Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 22:47:01
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
  

Auteur Topic: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak  (gelezen 7313 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #30 Gepost op: 31 January 2014, 08:17:55 »
Of anders breiden we toch gewoon het museum uit in die richting ;D

Kijk dat vind ik nou nog eens een leuk idee (y)   ;D ;D
RETROBAHN A.G.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #31 Gepost op: 31 January 2014, 16:07:34 »
Het is heel simpel.
Het Spoorwegmuseum is zelfstandig en wordt niet meer gesubsidieerd door NS
Het museum moet dus zelf zijn exploitatie bekostigen ("winst maken" dus)
En dat kan het museum alleen dankzij de grote manifestaties, en zeker niet uit het "dagelijkse" bezoek.
Tijdens die manifestaties is aan- en afvoer van bezoekers over het Oosterspoor dus essentieel, want die aantallen kan de stadsbus echt niet aan, en voldoende parkeergelegenheid is er evenmin.

En gezien het Spoorwegmuseum een van de grote trekpleisters van Utrecht is, zal de Gemeente het echt niet in zijn hoofd halen om het museum om zeep te helpen, wat projectontwikkelaars en buurtbewoners ook roepen.

Dat dit de Heimwee expres mogelijk maakt is mooi meegenomen, maar in feite bijzaak.

Dirk

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #32 Gepost op: 31 January 2014, 16:48:24 »
Zeg nooit nooit! Wat voor kunstje is het om ooit een aftakking van de Uithoflijn naar het NSM te maken
over het voormalige Lunetten traject en daarbij een aftakking naar de spoorbaan te maken voor
materieel aan/afvoer? Als daarmee het hele noordelijke deel van dat traject zou kunnen verdwijnen?
Mvrgr
Koopmans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #33 Gepost op: 31 January 2014, 17:25:41 »
Tijdens die manifestaties is aan- en afvoer van bezoekers over het Oosterspoor dus essentieel, want die aantallen kan de stadsbus echt niet aan, en voldoende parkeergelegenheid is er evenmin.

Eeeeh, een paar duizend bezoekers op een dag is niet zo bijzonder hoor. In Utrecht zijn wel meer grote manifestaties zonder spooraansluiting en met onvoldoende parkeergelegenheid. Sterker, het oude museum had al dergelijke manifestaties en dat geheel zonder pendeltrein.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #34 Gepost op: 31 January 2014, 19:08:59 »
Zoals Dwem al aan geeft is er weinig parkeerruimte..... Het komt regelmatig voor (afgelopen zondag bijvoorbeeld) dat het parkeerterrein vol is.....

Mvg,
Robin

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #35 Gepost op: 31 January 2014, 19:43:41 »
Vertel mij wat Robin, maar zoals ik al eerder schreef is dat niks bijzonders in Utrecht en wordt er toch van alles en nog wat georganiseerd zonder dat er gelijk een spooraansluiting aan te pas moet komen.
Laten we wel zijn, het is een prettreintje. Lopen van CS is sneller. Als mensen de aansluiting missen zouden ze een paar uur moeten wachten. Wat ze natuurlijk niet doen. Beweren dat het voortbestaan van het museum afhangt van dat treintje is zwaar overtrokken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #36 Gepost op: 31 January 2014, 20:38:30 »
Nogmaals materieel overbrengingen van eigen materieel en aan en afvoer van gast materieel...
Het gaat hier niet alleen om de pendeltrein.

Groeten Edwin.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #37 Gepost op: 31 January 2014, 23:16:57 »
Met diverse kinderen in allerlei (jonge) leeftijden het hele stuk vanaf CS lopen? Dream on... de pendeltrein is juist onderdeel van het "dagje uit".

