Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:56:25
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
Vandaag om 01:05:47
Baanplan fabriek met spooraansluiting en kade H0 door Reeks77
Vandaag om 00:44:29
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 00:00:25
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
31 mei 2020, 23:52:27
Projekt 083-338 door 44
31 mei 2020, 23:52:17
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Ruben90
31 mei 2020, 23:35:50
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door GeKatreinen
31 mei 2020, 23:27:35
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door FHJ Seller
31 mei 2020, 23:03:01
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door moonlicht
31 mei 2020, 23:00:43
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Peter Kleton
31 mei 2020, 22:57:25
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
31 mei 2020, 22:41:17
DR5000 Problemen met Hoge locomotiefadressen door John18
31 mei 2020, 22:35:12
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door NS8714
31 mei 2020, 22:21:56
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door mDDM
31 mei 2020, 21:56:57
VERPLAATST: ESU 194, rijdt deze door Fleischmann Profi 6120 bochten? door Bert van Gelder
31 mei 2020, 21:53:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
31 mei 2020, 21:50:45
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door MOVisser
31 mei 2020, 21:42:07
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
31 mei 2020, 21:38:38
Rijtuigen op De Meer door mDDM
31 mei 2020, 21:38:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
31 mei 2020, 21:38:06
Autotransporter autoslaaptrein D141 begin jaren ‘60... door mDDM
31 mei 2020, 21:03:47
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door 44
31 mei 2020, 20:44:45
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door NS264
31 mei 2020, 20:36:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bigboynl
31 mei 2020, 20:27:18
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
31 mei 2020, 20:15:27
Trafo na laten kijken? door Patrick Smout
31 mei 2020, 19:55:36
Doornvliet door cor_b
31 mei 2020, 19:20:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
31 mei 2020, 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
31 mei 2020, 19:07:54
  

Auteur Topic: Wat hing er achter een Blauwe Brabander  (gelezen 102846 keer)

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 461
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #330 Gepost op: 16 november 2015, 12:14:11 »
Ziet er geweldig uit.  (y)

Ik hou me aanbevolen voor een etsplaat. :D
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3903
    • Modeltrein projecten
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #331 Gepost op: 16 november 2015, 15:25:28 »
Zo, wat hebben we nu? Een BB, een 3-tal facultatieve Postwagens (ik heb er maar 1 op dit moment), een NBDS E, een Lv, een WR, een 3-tal SS ABd (ik heb er maar 1 op dit moment), een SS ABDd, een Saksische ABd en nog een SS ABd (waar ik er dus maar 1 van heb)

Wat moet ik dus nog maken, een aantal postwagens in SS outfit en nog wat ABd's in SS outfit, maar liever nog een paar van het type zonder lichtkap. De 631-651. Daar werk ik op het moment aan. Maar op zich is de trein fotografisch compleet. Met wat smokkelen. 8)

Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #332 Gepost op: 16 november 2015, 16:57:58 »
En dat gaat bruin trekken denk je? Het volk wacht in spanning af ;D
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5774
  • Spaar ze allemaal.
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #333 Gepost op: 16 november 2015, 16:59:59 »
Kan die blauwe dat wel trekken?
(Als je op dat treintje klikt worden de rijtuigen één voor één heel groot, fascinerend)

Stephan
« Laatst bewerkt op: 16 november 2015, 17:03:35 door prutser »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3903
    • Modeltrein projecten
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #334 Gepost op: 16 november 2015, 17:07:06 »
In het echt wel.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3903
    • Modeltrein projecten
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #335 Gepost op: 27 december 2015, 22:33:03 »
En de SS ABd 631-651 met glad dak kan naar de etser. :D




Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Veldman modelbouw
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #336 Gepost op: 27 december 2015, 22:35:15 »
Respect (y) (y)

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 461
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #337 Gepost op: 27 december 2015, 23:02:58 »
Ziet er weer goed uit.  (y)
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9913
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #338 Gepost op: 27 december 2015, 23:06:56 »
Daar wordt een mooi stukje werk verricht  (y) Binnenkort een paar Nederlands Indische bakken?  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #339 Gepost op: 27 december 2015, 23:47:39 »
Nou Ewout,

Jij bent weer hard bezig!   (y)  (y)

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #340 Gepost op: 30 december 2015, 16:06:59 »
Tsjonge Ewout. 2016 belooft weer een goed modelbouwjaar te worden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3903
    • Modeltrein projecten
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #341 Gepost op: 02 februari 2016, 05:38:11 »
De spoorwegen van het koninkrijk Württemberg beschikten in 1908 over vierentwintig vierassige D-treinrijtuigen eerste en tweede klasse verdeeld over drie series. Twee groepjes van vijf rijtuigen werden in respectievelijk 1895/1896 (Zeichnung 20028A, nummers 701-705) en in 1901 (Zeichnung 20685; 706-710) geleverd met een licht gewelfd dak. De grootste serie van veertien rijtuigen (nummers 711-724) werd in de jaren 1903 tot en met 1908 gebouwd (Zeichnung 20671) en was gebaseerd op het toen ook in Pruisen gebouwde type, maar met een relatief hoog gewelfd dak zonder lichtkap.

Deze dus:


28 feb 1914 Utrecht http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SFA03:SFA022823601
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #342 Gepost op: 17 december 2017, 04:01:20 »
Een poging om dit draadje weer een nieuw leven in te blazen.
Is het iemand al gelukt om een volledige mailtrein in model na te bootsen?

