Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:54:54
Dat overkomt mij niet.
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:48:20
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
janvanbemmel
Vandaag
om 11:32:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:16:01
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 11:10:30
Lokpilot 4 defect
door
Menno
Vandaag
om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 10:52:54
Raadplaatje
door
Prutsert
Vandaag
om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
bask185
Vandaag
om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
RobVille
Vandaag
om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VAM65
Vandaag
om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0
door
jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Waarom ontsporen modeltreinen? En wanneer? 'Toeval bestaat niet'
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom ontsporen modeltreinen? En wanneer? 'Toeval bestaat niet' (gelezen 8971 keer)
Mudhen
AKA Genx Diorama
Waarom ontsporen modeltreinen? En wanneer? 'Toeval bestaat niet'
«
Gepost op:
09 February 2014, 16:51:06 »
Hallo allen,
Naar aanleiding van een aantal bouwdraden hier inclusief de bouw van mijn eigen baan
'Section Defilé'
ben ik me af gaan vragen hoe het precies zit met ontsporende treinen. Gezien de 'tafelhoogte' van mijn baan ca. 2.00m bedraagt is een rondvliegende trein natuurlijk een doomscenario. Echter vallen mij wel een aantal zaken op en ben ik benieuwd naar jullie bevindingen, maar vooral ook ervaringen aangaande dit onderwerp.
Bijna iedereen is angstig dat zijn of haar vaak dure modellen een snoekduik maken richting tapijt of erger parket, zeil, plavuizen oid. Dus voorzichtig als we zijn adviseren we elkaar regelmatigh om de rails vooral niet te dicht bij de rand te leggen, want o wee als de trein (vaak juist) precies daar ontspoort!
En gezien ik bij mijn 'baan' geen andere keuze heb dan de rails over bijna de gehele lengte (20m+) op wèl maximaal(!) 11mm van de rand te leggen ben ik benieuwd of onze stelling wel zo waar is....
Confirmed, plausible, busted,....?
Regelmatig zie ik namelijk baanontwerpen in een eerste stadium van fysieke ontwikkeling (open frame / ruwbouw) worden belegd met rails om daarna met veel enthousiasme de eerste treinen erover te jagen om het sporenplan te testen. Ook in de vakbladen wordt dat regelmatig geadviseerd, dus nemen we dat al snel aan voor waarheid en van elkaar over. Dit gaat natuurlijk wel volledig in tegen de stelling dat treinen (voornamelijk) ontsporen waar de rails te dicht bij de rand ligt (of onmogelijk verborgen). Of vergeet men erbij te vertellen dat er langs alle randen eerst vangrails worden bevestigd? Ik zie dat dan alleen nooit op foto's en of video's. Op zijn minst vreemd lijkt me.
Is het niet misschien zo dat we door een combinatie van nieuwsgierigheid, enthousiasme en onhandigheid zelf vaak deel zijn aan de ontsporing van een trein? En dan juist op een ondoenlijke plek, omdat wij ons zelf dan het minst kunnen beheersen....
Volgens mij valt het in de praktijk reuze mee hoe vaak er treinen
zonder enige aanleiding
'airborne' geraken. Of er moet echt iets serieus aan de hand zijn geweest;
- rails niet goed gelegd
- onhandigheid van onszelf
- slecht functionerend materieel
- iets anders...
Ook zijn er natuurlijk vaak meerdere factoren tegelijk die een modeltrein doen ontsporen, maar ik vraag me dus af in welke verhouding het een en ander nou daadwerkelijk plaatsvinden. En het lijkt me leuk de ervaringen hiermee enigszins bij elkaar te hebben staan. En daarbij gaat het me specifiek om de gevallen waarbij er een ravijn ongeluk plaats vond. Ik ben benieuwd, heb het zelf gelukkig nog nooit hoeven mee maken X (fingerscrossed)!
Thanks -1-
«
Laatst bewerkt op: 09 February 2014, 16:53:22 door Mudhen
»
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Klaas Zondervan
Re: Waarom ontsporen modeltreinen? En wanneer? 'Toeval bestaat niet'
«
Reactie #1 Gepost op:
09 February 2014, 16:59:02 »
Als een trein op een randspoor ontspoort, en in het ravijn duikt, dan onthoud je dat, omdat de gevolgen desastreus zijn.
Ontspoort een trein op het midden van de tafel, en blijft netjes rechtop staan, dan zet je hem weer in het spoor en vergeet je het voorval weer gauw.
