Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Boek NS-serie 1600 van Uquilair  (gelezen 23567 keer)

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #45 Gepost op: 20 juli 2017, 09:37:43 »
Hier ook het boek ontvangen en al een groot stuk gelezen ,en zoals de schrijver diverse malen aangeeft je kan niet alles weergeven ,
wat mij opviel dat er weinig foto's van DDM1 inzet ook bv. op Utrecht Rhenen met de korte stammen met meer 1e klas voor de HGBers.
Zo ook de beugel aan de zijkant van de lok kast die later weer verdween niets in de constructie wijzigingen kunnenvinden [of overheen gelezen ] maar zo heeft ieder wel details die hij of zij kent van de lok die weer een ander beeld op een boek richten ,voor mij een welkome aanvulling !!


reactie op alfa arjen
Wat het zelfde zijn van een 16 en 700 vindt ik een doorontwikkeling toch een simpele afweging ,heb ook op beide rijbevoegheid maar de lok kast en draaistellen zijn het zelfde maar de rest is mijn inziens anders[tractie installatie remsysteem bedrijstoestanden enz] en ook het lasten boek tot aanschaf was heel anders ,
en de inzet alleen reizigers ,geen muliti functionele maar reizigers lok ,maar in 1 boek had wel een logische vervolg geweest maar denk dat de schrijver dan nog 10 jaar nodig had gehad dus doe maar in een vervolg.

reactie op rick
wat de dubbeltractie ,staat toch duidelijk uitgelegd ,dat het technische geen problemen opleverde en dus toegestaan maar explotatie technische een lok extra voor de goederen dienst ging ten koste van de inzet in het toen aantrekkende reizigers vervoer
en dan komt er een ander kosten baten plaatje aan en waren de 2 dieselloks en een extra machinist toch voor het bedrijf  voordeliger...?! voor die paar treinen waar werkelijk ook een 2e 1600 nodig was.
Bert.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2017, 10:35:57 door Bertos »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8041
  • Spoor N
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #46 Gepost op: 20 juli 2017, 10:10:14 »
Daarom juist, in 30 jaar was het exploitatietechnisch voordeliger om drie- of vierspannen 2200/6400 te gebruiken of gemengde tractie maar echt nooit om 2 x 1600 in te zetten.  Zelfs niet voor een half jaar of incidenteel. Dat vind ik nogal vreemd klinken. Bij Locon kon het wel een keertje.  :)
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2017, 10:51:00 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #47 Gepost op: 20 juli 2017, 10:12:33 »
Ik heb het boek nog niet, en dus ook nog niet gelezen.
Maar is (was?) het niet zo dat twee 1600'en teveel stroom trekken als er te snel wordt opgeschakeld?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #48 Gepost op: 20 juli 2017, 10:34:23 »
Niels ,
dat is niet zo dat ze teveel stroom kunnen trekken daar als er 2 x 1600 multiple gekoppeld zijn rijden ze simpel gezegd allebei op halve kracht ,zelfde principe al bij een dubbel stel 1700 met darr en dubbel 189 ,daar anders inderdaad teveel stroom getrokken kan worden ,nu is de max stroom gelijk aan 1 lok ,

Inderdaad Rick die berekeningen zullen wij wel niet snappen of de omloop laat het niet toe ,wat locon betreft wist ik niet wel bij railion hebben ze het een keer gedaan als ik het goed heb met de kalk trein uit maastricht ,maar dat was dan niet om de extra kracht maar meer om in de herfst periode betere aanzet te hebben .
Bert.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #49 Gepost op: 20 juli 2017, 19:05:01 »
Ik heb ook altijd begrepen dat het ATB verhaal nooit helemaal was opgelost, maar kennelijk dus wel? Ik ken een foto uit de Railiontijd dat twee locs multiple reden, maar verder...

Overigens sluit ik me aan bij de opmerking dat de fotokeuze wat afwisselender had gekund, de foto's zijn zeker mooi maar er mist her en der nog wel wat, van exoten (1637 in Stadskanaal) tot DDM-1 op normale danwel bijzondere plekken en inderdaad het noorden... Zandvoort was ook zéker een must geweest inderdaad.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2017, 19:07:52 door timtrein »

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #50 Gepost op: 20 juli 2017, 21:37:27 »
Zandvoort staat er wel degelijk in, bladzijde 36 om precies te zijn. Het is overigens niet een heel plaatsbepalend plaatje.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #51 Gepost op: 20 juli 2017, 22:12:46 »
Uit ervaring weet ik dat het bij de voorbereiding van een boek altijd lastig is om keuzes te maken. Zeker van de pre-digitale foto-periode moet je maar weten wat een fotograaf in zijn collectie heeft. Dan dan moet de maker al die dia's ook nog scannen.



