Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
Lima Plan E ral kleuren vraag door MOVisser
Vandaag om 13:06:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:59:15
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 12:02:50
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
  

Auteur Topic: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak  (gelezen 7362 keer)

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #15 Gepost op: 30 January 2014, 01:16:47 »
...komt er dan ook niet eens een mooie open dag voor het publiek n.a.v. ingebruikname nieuwe loods.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #16 Gepost op: 30 January 2014, 07:37:57 »
Ja en de huizen markt,of de markt voor nieuwbouw bedrijven terreinen gaan de laatste tijd echt vooruit  ::)
Aangezien de nieuwbouw projecten nog redelijk op hun achterste rusten vanwege iets wat men crisis noemt,zal het voorlopig wel loslopen met welke discussie dan ook.

Maar in die buurt niet hoor. Hier bestaat nog ateeds het verschijnsel kijkfile met biedbriefjes voor de meest gewilde huizen, staat een huis gemiddeld een maand of drie te koop en heb je nieuwbouw met inschrijflijsten op iedere beschikbare postzegel grond, alleen is die grond er haast niet. Hier kunnen Prorail en de gemeente nog wat verdienen om de financiële gaten te helpen dichten. Vandaar dus mijn veronderstelling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #17 Gepost op: 30 January 2014, 08:43:09 »
Je kunt gerust stellen dat "die interessante grond" de enige reden is dat het niet voor museale doeleinden in gebruik is. En dat er nog niets gebeurd is, komt omdat ambtelijke molens langzaam malen. Die loods naast de HTMU is zo'n beetje een jaar geleden gesloopt.
Groetjes,
Emiel
En dat niet alleen. Het reces waar we in zouden verkeren heeft er voor gezorgd dat de doorontwikkeling van die grond is stop gezet. Project ontwikkelaar heeft in ieder geval zijn gewilde grond. Nu alleen even wachten op betere tijden en binnen no-time staan er panden en geluidsschermen ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #18 Gepost op: 30 January 2014, 08:46:20 »
Maar in die buurt niet hoor. Hier bestaat nog ateeds het verschijnsel kijkfile met biedbriefjes voor de meest gewilde huizen, staat een huis gemiddeld een maand of drie te koop en heb je nieuwbouw met inschrijflijsten op iedere beschikbare postzegel grond, alleen is die grond er haast niet. Hier kunnen Prorail en de gemeente nog wat verdienen om de financiële gaten te helpen dichten. Vandaar dus mijn veronderstelling.
Prorail zou willen dat ze die grond in eigendom hadden. Helaas voor hen is de grond van NS, Prorail verdiend er dus geen dubbeltje aan mocht NS het willen verkopen ;)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #19 Gepost op: 30 January 2014, 09:05:30 »
Nou ja, tot nu toe treedt ProRail altijd op als eigenaar in de discussies over hergebruik van de Oosterspoorbaan. Want die discussies lopen dus al hè mensen. Formeel gaat dat alleen over het stukje tussen museum en Lunetten, maar daar kan je weinig mee en dus heeft iedereen het in de praktijk vooral over het stuk tussen museum en Blauwkapel. Mijn inschatting is dat het open houden van dat stuk spoor op den duur niet is vol te houden. Mijns inziens moet het museum inzetten op herstel van een eenvoudige spooraansluiting bij Lunetten. Dat is maar een paar honderd meter en een volstrekt oninteressant stuk grond.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #20 Gepost op: 30 January 2014, 12:35:03 »
Railinfratrust zal de eigenaar zijn, en dat is de overheid.
De aansluiting bij Lunetten is eruit gegaan vanwege de tramplannen. Het Spoorwegmuseum zal zijn aansluiting echt wel houden, het staat op plek 9 van meest bezochte musea in het land.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5341
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #21 Gepost op: 30 January 2014, 12:43:31 »
Het Spoorwegmuseum zal zijn aansluiting echt wel houden,
Ik denk dat dat gewoon een kwestie van rekenen is. Als het verplaatsen van materieel over de weg met diepladers goedkoper is dan over de rails zal men doorvoor economisch gezien geen aansluiting meer nodig hebben. Maar met de frequentie waarmee de collectie wisselt, én het percentage bezoekers wat de trein neemt naar de drukke Maliebaan, zie ik genoeg draagvlak voor instandhouden van een spooraansluiting.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #22 Gepost op: 30 January 2014, 13:07:47 »
Hoe hoog is dat percentage dan volgens het museum? Ik zie die treinen voortdurend langskomen en een compleet leeg treinstel is bepaald geen uitzondering. Het is ook meer een aardigheidje hè. Lopend ben je sneller vanaf CS. Nee, het museum kan in ieder geval heel goed zonder dat pendeltreintje. Ze hebben dat treintje ook niet zelf bedacht.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 13:55:54 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd svp de antwoordknop gebruiken »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #23 Gepost op: 30 January 2014, 13:41:25 »
Je moet natuurlijk wle open staan voor de argumenten van anderen, anders heeft discussiëren weinig zin.

Geloof nu maar dat de afspraken met de eigenaresse van de grond en de Gemeente Utrecht wel kloppen.

Het museum is een van de grootste trekpleisters van Utrecht, en in het weekend en vooral tijdens de schoolvakanties zijn de treinen soms mudvol.

