Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0  (gelezen 51273 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #45 Gepost op: 01 March 2014, 08:58:19 »
Het ziet echt super uit, dit is echte modelbouw! (y)
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #46 Gepost op: 01 March 2014, 10:05:25 »
En nog leuk om te doen ook.

Het wordt nog spannender als je vanaf de originele bouwtekeningen gaat werken. Dan kom je 1000 dingen tegen die je in model niet kunt maken (ook te klein voor schaal 0) of juist wel kunt maken. Met dit soort dingen moet je geen haast hebben, wel doorwerken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #47 Gepost op: 01 March 2014, 22:42:58 »
Eens moest het er van komen .... plaatjes van het 1:1 exemplaar bekijken om te kijken hoe de steupunten geconstrueerd zijn. Die kan en wil ik niet zo maken als het ROCO model. En dan zie je het onvermijdelijke....het zit anders!
1. de dakluiken steken bij 1:1 veel meer naar buiten met de scharnieren op het schuine stuk
2. ROCO heeft profielen op het schuine deel van de bak aan de linker kant niet weergegeven.

Punt 1: Het inmiddels aangebrachte dak, dat gaat naar de prullenbak.. Jammer, maar helaas.
Dat is nou het voordeel van messing. De vlam er op en het onderdeel komt los. Even oppoetsen en je begint opnieuw.
Punt 2: Dit is inmiddels aangepast (zie foto)



twee minuten later....

« Laatst bewerkt op: 01 March 2014, 22:56:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #48 Gepost op: 02 March 2014, 17:34:26 »
Op het "onderdak"  heb ik profielen aangebracht zodat het dak niet ingedeukt kan worden bij beetpakken. Plaatwerk is van 0,2 mm dikte om de knik makkelijk te kunnen buigen. Achteraf zou ik zeggen 0,5 mm en een vouwlijn maken. Het wordt dan strakker/steviger.





Wat een verschil !


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #49 Gepost op: 02 March 2014, 23:11:03 »
De steunen volgens de 1:1 wagen kan je wel construeren, maar dan luistert het heel erg nauw om alles haaks en horizontaal te krijgen. Ik heb daarom besloten om eerst de bak passend op het frame te bevestigen en daarna de steunen te imiteren.

Twee blokjes messing heb ik, eerst grof gezaagd en op de bak gesoldeerd. Ze zijn van en tapje M-1,4 voorzien. Daarna telkens bijvijlen totdat de bak waterpas stond.
De gaatjes in het frame zijn niet precies rond maar ovaal zodat je de bak nog in de lengterichting kan richten.





De twee steunen zal je later niet meer zien omdat de balk onder de bak, waarop de hydraulische pomp zijn  krachten uitoefent en waarop de steunen zitten, er nog voor komt. Ik schat dat dat een profiel van circa 6 mm dik gaat worden.

« Laatst bewerkt op: 02 March 2014, 23:29:28 door FritsT »

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #50 Gepost op: 03 March 2014, 00:30:55 »
Interessant draadje dit, leuk om de bouw te volgen. (y)

Begint er al goed uit te zien zo.


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #51 Gepost op: 03 March 2014, 09:47:30 »
En dan komt de onderkant aan de beurt...



In de lengterichting komt inderdaad een dik L- profiel  6 x 3. Daarop zitten de drie steunen naar het frame.
Maar er zitten ook profielen onder de bak. .. vanzelfsprekend. De halve maat van het grote 6x3 profiel en om en om enkel/dubbel uitgevoerd. Deze lopen van de ene zijde naar de andere en moeten dus tussen bak en frame passen. OEPS. Ik heb 1-2 mm vrij en dat moeten er dus 3,5-4 worden. De steunen van gisteravond zijn  dus te kort. Daar zet ik dus maar even een plaatje tussen.

Verder zie ik nu dat deze "onderprofielen" opgesloten zitten tussen de profielen aan de zijkant/onderkant van de bak....OEPS. Links wel en rechts heb ik die niet. Daar heb het profiel gewoon een maat te hoog zitten en de schuine stukken op de zijkant dus ook....Slopen, jammer maar helaas.



Maar het positieve is, ik begin de constructie van de wagen wel te leren.
En ik zei altijd al... het is een proefexemplaar en ik zie wel als er fouten komen.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2014, 09:54:04 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #52 Gepost op: 03 March 2014, 11:03:50 »
Dit belooft weer een mooi model te worden, Frits ook al is het nog een proef model.
Ik blij dit draadje dan ook met veel interesse en plezier volgen.

