Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Deetrein
Vandaag om 15:33:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 15:20:54
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 15:11:12
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 15:08:10
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:05:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:03:32
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:42
Roco 290 digtaliseren door VAM65
Vandaag om 14:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:33:24
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bram S
Vandaag om 14:26:22
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:40:33
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
  

Auteur Topic: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)  (gelezen 23381 keer)

guest7823

  • Gast
MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Gepost op: 22 January 2014, 17:59:45 »
Hierbij de aankondiging dat er in ieder geval gewerkt wordt aan een drietal BNLS module bakken.

De exacte invulling is nog niet bekend, maar zodra de thema's van de individuele bakken bekend is zullen die hier verder uitgewerkt worden. Vooralsnog is er enkel een verslag van de bouw van de kale bakken en dat is hier te vinden.

Ik heb geprobeerd een zo uitgebreid mogelijk verslag te maken van de bouw van de bakken, zodat die eventueel ook als handleiding te gebruiken is.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 22:49:12 door Bert van Gelder. Reden: Titel conform overige forumbaan titels. »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2014, 18:50:44 »
Leuk, weer een BLNS module bouwer! Ik ga dit volgen (y)!

Groet,
Chris

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2014, 19:06:03 »
Teaser / gedachtenspinsel:



Een module zal waarschijnlijk een demonstratiebak worden voor de diverse railprofielen.

De doorgaande sporen (en de aftakkende wissels daarin) in code 55, de sporen er buiten in code 40. Ik wil deze baan o.a. gebruiken om te laten zien dat code 40 in N gewoon bruikbaar is.

Het buitenliggende spoor aan de publiekskant zal gewoon een doorgaand spoor zijn in code 40, het spoor aan de achterkant zal een aantal code 40 wissels bevatten. Door dat deze wissels zelf gebouwd zijn en geleidende puntstukken bevatten verwacht ik dat ik daar makkelijk op kan rijden met kleine 2-assige locjes. Ik heb o.a. 2 Taco N sikken.

Qua aankleding zal deze module waarschijnlijk geen scenery bevatten anders dan wat verschillende materialen qua ballast, mogelijk wel een aantal panelen met verschillende wissels. Echter ..... het zit nog een beetje in het peins en piekerstadium.

Ik zit ik nog te spelen met het idee om een module te maken met een stoom depot, maar ook dat zit meer in het pieker stadium

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2014, 22:10:20 »
Hoihoi!

Weer een N-modulebaan erbij :D
Ben wel benieuwd naar dat code 40, lijkt mij erg mooi materiaal....
(aan mezelf:laat ik nu eerst die module met code 55 maar eens afbouwen 8))

Mvg,

Tis
********

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2014, 10:54:23 »
Haha, een drievoudig modulist.
Succes, maak er wat moois van (maar dat komt vast wel goed (y))

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2014, 11:10:18 »
 (y)

Paul, je heb me al overtuigt in Rijswijk met het code 40 verhaal. Toch blijf ik voorlopig maar bij 55.  ;)

Greetz, Jerome.

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #6 Gepost op: 10 June 2014, 18:13:34 »
Goed, voor diegene die in de BNLS verslagen enkel maar de scenery bouwverslagen willen zien: even de ogen dicht, voor alle anderen hier weer wat voortgang:











en voor diegene die erg tegen de scenery opzien: fietsje pakken, naar Meijer en Blessing gaan, rolletje gras kopen en "Bob's your uncle (y)"









Helaas was de spuitbus 3M Remount z'n drijfgas kwijt geraakt dus het plakken van de (tweede) grasmat moet even in een later stadium.

Het enige, qua bakken, wat ik nu nog moet doen is de LED verlichting d'r in en dan kan ik beginnen aan het opbouwen van de eerste bak. Voordat er dan ook maar iemand enthousiast wordt: dit wordt de demobaan voor code 80/55/40, dus qua scenery zal dat nog wel magertjes blijven, maar ..... d'r zit nog steeds, zei het langzaam, beweging in  :)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2015, 20:32:35 »
"Waar is die kale nu weer mee bezig ..........."