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #38 Gepost op: 01 February 2014, 01:20:47 »
Zeg nooit nooit! Wat voor kunstje is het om ooit een aftakking van de Uithoflijn naar het NSM te maken
over het voormalige Lunetten traject en daarbij een aftakking naar de spoorbaan te maken voor
materieel aan/afvoer? Als daarmee het hele noordelijke deel van dat traject zou kunnen verdwijnen?
Mvrgr
Koopmans
Wat zou je denken van: ze moeten dan een trambaan kruisen? De Uithoftram komt namelijk ten oosten van het huidige spoor te lopen en daarmee is een aansluiting op het hoofdspoor feitelijk onmogelijk. Want ik denk niet dat de veiligheidsjihad in Nederland ooit zo'n kruising zal toestaan.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #39 Gepost op: 01 February 2014, 01:25:27 »
Eeeeh, een paar duizend bezoekers op een dag is niet zo bijzonder hoor. In Utrecht zijn wel meer grote manifestaties zonder spooraansluiting en met onvoldoende parkeergelegenheid. Sterker, het oude museum had al dergelijke manifestaties en dat geheel zonder pendeltrein.
Dat laatste is niet waar. In 1994, 1996 en 1998 was er een stoommanifestatie en in alledrie de jaren is er een pendeltrein geweest. In 1994 met DDM/DDAR*, in 1996 met o.a. de 273 en in 1998 met de SSN (pendelde tussen Db en Utm).
Groetjes,
Emiel
* Geen idee of welke van de twee het was, wel dat ze een "rondje" reden: Ut-Bhv-Utm-Ln-Ut.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #40 Gepost op: 01 February 2014, 02:33:44 »
Het verschil zit hem in DDM-1 of DDM-2/3, laatste is hetzelfde als DDAR, maar dat is verder offtopic.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #41 Gepost op: 01 February 2014, 07:46:44 »
Dat laatste is niet waar. In 1994, 1996 en 1998 was er een stoommanifestatie en in alledrie de jaren is er een pendeltrein geweest. In 1994 met DDM/DDAR*, in 1996 met o.a. de 273 en in 1998 met de SSN (pendelde tussen Db en Utm).
Groetjes,
Emiel

Ja en? Er waren ieder jaar drukke bijeenkomsten, zoals Pasar Perron en het kerstgebeuren. Na de heropening is de pendeltrein regelmatig langdurig buiten dienst geweest en gingen de jaarlijkse manifestaties ook door. Van mij mag het treintje blijven, maar klamp je niet vast aan de illusie dat het een levensader voor het museum is. De busverbinding is momenteel beroerd, maar dat is gemakkelijk op te lossen. En ja Tim, dat wandelen doen mensen nu al in grote aantallen, desnoods met kinderen. De binnenstad is voor veel mensen namelijk ook onderdeel van het dagje uit. Leuker dan wachten, overstappen en weer 20 minuten in een Sprinter, nadat ze net met de trein Utrecht CS hebben bereikt. Hoe leuk is dat met een paar kinderen?

Ik droom niet. Ik heb slechts een vrij redelijk beeld over wat in Utrecht belangrijk is en daarbij hoort een eeuwige en logische discussie over schaarse grond in en nabij de binnenstad, zelfs in economisch mindere tijden. Je droomt pas als je denkt dat de verbinding met Blauwkapel tot in lengte van dagen kan worden gegarandeerd. Ik denk dat beter een slimme oplossing bij Lunetten had kunnen worden bedacht. Nu dat niet is gebeurd moet het museum een hoop energie steken in het permanent overtuigen dat de verbinding met Blauwkapel moet blijven. Paul van Vlijmen kan dat wel. Aan de andere kant, er hoeft maar één keer een ander besluit te worden genomen. Eerste ronde over een tijdje: "kan dat spoor niet een stuk smaller?"
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #42 Gepost op: 01 February 2014, 11:12:50 »
Wat zou je denken van: ze moeten dan een trambaan kruisen? De Uithoftram komt namelijk ten oosten van het huidige spoor te lopen en daarmee is een aansluiting op het hoofdspoor feitelijk onmogelijk. Want ik denk niet dat de veiligheidsjihad in Nederland ooit zo'n kruising zal toestaan.
Groetjes,
Emiel
Pendeltram? Ook de figuraties 'busbaan', 'trambaan' (inclusief rehabilitatie van halte Biltstraat) zijn al de revue gepasseerd in de afgelopen jaren. En hoeveel afspraken denken jullie dat er in de afgelopen jaren zijn gemaakt en weer gebroken op basis van nieuwe feiten? Feiten hernieuwen zich telkens weer, en geloof mij, en Henk, de Oosterspoorbaan verdwijnt. Dat is namelijk de rode draad door alle afspraken van de afgelopen jaren. Steeds verdwijnt er een stukje bestaansrecht. Het zou zelfs zomaar kunnen dat het hele NSM wordt overgeheveld naar Blerick. Zou me echt niet verbazen. Niet vandaag, niet morgen, maar met een jaar of twintig, dertig?

Groet
Huibert

PS. De stadsbus kan de NSM-bezoekers niet aan? De stadsbus komt niet bij het NSM. Uitstaphalte voor het NSM is de stadsschouwburg. Vandaar lopen naar het NSM. Hoeveel buslijnen stoppen bij de SSB?  En hoeveel zijn dat er per uur? En die kunnen die paar duizend mensen niet aan? Kom nou.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2014, 11:16:49 door Huibert »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #43 Gepost op: 01 February 2014, 12:17:35 »
Het enige wat ik hierover wil zeggen, is dat alles voor het juiste bedrag te koop is...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #44 Gepost op: 01 February 2014, 20:49:24 »
Blerick ligt niet echt centraal in het land...