Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door Beached
Vandaag om 00:59:30
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
Vandaag om 00:03:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 september 2021, 23:52:47
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
22 september 2021, 22:37:21
Gezocht: wie kan Sketchup-bestand kan omzetten naar STL voor printen. door jerrytrein
22 september 2021, 22:30:56
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door denobis
22 september 2021, 22:24:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rik
22 september 2021, 22:21:20
Frans loodsje et cetera door Noordernet
22 september 2021, 22:18:35
Airbrush set werkt niet door Ronaldp
22 september 2021, 22:09:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
22 september 2021, 22:08:27
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Benelux795
22 september 2021, 21:57:50
VERPLAATST: Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking. door Bert van Gelder
22 september 2021, 21:53:32
Update: baan in de tropen door Frycio82
22 september 2021, 21:26:41
Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking. door Reeks77
22 september 2021, 21:22:48
Raadplaatje door Benelux795
22 september 2021, 21:15:00
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door ArjanB
22 september 2021, 20:47:47
EifelBurgenBahn door puntenglijder
22 september 2021, 19:40:57
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Modellbahnwagen
22 september 2021, 19:36:20
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
22 september 2021, 19:05:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
22 september 2021, 18:54:11
Heen, En en Weer door Huup
22 september 2021, 18:20:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 september 2021, 17:42:15
Kalender 2022 door Wim Vink
22 september 2021, 17:39:40
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Karst Drenth
22 september 2021, 17:28:41
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
22 september 2021, 17:25:54
Nieuws over oud spul in Colombia door Arjen52
22 september 2021, 17:24:07
Overweg in overweg door Sander.
22 september 2021, 17:22:51
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door tijgernootje
22 september 2021, 16:28:18
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door Klaas Zondervan
22 september 2021, 16:15:23
Vervangingsonderdelen Artitec door oostspoor
22 september 2021, 15:51:45
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 489713 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #15 Gepost op: 02 april 2014, 11:50:57 »
Dag Hijlco,

Dank je voor je observaties. Het klopt dat bij het rangeerterrein met minder engelse wissels dezelfde treinbewegingen gedaan kunnen worden. Er wordt op de zijlijn toch maar met 1 lok tegelijkertijd gereden. De baan is analoog.
Maar ik vond het wel mooi zo al die engelse wissels bij elkaar.
En er komen nog meer wissels. Ik heb er een aantal besteld in NL, om een oude meegebogen wissel te vervangen, die is zoveel gekrompen dat de stoomlok 4175 uit het spoor gewipt wordt. Naast het vervangen komen er ook nog wat sporen bij, voor de loks die even niet mee mogen doen. Je hebt het ook over een schaduw station. Da is voor mij geen optie. A: ik wil geen hellingen in de sporen en B: ik vrees dat ik dat regelmatig onder de tafel moet kruipen om halstarrige loks aan te sporen.
Tis nu al veel meer geworden dan ik in gedachte had toen ik de dozen weer uitpakte. Een baantje om alles te laten rijden, dacht ik, maar het is alweer een kamer vol geworden.

Voor de bovenleiding heb ik wel genoeg op voorraad om de hoofdbaan te voorzien, maar... ik wil eigenlijk de draden echt met draad gaan doen. De zg draden van vollmer zijn in verhouding meer dan 150mm dik, dat is zo nadrukkelijk aanwezig. Ik zit te denken aan draden te spannen van stevig garen en dan de pantograven van de loks vast te zetten, net vrij van de rijdraad.
Maar mischien heb jij andere ideeen hierover? Ik hoor het graag.

Groeten,
Hans
*elke week een andere versie* Kopi Dangdut week 38 versie voor Martin en Joost:

https://youtu.be/wY0LUJ_WIVw


Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • Really old handsome bastard
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #16 Gepost op: 02 april 2014, 13:30:27 »
Hoi Hans,

Och, dat herken ik wel, je begint met een idee voor een klein baantje en voor je het weet heb je plannen voor een hele kamer. Dat houdt alleen maar in dat je veel ideeën hebt en je creativiteit groot is. Daar is niets mis mee.

Van bovenleidingen heb ik helaas geen verstand. Ik rij zelf smalspoor met alleen stoom en diesel. Maar op dit forum is natuurlijk van alles te vinden over bovenleiding. Als je het intikt in de zoekfunctie verschijnen er allerlei topics over bovenleiding, waarbij iedereen weer zijn eigen vragen heeft. Je zou ook een nieuw topic kunnen beginnen met uitsluitend die vraag. Krijg je vast gericht antwoord. Hoewel 'ongerichte' antwoorden komen ook veel voor  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

rvanderschagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #17 Gepost op: 02 april 2014, 17:00:08 »
Hallo Hans,
Hier even een tip uit Baarn wat betreft je te maken bovenleiding.
Je kan hiervoor ook 0,6mm lasdraad gebruiken deze is van koper en kan je solderen.
Deze zijn op rol te koop zal ook wel daar bij jou te koop zijn.
Knip een stuk van ongeveer 1,5mtr. van de rol en doe een kant in de bankschroef en de andere in de boormachine en dan langzaam draaien tot de draad recht is (blijft anders oprollen) en niet te ver doordraaien want dan breekt de draad.
Hier in Nederland zijn ook kleine rollen te koop weet alleen de prijs hier niet van.
Ik hoop dat je er wat meekan.

Succes Rob

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #18 Gepost op: 02 april 2014, 17:34:36 »
Selamat sore Pak Hans,


Bedankt voor de update. Het ziet er weer leuker uit dan de vorige keer. Succes met de verdere opbouw en het bijelkaar scharrelen van alles wat je daarvoor nodig hebt.