"effe naar de houtspecht wezen luisteren" en wat krijg je dan .......













Ik ben d'r niet ongelukkig mee en ...... het was nog gezellig ook  (y) (y)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2015, 21:17:28 »
Ah! Je bent bij Martin geweest  (y)
Mvh Steef

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9396
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2015, 12:39:46 »
Voor ruige begroeiing kan het nog net in N als ik zo naar de foto's kijk  (y)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2015, 12:55:11 »
Ik op een proefstukje eens eigenwijs zijn. Dwz eerst de "struikvezels" aan brengen en dan pas grasvezels doen (zonder daar dus verder te lijmen / grasvezels aan te brengen). In N zitten de struiken gauw te hoog. Truccen die in h0 en groter werken, werken vaak niet even goed in N
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 16:17:40 door guest7823 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2015, 13:51:22 »
Fraai hoor. (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2015, 13:42:31 »


Meerdere doorgekoppelde modules




De messing strip van 30 [mm] breed die 10 [mm] uitsteekt om de zijwand te overbruggen



Vanuit een iets andere hoek




Bovenaanzicht




En dus de complete BB module, met rechts de N-spoor megabiels en links de (raillasloze) inbreng - BB overgang. (hier zit e.a. nog tijdelijk vast rechts, dwz in Rampamoeren ontbreken en zijn vervangen door kruiskopschroeven

Deze overgang kan ik door het totaal ontbreken van raillassen gewoon binnen een paar seconde aan de inbreng hangen en werkt bij gebruik van een los afneembaar zijpaneel (bij een vast zijpaneel, hetzij aan BB, hetzij aan inbreng kan e.a. veel simpeler).

De elektrische geleiding loopt via ST16 naar de inbreng. De overgang BB - BB kan zowel spanningsdoorvoerend als wel spanningsgescheiden zijn. Dit wordt gerealiseerd door NA de montage van de BB-BB overgang even de schroeven op te lossen en dan even een breekmesje tussen de megabiels te zetten en daarna e.a. weer vast te zetten.

Deze variant heeft inmiddels meerdere beurzen probleemloos gewerkt.

Strikt genomen is deze BB uitvoering in strijd met de aanbevolen praktijk (10 [cm] voor de megabiels) echter er, ook in deze variant, 10 [cm] recht spoor beschikbaar achter de BB-BB overgang. Verder zijn de raillassen op de megabiels - vast rails mechanisch spanningsvrij.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2015, 16:09:31 »
Waarom bevestig je eigenlijk niet gewoon net als ik onder die overstekende messing strip-met-rails een stuk hout wat je uit het afneembare zijpaneel hebt gezaagd?
Dan hangen die 10 mm ook niet meer over, zijn ze beter beschermd en kun je ze ook een beetje solide bevestigen.

Leen.

P.S. Ik ga ook naar de houtspecht hoor.  :D
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 17:43:47 door St00mboy »

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2015, 16:16:52 »
Thx voor de eye-opener  :-[

Moet ik inderdaad even iets aan doen  ;D Alleen is het 10 [mm] en geen 10 [cm]  ;)

Op zich gaat er met dat messing niks mis, maar de rails er boven is wel wat kwetsbaar. Verder is e.a. inderdaad wat extra opletten, met name tijdens transport. Wel moet ik dan even het gat in het zijpaneel vergroten want dat zit nu strak onder de messingstrip.

Echter indien ik jou voorstel (gemodificeerd) toepas kan ik op dat strookje multiplex ook een hoeklijntje van hout / plastic oid bevestigen wat tijdens het transploft over de rails heen zit en die op die manier beschermt.

Plaatjes volgen zsm

Maar ...... THANKS  (y)