Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 22:47:01
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25

Auteur Topic: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak  (gelezen 7312 keer)

Florisw

• Offline Offline
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #15 Gepost op: 30 January 2014, 01:16:47 »
...komt er dan ook niet eens een mooie open dag voor het publiek n.a.v. ingebruikname nieuwe loods.

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 January 2014, 07:37:57 »
Ja en de huizen markt,of de markt voor nieuwbouw bedrijven terreinen gaan de laatste tijd echt vooruit  ::)
Aangezien de nieuwbouw projecten nog redelijk op hun achterste rusten vanwege iets wat men crisis noemt,zal het voorlopig wel loslopen met welke discussie dan ook.

Maar in die buurt niet hoor. Hier bestaat nog ateeds het verschijnsel kijkfile met biedbriefjes voor de meest gewilde huizen, staat een huis gemiddeld een maand of drie te koop en heb je nieuwbouw met inschrijflijsten op iedere beschikbare postzegel grond, alleen is die grond er haast niet. Hier kunnen Prorail en de gemeente nog wat verdienen om de financiële gaten te helpen dichten. Vandaar dus mijn veronderstelling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 30 January 2014, 08:43:09 »
Je kunt gerust stellen dat "die interessante grond" de enige reden is dat het niet voor museale doeleinden in gebruik is. En dat er nog niets gebeurd is, komt omdat ambtelijke molens langzaam malen. Die loods naast de HTMU is zo'n beetje een jaar geleden gesloopt.
Groetjes,
Emiel
En dat niet alleen. Het reces waar we in zouden verkeren heeft er voor gezorgd dat de doorontwikkeling van die grond is stop gezet. Project ontwikkelaar heeft in ieder geval zijn gewilde grond. Nu alleen even wachten op betere tijden en binnen no-time staan er panden en geluidsschermen ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 30 January 2014, 08:46:20 »
Maar in die buurt niet hoor. Hier bestaat nog ateeds het verschijnsel kijkfile met biedbriefjes voor de meest gewilde huizen, staat een huis gemiddeld een maand of drie te koop en heb je nieuwbouw met inschrijflijsten op iedere beschikbare postzegel grond, alleen is die grond er haast niet. Hier kunnen Prorail en de gemeente nog wat verdienen om de financiële gaten te helpen dichten. Vandaar dus mijn veronderstelling.
Prorail zou willen dat ze die grond in eigendom hadden. Helaas voor hen is de grond van NS, Prorail verdiend er dus geen dubbeltje aan mocht NS het willen verkopen ;)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 January 2014, 09:05:30 »
Nou ja, tot nu toe treedt ProRail altijd op als eigenaar in de discussies over hergebruik van de Oosterspoorbaan. Want die discussies lopen dus al hè mensen. Formeel gaat dat alleen over het stukje tussen museum en Lunetten, maar daar kan je weinig mee en dus heeft iedereen het in de praktijk vooral over het stuk tussen museum en Blauwkapel. Mijn inschatting is dat het open houden van dat stuk spoor op den duur niet is vol te houden. Mijns inziens moet het museum inzetten op herstel van een eenvoudige spooraansluiting bij Lunetten. Dat is maar een paar honderd meter en een volstrekt oninteressant stuk grond.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 January 2014, 12:35:03 »
Railinfratrust zal de eigenaar zijn, en dat is de overheid.
De aansluiting bij Lunetten is eruit gegaan vanwege de tramplannen. Het Spoorwegmuseum zal zijn aansluiting echt wel houden, het staat op plek 9 van meest bezochte musea in het land.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #21 Gepost op: 30 January 2014, 12:43:31 »
Het Spoorwegmuseum zal zijn aansluiting echt wel houden,
Ik denk dat dat gewoon een kwestie van rekenen is. Als het verplaatsen van materieel over de weg met diepladers goedkoper is dan over de rails zal men doorvoor economisch gezien geen aansluiting meer nodig hebben. Maar met de frequentie waarmee de collectie wisselt, én het percentage bezoekers wat de trein neemt naar de drukke Maliebaan, zie ik genoeg draagvlak voor instandhouden van een spooraansluiting.
RETROBAHN A.G.

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 January 2014, 13:07:47 »
Hoe hoog is dat percentage dan volgens het museum? Ik zie die treinen voortdurend langskomen en een compleet leeg treinstel is bepaald geen uitzondering. Het is ook meer een aardigheidje hè. Lopend ben je sneller vanaf CS. Nee, het museum kan in ieder geval heel goed zonder dat pendeltreintje. Ze hebben dat treintje ook niet zelf bedacht.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 13:55:54 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd svp de antwoordknop gebruiken »

dwem

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 January 2014, 13:41:25 »
Je moet natuurlijk wle open staan voor de argumenten van anderen, anders heeft discussiëren weinig zin.

Geloof nu maar dat de afspraken met de eigenaresse van de grond en de Gemeente Utrecht wel kloppen.

Het museum is een van de grootste trekpleisters van Utrecht, en in het weekend en vooral tijdens de schoolvakanties zijn de treinen soms mudvol.

