Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0  (gelezen 49466 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #60 Gepost op: 05 March 2014, 18:12:49 »
https://images.beneluxspoor.net/abload/591/2013091599-04k2uhh.jpg
foto 30

Ik zie op andere foto's die grote plaat en de pomp lijkt door een gat verder naar boven te lopen. In het "zwarte" gat op deze foto zie je inderdaad iets met pen/gat. Dat staat ook op een schematische  tekening die iik heb
Maar hoe zit dat dan weer in de praktijk ?
Moet toch wel stevig zijn gezien het gewicht dat omhoog geduwd moet worden. Ik verwacht dus iets als dwarsbalken over de bodembalken van de bak.

Kwestie van er onder kruipen en kijken.
En dan gelijk er op klimmen en de scharnieren bekijken.
Kan even wachten, want er zijn nog genoeg "frutsels" die er her en der op/aan zitten. Als die geinventariseerd zijn kan ik gelijk de maten opmeten.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #61 Gepost op: 05 March 2014, 18:44:18 »
Die schakels die voor de cilinder zitten hebben niet zozeer met de bevestiging van de cilinder zelf te maken maar vormen de beveiliging die de bak niet te ver laat kantelen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #62 Gepost op: 05 March 2014, 18:57:45 »
Frits,
Geweldig dat je dit zo realistisch weet na te bouwen.
Ga je de bakken met een servo en decoder nog echt laten kantelen?

mvg Joop

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #63 Gepost op: 05 March 2014, 19:40:49 »
Allereerst wil ik laten weten dat ik het erg waardeer en leuk vind dat er met dit project wordt meegelezen en meegedacht. Stimuleert mij om verder te denken dan alleen dit ene model. Maar nog niet te vroeg juichen. Er moet eerst heel wat werk worden verricht alvorens er er een wagen met motorisch aangdreven kantelmechanisme beschikbaar komt.

En let wel... het is hobby en uit eerdere projecten (o.a. NS serie 400, Grote Sik) weet ik maar al te goed hoeveel werk het is voordat er een doosje met een wagen/kit op tafel staat.

Vanavond eerst maar eens de andere bak afmaken, althans een begin maken met.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #64 Gepost op: 08 March 2014, 00:42:31 »
Voor diegenen die denken...."geen bericht meer ?".... ik ben druk met de tweede bak bezig.

Hierbij een kleine constructiewijziging tov de eerste bak.
Ik heb nu de bodemprofielen eerst gedaan en zet daaroverheen het dikke 6x3 profiel (zoals bij 1:1). Precies andersom dus. Scheelt ook weer wat soldeerwerk en alles zit nu in één keer recht.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #65 Gepost op: 08 March 2014, 11:12:14 »
Met frisse moed vanmorgen weer aan de slag.
Het 3x6 profiel is door de frees gehaald zodat ik allemaal rechthoekige uitsparingen heb. Daarna vastzetten op de bodem en beginnen met het volgende seriewerk...de verstevigingshoeken.

Overigens, nu is duidelijker waarom die steunen  er zitten dan bij de eerste bak. Daar had ik een  "vals" gevoel omdat daar alle balken aan elkaar werden gesoldeerd.. Dit geeft een beter beeld van steun.

Nog een 10-tal te gaan.

« Laatst bewerkt op: 08 March 2014, 11:14:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #66 Gepost op: 09 March 2014, 11:13:44 »
En toen was ik er bijna.... Ken je dat?. Nog even afmaken en dan wordt het nachtwerk en ook dan nog . Maar de volgende morgen....

Daarom even een verslag van wat ik tegenkwam en de volgende keer niet moet vergeten of beter doen.


Op één bak had ik al steunen zitten. Die waren al iets bijgevijld om de bak in het lood te krijgen. Nu de uitdaging om op de andere bak hetzelfde te doen......tja, ik wist van tevoren al dat dat een hele uitdaging zou gaan worden. Daarom de twee steunen verwijderd en vier IDENTIEKE steunen uit dik profiel gezaagd/gevijld.


So far so good.


Prachtig vlak en uitgemeten met een lineaal van circa 60 cm of de steunen ook echt vlak/evenwijdig zaten.

Daarna tapjes M2 zetten en monteren op het onderstel. En toen begon het....NIKS RECHT. Zo schots en scheef als maar kon.
De steunen waren wel identiek, maar als er ook maar 1 graad verschil in zit van wat het moet zijn en je zet ze tegengesteld aan elkaar, dan ziet de opbouw er uit als een letter V.

Probleem twee: een van de veren van een draaistel veerde niet 100% in zodat de bak aan een zijde niet op het draaistel leunde, dus scheef ging staan. Dat moet je dan wel eerst zien en niet een uur zitten zoeken. De oplossing hiervoor was een stel ander draaistellen monteren, maar ook toen stonden de twee bakken nog in een V.

