Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.  (gelezen 3623 keer)

Verrijdt

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Gepost op: 30 January 2014, 17:00:40 »


Een gedeelte van mijn fabrieksterrein.



Zicht langs het station.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2014, 17:25:12 »
 ??? problemen  ???
Jeroen

Verrijdt

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2014, 17:32:33 »
ja problemen doordat ik - lekker onschuldig- de hele boel op zachtboard heb gelegd en ik tot nu toe achter de feiten van deze wel heel foute keuze aan loop.

Loks die op de meest onmogelijke plaatsen stil blijven staan, plots optredende elektrische storingen etc etc.
Nu ben ik zo "ziek"van al die problemen dat er een nieuwe baan aan zit te komen.
Het tekenen in Anyrail van een nieuw baan ontwerp is niet zo snel gedaan als ik wel dacht....

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2014, 18:18:49 »
Zachtboard hoeft geen problemen te geven... Heb meerdere beurs banen daarop gebouwd zien worden. Wel zou de verwerking van invloed kunnen zijn.

Gebruik je oude fleischmann rails?
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12232
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2014, 19:03:39 »
Als dat zachtboard in contact komt met vocht,zoals bij bv ballast verlijmen,ja dan gaat dat niet altijd even goed met het board  :-\
Zonde want dat ziet er ondanks dat de foto's niet geheel zuiver zijn,wel goed uit.
Wat wordt de volgende stap ?
De oude baan zoals je zit te overdenken wegwerken en recycelen wat kan of alles foetsie en geheel alles opnieuw gaan doen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9403
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2014, 19:06:45 »
Goede ogen Floris, zie alleen maar blokjes op de foto, veel te lage resolutie om er iets van te maken..

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2014, 20:29:20 »
Stilstaande loks...
een keer goed de rails schoonmaken. Oude doek, wasbenzine, poetsen maar.

En de loks eens nazien. Want de wielen of stroomafnemers kunnen ook heel vuil worden.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Verrijdt

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2014, 20:35:39 »
ja, sorry voor de onduidelijke foto's, zijn genomen met mijn mobieltje en dat geeft niet zo'n kwaliteit foto's.

Wat de baan betreft zit ik te twijfelen: moet ik hem helemaal afbreken en helemaal opnieuw beginnen. Zonde van al het werk wat er al in is gaan zitten of toch nog er iets van proberen te maken..
Rails ligt op een zwarte schuimbedding en dat ligt weer op de zachtboard platen.

Als rails heb ik Roco-Line zonder bedding.

Vandaag heb ik gemerkt dat mijn Lokmaus 3 kortsluiting op de baan aangeeft; dit treedt willekeurig op.
Rails is helemaal schoon en van de loks die ik heb zijn de wielen grondig schoongemaakt en nagewreven met een niet pluizende microvezel doek.

Graag advies wat deze kortsluiting zou kunnen veroorzaken en nee, er ligt nergens iets van metaal over de rails...

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2014, 20:40:25 »
Kun je de baan ook elektrisch in secties opdelen?
Dat maakt het wel een stukje makkelijker om de storing te vinden.

Doet de muis het wel, als je een los stukje rail aansluit?
(ligt het niet aan de muis? Ik had ooit eens een vage storing, die uiteindelijk veroorzaakt bleek door een defecte regelknop op een transformator. Dat was wel even zoeken... :-\)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2014, 20:44:03 »
Dat ligt niet aan je ondergrond.

Een lijstje om na te lopen:
  • Zijn alle 2 adderige dragen heel
  • zitten er geen aansluitingen waarmee je kortsluiting kan maken
  • heb je kortsluiting als je geen treinen en wagons op de rails hebt staan
  • kun je decoders(wissel en sein) loskoppelen? Is er dan nog sluiting
  • kun je een booster loskoppelen heb je dan nog sluiting
  • heb je wisselen die een puntstuk heeft die gestuurd voor door de wisselmotor met stroom

Ben benieuwd of je hier iets aan hebt

Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Verrijdt

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2014, 21:06:18 »
Op de 1e plaats hartelijk dank voor jullie snelle reakties met tips en trucs!

Voor de volledigheid het volgende:

- de kortsluiting treedt willekeurig op als ik met een lok rijd en en willekeurige plaatsen op de baan.
- de baan is op diverse plaatsen gevoed

Ik zou de baan wel in blokken willen opdelen zodat met name het stationsgedeelte beveiligd kan worden maar als ik kijk naar het prijskaartje van sytemen als Uhlenbrock, Raptor en wat daar nog allemaal bij komt kijken slaat dat voor mij toch wel een enorm gat in mijn begroting.
Is er een systeem van ( digitaal) beveiligen wat niet zo duur is? Heb al iets van werken met een Arduino gehoord maar twijfel of dit wel een haalbare kaart is?



Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #11 Gepost op: 30 January 2014, 21:50:39 »
Waar is de schuimbedding van gemaakt?
Groeten

Olav

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #12 Gepost op: 30 January 2014, 22:56:12 »
Heb je verlichte Fleischmann wagons met fitting op de bodem? Die willen nog wel eens sluiting maken tussen de stroom leiding en het gewicht plaatje dat erin zit, paar stukjes isolatie tape lost dat op. 

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #13 Gepost op: 31 January 2014, 00:02:09 »
Ik weet tot op dit moment niet wat je allemaal op je baan hebt staan. Kun je daar wat meer oververtellen? Aantal locomotieven (merk, leeftijd), aantal verlichte wagons etc. Welke centrale gebruik je? Een nog een vraag hoe weet je dat het kortsluiting is? Het kan net zo goed een overbelasting van de centrale zijn.

Marius.
Marius

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Mijn treinbaan die de nodige problemen kent.
« Reactie #14 Gepost op: 31 January 2014, 11:06:54 »
Ik zou aanraden om eerst alle rijdend materieel van de baan te halen . Als je dan nog kortsluiting krijgt ligt het probleem in de baan en niet in het rollend matrieel. Daarna stuk voor stuk een loc of stroomtrekkende wagon op de baan te zet en een tijdje rijden . Zo kom je vanzelf bij het stuk dat ellende veroorzaakt.
Als je de baan leeg hebt, zou ik hem ook meteen even helemaal stofzuigen. Ik heb ooit ook kortsluitingsmeldingen gehad op een stokoude lenzcentrale. Bleek na lang zoeken toch een draadje in het puntstuk van een wissel. Dat was 1 zo'n heel dun stukje uit zo'n soepel draadje, waar de aders uit meerdere dunne draadjes bestaat. Hierna was het probleem weg tot de centrale overbelast raakte door de vele op de baan staande loc's ( > 50 stuks).

Veder sluit ik me aan bij voorgaande tips.

En mijn voornemen om bij de nieuw op te bouwen baan de rails toch in secties op te delen die met schakelaars of zoiets los te koppelen zijn. Kost wat geld , tijd en planning, maar geeft volgens mij groot plezier bij het opsporen van kortsluitproblemen.

Ronald
Ronald Brandt