Groetjes edwin

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #53 Gepost op: 03 March 2014, 12:45:55 »
Ik had vanmorgen iets heel anders te doen, maar die "fout" zat me niet lekker. Dan maar de planning omgooien.

Eerst de verkeerde zijkanten gecorrigeerd. Dat was in een kwartiertje klaar. Mooi.
Vervolgens de grote U-6x3 balk.
Daarna heel wat proefstukjes voor de profielen aan de onderkant.. Uiteindelijk uitgekomen op H-1,5x2 (2 is het verbindigsvlak)



Uiteindelijk hou ik een spleet van circa 1,5 over i.p.v. de vermoedde 3,5-4. Vanavond een plaatje 2 mm (met schroefgat) er tussenin maken.
Nou snap ik ook waarom het frame bij 1:1 niet is zoals ik hier heb (rechthoekige doos), maar die is afgeplat op de hoeken. Centimeterwerk.

« Laatst bewerkt op: 03 March 2014, 12:50:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #54 Gepost op: 03 March 2014, 20:48:27 »
Nu de constructie en maten van de steunblokken bekend zijn, heb ik gelijk maar nieuwe gemaakt.
schuinte: 7,8 mm / 2,2 mm,  lengte 18,9 mm , breedte 8,0 mm

Alle 23 profieltjes op de onderkant: knippen, vijlen en solderen...2 uur.

« Laatst bewerkt op: 03 March 2014, 20:50:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #55 Gepost op: 04 March 2014, 23:53:47 »
Na al het werk met de profielen, weer eens wat anders...de oplegging van de kantelbak op het frame

Dit moet ik dus gaan namaken.
Net iets anders dan bij 1:1, maar het moet wel stevig zitten. Losse onderdelen op de grond...nee.



Diverse maten  en ontwerpen heb ik geprobeerd, maar deze gaat het worden. Strip 0,5 mm dik en 5 mm breed. Daarop rust een U-profiel van 5x2 mm.


Het onderste exemplaar is mijn mal/voorbeeld voor de andere die ik moet gaan maken.






Als de bak zou kunnen kantelen, kan je zeggen dat dit onderdeel 100% funktioneel is.

De steunen zelf zitten dus aan de kantelbak zelf.  Blokje uit strip geknipt  3,5 x 2 mm en passend op groot profiel gevijld.
Op onderstaande foto zie je ook één van de hoeksteunen. Ik moet er nog 12 aanbrengen. Strip 1x3 mm


« Laatst bewerkt op: 05 March 2014, 10:05:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #56 Gepost op: 05 March 2014, 12:05:19 »
Zo, die zitten.. Wel dik 2 uur werk om  alles exact in de pasvorm te slijpen en haaks te solderen.

In het begin riep iedereen.. je gaat als een speer.
Nu kan je zien waar de echte uren in  gaan zitten.......details.
En de andere bak moet ook nog.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #57 Gepost op: 05 March 2014, 14:11:26 »
Verslavend om naar het eindresultaat te werken ..

De oplegging zit nu. Drie stuks en uitgelijnd. Dat laatste is eigenlijk het meeste werk, half millimetertje hier, kwart millimetertje daar, maar de aanhouder wint.

Nu dit zit, is de constructie van de wagen eigenlijk voltooid. Resterende onderdelen zijn een kwestie van kinppen en plakken (solderen) Dan denk ik met name aan de scharnieren voor de dakluiken en het afwerken van de pomp.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11502
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #58 Gepost op: 05 March 2014, 16:05:49 »
Ik kan geen duidelijk beeld krijgen hoe de pomp gekoppeld is aan de kantelbak. Daar zullen tekeningen en/of nieuwe foto's voor nodig zijn. Daarom heb ik een tijdelijke constructie gemaakt die binnen enkele seconden weer te verwijderen is. Voorlopig "lijkt" het ergens op in plaats van "in de lucht hangen".


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #59 Gepost op: 05 March 2014, 17:02:00 »
Als ik die drehscheibe foto's bekijk is dat de cilinder met een soort pen-gat verbinding verbonden is. Bekijk foto 30 maar eens (flink vergroten.)
« Laatst bewerkt op: 05 March 2014, 17:05:51 door J J H S »
Jeroen