Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan  (gelezen 11332 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Gepost op: 01 februari 2014, 16:04:11 »
Hallo allemaal,

Voor mijn baan Westerweel heb ik onlangs een AKI gemaakt:


Nu was het de beurt aan de aansturing van de AKI. Behalve knipperende lampjes wil ik ook graag het echte geluid.
Om dit te maken heb ik de laatste tijd wat geëxperimenteerd. En ik heb eindelijk succes. Dit leek mij wel een eigen topic waard. Tot nu toe heb ik dit:
<a href="http://www.youtube.com/v/o1PaMN3aQ9c&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/o1PaMN3aQ9c&amp;feature=youtu.be</a>
http://youtu.be/o1PaMN3aQ9c


Het groene ledje stelt de witte lamp van een AKI voor. Het geluid komt uit een microcontroller die op 48MHz draait, via een DAC en opamp is het aangesloten om een simpel speakersetje van een oude computer.
Het geluid is overigens 44kHz gesampeld zoals een cd, alleen dan in mono. Ik moet nog nieuwe geluidsopnamen maken zodat ook een 2e bel op de achtergrond te horen is.
En hij wordt nu geschakeld met een druktoetsje, maar dit wil ik met stroomdetectie gaan doen, dus er is nog genoeg werk te doen.
Ik hoop dat het geluid op de video goed overkomt, ik had het misschien wat harder moeten zetten. Dat was ik vergeten in mijn enthousiasme.  :)
Ik ben al blij met het resultaat tot nu toe, wat vinden jullie ervan?

Vriendelijke groet,
Benno
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2014, 17:35:50 door Automatic-rock »
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2014, 16:43:07 »
Ik weet dat er tegenwoordig 'MP3-spelers' zijn die onafhankelijk van andere zaken allerlei samples op kunnen roepen afhankelijk van wat er op de inputs gebeurt, eventueel opgeroepen vanaf een SD-card.

Zelf gaat daar mijn voorkeur naar uit, maar daar ligt vooral mijn PIC/AVR onkunde aan ten grondslag, dus dit vind ik al heel knap. Ik vind het alleen beetje jammer dat het geluid na 4 'tings' duidelijk overnieuw begint.

Had je al eens in dit topic gekeken?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19817.15.html (bekijk ook de vorige pagina)

Inmiddels heb ik een eigen grote overwegbel staan... maar ik moet daar nog eens een keer goede opnames van maken (samen met een BNLS'er hier, die er 'iets' meer heeft, gaan we nog een combinatie-opname maken) Dan zijn het 2 grote bellen en met wat geluk 2 platte bellen.

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2014, 16:52:19 »
Ik weet niet of je wat aan onderstaande link hebt, is een decoder van tams met losse CD card erin voor geluiden.

http://www.tams-online.de/htmls/produkte/EasySound/produkte_es_maxi.html

Hans
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2014, 17:02:23 »
Er zijn mini sound recorders in de handel (Conrad) hiermee kan je zelf ieder denkbaar geluid opnemen en laten afspelen dmv. een schakeling, reedcontact of anders. Ook zijn er combi geluidskastjes met al geïnstalleerde geluiden, dmv. meerdere schakelingen kan je die aansturen. Zo heb ik er één die eerst een stoomfluit laat klinken, dan de bellen van de overweg en dan het "kedeng,kedeng" geluid van de trein die over de overweg rijdt. Nadeel is dat het wel wat gaat vervelen als elke trein dit geluid te voorschijn tovert.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2014, 17:14:37 »
Zelf gaat daar mijn voorkeur naar uit, maar daar ligt vooral mijn PIC/AVR onkunde aan ten grondslag, dus dit vind ik al heel knap. Ik vind het alleen beetje jammer dat het geluid na 4 'tings' duidelijk overnieuw begint.

Dat is knap, het is namelijk maar 1 ting die in een loop rond gaat ;)
Deze video is maar met een simpele compact-fotocamera gemaakt. Misschien dat icm youtube dat je het idee geeft dat er 4 tings in een loop draaien?

