Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's  (gelezen 10008 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Gepost op: 22 februari 2014, 21:01:39 »
MK heeft inmiddels lang geleden een model gemaakt van de NS 81, 82 acculok, dat vast in vele kasten nog ongebouwd ligt te wachten, net als bij mij. Deze is nu uit de kast en het is tijd deze in elkaar te zetten. Is niet al te ingewikkeld, maar wel een leuke kit.
Belangrijkste vraag is de kleur. Ik denk dat ik hem maar bronsgroen ga spuiten, de HSM kleur, waarvan ik hoop dat die in 1926 nog aanwezig was op deze loks. Op de voorkant van de doos staat een wat rare flauwgroene kleur, die bij mij niet overtuigend overkomt.



De eerste aktie is het in elkaar zetten van het chassis. Zoals vaker bij MK kits is het chassis een etsdeel dat al vouwend uiteindelijk een chassis wordt. Je kunt daardoor weinig fout doen, maar je moet wel goed vouwen om een goed resultaat te krijgen:



Hier zijn de bufferbalken al haaks omgezet en is de eerste chassis balk in de juist plek gebracht, maar zit er nog scheef in:



Om deze nu goed in te krijgen kun je het beste het chassis aan de zijkanten goed vastpakken en op een platte ondergrond alle zijsteunen goed doorduwen, totdat deze haaks staan op de voetplaat. Daarna draai je de pennetjes (3 per kant) van de chassisbalk, die door het chassis steken om en zit het zaakje goed:



Nog schuin en:



haaks doorgezet.

Nu kun je de scheenplaten met de stangen voor de rembediening in een beweging naar beneden buigen. Daarna soldeer je de chassisbalken vast en zet je de scheenplaten er tegen aan vast en soldeer je de puntlagers in de scheenplaten:



Volgende stap wordt het plaatsen van de remmen en de railruimers.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2014, 21:20:05 »
Ha Ivo,

Leuk dat je eraan bezig bent; ik heb er ook een oogje op, met name als extraatje bij de ZHESM-rijtuigen natuurlijk. De kit ziet er niet al te bewerkelijk uit. Ik ga je volgen!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2014, 21:29:14 »
Nu ben ik pas in de lijnwerkplaats Leidschendam bezig geweest.
En daar hing een aantal foto's aan de muur (tegenover de receptie)
en de kleur van het locje is vrijwel gelijk aan die op je doosje.
Was je ook nog van plan om een 83 of 84 te bouwen? (van scratch)
Mvh Steef

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2014, 21:32:48 »
Ja , leuk kitje.

Maar even een waarschuwing , let op de trapjes , als je die gebogen hebt , zullen ze steeds verbuigen en gegarandeerd afbreken . Ik heb aan de achterzijde van dat bakje een 3e bevestiging gemaakt naar het frame om dit te voorkomen (als je hiervan een foto wil , hoor ik het wel)

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2014, 21:49:11 »
Hoi Ivo,

Ik heb dit kitje ook nog in de kast liggen.
Veel foto's en uitleg zijn welkom.

Frank

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2014, 09:30:09 »
Leuk dat er nu een bouwverslag komt. Heb het torretje een paar keer op de website zitten bewonderen. Lijkt me een heel leuk apparaatje om in de uitvoering als bovenleidingsinspectiekar op een clubbaan rond te rijden (y)

mvg,
Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2014, 12:18:48 »
@Ronald,

Denk dat ik zonder foto wel snap wat je hebt gedaan. Een draadje onder de opstaptreden door aan elkaar gesoldeerd. Ik weet nog niet hoe ik de bakken definitief ga ophangen, maar daarover later in deze post meer.

@Steef,

Interessant die foto, ga misschien wel even kijken. Maar is het een ingekleurde foto? In die tijd waren er nog niet zoveel kleurenfoto's.

Nu het vervolg van de bouw met het remwerk, de baanruimers en de opstaptreden:

Eerst de remmen:



De remmen voor en achter zijn verschillend qua aansluiting. Eerst vouw je de remblokken dubbel en soldeer je die met een klein beetje soldeer vanaf het remoppervlak aan elkaar. Nog even vijlen en je hebt een mooi remblok. Vervolgens soldeer je deze remmen achter de wielen. Hier klopt de tekst van de handleiding niet helemaal, maar de foto's zijn wel correct. De horizontale stangen die onderaan de scheenplaten zitten hebben aan een kant een oog en aan de andere kant niet. De kant met het oog, krijgt er een geëtste dwarsbalk tussen, die over twee losse steunen vastzitten. Deze losse steunen (rembediening?) zit met een 0,5mm draad weer vast aan de remblokken. Aan de andere kant zit een dergelijke draad tussen de remblokken en de losse einden van de horizontale stangen. Volgt u mij nog? Ik mis nu ergens een schaar voor de rembediening of een remcylinder die ervoor zorgt dat de remblokken voor en achter een tegengestelde beweging maken.

Hoe ziet het er dan uit:



Dit is de kant zonder ogen aan de horizontale stangen. Ook de baanruimer is hier al gesoldeerd. De baanruimers komen in gaatjes in het chassis, die aan de buitenkant van de chassisbalken zitten. Het past niet 100%, maar met een beetje buigen zit het zo goed.



Dit is de andere kant van het remwerk, met de geëtste horizontale dwarsbalk.



Dit is dan het totaal met ook de opstaptreden al gemonteerd in het midden.





Volgens mij zit er hier een foutje in de kit tov het origineel. Het is op deze manier makkelijk om de kap van het chassis te scheiden, maar volgens mij zijn de opstaptreden niet op deze manier in de voetplaat verankerd. Ik heb de indruk dat de ophanging in de vorm van handrails doorloopt naar boven en naast de deuren vastzitten in de kap. Het stukje messing voetplaat hoort er volgens mij hier niet te zitten. Dus dat wordt nadenken of ik dit stukje messing weg ga halen en de ophanging langer maak en in de kap ga verankeren.

De kap zelf bestaat uit een stuk resin, waar messing en resin details in moeten worden gelijmd. Dat wordt de volgende bouwfase:



mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
    • DV modelspoor
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2014, 20:49:32 »
Ik volg dit draadje met veel interesse.
Hoewel het vooroorlogs is zit ik al geruime tijd te denken om ook zo`n locje voor in de vitrine te bouwen.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2014, 23:31:31 »
Bouw je hem toch naoorlogs!!

Roosendaal

Simpel tog
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2014, 23:33:59 »
Dat zijn toch die andere, de latere exemplaren?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2014, 00:41:43 »
Yep, of de 83 of de 84.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2014, 19:10:11 »
Waren enkelen later niet verbouwd?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2014, 19:27:38 »
De foto's van Sobat laten de 83/84 zien. Dit zijn geen verbouwde loks van de 81/82. Ze zijn oorspronkelijk ook met het machinistenhuis in het midden geleverd en die is later verplaatst. Maar geen misverstand: de 81/82 zijn rond 1936 gesloopt en wel verbouwd (rond 1916) om een bordes bovenop te plaatsen voor het onderhoud aan de bovenleiding. De 83/84 zijn ook verbouwd en toen is het machinistenhuis verplaatst.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2014, 10:30:04 »
Beetje voortgang aan de kap:



Een groot aantal kleine geëtste messing onderdelen moeten aan de kap worden gezet. Ook zie je hier een aantal resin onderdelen klaarliggen: aspotten met veerpakket, gereedschapskisten, lieren, bufferhulzen etc. moeten allemaal op maat worden gemaakt en in en aan de kap worden gelijmd.



Voor de versie met montageplatform moeten ook dunne sleufjes worden gevijld in de dakrand. Hier komen later messing U-profielen doorheen, waarop het platform leunt. Ook moeten de klinknagels langs de cabinezijwanden worden weggeschraapt, zodat het U-profiel later goed gelijmd kan worden.



Dit ding moet nog op zijn MK's helemaal worden opgevouwen om een platform te maken tijdens de rit. Je kunt het ook uitvouwen aan verschillende kanten, maar dan wordt het een statisch model. Het staat allemaal correct in de handleiding, maar het is toch even een puzzle hoe dit nu correct moet. Ondanks dat het volgens mij goed staat omschreven, deed ik het eerst fout.



Hier heb ik het weer teruggevouwen. Je moet eerst de lange latten dubbelvouwen en dan op elkaar solderen. Dan moet je het stukje waar ze aan elkaar zaten met de vouwnaad wegvijlen, anders past het nooit onder de 2 hekken. Dat wegvijlen moet ik hier nog doen.



De handvatten en het hijsoog zitten hier op de 2 accubakken gelijmd. Ik vind dat altijd lastig om dat te doen zonder te veel lijm te gebruiken. Als je de gaatjes doorboort, kun je aan de binnenkant lijmen. Ik kreeg op een ander forum wel een goede tip hoe je weinig cyanoacrylaat lijm gebruikt. Ik lees hier vaak over lusjes aan draadjes buigen en dan kun je in het lusjes een beetje lijm opnemen. Bij mij blijft het daar dan ook en komt niet meer op het model. Vandaar deze oplossing:



Je koopt een setje naainaalden in de winkel en je knipt het oog open. Dan steek je de punt in een kurk, zodat je het goed kunt vasthouden. Het vorkje bevat de juiste hoeveelheid lijm, die wel op het te lijmen plekje komt. Met een lus lukt me dat niet. Je hebt verschillende maten naalden, dus je kunt er een aantal maken. De lijm verstopt uiteindelijk natuurlijk de vork, maar je houdt het even in een vlam en de lijm is weer weg.

Uiteindelijk wordt het wel wat:



Ik vind de koplampen wat te vlak. Ik krijg van foto's de indruk dat er toch een lamphuis en dan pas de lampring er zat. Dus deze lampen moeten iets verder uitsteken. Ik weet nog niet hoe ik dat moet maken, anders gezegd, hoe ik aan goede lampringen kom. Dat zou eigenlijk een stukje gietwerk moeten zijn. Deze lampen zijn niet verlicht, maar hier zijn nogal eenvoudig 2 LEDjes achter te maken. Ruimte is er ook genoeg te maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: BNLS Baanbreker - NS 81, 82 accculok MK modelbouwstudio's
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2014, 11:43:07 »
Hallo ivo,ik kan helaas geen voorbeeld vinden van het echte model.
Ik weet dus ook niet wat je precies bedoeld.
Is het een idee om een dikke druppel cristalclear op het vlakke gedeelte te laten vallen voor de bolling te kunnen realiseren?
Mvg jamie diks