NS 1640 met plan E RD in duinen bij Zandvoort, 1989
by Cornelius Koelewijn, on Flickr



NS 1645 at Zandvoort, July 1984
by Cornelius Koelewijn, on Flickr


Al met al is het een mooi boek geworden. Als je het nog niet hebt, zou ik het meteen aanschaffen.
Nu de 1700'en (dat is echt een andere eloc) en de 1600'en in hun tweede leven nog...
En over 30 jaar krijgen we natuurlijk het boek over de BR 186 - maar ik weet niet zeker of ik dat nog meemaak.  ;)

CKLX
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2017, 22:45:38 door CKLX »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #52 Gepost op: 20 juli 2017, 23:02:51 »
Het 1700-boek is twee A4'tjes, de ene is 25 jaar lang dubbeldekkers heen en weer schuiven en de andere kant is nog wat geneuzel met ICR en internationale treinen ;)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #53 Gepost op: 20 juli 2017, 23:04:26 »
 ;D En niet onwaar.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #54 Gepost op: 20 juli 2017, 23:14:55 »
Op pagina 94 ook een mooie in de duinen bij Zandvoort.

CKLX

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8041
  • Spoor N
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #55 Gepost op: 21 juli 2017, 07:03:30 »
Zandvoort staat er wel degelijk in, bladzijde 36 om precies te zijn. Het is overigens niet een heel plaatsbepalend plaatje.
Klopt, ik bedoel in het station van Zandvoort (of Haarlem) zelf, maar die moet je natuurlijk ook maar net beschikbaar hebben.

Het 1700-boek is twee A4'tjes, de ene is 25 jaar lang dubbeldekkers heen en weer schuiven en de andere kant is nog wat geneuzel met ICR en internationale treinen ;)
Met een foto van de proefloc erbij om wat variatie in de kleurstellingen te hebben.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #56 Gepost op: 24 juli 2017, 19:42:24 »
Ik heb het boek inmiddels ook en moet zeggen dat ik positief verrast ben. Daarmee bedoel ik niet dat m'n verwachtingen laag waren, maar meer dat men er zo op het eerste gezicht in geslaagd is een goed gebalanceerd, overzichtelijk verhaal van te maken met een voor-elk-wat-wils fotokeuze. Opgegroeid in de jaren tachtig en negentig is het ook een hoop jeugdsentiment natuurlijk.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #57 Gepost op: 24 juli 2017, 19:48:57 »
Het 1700-boek is twee A4'tjes, de ene is 25 jaar lang dubbeldekkers heen en weer schuiven en de andere kant is nog wat geneuzel met ICR en internationale treinen ;)

Ben ik niet geheel met je eens. De 1700 is echt een andere loc. Ik denk dat alleen al de proefritten met de Sybic 20011 al heel wat pagina's kunnen vullen. En de 1700'en hebben meer gedaan. Op dit moment o.a. de IC naar Berlijn. Het hoeven niet allemaal boeken van 300 pagina's te worden.

CKLX

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #58 Gepost op: 24 juli 2017, 20:18:30 »
Heb het boek ook. Mooi boek. Historie van de loc vind ik leuk om te lezen en te bekijken
want er staan zat foto's in van de franse oerlok. Geweldig dat de auteur dit allemaal heeft
bijgehouden en er een mooi verhaal van heeft gemaakt! Hou ik wel van.

Discussie verschil 1600/1700 vind ik ook interessant, ik wil daar best wel meer van weten.
Wat is er dan zo wezenlijk anders aan de 1700 tov de 1600?  ;D
Misschien hier op het forum in een apart draadje?

Oh ja, mijn boek kwam met een dikke vette uitpuilende lijmdot binnen. Ik heb deze er maar
van af gesneden met een mes.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Boek NS-serie 1600 van Uquilair
« Reactie #59 Gepost op: 24 juli 2017, 20:26:16 »
Ik moet zeggen dat ik bij het doorbladeren wel één ding miste in zowel het verhaal als de foto's wat ik dan wel weer een stukkie 'erger' vond dan welke regio onder- of oververtegenwoordigd is: niks over de reguliere dubbelspannen met 2200-en! Nu is daar op zich genoeg over verschenen, maar het hoort best wel bij een verhaal over de 1600 denk ik.