Dirk

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 January 2014, 13:43:10 »
Dat treintje is anders wel een jarenlange wenst van het Spoorwegmuseum geweest. En dat is na de verbouwing dus door NSR ingewilligd. Overigens is het niet alleen de pendeltrein die van belang is. Ook het kunnen uitwisselen van railvoertuigen tussen het Museum en Blerick is een reden om de lijn in stand te willen houden. Stel je eens voor: het Spoorwegmuseum zonder spooraansluiting. Dat zal dan mijns inziens het enige grote railmuseum in Europa worden zonder spooraansluiting.
Groetjes,
Emiel

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #25 Gepost op: 30 January 2014, 13:43:17 »
Hoe hoog is dat percentage dan volgens het museum?
Op rustige dagen zijn er soms maar enkele tientallen bezoekers. Bij speciale evenementen zijn dat er maximaal zo'n 5000 per dag. Op die dagen komt vaak 60 tot 80% per trein. Bron: Jelle Rijnhout, NSM

Oftewel: naar mijn mening laat de Utrechtse infrastructuur zulke bezoekersaantallen niet toe als er geen trein zou rijden.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 13:45:04 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 30 January 2014, 13:56:48 »
Maar niet noodzakelijkerwijs met het pendeltreintje. Dat is nu al niet zo, want daar kan je niet eens 3000 of 4000 mensen mee vervoeren. Maar dat hoeft dus ook niet. OV valt prima te regelen vanaf CS. De meeste mensen gaan vanaf CS lopen.

Je moet natuurlijk wle open staan voor de argumenten van anderen, anders heeft discussiëren weinig zin.

Geloof nu maar dat de afspraken met de eigenaresse van de grond en de Gemeente Utrecht wel kloppen.

Is dat een argument?

Vooruit dan maar. Ik woon al een tijd in Utrecht (ook nog in de buurt van het museum) en geloof me nu maar (dat schijnt een argument te zijn) volgens de Utrechtse lokale logica duikt om de zoveel tijd de discussie over de Oosterspoorbaan op. Lange tijd was het tegenargument dat het een reguliere goederenverbinding betrof voldoende, maar dat geldt niet meer. Ik heb er geen begin van twijfel over dat die discussie vroeg of laat nog een keer terugkomt en dan moet het belang van het museum voor de stad dus de doorslag geven. Ik help het je hopen. Ik schat in dat het lijntje voor de gemeente, Prorail en NS per saldo een kostenpost is.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 14:03:17 door henk »

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #27 Gepost op: 30 January 2014, 14:48:44 »
Dat laatste geldt denk ik voor wel meer museumactiviteiten, die hebben dan alleen culturele meerwaarde. Zoals de Heimwee express bijvoorbeeld. Maar toch mogen ze daar van mij mee doorgaan ;D
RETROBAHN A.G.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 30 January 2014, 16:49:28 »
Ik ga er vanuit dat afspraken er zeker, anders zou het geen nut hebben om boven spoor 1 (langs het stationsgebouw) bovenleiding op te hangen....

In ieder geval rijdt volgende week, als alles goed gaat, de NS-41 alias de Blauwe Engel de Heimwee Express. (Nog twee dagen werk, maar ga er vanuit dat het goed gaat komen  ;D)

Mvg,
Robin

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 31 January 2014, 01:19:17 »
Zien wij al een plan U vertrekken via dieplader naar Amersfoort als Heimwee expres? ;D :-X

Het mooie van de Heimwee expres is nou juist dat je vanuit een oud station, wat op die dagen nog extra levendig wordt, met een oude trein kan reizen. Dan mag het pendeltreintje niet altijd vol zijn, overbrengingen van het museummaterieel is erg belangrijk en is absoluut niet goedkoper via dieplader, heb je ook nog een kraan nodig. Ben je drie dag zoet om bijvoorbeeld de 386 in Leidschendam te krijgen voor onderhoudt. Terwijl je er in een paar uur kan zijn. Trouwens door de straten van Utrecht met 25 meter bak lengte... (ze hebben onlangs de 375 uit Assen door gezaagd voor transport, lijkt me niet de bedoeling met gerestaureerd museum materieel)

Daarnaast de grote tentoonstellingen trekken ook buitenlandse bezoekers, die belangrijk zijn voor de stad. En al dat gast materieel is natuurlijk veel makkelijker per spoor daar te krijgen. Geloof dat er voor 175 jaar spoorwegen ook een zooi stoomlocs moet komen dit jaar, denk dat ze die liever over het spoor zien komen dan dat half Utrecht een paar weken plat ligt door af en aan rijdende diepladers met stoomlocs...

Zoals iemand al aangaf het museum staat nationaal op nummer 9, de discussie mag dan ontstaan, dat wil niet zeggen dat met die discussie meteen de spoorbaan verdwijnt. Er zijn in die discussie zoals te lezen in de vele reacties, genoeg argumenten omdat spoor gewoon te laten liggen. Of anders breiden we toch gewoon het museum uit in die richting ;D

Groeten Edwin.