houtlijm-afwasmiddel oplossing met pipet of injectienaald druppelgewijs aanbrengen.
De laatste methode ben ik nu eindelijk tevreden over.

Wat foto's:
Lijm aanbrengen:


Ballast aanbrengen:


Ballast verdelen:


Ballast verlijmen met injectienaald:


Eindresultaat:






Met excuses voor de gedraaide plaatjes.
Groeten,
Hans


Tschuss Genossen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18543
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #94 Gepost op: 23 October 2014, 12:55:34 »
Het probleem met lijm in wissels is een bekende.... de modelrails die jij gebruikt hebben wissels die erg vatbaar zijn voor vollopen. Onder de metalen plaat zit een mechanisme die je tong stelt, en door het lijmmengsel gaat dat vast zitten.

In het wissel gewoon minder ballast leggen als op de rest, en heel spaarzaam met de pipet lijm aanbrengen. Dan zal het uiteindelijk altijd goed gaan :)

Wat adressen noemen is wat ander als reclame maken, jij bent een gebruiker en hebt geen commerciele interesses in de desbetreffende winkels..

Precies, zie dat wel vaker op dit forum. Snap ook niet dat het ineens niet zou mogen  ::)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #95 Gepost op: 30 October 2014, 16:56:31 »
Zo vandaag even met de scooter naar het rangeerterrein geweest. Bij de brug stond een 141. Even een foto gemaakt:


Daarna verderop bij de wisselstraat een foto genomen van een 221. Lastig rijden trouwens op de nieuwe ballast. De stenen liggen nog los. Hobbelt nogal:


Toen kwam er iemand van het rangeerterrein. Moest weg. Nouja, had het toch al wel gezien daar.
Kreeg er wel dorst van, dus een biertje halen:


Zum wohl.
Tschuss Genossen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12262
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #96 Gepost op: 30 October 2014, 19:44:15 »
Ziet r goed uit hoor,lkr bezig  (y)
Mocht je nog ballast terug vinden op plekken waar t niet hoort,na t lijmen met een cocktail prikker verwijderen en dan opzuigen,dan ben je zo van t probleem verlost.   ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #97 Gepost op: 31 October 2014, 08:29:19 »
Hoi Floris,

Ja, zal ik doen. Dit weekend weer verder met ballasten en een keerwand maken.
Stark wark.

Groeten, hans
Tschuss Genossen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18543
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #98 Gepost op: 31 October 2014, 09:36:30 »
Lastig rijden trouwens op de nieuwe ballast. De stenen liggen nog los.

Zou ik mee oppassen..... als die troep in je locs komt is het einde oefening voor de tandwielen.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #99 Gepost op: 16 November 2014, 12:19:07 »
Vandaag is de weg bij het buurtstation, de weg naar de brug over het spoor, sterk verbeterd. De fundatie voor de weg is gelegd, volgende week komt de asfaltploeg. De weg is al wel in gebruik, verkeer mag langzaam over de fundatie rijden.
Ook wordt het perron bij het buurtstation gerenoveerd. Ook hier is de fundatie gelegd, en volgende week wordt het perron voltooid met een betonnendeklaag en standaard keerelementen. Tja, anno 1963 is er veel werk aan de winkel.

De foto's:








Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #100 Gepost op: 16 November 2014, 13:14:37 »
Paniek in de tent. Stationschef Janus Henschel krijgt een bericht dat een lege erz trein moet uitwijken en zal om ongeveer 17.15 het buurtstation passeren. Dieter vraagt onmiddelijk of het hier gaat om een trein met aangepaste Erz IIId wagen, umgestaltet. Dat is wel het geval, en zonder problemen rolt de E10 met z'n vracht dem Bahnsteig vorbei.

De foto's:







Tschuss Genossen

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #101 Gepost op: 16 November 2014, 13:43:13 »
die erz wagens gaan wel heel dicht langs het perron
groeten,
Auke

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5765
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #102 Gepost op: 16 November 2014, 13:53:24 »
Leuk verhaal Hans. Ik deel wel de bezorgdheid van Dimo. Als de erzwagons als zo dicht langs het perron gaan, wat gebeurd er dan met lange personen wagons? Gaat dat wel goed?

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #103 Gepost op: 16 November 2014, 14:31:20 »
Hi Auke,
Ja wat denk je, Janus had het wel benauwd. Het perron is nog niet af, komt er een Erz trein langs.
Hij had wel een inmeting gekregen dat de ruwbouw volgens de richtlijn was aangelegd, maar hij had zelf nog geen controle gedaan.
Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #104 Gepost op: 16 November 2014, 15:57:25 »
Na het commentaar van Auke en Ed heeftJanus met Dieter zelf een controle gedaan.
Wat blijkt: de landmeters, zwei kleine Italiener, hebben de instructies niet goed gelezen.

Volgende week moeten de keerwandelementen geplaatst worden, binnen de ruimte van de ruwbouw.
Maar gaat wel goed komen.
En die Italiener? Die träumen von Tina und Marina.
Tschuss Genossen