Het is volgens mij dus vooral een kwestie van beleving. Omdat een trein die de tafel afduikt behoorlijk stuk is, denk je dat een ontsporing op de rand vaker voorkomt. Maar dat is gewoon niet zo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
ivanzon
«
Reactie #2 Gepost op:
09 February 2014, 17:11:52 »
Bij mij is er nog niets gaan vliegen.
Oorzaken tot nu toe:
-Troep op de baan.
- Verkeerd gemonteerde rails.
-Wissel openrijden en dan de andere kant op rijden terwijl er een wagon deels op de wissel staat
- Wagons met scheve wielen
- middelste as die niet of verkeerd schuift (drieasser kan met middelste as geen wissel open rijden)
- kort koppeling die niet wil meewerken.
Maar dat blijft meestal beperkt tot een boel geratel
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
dh3201
«
Reactie #3 Gepost op:
09 February 2014, 17:29:55 »
Ik rij op de vloer, daar kunnen ze niet afvallen
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
cbx
«
Reactie #4 Gepost op:
09 February 2014, 17:34:09 »
Mijn baan is 1,20 meter hoog en er is nog nooit een trein naar beneden gevallen, maar waar dat event.zou kunnen gebeuren heb ik latjes van 4cm hoog op de randen gemaakt!
Ronald Brandt
«
Reactie #5 Gepost op:
09 February 2014, 17:47:54 »
Bij mij ooit een trein gaan vliegen. Niet goed opgelet, reed achter op een stilstaande loc in een onoverzichtelijke bocht. Trein werd geduwd, dus wagons breken uit naar buiten en storten over parallelspoor heen naar de vloer. Zeldzaam geval van pech. was de trein getrokken ,was er niets ernstigs gebeurt.
Voor de rest gebeurde de meeste ontsporingen op wisselstraten. Een combinatie van niet goed gelegd, wissels schakelen terwijl er toch nog een trein rijd enz. En bleef alles netjes op de tafel. ook al liggen sommige wissels ook bijna op de rand.
Als je de rails nauwkeurig legd, is er niet zoveel aan de hand. ook bij testrijden eerst langzaam, goed kijken naar je trein (onrustige loop)eb dan gaande weg de snelheid verhogen.
Ronald
Ronald Brandt
Afgelopen
«
Reactie #6 Gepost op:
09 February 2014, 17:51:12 »
Treinen ontsporen meestal als er mensen komen kijken naar je hobby. 50 proefrondjes rijden zonder problemen en dan komt mijn vrouw even kijken hoe het loopt, nou dus niet meer. Langs de sporen die niet echt zichtbaar zijn heb ik 3 cm hoge kunststof randen gemonteerd (Praxis) om te voorkomen dat ze vallen. Voordat die er zaten hebben 2 loks hier het leven gelaten en inderdaad, op het moment dat er vrienden kwamen kijken hoever ik was met de bouw.
Jeroen Water
NS tijdperk IV (1973/1974)
«
Reactie #7 Gepost op:
09 February 2014, 18:45:06 »
Naast de hier voor iedereen wel bekende oorzaken, wil ik toch ook de zo nu en dan matige constructoe van fabrikanten noemen. Doorzakkende kortkoppelingmechanismen die bij duwbedrijf de koppeling tegen de wisseltongen laat stoten, is bij mij ergernis numme 1.
Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
WWestley
«
Reactie #8 Gepost op:
09 February 2014, 19:26:15 »
Mijn tafel is 80cm hoog en uit voorzorg heb ik een opstaande rand van 5cm over heel de baan. Kan dus niets gebeuren.
Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.
Bartje81
«
Reactie #9 Gepost op:
09 February 2014, 19:30:02 »
Toen ik nog bij mijn ouders woonde had ik mijn niet-dienstdoend materieel op een plank aan de muur op mijn slaapkamer staan met een plastic zijl tegen het stof eroverheen.
Op een dag besloot onze nieuwsgierige poes eens een sprong naar die plank te wagen met alle rampzalige gevolgen van dien; m'n Sprinter, een loc en enkele goederenwagons vlogen 1,60m naar beneden...