Citaat
Had je al eens in dit topic gekeken?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19817.15.html (bekijk ook de vorige pagina)

Ja, dat topic ken ik zeker. Sterker nog, deze bel die je hoort is een stukje van jouw opname van Rosmalen :D
Morgen ben ik van plan om zelf wat opnamen te maken. Het station hier in Oss heeft nog ouderwetse overwegbellen

Ik weet dat er wel kan en klare oplossingen zijn om geluiden af te spelen. Alleen kunnen ze niet altijd geluiden in een loop afspelen. En als ze het wel kunnen kan je vaak niet voorkomen dat het geluid ergens midden in een ting stopt als de trein voorbij is.

En daarbij mensen, ik moet ook wat te hobbyen hebben ;)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2014, 17:36:08 »
Dat is knap, het is namelijk maar 1 ting die in een loop rond gaat ;)
Deze video is maar met een simpele compact-fotocamera gemaakt. Misschien dat icm youtube dat je het idee geeft dat er 4 tings in een loop draaien?
Na beter luisteren zijn het er 7 a 8: Het is dus een camera of youtube-dingetje waardoor het niet aan 1 stuk doorloopt (of hield je het schakelaartje net niet aan 1 stuk ingedrukt?)
Ja, dat topic ken ik zeker. Sterker nog, deze bel die je hoort is een stukje van jouw opname van Rosmalen :D
Das toch altijd leuk ;) Gek toch dat er nooit eerder iemand mee bezig geweest is.
Alleen kunnen ze niet altijd geluiden in een loop afspelen. En als ze het wel kunnen kan je vaak niet voorkomen dat het geluid ergens midden in een ting stopt als de trein voorbij is.

En daarbij mensen, ik moet ook wat te hobbyen hebben ;)
Het probleem van de trein die voorbij is en de overweg die 'uitrinkelt' is bij mij ook een probleem. Ik heb wat zitten denken over toepassing van afgedankte USB-stick mp3-spelertjes, maar ik moet er, op z'n minst, 2 gebruiken: de ene start het bellen, de laatste eindigt met de 'eindping' van de bellen, die duidelijk langer duurt.

Nou heb ik zelf te weinig verstand van PIC's, maar als je een tweede bel toevoegt moet je eigenlijk zorgen dat die onafhankelijk draait van het andere bestand, anders blijft de tijd tussen de 2 bellen altijd gelijk. En hoe graag we het soms ook willen, in het echte leven zullen 2 bellen nooit in hetzelfde ritme blijven rinkelen.

En oh ja, dat laatste commentaar is natuurlijk ook heel belangrijk ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2014, 17:49:02 »
Dit topic al gezien? Dat is een hardware oplossing voor een elektronische bel.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #7 Gepost op: 01 februari 2014, 18:43:35 »
Die ken ik inderdaad Klaas, er staan zelfs enkele reacties van mij.  :)

@Menno
Dit stukje geluid van 0,262 seconden plus wat code voor de aansturing neemt +/-37% van de beschikbare ruimte in beslag. Ik wil inderdaad nog proberen om ook een eindping toe te voegen
Twee bellen tegelijk (iets verschoven) zou in theorie wel kunnen. Maar dat wordt mij wat te gecompliceerd. Ik heb nooit voor microcontrollers en code schrijven gestudeerd  :-[

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #8 Gepost op: 01 februari 2014, 20:46:09 »
Dit topic al gezien? Dat is een hardware oplossing voor een elektronische bel.
Maar naar mijn mening dan ook wel een nabootsing van het electronisch opgewekte geluid uit het echte leven, waarvan het geluid in de verste verte niet in de buurt komt van de mechanische bellen die her en der nog in den lande te vinden zijn.