De keuze was
1. of nieuwe steunen maken met een minimale afwijking en pas na montage het resultaat zien.
2. of vijlen
Vijlen met de hand gaat al snel fout omdat je niet in een plat vlak vijlt. Het lukte (achteraf bekeken) met een slijpschijf met een diameter van 5 cm in de boortol. Hiermee kon ik het hele steunvlak in één keer raken.

Dit koste me dus 4 uur puzzelen en een korte nacht. Maar vanmorgen met frisse moed dus de slijpschijf er op en binnen 10 minuutjes stonden de bakken keurig in het gelid...Nachtwerk is niet sterk





Als je de wagen nu oppakt, voelt dat enigszins slap. Er is een duidelijk merkbare tordering op het frame tussen de twee bakken. Dus niet voor niets dat je bij het 1:1 exemplaar een kokerframe hebt. Ik overweeg daarom er alsnog een bodemplaat in te solderen.
Hoe zaten die gaten aan de onderkant bij het 1:1 exemplaar nou weer en loopt de koker ook onder de draaistellen ?

Allemaal zaken die je bij het ROCO exemplaar niet merkt, maar ja... dat is nou schaal 0.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2014, 11:18:04 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #67 Gepost op: 09 March 2014, 18:27:43 »
Hoe dan ook heb je in een paar weken tijd een zeer overtuigende VAM wagen in elkaar gezet. Respect!  :)

Groeten, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #68 Gepost op: 09 March 2014, 19:24:00 »
Nou, jouw sikje mag er ook wezen. En de factor tijd speelt eigenlijk geen rol. De ene kan een uurtje per week er aan werken en de ander uren per week (en daarna komt het zijn neus uit).

Ik heb  de mazzel dat ik momenteel de inspiratie en tijd heb. Volgende week kan dat anders zijn (tuin en zo), dus... doorwerken, want ik ben er nog lang niet.
-traptreden
-oplegging bak 2
-bediening dak
en niet in de laatste plaats.. het hele dak. Ook die ik al gemaakt had want ik heb net foto's binnen.....Ai, het zit anders. Is in middels al gedemonteerd.
-details van de pomp
-kokerconstructie frame
-kleine frutsels zoals hijsogen, handgrepen, seinijzers, uitslagbegrenzer en pootjes.

en dan heb ik nog helemaal niet gehad over de scharnierconstructie en oplegging aan de "overhangende" kant van de wagen.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2014, 19:27:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #69 Gepost op: 10 March 2014, 10:23:16 »
Ik heb nog een constructiewijziging uitgevoerd.

Het plaatwerk is uit losse stukken aan elkaar gezet. Daar overheen de ribben en daar weer overheen het dak. Er blijft dus een spleet open. Het nadeel hiervan bleek dat er bij het stralen veel grid in de bak liep en ook nog vast bleef zitten aan restanten flux. Je loopt dan de kans dat er bij het spuiten restanten grid plosteling vrijkomen (Murphy is overal).
Omdat het dak toch nog aan de beurt moest komen, heb ik het "onderdak" verwijderd en een afdichting gemaakt.





De tweedebak is nu zover dat die iedentiek is aan de eerste.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #70 Gepost op: 10 March 2014, 13:33:49 »
Nog wat detailplaatjes waarbij je in het felle licht en het formaat alles ziet. Daardoor zie ik onvolkomenheden die ik met (mijn) het blote oog niet of moeilijk zie.
Bij het origineel zie je de randen tussen de diverse profielen ook heel goed zitten. Maar het wordt nog wel wat plamuren en schrapen. Eerst bouwen.


Ook de driehoeksteunen op de onderste traptreden zitten er op.



« Laatst bewerkt op: 10 March 2014, 13:39:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #71 Gepost op: 10 March 2014, 20:40:16 »
Pootjes onder een kantelbak?.. ja dus.

Bij herstel van het frame moesten de bakken afgenomen worden. Het gebeuirde slechts één enkele keer. Daarom had men er "pootjes" onder gezet. Waarom... om het mechaniek aan de overhangende zijde niet te beschadigen.


foto Hans Nahon, Amersfoort

Poot 1:1 aan de kopse kant.


en in model


Poot onder de overhangende zijde


en in model


en zo staat de bak op de steunen aan beide zijden van de bak.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #72 Gepost op: 10 March 2014, 20:46:38 »
Cool!  (y) wat rest is nog een lading modelvuilnis.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #73 Gepost op: 10 March 2014, 20:50:37 »
Haags vuil zoals in het echt?
Mag ik van jou een potje.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #74 Gepost op: 10 March 2014, 21:01:41 »
Ik zal wat voor je bewaren  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!