Martijn

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #343 Gepost op: 17 december 2017, 14:01:18 »
Volgens mij is Ewout aardig op weg...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Dikke-daf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Wat hing er achter een Blauwe Brabander
« Reactie #344 Gepost op: 29 februari 2020, 11:11:38 »
Een zeer interessant overzicht van de postrijtuigen in de deze mailtreinen! In het artikel waar naar verwezen wordt (Hesselink; jubileumuitgave Op-de-Rails 1989) staat een overzicht waaruit blijkt dat in 1914 trein 115 tbv Amerikaanse post (als deze er was; meestal eens in de twee weken) er drie postrijtuigen van de SS in de trein extra werden opgenomen, welke als bestemming hadden Oberhausen, Hamburg en Berlijn. In het boek over de NBDS van Freriks/Slieger (Uquilair) en vind ik op blz-168 een tabel met de treinsamenstelling uit 1911 van trein 184, die vanaf 1914 trein 115 is gaan heten, en in die tabel staat dat die 3 extra postrijtuigen tbv de Amerikaanse post deze door de Deutsche Reichspost geleverd werden (eerste 2 naar Oberhausen en de 3e naar Hamburg).
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten, maar dan is er in 1914 wel iets meer veranderd dan alleen een ander treinnummer, vooral mbt de postrijtuigen (bestemming en welke maatschappij ze leverde).
Uitgaande van de omloop uit 1914 met de 3 SS-postrijtuigen, komen bij mij dan de volgende vragen op;
•   Wanneer kwamen deze SS-postrijtuigen terug? Omdat ze verschillende bestemmingen hadden, mogelijk in andere treinen? Ging er via deze route ook post naar Amerika (er zijn voorbeelden bekend dat de post tussen bepaalde landen niet dezelfde route volgde; de keuze voor de verbinding werd/wordt door het land dat verstuurd gemaakt (rekening houdend met afvaarten van schepen en contracten); als er ook post uit Duitstand via England werd verstuurd (en dus via de Vlissinger route), dan lijkt het me dat die postrijtuigen met post ook rekening houden met het vertrekschema van die Amerikaanse post (en blijven ze m.i. maar kort in Vlissingen, want  dat is alleen wachten op de overtocht van de boot en de tijd die reistijd per trein in Engeland).
•   Ik schat in dat deze postrijtuigen toch wel binnen een week weer terug konden komen uit Duitsland. Ze waren maar 1x per twee weken nodig het postvervoer uit Amerika. maar wat deed men met deze postrijtuigen op andere dagen? Als ze niet gebruikt werden, waar werden ze dan gestald (in het geval er geen post vanuit Duitsland via deze route naar Amerika ging, was er in Vlissingen ruimte voor het stallen van de postrijtuigen?)
•   Maar blijkbaar kon het ook voorkomen dat er iedere week post uit de USA werd aangevoerd; als die postrijtuigen toch ergens gestald werden, moet het mogelijk zijn geweest een extra slag te maken.
•   Het is bekend dat in het normaal (dagelijks) meelopende postrijtuig van de Deutsche Reichspost tbv post uit Engeland, dat meeliep naar Berlijn, dat hier werkend vervoer plaats vond (en destijds ook een reden was om deze post over Vlissingen te laten lopen, want in Nederland was het toegestaan dat de Duitse postbeambten in de trein al mochten sorteren) en eerst in Belgie (route over Oostende) niet. Ik twijfel sterk of voor de post uit Amerika er ook werkend vervoer was en vermoed eerder dat dit begeleid postvervoer was, enerzijds omdat er voor maar liefst 3 extra rijtuigen eens in de 2 weken het lastig zal zijn geweest om dienstroosters te maken voor het postpersoneel, maar ook was deze post al deels voorgesorteerd (was dus in de USA al gebeurt); immers de 3 extra wagens hadden allemaal een andere bestemming. Bovendien hadden de Nederlandse PTT- medewerkers die in deze SS-postrijtuigen dan werkzaam zouden zijn, m.i. ook onvoldoende kennis van bestemmingen en treinenloop voor verder transport van de post in Duitsland.
Er wordt (zowel in de OdR-uitgave als het NBDS-boek) ook genoemd dat er soms extra postrijtuigen (dus meer als de 3) meegenomen werden tbv de post uit Amerika. Hesseling noemt een voorval op 2 december 1912 (kerstpost?) met in totaal 5 rijtuigen tbv de Amerikaanse post (maar het aantal postzakken in de regel erboven op blz-52 is m.i. een typo, die genoemde 114 is veel te laag. De dagelijkse post van Engeland voor Duitsland was 400 zakken (staat elders in dat artikel). Helemaal aan het einde van het artikel wordt 1800 tot 2000 zakken en 2125 zakken in een later jaar.
Als 400 zakken een vol rijtuig is (en het is bekend dat het postrijtuig voor de post van Engeland naar Duitsland altijd vol was (de kelderruimtes in die rijtuigen werden hier ook benut), dan is 2000 postzakken in 4 a 5 postrijtuigen voor de Amerikaanse post (zonder werkend vervoer) wel vergelijkbaar.
Helaas heb ik tot op heden geen verdere verslagen in boeken en tijdschriften kunnen vinden, maar als iemand nog wat hierover weet, zou ik dat graag willen horen.