Totaal aantal stemmen: 192
HoiVolgens mij haal je met de participaties maar 50.000 op. Je geeft immers 50 euro extra korting bij aankoop van het model.Ga je van een winkelprijs van 400 euro uit, dan mag je hoogstens 200.000 investeren om het model klaar te hebben (bij 1000 stuks).Dit lijkt me niet realistisch. Net zomin als dat je veel meer dan 1000 stuks kan afzetten.Bart
Lokpaint,je kunt geweldig schilderen, maar rekenen is niet je sterkste kant. Participanten participeren in de productie van een model. Tussen kostprijs en verkoopprijs zit ook nog zoiets als marge (en niet te vergeten BTW). Je hebt wel gelijk dat als de verkoop straks bij 1.000 exemplaren stopt het voor de producent een verliesgevend project wordt. Niet voor de participanten, die krijgen altijd een model met korting op de (nog vast te stellen) verkoopprijs.Is het glas half vol of half leeg?GroetenTed
Mijn bedoeling is dat een bekende nederlandse fabrikant in staat wordt gesteld in 2016 een analoge Hondekop 4 voor circa €400 in de winkel te kunnen aanbieden. Mijn eerste inschatting is dat voor het ontwikkelen van dit model circa € 200.000 nodig is. Voor de productie is vervolgens minimaal nog eens dit bedrag nodig, maar dat is later zorg van de fabrikant die hem gaat produceren.Voor de financiering van de helft van de ontwikkelingskosten kan ik zorg dragen, de andere € 100.000 zou dan van belangstellenden moeten komen. Ik stel me zo voor dat die participaties (of iets dergelijks) kopen van €100 per stuk. Er zijn dan maximaal 1.000 belangstellenden nodig om dit project van de grond te kunnen krijgen. Mijn opzet is dat een participatie moet kunnen leiden tot een inkoopvoordeel van € 50 per model. Dat wil zeggen dat je dan in 2016 voor € 250 (€ 400 minus € 100 participatie minus € 50 ondernemingsbonus) een Hondekop 4 bij je winkelier kunt kopen.
@Ted,Het lijkt me zinvol op tijd de fiscale aanpak van je plan te (laten) bekijken. - Als je het vooronderzoek en de ontwikkeling (mede-)financieert met bijdragen van partikulieren, dan kun je over het bedrag van die participaties geen BTW aftrekken.- Indien partikuliere participanten 50 euro korting krijgen bij aankoop, is dat een korting op het bedrag incl. BTW. De winkelier moet dus over die korting wel gewoon omzetbelasting betalen.Ruwweg praat je dus over 21% van 150 euro verlies aan BTW.Sander
In dit geval is het geen gewone korting, het is een bonus over een participatie. Die bonus wordt netto afgetrokken van het aankoopbedrag.Over leningen krijg je natuurlijk geen BTW terug. Maar als je onderzoek of ontwikkeling financiert met participatie's van partikulieren krijg je over de kosten van die ontwikkeling geen BTW terug. Je krijgt de betaalde BTW over je inkoop niet terug omdat de financier niet btw-plichtig is.Sander
Maar ondertussen slechts 106 participaties.....