@ automatic rock: knap hoor ;) ik ben nooit verder gekomen dan 'zo'n ding' (een 16F628) op een nogal lompe manier een stappenmotortje te laten besturen en de code daarvoor was niet in het EEPROM of zo opgeslagen zodat ik het alleen maar aan hoefde te roepen, alles stond in het flash. En zelfs dat kon vast nog simpeler ook ;)

Heb het bijltje wat betreft PIC's er bij neergegooid, te ongrijpbaar voor mij, met al die registers, banken en weet ik wat. Een 4017, 4093 en dat soort zaken snap ik tenminste omdat ik precies weet wat het bouwsteentje behoort te doen...

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2014, 10:26:02 »
Tja, en van die 4000 IC's weet ik dan weer niks. En wat Klaas allemaal kan maken van een handjevol componenten dat kan ik ook niet.
Van PIC en code weet ik ook nog niet veel hoor. Maar ik vind het leuk en interessant, en met behulp van youtube en google leer ik steeds meer.

Nog een voordeel van mijn schakeling. De knipperfrequentie is precies 45 of 90 keer per minuut zoals in het echt (Hij zit er een tiental microseconden naast, maar dat zie ik door de vingers ;) )
Ik heb het nu zo dat de witte lamp 45 keer knippert en de rode 90. Zo herinnerde ik het mij tenminste (mijn tijdperk is 1985-1995).
Maar nu was ik kijken hoe de witte lamp precies langzaam opkomt en uitgaat, want dat wil ik ook namaken. Al zoekend kwam ik deze video tegen. Daar lijken de rode lampen ook 45 keer te knipperen?
Ik weet wel dat bij AKI's van na 2000 ook de witte lamp 90 keer per minuut knipperde. Ik weet nu dus niet meer wat correct is, of kunnen alle combinaties?  ???

Ik denk dat ik in de software maar beide opties inbouw en dat ik dan via 2 dipswitches kan kiezen tussen de twee knipper frequenties
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2014, 20:52:41 »
Weer wat verder gespeeld. Ik heb voor de witte AKI lampen gezorgd dat ze langzaam aan en uit gaan , zoals dat vroeger ging.
Ook heb ik afgelopen zondag geluidopnames gemaakt en deze gebruikt. Er is nu een intro, bellen in een loop en daarna een eindbel met eindping.
Dat intro is zo kort dat je hem eigenlijk niet opmerkt. Maar ik weet dat het er is  :)
De bellen zijn er nu 2 die je hoort, die blijven gewoon gaan zolang het spoor bezet is.
Daarna komt een eindbel. Eigenlijk ging 1 van de bellen nog 3 keer ping voordat hij er mee stopte. Dat vond ik wat overdreven voor mijn overweg. Ik heb het nu zo dat als de bel stopt één bel nog 1 keer ping doet en dan nog de eindping.

<a href="http://www.youtube.com/v/rImefS6RkZg&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/rImefS6RkZg&amp;feature=youtu.be</a>
http://www.youtube.com/watch?v=rImefS6RkZg&feature=youtu.be
Het intro en de bellen zijn in cd kwaliteit, voor de eindping heb ik een iets lagere geluidskwaliteit moeten nemen omdat het anders niet meer in het ic paste.
Ik hoop dat alles goed overkomt op het filmpje :)

Vriendelijke groet,
Benno

Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2014, 23:57:02 »
Nog een voordeel van mijn schakeling. De knipperfrequentie is precies 45 of 90 keer per minuut zoals in het echt (Hij zit er een tiental microseconden naast, maar dat zie ik door de vingers ;)
Och, met een 555 en een kleine condensator kun je een aardig eind komen kwa precisie hoor ;) Dan is de afwijking ook maar enkele tientallen microseconden, alleen is de temperatuurstabiliteit wat verder te zoeken ;)
Ik heb het nu zo dat de witte lamp 45 keer knippert en de rode 90. Zo herinnerde ik het mij tenminste (mijn tijdperk is 1985-1995).
Maar nu was ik kijken hoe de witte lamp precies langzaam opkomt en uitgaat, want dat wil ik ook namaken. Al zoekend kwam ik deze video tegen. Daar lijken de rode lampen ook 45 keer te knipperen?
Ik weet wel dat bij AKI's van na 2000 ook de witte lamp 90 keer per minuut knipperde. Ik weet nu dus niet meer wat correct is, of kunnen alle combinaties?  ???
Ik ken de AKI's (en AHOB's) eigenlijk alleen maar met de oude 45 keer per minuut: de AKI die het hier in Purmerend nog tot 2002 of zo uithield heeft tot die tijd zowel de rode lampen als de witte lamp in hetzelfde 'trage' tempo knipperend gehad.
De AKI die buiten Purmerend in het Wormerpad tot op z'n minst 2004 heeft overleefd, heeft ook nooit afwijkende snelheden tussen wit en rood gekend, althans, niet in de tijd dat ik 'm gekend heb (1996-2004).

