Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:18:19
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 17:53:14
Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:17:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
  

Auteur Topic: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)  (gelezen 23355 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #15 Gepost op: 12 February 2015, 16:27:18 »
Ja, het geeft meer mogelijkheden.
Als je dat stuk uit het zijschot zaagt dan past het precies onder de rails. Je houdt het zijschot met uitgezaagd stuk op zijn plek tegen de inbreng aan en schroeft het uitgezaagde stuk met 2 schroeven vast, klaar.

Leen.

guest7822

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #16 Gepost op: 12 February 2015, 17:04:17 »
Goed plan  ;D

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #17 Gepost op: 12 February 2015, 18:22:26 »
Na de "Karst-mod" volgt ........... de "Leen-mod"  (y)





Alleen is M6 misschien iets te lomp voor deze toepassing. Alleen verwacht ik vreemd genoeg binnenkort een overschat aan M6 paddestoelschroeven.

Met name het maken van het gat voor de inschroef moer vergde het gebruik van 3 boren waaronder een trappenboor. Dit omdat er boven de inschroefmoer te weinig vlees zit. Ik sluit niet uit dat ik toch maar terug ga naar de M3 variant.

Verder is het waarschijnlijk handiger om het stukje hoek van plastic te maken ipv hout

Maar goed: het idee werkt.

BEDANKT LEEN voor de eyeopener  (y)

FYI: in dit geval is "handvast" meer dan genoeg.

PS: ik moet er dus wel aan denken dat ik het gat in het zijpaneel nog even vergroot  :-[


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #18 Gepost op: 12 February 2015, 19:34:29 »
Graag gedaan en het ziet er mooi uit.
Ik weet alleen niet waarom je zo'n klein plankje gebruikt hebt.

Ik heb het zelf gewoon uit het zijpaneel gezaagd, dus zo:


en het uitgezaagde plankje toen in het uitgezaagde gat op de BB geschroefd, met dit resultaat:


en nu past het zijpaneel er gewoon overheen en van de verzonken schroeven zie je toch niks als de BB er overheen zit.
Bij mij zit het plankje trouwens op de BB, en daarom zijn mijn rails daar langer dan ook ca. 31 cm.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 19:44:09 door St00mboy »

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #19 Gepost op: 12 February 2015, 20:02:51 »
Omdat het plaatje uit het zijpaneel al lang gelden door de AVR is opgegeten (schijnt goed te branden, dat hout van Martin)

Dit had ik nog liggen in de ABR (voor de Philips kenners onder u) FYI plankje zit bij mij dus ook op de BB  ;)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #20 Gepost op: 27 February 2015, 21:42:34 »


De houtspecht had het vast bedoeld voor h0 vermoed ik, maar met wat duwen en trekken kan dubbelsporig N ook.

Binnenkort nog even de rails een bruinveeg geven en dan is het een leuk fotodijkje geworden  :P

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #21 Gepost op: 28 February 2015, 08:30:21 »
 goed idee, ga ik ook doen (y)
Have fun every day, before you know it's..........

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #22 Gepost op: 12 January 2016, 11:51:57 »
soort van "wisseltentoonstelling"





 ;)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #23 Gepost op: 12 January 2016, 14:21:43 »
Jij wilt helemaal geen N-modulebak hè?

Dat valt te nuanceren. Ik wil met name niet van die blinde ramen zoals je overal in de oude binnensteden ziet van dichtgeschilderde / gebouwde ramen van oude winkelpanden.

Dus als ik weer eens iets "anders" kan neer zetten zal ik dat niet laten. Stiekum hoop ik wel dat de bak niet te snel wordt opgehaald. Waarom ....... dan kan ik aan mijn (N) bak beginnen zonder dat er een gat valt in de etalage  ;D

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #24 Gepost op: 22 January 2018, 15:24:50 »
"In de etalage" heeft de afgelopen paar jaar weinig voortgang gemaakt. Dit komt voornamelijk omdat de ruimte achter de etalages inmiddels is omgedoopt tot wat in de wandelgangen "Hwp Rtd" is gaan heten.

In eerste instantie voor het renovatieproject Bh0UB, met als tussendoorklusje wat aanpassingen aan "Chigaco Union".

Zoals het een goede hoofdwerkplaats betaamd: d'r lag nog een reservehemel met verlichting  (y)



Dus nu is zonder (camera)reflectie ook te zien hoe Chicago Union de komende 1-2 maanden te zien zal zijn




En ja, die poster van Copenhagen hing d'r al meer dan een jaar ......



Nu is er ook even de rust en ruimte om het hemeltje van Chicago Union te schilderen en de verlichting helemaal af te werken.


Inmiddels nog wat wijzigingen aangebracht .....















Verder nog even .....

