Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
ESU V5 Decoder setting door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:18
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 16:33:57
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:47:25
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 15:12:47
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Lima IRM pimpen door janw
Vandaag om 14:25:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
  

Auteur Topic: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)  (gelezen 24346 keer)

guest7823

  • Gast
MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Gepost op: 22 January 2014, 17:59:45 »
Hierbij de aankondiging dat er in ieder geval gewerkt wordt aan een drietal BNLS module bakken.

De exacte invulling is nog niet bekend, maar zodra de thema's van de individuele bakken bekend is zullen die hier verder uitgewerkt worden. Vooralsnog is er enkel een verslag van de bouw van de kale bakken en dat is hier te vinden.

Ik heb geprobeerd een zo uitgebreid mogelijk verslag te maken van de bouw van de bakken, zodat die eventueel ook als handleiding te gebruiken is.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 22:49:12 door Bert van Gelder. Reden: Titel conform overige forumbaan titels. »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2014, 18:50:44 »
Leuk, weer een BLNS module bouwer! Ik ga dit volgen (y)!

Groet,
Chris

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2014, 19:06:03 »
Teaser / gedachtenspinsel:



Een module zal waarschijnlijk een demonstratiebak worden voor de diverse railprofielen.

De doorgaande sporen (en de aftakkende wissels daarin) in code 55, de sporen er buiten in code 40. Ik wil deze baan o.a. gebruiken om te laten zien dat code 40 in N gewoon bruikbaar is.

Het buitenliggende spoor aan de publiekskant zal gewoon een doorgaand spoor zijn in code 40, het spoor aan de achterkant zal een aantal code 40 wissels bevatten. Door dat deze wissels zelf gebouwd zijn en geleidende puntstukken bevatten verwacht ik dat ik daar makkelijk op kan rijden met kleine 2-assige locjes. Ik heb o.a. 2 Taco N sikken.

Qua aankleding zal deze module waarschijnlijk geen scenery bevatten anders dan wat verschillende materialen qua ballast, mogelijk wel een aantal panelen met verschillende wissels. Echter ..... het zit nog een beetje in het peins en piekerstadium.

Ik zit ik nog te spelen met het idee om een module te maken met een stoom depot, maar ook dat zit meer in het pieker stadium

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2014, 22:10:20 »
Hoihoi!

Weer een N-modulebaan erbij :D
Ben wel benieuwd naar dat code 40, lijkt mij erg mooi materiaal....
(aan mezelf:laat ik nu eerst die module met code 55 maar eens afbouwen 8))

Mvg,

Tis
********

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2014, 10:54:23 »
Haha, een drievoudig modulist.
Succes, maak er wat moois van (maar dat komt vast wel goed (y))

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2014, 11:10:18 »
 (y)

Paul, je heb me al overtuigt in Rijswijk met het code 40 verhaal. Toch blijf ik voorlopig maar bij 55.  ;)

Greetz, Jerome.

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #6 Gepost op: 10 June 2014, 18:13:34 »
Goed, voor diegene die in de BNLS verslagen enkel maar de scenery bouwverslagen willen zien: even de ogen dicht, voor alle anderen hier weer wat voortgang:











en voor diegene die erg tegen de scenery opzien: fietsje pakken, naar Meijer en Blessing gaan, rolletje gras kopen en "Bob's your uncle (y)"









Helaas was de spuitbus 3M Remount z'n drijfgas kwijt geraakt dus het plakken van de (tweede) grasmat moet even in een later stadium.

Het enige, qua bakken, wat ik nu nog moet doen is de LED verlichting d'r in en dan kan ik beginnen aan het opbouwen van de eerste bak. Voordat er dan ook maar iemand enthousiast wordt: dit wordt de demobaan voor code 80/55/40, dus qua scenery zal dat nog wel magertjes blijven, maar ..... d'r zit nog steeds, zei het langzaam, beweging in  :)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2015, 20:32:35 »
"Waar is die kale nu weer mee bezig ..........."

"effe naar de houtspecht wezen luisteren" en wat krijg je dan .......













Ik ben d'r niet ongelukkig mee en ...... het was nog gezellig ook  (y) (y)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7299
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2015, 21:17:28 »
Ah! Je bent bij Martin geweest  (y)
Mvh Steef

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2015, 12:39:46 »
Voor ruige begroeiing kan het nog net in N als ik zo naar de foto's kijk  (y)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2015, 12:55:11 »
Ik op een proefstukje eens eigenwijs zijn. Dwz eerst de "struikvezels" aan brengen en dan pas grasvezels doen (zonder daar dus verder te lijmen / grasvezels aan te brengen). In N zitten de struiken gauw te hoog. Truccen die in h0 en groter werken, werken vaak niet even goed in N
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 16:17:40 door guest7823 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2015, 13:51:22 »
Fraai hoor. (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2015, 13:42:31 »


Meerdere doorgekoppelde modules




De messing strip van 30 [mm] breed die 10 [mm] uitsteekt om de zijwand te overbruggen



Vanuit een iets andere hoek




Bovenaanzicht




En dus de complete BB module, met rechts de N-spoor megabiels en links de (raillasloze) inbreng - BB overgang. (hier zit e.a. nog tijdelijk vast rechts, dwz in Rampamoeren ontbreken en zijn vervangen door kruiskopschroeven

Deze overgang kan ik door het totaal ontbreken van raillassen gewoon binnen een paar seconde aan de inbreng hangen en werkt bij gebruik van een los afneembaar zijpaneel (bij een vast zijpaneel, hetzij aan BB, hetzij aan inbreng kan e.a. veel simpeler).

De elektrische geleiding loopt via ST16 naar de inbreng. De overgang BB - BB kan zowel spanningsdoorvoerend als wel spanningsgescheiden zijn. Dit wordt gerealiseerd door NA de montage van de BB-BB overgang even de schroeven op te lossen en dan even een breekmesje tussen de megabiels te zetten en daarna e.a. weer vast te zetten.

Deze variant heeft inmiddels meerdere beurzen probleemloos gewerkt.

Strikt genomen is deze BB uitvoering in strijd met de aanbevolen praktijk (10 [cm] voor de megabiels) echter er, ook in deze variant, 10 [cm] recht spoor beschikbaar achter de BB-BB overgang. Verder zijn de raillassen op de megabiels - vast rails mechanisch spanningsvrij.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2015, 16:09:31 »
Waarom bevestig je eigenlijk niet gewoon net als ik onder die overstekende messing strip-met-rails een stuk hout wat je uit het afneembare zijpaneel hebt gezaagd?
Dan hangen die 10 mm ook niet meer over, zijn ze beter beschermd en kun je ze ook een beetje solide bevestigen.

Leen.

P.S. Ik ga ook naar de houtspecht hoor.  :D
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 17:43:47 door St00mboy »

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2015, 16:16:52 »
Thx voor de eye-opener  :-[

Moet ik inderdaad even iets aan doen  ;D Alleen is het 10 [mm] en geen 10 [cm]  ;)

Op zich gaat er met dat messing niks mis, maar de rails er boven is wel wat kwetsbaar. Verder is e.a. inderdaad wat extra opletten, met name tijdens transport. Wel moet ik dan even het gat in het zijpaneel vergroten want dat zit nu strak onder de messingstrip.

Echter indien ik jou voorstel (gemodificeerd) toepas kan ik op dat strookje multiplex ook een hoeklijntje van hout / plastic oid bevestigen wat tijdens het transploft over de rails heen zit en die op die manier beschermt.

Plaatjes volgen zsm

Maar ...... THANKS  (y)