Hormat saya
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2014, 13:42:00 »
Dag Rob,
Wat leuk om een bericht uit Baarn te krijgen. Je had zeker al gelezen dat ik Barinees ben.  :D
Wel een goede tip, met lasdraad. Heb jij er foto's van? Ben wel benieuwd.
Btw heren, ik heb anyrail gekocht om het baanplan goed te tekenen. Ik heb lang alle functies niet gebruikt, maar het uittekenen van de sporen gaat erg gemakkelijk. Een aanrader voor de starters die een baan gaan ontwerpen.

Groeten, hans
*elke week een andere versie* Kopi Dangdut week 38 versie voor Martin en Joost:

https://youtu.be/wY0LUJ_WIVw


Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #20 Gepost op: 03 april 2014, 13:46:32 »
Dag Dirk,
Ja ik blijf zoeken naar materialen om te bouwen. Je heb het idee van Rob ook wel gelezen, lasdraad voor de bovenleiding. Ik wacht eerst de voorbeelden van Rob af, en ja dan kan ik weer gaan zoeken.  :D

Groeten,
hans.
*elke week een andere versie* Kopi Dangdut week 38 versie voor Martin en Joost:

https://youtu.be/wY0LUJ_WIVw


Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

rvanderschagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #21 Gepost op: 03 april 2014, 20:49:10 »
hallo Hans

Ik kan je helaas geen foto`s laten zien want ik ben zelf ook nog aan het bouwen.
Maar als je kijkt op Vierlandenbaan.nl staan daar ook hele goede tips ook wat betreft bovenleiding maken.
Ik weet alleen niet of de NL bovenleiding overeenkomt met jou Duitse baan dat zou even zelf moeten bekijken.
De vierlanden is opgebouwd als 3landen baan ziet er wel schitterend uit.

Groet uit Baarn Rob

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #22 Gepost op: 08 april 2014, 13:56:15 »
Dag dirk,

Een vraagje over de variacs: klopt het dat wanneer de inputspanning lager is (vandaag 200V, tja zo gaat dat in Indonesie)) dat dan ook de output lager is? Ik heb nu tussen de variacs en de wissels van die eenvoudige multimeters gezet en lees 15V af ipv het gebruikelijke 16-17 V. Het lijkt erop dat bij 10% lagere input er ook 10% lagere output is. Lijkt me logisch.
Maar... bij de output van de fleischmann trafos, lees ik 14,5V af, terwijl de specs een output van 14V opgeven. Hier had ik volgens de logica 0.9*14=12.6V verwacht.
Heb jij er een verklaring voor?

Groeten hans.
*elke week een andere versie* Kopi Dangdut week 38 versie voor Martin en Joost:

https://youtu.be/wY0LUJ_WIVw


Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #23 Gepost op: 08 april 2014, 14:00:14 »
Hans,

Meet je de output van de fleischmann trafos belast of onbelast ? Voor een juiste meting moet je de trafo op een verbruiker aansluiten zodat er belasting ontstaat.

Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19966
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #24 Gepost op: 08 april 2014, 14:33:20 »
Maar verder klopt het. Lagere spanning primair, betekent een evenredig lagere spanning secundair.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #25 Gepost op: 08 april 2014, 14:46:29 »
Dag Sander, dag Henk,

Bedankt voor jullie reactie. Ik weet nu waarom er variatie in de prestaties van de engelse wissels is. Ik dacht dat het hoofdzakelijk kwam door variatie in de luchtvochtigheid, maar nu denk ik dat het hoofdzakelijk komt door de variatie in spanning in het net van de PLN. Nu heb ik bij het googelen ook gelezen dat voedingen van laptops ongeveer 19V afgeven en dat die wel gestabiliseerd zijn, dus output altijd ca. 19V. nu weet ik niet of die voedingen wisselspanning afgeven. Maar als dat het geval zou zijn, kunnen die dan worden gebruikt voor voeding van de wissels?

Groeten, Hans
*elke week een andere versie* Kopi Dangdut week 38 versie voor Martin en Joost:

https://youtu.be/wY0LUJ_WIVw


Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19966
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #26 Gepost op: 08 april 2014, 14:51:14 »
Gestabiliseerd is altijd gelijkspanning, maar dat maakt die wissels niets uit. Die werken net zo goed op gelijkspanning. Je moet alleen kijken of de voeding wel voldoende stroom kan leveren. 1A of zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #27 Gepost op: 08 april 2014, 14:58:48 »
Dag Henk,

Die voedingen van laptops leveren 3-4A. Ik ga dat eens testen.  (y)

Groeten,
Hans
*elke week een andere versie* Kopi Dangdut week 38 versie voor Martin en Joost:

https://youtu.be/wY0LUJ_WIVw


Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
  • Bij problemen drink je gewoon een kop oploskoffie
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #28 Gepost op: 22 april 2014, 13:32:37 »
Dag Hans,

Ziet er goed uit. Ook nog volop aan het bouwen dus.

Groeten uit Thailand,

Ed

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
  • Bij problemen drink je gewoon een kop oploskoffie
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #29 Gepost op: 23 april 2014, 13:06:46 »
Hi Hans,

Grappig om te lezen dat jij ook materiaal uit 1980 gebruikt. Heb ik hier ook veel.
Ik ben wel alles aan het digitaliseren wat ik wil helemaal omschakelen.
Ik heb straks ongeveer 100 meter rails liggen, dus wil ik alles lekker relaxed automatisch laten verlopen.

Groetjes, Ed