Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36

Auteur Topic: Westlandbaan  (gelezen 558568 keer)

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Westlandbaan
« Reactie #2070 Gepost op: 22 August 2020, 11:01:32 »
Dank je Cor  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #2071 Gepost op: 23 August 2020, 12:45:11 »
Wim bedankt voor het compliment.

Cor, met resin kits is het altijd soms heb je geluk en soms ietsje pech en heeel soms echt probemem.
Bij het middengebouw had ik twee drie kanten die niet alleen gebogen maar die licht naar binnen gekromt waren, dat kan je niet even rechtbuigen in een warmwater bad. Maar ook dit gebouw zit in elkaar naar tevredenheid.

Zo ook het laatste gebouw aan de rechterkant, daar had ik geluk dat het heel makkelijk te bouwen was:

Verder ben ik begonnen met oude fotos te bekijken, het moet de V&D worden van de tijd voor dat deze naar hun nieuwe gebouw verhuisde.

Als ik oude fotos -zwart/wit-  met de niewe fotos van Vögele und Doppio vergelijk, dan ben ik niet zeker of er werkelijk lichtgrijze tegeltjes op de gevel zaten en roodbruinen latten boven de vensters.
Dus ben ik aan het rechercheren welke kleuren er werkelijk zaten. Ergens tendeer ik naar donkerbruin hout en donkergrijs of donkergroenen tegels.

Nu maar eens de vensterramen voorbereiden, hopenlijk kan ik vandaag nog primen, het is namelijk eindelijk weer eens kouder, 23°C.

Gr en prettige zondag

Joke

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #2072 Gepost op: 23 August 2020, 13:08:54 »
Dat ziet er mooi uit Joke. Ben benieuwd naar het eindresultaat.  (y)

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #2073 Gepost op: 23 August 2020, 15:43:19 »
Joke, met jou opmerking over die seconde lijm en 26 graden realiseer ik me het zelfde probleem met hotel de Wereld
 Ook tijdens die warme periode veel moeite gehad om het spulletje geplakt te krijgen. En je moet niet denken dat een dergelijk bouwpakket zonder schuren en recht maken in elkaar te zetten is. Maar ik vond het achteraf best leuk om het een keertje te doen.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #2074 Gepost op: 23 August 2020, 15:50:49 »
...zonder rechtmaken en schuren zeker niet, heb net weer een middag geschuurt en gezaagt (y)

en ja het was waarschijnlijk de temperatuur en de secondelijm combi die de grootste moeilijkheid vormde. ;)

gr Joke

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #2075 Gepost op: 23 August 2020, 16:45:20 »
Zo vandaag zelfs de primer kunnen sprayen, super dat het weer niet warmer geworden is.

De primer is van Vallejo 73.605, dezelfde die voor de bagijnetoren werd gebruikt. Ook de volgende stappen zullen zich aan die orienteren. Nu braaf 24 uur wachten voor de volgende verf stap :angel:

Gr Joke

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #2076 Gepost op: 23 August 2020, 17:05:16 »
Lekker bezig weer Joke  (y)

Wat betreft de secondelijm, ik denk dat het niet zo zeer de temperatuur is, maar de lagere relatieve vochtigheid van de lucht bij die temperaturen. Secondelijm (cyanoacrylaatlijm) heeft vocht uit de lucht nodig om uit te harden.
Een oplossing zou mogelijk een activator zijn, of wachten op lagere temperaturen en/of een hogere RV :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #2077 Gepost op: 23 August 2020, 18:32:09 »
zo nog een laatste update

Ook alle vensters deuren etc zijn in de primer. sommige latjes zijn of waren zeer dun. Na het samen  bouwen moeten nog wat latjes nieuw gebouwd worden.

Prettige werkweek
gr Joke

René 4312

• Offline Offline
« Reactie #2078 Gepost op: 23 August 2020, 22:25:09 »
Wat betreft de secondelijm, ik denk dat het niet zo zeer de temperatuur is, maar de lagere relatieve vochtigheid van de lucht bij die temperaturen. Secondelijm (cyanoacrylaatlijm) heeft vocht uit de lucht nodig om uit te harden.
Een oplossing zou mogelijk een activator zijn, of wachten op lagere temperaturen en/of een hogere RV :)

Als ik secondelijm gebruik maak ik de te lijmen delen nog wel eens vochtig voordat ik de lijm aanbreng.