Maar als je het forum doorzoekt kom je wel veel berichten tegen van vooral de oudere leden die zich kraakhelder herinneren dat de witte lamp veel meer 'opflitste' en dat ook sneller deed. Ik zag laatst ook een oud filmpje waarbij het veel meer een 'flits' was. Eens kijken of ik die kan vinden. EDIT: ik kan 'm niet vinden.

Overigens: waarom heb je de rode lampen nog als LEDs geïmiteerd? Ik vond juist dat trage aan- en uitgloeien van die lampen wel z'n charme hebben, maar ja, wie ben ik... ;D

Jammer dat de 'eindping' van een andere toonhoogte is (maar ik weet ook hoe moeilijk het is om die 'in het wild' goed te vangen zonder dat er iemand in een auto een dot gas geeft of er op een andere manier omgevingsgeluid meekomt)

Overigens, Automatic: ik ben een tijdje terug begonnen met de tekeningen voor een AKI in messing. De onderdelen heb ik inmiddels geëtst en ik heb al wat voorbereidingen getroffen voor de bouw van het ding.

Mocht je ook een set willen, kan ik altijd een tweede etsen en samen met de SMD-LEDs en andere zaken toesturen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2014, 08:55:16 »
Citaat
....tekeningen voor een AKI in messing. De onderdelen heb ik inmiddels geëtst ....
@Menno: maak je daar een foto verslag van? Lijkt me erg interessant (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2014, 11:15:40 »
Het geluid klinkt in ieder geval heel realistisch.

Maar waarom die obsessie om de knipperfrequentie exact 45 resp. 90 keer per minuut te maken. In het echt zijn ze ook niet zo precies.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Overwegbellen, digitaal op de modelbaan
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2014, 13:48:22 »
Dat is geen obsessie hoor Klaas. Het is precies dezelfde moeite om ze 45 keer of 45,78 keer per minuut of 67,894 keer per minuut te laten knipperen. Dus ja, waarom dan niet 45 en 90 aanhouden? :)

@Menno,
Ik ben erg tevreden met mijn 3d geprinte AKI's die hierboven ook staan. Maar bedankt voor het aanbod.

Eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar een filmpje van een AKI van na de ombouw met 1 achterscherm en voor de introductie van Leds. Zoals ik het mij herinner gingen juist de witte lampen zo traag aan en uit en waren zeker geen flits. En dit filmpje bewijst dat ook:
http://youtu.be/zeQYYGPcQy0?t=1m55s
En daar gaan de rode lampen wel direct aan en uit. Maar bovenstaande film is van 2002 denk ik aan de titel te zien, dus dat zouden best leds kunnen zijn.

Het nagloeien is trouwens hardware-matig gemaakt. Dat wil zeggen weerstandje-elco-transistor. Dus dat kan ik ook voor de rode lampen doen.
Zoals ik al zei hoop ik echt dat er iemand is die een filmpje uit die tijd heeft, want ook de berichten op dit forum spreken elkaar nog al eens tegen.
En als ik op mijn herinnering af moet gaan dan knipperde de witte lampen langzamer dan de rode, terwijl dat misschien wel onmogelijk is?
Ik ga mijn print dus maar universeel houden zodat ik met het omschakelen van een simpele dipswitch het kan veranderen
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl