Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27

Auteur Topic: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco  (gelezen 128304 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #210 Gepost op: 31 December 2014, 00:22:42 »
100 gulden? Dan kom ik omgerekend aan €500 voor die 1219 (€250.000 voor een huis, €35.000 voor een auto uit het D-segment). Dus waar hebben we het nou over? :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Railhopper

• Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 31 December 2014, 00:58:41 »
Ligt het aan mij of mis ik de cabine in de roco  ???

Klopt die ligt al klaar om opgehaald te worden. Maar het ligt net aan jou  :)

Groet Dave

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #212 Gepost op: 31 December 2014, 01:14:05 »
100 gulden? Dan kom ik omgerekend aan €500 voor die 1219 (€250.000 voor een huis, €35.000 voor een auto uit het D-segment). Dus waar hebben we het nou over? :)

- Peter

Dat Klopt wel zo ongeveer  ;D
De Fleischmann 1200 was samen met de plan D het eerste Nederlandse model wat er op de markt kwam.
De lima kwam later volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2014, 01:16:49 door roadster36 »

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #213 Gepost op: 31 December 2014, 01:14:49 »
In dat opzicht is concurrentie ook prima natuurlijk. Alleen jammer dat die concurrent dan meent dezelfde debiele prijs voor datzelfde model te vragen. Je zou haast vermoeden dat er afspraken gemaakt zijn. Dit was voor Roco natuurlijk dè kans om de concurrent op prijs te verslaan en zo de Märklinisten voor zich te winnen, dus waarom is dat dan niet gebeurd?

Precies de reden waarom ik verwacht dat de AC versie van de 1204/1219 over een jaar wel in de ramsj te vinden is. Het blijft moeilijk de verstokte tandradrijder van zijn geliefde Marklin af te wijken..... (Metalen kap, hijg hijg  ;D)

Voorbeeldje uit het verleden: Ik liet vlak voor het uitkomen van de BR23 van Marklin een AC variant op de Clubbaan rijden tijdens een 3-rail forum dag. Groot was het enthousiasme van de meute toen men de BR23 spotte, maar dat was ook weer als sneeuw voor de zon verdwenen toen de aap uit de mouw kwam en het om een "kunststof" lok bleek te gaan  ;D

henk

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 31 December 2014, 07:11:36 »
Dat Klopt wel zo ongeveer  ;D
De Fleischmann 1200 was samen met de plan D het eerste Nederlandse model wat er op de markt kwam.
De lima kwam later volgens mij.

SCHANDE!!!!!  :(
Lima was toch echt de eerste met een 1200, zie mijn avater.  ;D
Lima 1963 met plan E, Fleischmann 1964 met plan k, Märklin 1965 met ook een soort van plan E. Allemaal het resultaat van een rondvraag onder de lezers van het tijdschrift Miniatuurbanen waaruit bleek dat die lezers graag een 1200 en een Hondekop wilden. Een dergelijke poll was toen precies zo betrouwbaar als nu.

En verder was er natuurlijk al veel eerder een 2200 van BUB en een soort van 1100 van Märklin en nog zo wat.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2014, 07:14:37 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 31 December 2014, 08:57:39 »
Ah

Eindelijk foto's van een Trix naast een Roco. Zitten uiteraard wel verschillen in (zijn allemaal al langs gekomen), maar qua 'smoelen' vind ik hem niet zo gek veel anders.

Ben alleen nog benieuwd naar de verschillen in draaistellen. Als ik zo de afstanden baseer op dwarsliggers zie ik denk ik kleine verschillen ? Maw, wat is het verschil nu echt ? Iemand twee draaistellen naast elkaar zetten ?
« Laatst bewerkt op: 31 December 2014, 09:22:12 door Martijn de Kuiper »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #216 Gepost op: 31 December 2014, 09:58:24 »

Trix
En op Groterdam kun je de Roco versie aanschouwen.
De Marklin versie ziet er goed uit, maar de Roco vind ik geweldig  (y)
Vr. groeten,
Bob

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #217 Gepost op: 31 December 2014, 10:23:40 »
Als ik naar de birdseye vieuw foto kijk van de 2 1200en,dan lijkt t alsof de onderste loc korter is dan die erboven.
Klopt dit of ben ik nog niet wakker ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #218 Gepost op: 31 December 2014, 10:31:20 »
Gisterenavond op de club een Roco en Trix naast elkaar gezet, zijn even lang.
Wel opvallend dat de Roco ca 2mm lager lijkt te zijn dan de Matrix......

De (in dit geval) 1219 van een clubgenoot waggelde overigens wel opvallend....

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 31 December 2014, 10:36:26 »
Draaistel is idd vele malen mooier. Wie weet ooit...........

Maar echt het verschil in de asafstand kan ik daar niet uithalen. wat op foto's immens lijkt is vaak in real life niet de moeite waard, iig voor mij dan. Milimetertje hier en daar word ik nooit zo wild van.

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #220 Gepost op: 31 December 2014, 11:37:14 »
Oneffenheden in de baan vindt de Roco 1200 niet leuk. Bij mij lopen ze verder keurig. Toch beter die clubbaan aanleggen Floris!!! :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 31 December 2014, 11:43:54 »
Draaistel is idd vele malen mooier. Wie weet ooit...........

Maar echt het verschil in de asafstand kan ik daar niet uithalen. wat op foto's immens lijkt is vaak in real life niet de moeite waard, iig voor mij dan. Milimetertje hier en daar word ik nooit zo wild van.

He gaat in dit geval niet zozeer om de milimeters. In dit geval gaat het om een verschil tussen een symmetrische en een asymmetrische asafstand. Een symmetrieafwijking zie je nu eenmaal snel. Nee, vast niet als het ding rijdt, maar het blijft nu eenmaal een kwestie van appreciatie.

Wat ik persoonlijk ook apprecieer is dat een fabrikant de moeite neemt. Maar dat heb ik al bij de oermodellen van Lima en Fleischmann. Ook toen pletterde Märklin er een standaarddraaistelletje onder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ascona

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 31 December 2014, 17:14:03 »
Grappig dat hier zoveel wordt gepraat over de a-symmetrische asafstand en daarmee de matrix affakkelen.
Denk dat bij 3 kwart van de reaguurders hier een Roco 16/17/18 rondrijdt met foutieve roosters (en men is er nog blij mee ook  ??? )

Oké,in een direct vergelijk vindt ik absoluut de te grove handgrepen van de matrix storend,maar voor de rest doet ie vrijwel niet voor de roco onder,en qua spuitwerk is ie superieur. En ontbrekende onderdelen? Volgens mij komt dat ook niet voor bij marklin,maar ja,zoals al op het duitse forum gezegd,roco kan hier niks fout doen blijkbaar...............
Wat niet wegneemt dat het natuurlijk geweldig is dat roco zoveel nederlandse modellen maakt (ook ik heb er de nodige,en ben er zeer gelukkig mee) maar erg jammer dat fouten en slordigheden roco zo makkelijk vergeven worden en bij andere merken wordt er veel zwaarder aan getild. Immers,als roco er mee weg kan komen,zal er nooit wat veranderen.
Groetjes Patrick

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #223 Gepost op: 31 December 2014, 17:48:16 »
Ik denk dat als Märklin er gelijk een fatsoenlijke aandrijving in had gezet deze hele vergelijking niet mogelijk was geweest.
Alle andere minpunten stellen immers niets voor, die handgrepen kan je verwijderen of vervangen en die draaistellen moet je nameten om het echt goed te zien.
Vr. groeten,
Bob