Dirk

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #24 Gepost op: 30 January 2014, 13:43:10 »
Dat treintje is anders wel een jarenlange wenst van het Spoorwegmuseum geweest. En dat is na de verbouwing dus door NSR ingewilligd. Overigens is het niet alleen de pendeltrein die van belang is. Ook het kunnen uitwisselen van railvoertuigen tussen het Museum en Blerick is een reden om de lijn in stand te willen houden. Stel je eens voor: het Spoorwegmuseum zonder spooraansluiting. Dat zal dan mijns inziens het enige grote railmuseum in Europa worden zonder spooraansluiting.
Groetjes,
Emiel

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5341
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #25 Gepost op: 30 January 2014, 13:43:17 »
Hoe hoog is dat percentage dan volgens het museum?
Op rustige dagen zijn er soms maar enkele tientallen bezoekers. Bij speciale evenementen zijn dat er maximaal zo'n 5000 per dag. Op die dagen komt vaak 60 tot 80% per trein. Bron: Jelle Rijnhout, NSM

Oftewel: naar mijn mening laat de Utrechtse infrastructuur zulke bezoekersaantallen niet toe als er geen trein zou rijden.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 13:45:04 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #26 Gepost op: 30 January 2014, 13:56:48 »
Maar niet noodzakelijkerwijs met het pendeltreintje. Dat is nu al niet zo, want daar kan je niet eens 3000 of 4000 mensen mee vervoeren. Maar dat hoeft dus ook niet. OV valt prima te regelen vanaf CS. De meeste mensen gaan vanaf CS lopen.

 
Je moet natuurlijk wle open staan voor de argumenten van anderen, anders heeft discussiëren weinig zin.

Geloof nu maar dat de afspraken met de eigenaresse van de grond en de Gemeente Utrecht wel kloppen.

Is dat een argument?

Vooruit dan maar. Ik woon al een tijd in Utrecht (ook nog in de buurt van het museum) en geloof me nu maar (dat schijnt een argument te zijn) volgens de Utrechtse lokale logica duikt om de zoveel tijd de discussie over de Oosterspoorbaan op. Lange tijd was het tegenargument dat het een reguliere goederenverbinding betrof voldoende, maar dat geldt niet meer. Ik heb er geen begin van twijfel over dat die discussie vroeg of laat nog een keer terugkomt en dan moet het belang van het museum voor de stad dus de doorslag geven. Ik help het je hopen. Ik schat in dat het lijntje voor de gemeente, Prorail en NS per saldo een kostenpost is.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 14:03:17 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5341
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #27 Gepost op: 30 January 2014, 14:48:44 »
Dat laatste geldt denk ik voor wel meer museumactiviteiten, die hebben dan alleen culturele meerwaarde. Zoals de Heimwee express bijvoorbeeld. Maar toch mogen ze daar van mij mee doorgaan ;D
RETROBAHN A.G.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #28 Gepost op: 30 January 2014, 16:49:28 »
Ik ga er vanuit dat afspraken er zeker, anders zou het geen nut hebben om boven spoor 1 (langs het stationsgebouw) bovenleiding op te hangen....

In ieder geval rijdt volgende week, als alles goed gaat, de NS-41 alias de Blauwe Engel de Heimwee Express. (Nog twee dagen werk, maar ga er vanuit dat het goed gaat komen  ;D)

Mvg,
Robin


Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
« Reactie #29 Gepost op: 31 January 2014, 01:19:17 »
Zien wij al een plan U vertrekken via dieplader naar Amersfoort als Heimwee expres? ;D :-X

Het mooie van de Heimwee expres is nou juist dat je vanuit een oud station, wat op die dagen nog extra levendig wordt, met een oude trein kan reizen. Dan mag het pendeltreintje niet altijd vol zijn, overbrengingen van het museummaterieel is erg belangrijk en is absoluut niet goedkoper via dieplader, heb je ook nog een kraan nodig. Ben je drie dag zoet om bijvoorbeeld de 386 in Leidschendam te krijgen voor onderhoudt. Terwijl je er in een paar uur kan zijn. Trouwens door de straten van Utrecht met 25 meter bak lengte... (ze hebben onlangs de 375 uit Assen door gezaagd voor transport, lijkt me niet de bedoeling met gerestaureerd museum materieel)

Daarnaast de grote tentoonstellingen trekken ook buitenlandse bezoekers, die belangrijk zijn voor de stad. En al dat gast materieel is natuurlijk veel makkelijker per spoor daar te krijgen. Geloof dat er voor 175 jaar spoorwegen ook een zooi stoomlocs moet komen dit jaar, denk dat ze die liever over het spoor zien komen dan dat half Utrecht een paar weken plat ligt door af en aan rijdende diepladers met stoomlocs...

Zoals iemand al aangaf het museum staat nationaal op nummer 9, de discussie mag dan ontstaan, dat wil niet zeggen dat met die discussie meteen de spoorbaan verdwijnt. Er zijn in die discussie zoals te lezen in de vele reacties, genoeg argumenten omdat spoor gewoon te laten liggen. Of anders breiden we toch gewoon het museum uit in die richting ;D

Groeten Edwin.