Een kudde Roconet hubjes uitontwikkeld en geassembleerd en ......

Om de laatste ECHTE nagel uit mijn doodskist te rossen (FYI Ik verdwijn niet in de grond, maar via de schoorsteen in de boog van Abbekerk of Midwoud....) ........

De overgang inbreng - BB blijft (feitelijk) in de praktijk de brakste overgang. Dwz sinds we de BB-BB overgang via een megabiels hebben opgelost.

Ik heb vele versies gezien van de BB - inbreng maar hoe minder ik daar over zeg hoe beter  >:(. Vaak werken ze, maar te vaak is dat een wonder waar een heilige in spe jaloers op zou zijn. Om daar bij te helpen dus nog een deelprojectje .......

En wederom met eindeloze dank aan ....... Hans Q  (y) (y)

Prototype 0.8



Ik heb Hans al aan de lijn gehad en versie 0.9 is al besproken. Maar voordat die de prototype fase in gaat zal ik dit setje vrijdag en zondag bij me hebben voor tonen en overleg.

Het streven gaat zijn om een setje van 8 stuks (het minimum aantal voor een standaard module van een inbreng) te leveren voor 5 euro of minder. FYI de Digitalzentral oplossing zou bij 8 stuks minimaal 14 euro kosten (bij 4 biels uitvoering. Bij een zes biels uitvoering zit je op 24 euro .....)




Daarnaast ook nog bezig met het uitwerken van de tekeningenset voor de BNLS modulebakken, maar daar zijn de definitieve tekeningen nog niet van beschikbaar



Verder nog een "tussendoorklusje"











Maar die is inmiddels al bij de rechtmatige eigenaar aangeland  :D




Dacht ik dat daarna ruimte in de werkplaats zou zijn voor wat N geknutsel bleek ik buiten het "Ingenieursbureau Breda" gerekend te hebben ........




Tja, die bak was dus niet symmetrisch  :-[ . Geluk kwam de ontwerper langs voordat de lijm droog was  :P








En gelukkig, het idee bleek vertaalbaar te zijn in hardware




Maatvoering in tekeningen is leuk, maar ook even kijken hoe het in de praktijk uitpakt




Deze ook maar even uitleggen




Bak I compleet, in proef opstelling, van rails voorzien




En bak II




En zo ziet het geheel er dan uit




De voorste bak staat in Breda tegen het raam aan en daar was het dus niet mogelijk te passen....... Er is nu goed te zien dat e.a dus niet helemaal lekker uitkwam. Categorie uithuilen en opnieuw beginnen / Twee stappen vooruit, een stap achteruit




De fiddleyard van proefopstellingsrails voorzien




toch maar even e.a. een beetje toonbaar maken ........




Beide bakken met ingelijmde ballast




Ook de splitsingsbak is weer voorzien van ballast (en inmiddels, ook qua verven) klaar om vanavond terug te gaan naar Breda voor herbegrassing




En de fiddleyard voorzien van spoor.

Inmiddels staan alles bakken in hun definitieve verflaag en kan er van de week begonnen worden aan bedrading en de diverse servo's en spindel / stappenmotor met de bijbehorende bediening.


Oh ja, .... en op de achtergrond staat ........ (bedekt onder wat recent verkregen anders spul) ....... "Days gone by" rustig te wachten op de dingen (en tijd) die vast wel weer gaat komen. Iets zegt me dat dit rond "Hilversum" zal zijn
« Laatst bewerkt op: 22 January 2018, 15:58:35 door guest7823 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #25 Gepost op: 22 January 2018, 15:31:38 »
Is dat een Oempa Loempa, die dat N-spoor staat te ballasten? ;D
Ja, nee, laat maar, ik snap het al.
Moet zeker af voor 10 februari...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #26 Gepost op: 22 January 2018, 15:34:19 »
Moet zeker af voor 10 februari...

 :P :P

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #27 Gepost op: 22 January 2018, 17:15:28 »
Zo te zien is Walter wel klaar met druppelen! ;P

Ziet er indrukwekkend uit zo. Mooi teamwerk zo. (y)

Gr.

Edsko

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


guest7822

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #28 Gepost op: 22 January 2018, 18:21:27 »
Jaaaa, ik ben uitgedruppeld  ;D  8)

Zonder steuin vanuit de Hwp wordt 9 februari niet gehaald.... ik ben er neer dan blij mee!!!


guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): "in de etalage" (I - II - III)
« Reactie #29 Gepost op: 07 February 2018, 18:16:11 »


Op de een na laatste Railhobby medewerkersdag was de vraag: “ik zoek een kruising met metalen puntstukken om een SL-394 te vervangen. Kan jij die maken”. Ik geloof dat het antwoord “Ja” gaat worden  ;D