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #224 Gepost op: 31 December 2014, 20:07:33 »
mee eens: als Márklin gewoon meteen een cardan aandrijving had gebruikt dan was er waarschijnlijk geen Roco gekomen want dan hadden diegenen die de neusringen lelijk vinden deze gewoon vervangen. De Märklin lijkt voor mij voldoende op een 1200, zeker na wat pimp werk.  Maar de aandrijving is bagger. Nu hebben ze dan eindelijk een fatsoenlijke aandrijving in de nieuwere modellen maar dan moet ik toch weer een nieuwe kopen... Dan maar een Roco die ongeveer net zoveel kost en veel gedetailleerder is en ook nog eens op alle assen aangedreven is. Dat de draaistellen ook nog eens asymmetrisch zijn is geweldig maar is geen reden voor mij om de Märklin af te fakkelen. Jammer at het er niet op zat maar dat is alles. Nu Roco dat wel gedaan heeft waardeer ik dat des te meer.

Het te lage rooster van de 1600en is inmiddels ook 'opgelost' omdat Roco waarschijnlijk bang was voor LSM en nee, ik was niet blij met het lage rooster maar er was nu eenmaal geen betere 1600. De Lima 1605 en 1601 die ik had waren nog veel erger dan de Roco. Dat de Märklin wel het rooster op de juiste plek had woog niet op tegen de nadelen van de Märklin. Alweer een motor van 100 jaar geleden en het rooster zat dan wel op de goede plek maar was veel te grof/dik. Ook de sluitseinen zagen er vreemd uit, alsof ze uitpuilden. Ik heb ooit in de dump een Roco Postbank loc gekocht en deze ontdaan van zijn roosters en nieuwe roosters uit styreen strips gemaakt, ik vond het dus wel zodanig storend dat ik dit wilde aanpassen. Maar het project strandde omdat ik (nog steeds) faalangst had om te spuiten.

Ieder heeft zo zijn of haar voorkeuren waar een model aan moet voldoen. De Märklin 1200en kunnen tegen een stootje waar ik bij mijn Roco 1200 op moet passen voor de neuspiercings.. ik bedoel handrepen. Ik heb de stangetjes dus ook nog niet op de bufferbalk gezet. Ik had vergevorderde plannen om mijn Märklin/Trix 1200en om te bouwen met Lifelike proto 2000 draaistellen (zie draadje van 'Pimp my Lima 1200') maar net als zoveel andere projecten (DE 1 en DE 2, Hondekop etc.) is het ingehaald door de realiteit.

Als fabrikanten relatief simpele modellen (zoals Roco 2400 zonder sluitlichten) uitbrengen die door de liefhebber gepimpt kunnen worden met vervangende printjes om sluitseinen en rangeerseinen aan te brengen en zo dan zou ik dat ook wel fijn vinden. De Roco 2400 was wat mij betreft een super geslaagd model. Goede kwaliteit en genoeg te pimpen voor wie dat wenst. Er leek zelfs rekening gehouden te zijn met verbouwing tot 2530. De nieuwe Roco 1600 is ook best goed bedacht. Elk LEDje een eigen aansluit draadje, dus makkelijk op te waarderen. Dan maak je het de pimpende modelspoorder makkelijk en naar de zin. De naadjes in de zijwand storen me niet maar er zijn een aantal die dit dan weer niet leuk vinden. Zo werken de mallen nu eenmaal en een geheel nieuwe mal was weer duurder geweest.

Wat mij betreft mogen fabrikanten de modellen dus simpeler maken mits de basis maar goed is. Dus dit betekent dat er een goede aandrijving in zit, de vorm er goed inzit, verf de juiste kleur heeft en strak is en dat overbodige details die je van 2 meter niet ziet er niet aangegoten zitten. Dit soort details kunnen later toegevoegd/aangeschaft worden als de modelspoorder dat wenst. Zelfde geld voor eventuele opschriften in verschillende kleuren. Dit scheelt weer in tampon druk gangen denk ik en dus centjes. Dan zijn er weer kansen voor de mensen die transfers maken om de verschillende bordjes en schildjes te maken.

Mvg,

Robert