Zitten bij jou die vensters ook altijd dicht met een vliesje? Zo ja, hoe krijg jij die weg? Dit vind ik altijd de rotste klus bij resin.
René
« Laatst bewerkt op: 23 August 2020, 22:28:16 door René 4312 »
René

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #2079 Gepost op: 24 August 2020, 05:54:39 »
Morgen René

Bij de gebouwen zaten deels vliesjes in de ramen en bij een zeer dikke vliezen, bij de vensters zaten er zeer dunne vliesjes.
Bij de dunste kan je ze me je vinger weghalen, die verkruimelen dan al. Bij de iets dikkere snij ik met een scalpel en/of druk ze er met een vierkante, wat spitsere vijl eruit.
Bij de heel dikke moet je echt uitsnijden, langs de raamrand en een kruis door het midden. het kruis helpt het eerste breekpunt in het midden te maken. soms snijdt ik ietsje binnen de rand zodat ik met een scalpel mesje en een vijl beter tot de rand kom en niets beschadig. En natuurlijk alles navijlen.

Alles bij elkaar is dat het meeste werk bij resin huisjes, en het stoffigste.

Hoop dit beantwoord je vraag,
gr Joke

René 4312

• Offline Offline
« Reactie #2080 Gepost op: 24 August 2020, 06:23:57 »
Ook goedemorgen Joke,

bedankt voor je antwoord, dit is inderdaad het meeste werk, dacht dat het aan mij lag...

René.
René

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
« Reactie #2081 Gepost op: 25 August 2020, 14:33:45 »
Een prachtig gebouw, maar resin vind ikzelf ook een stuk lastiger plakken dan styreen. Maar ja, ik heb je met de soldeerbout dingen zien maken, dus zal dit uiteindelijk ook wel lukken.

Het is mosterd na de maaltijd, maar ik gebruik 90° verstekklemmen om haakse hoeken bij elkaar te lijmen.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2082 Gepost op: 25 August 2020, 15:07:45 »
Bij de dunste kan je ze me je vinger weghalen, die verkruimelen dan al. Bij de iets dikkere snij ik met een scalpel en/of druk ze er met een vierkante, wat spitsere vijl eruit.
Bij de heel dikke moet je echt uitsnijden, langs de raamrand en een kruis door het midden. het kruis helpt het eerste breekpunt in het midden te maken.
Ik lijm een vel schuurpapier (korrel >180) op een vlakke plaat multiplex en schuur dan de achterzijde van de gevel tot de vliesjes er zelf uit vallen.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2020, 15:26:25 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #2083 Gepost op: 25 August 2020, 15:13:54 »
Wim Bedankt, ieder nieuw project is altijd weer een uitdaging, anders wordt het saai ;)

Marc, voor die van Artitec is dat de beste oplossing, voor deze van Tilly is het een overkill. Had overigens wel zo een latje liggen  ;)
Bij dit gebouw had ik een minstens een deel dat een dik vlies had dat naar binnen in de ramen gekromt lag, dan help een latje met schuurpapier ook niet verder.

Verder hoe minder je schuurt hoe minder je resin stof in je kamer en longen krijgt. 8)

En ik geloof het gebouw is op de goede weg. Hopenlijk kan ik vanavond eens wat verder knutselen.

gr Joke

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #2084 Gepost op: 25 August 2020, 15:50:43 »
24 uur drogen voor Vallejo verf?  :o Een half uur, dan ga ik alweer verder. De geadviseerde droogtijd op het flesje geldt (ook) voor het aanbrengen met de kwast, wat een dikkere laag is. Als je het spuit, is het al bijna droog als het uit de spuitmond komt. Bij trein/trammodellen, die nog vaker gehanteerd gaan worden, houd ik voor de zekerheid een langere droogtijd aan, maar voor een gebouw hoef je niet zo lang te wachten.

Het mooie van Vallejo is dat je na een paar minuten al straffeloos over de verf heen kunt met een nieuwe laag, bij het dun schilderen met een penseel. Bij Tamiya gaat het korrelen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.