kar
«
Reactie #10 Gepost op:
09 February 2014, 20:26:48 »
Ooit een volledige trein het ravijn in laten rijden ivm een verkeerde wisselstand bij een wissel dat
in de toekomst
had moeten leiden naar een uitbreiding van de baan. Die uitbreiding was er op dat moment nog niet
. Op wonderbaarlijke wijze heeft de gehele trein de val van een meter zonder blijvende schade doorstaan.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4
SteeF_NS92
Stefan Akerboom
N-spoorder van Nederlands materieel
«
Reactie #11 Gepost op:
09 February 2014, 23:32:16 »
Over het algemeen zullen treinen de meeste kans op ontsporing hebben in te krappe bochten en soms bij wissels. Vaak heeft dit o.a. te maken met vuiligheid of een defect/verkeerde stand van de wissel of een te hoge snelheid. Proefrijden (vooral voor de bochten) is altijd goed om te doen. Verder ben ik van mening net als andere forumleden dat treinen niet sneller ontsporen bij de rand maar wel dat wanneer deze ontspoort de gevolgen ernstiger zullen/kunnen zijn. Een beveiliging (grotere afstand vanaf de rand of een randje) zal de modelspoorder vooral een veilig gevoel geven in plaats van dat het nodig zal zijn.
Gr SteeF
OUD: N-project Eijssen, NL III/VI -->
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57650.msg3221441145.html#msg3221441145
Mudhen
AKA Genx Diorama
«
Reactie #12 Gepost op:
09 February 2014, 23:43:18 »
Bedankt voor jullie reacties en ervaringen! Geeft al een aardig beeld.
Bij mij ligt de rails hoog en erg dicht bij de rand, maar (bijna) de hele sectie is enkelsporig en waar het inhaalspoor komt wordt er aan beide kanten extra ruimte gecreëerd en komt er waarschijnlijk aan beide zijden nog een verhoging / perron. Daarnaast wil ik de rails denk ik vrij houden van ballast of andere 'onnodige' zaken op die hoogte, dus het spoor blijft op die manier schoon en strak. Ook zal ik mijn uiterste best doen alles min of meer waterpas proberen te krijgen op spoorniveau. De bogen hebben een minimum straal van 80cm en de twee wissels een minimale radius (Tillig EW6 en IBW 934/534). Ik leg eerst een enkelsporig traject en ga dan analoog proefrijden met een goedkoop treinstel. Verwacht daarbij vooralsnog weinig tot geen problemen als ik de flexrails mooi op de rand kan krijgen.
«
Laatst bewerkt op: 09 February 2014, 23:45:55 door Mudhen
»
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Trein-ice3
Een allergaartje heeft altijd wat.
Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
«
Reactie #13 Gepost op:
10 February 2014, 00:09:22 »
In mijn jeugd had ik een trein op zolder. Om daar te komen moest je met een vijf-treden-huishoud-trap omhoog, luik open doen en dan naar boven klimmen. Natuurlijk gebruik makend van alle ruimte voerde de baan ook over de ruimte boven het luik. Niet goed opletten en rijdend op vol vermogen en ja een botsing. Uiteraard precies boven het openstaand luik. Gevolg: een flinke duikeling van enkele wagens naar beneden, stuiterend op de rand van het luikgat en toen 2,40 meter via de traptreden naar beneden en eindigend op de vloerbedekking. Gelukkig waren het de metalen Märklin serie 45XX wagentjes. Beetje rechtbuigen en klaar voor en volgende buiteling. Spreekt voor zich dat het luik in het vervolg gesloten werd
´t zal je nu maar gebeuren met dat kunststof spul. Bij de volgende banen toch maar een vangrail geplaatst. Lijkt wel niet maar tis wel beter voor je portemonnee.
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.
Hemmo
«
Reactie #14 Gepost op:
10 February 2014, 00:37:08 »
Beste mensen,
Modelspoorbanen aanleggen zoals je het wilt hebben, is niet voor iedereen weggelegd. Het vergt geduld, discipline en inzicht. Beetje bij beetje door verschillende opgedane ervaringen wordt deze manier van "werken" naar een hoger niveau getild.
Hedendaags hebben de locs een behoorlijke waarde gekregen en deze zullen niet zomaar worden vergoed door de verzekeringsmaatschappijen wegens ondeskundig gebruik of zelfs door overmacht!
Naar ik meen eisen de verzekeringsmaatschappijen toch een aantal veiligheidsmaatregelen om zulke ongelukken te voorkomen? Het is wel mooi om een modelbaan te bouwen, maar zonder ophoging van de randen o.a. is vragen om ongelukken....en neem van me aan dat het dan
niet
wordt vergoed.
Dus, het is wel leuk om hierover te kissebissen naar de oorzaken van ontsporingen. Uiteindelijk gaat het om het beperken van de schade die enigszins voorkomen had kunnen worden. Dus in plaats van zich te verdiepen naar de oorzaken, zouden jullie beter je eigen ervaringen met elkaar uit te wisselen.
En volgens mij is deze topic daar voor bedoeld.....?
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »